CykelVasan [den 16 augusti 2009]

HappyLance

Ny medlem
Har just erhålligt lite information om CykelVasan som kommer att gå av stapeln den 16 augusti 2009.

Låter väl roligt med ett långlopp till, MEN......
... jag tycker inte att det låter lika roligt att behöva betala 950 spänn för att köra 100 km.
Framför allt inte när de andra loppen kostar cirka hälften av vad detta kostar.

Jag tyckte också det lät kul från början .. men 950 spänn + att det är lång resa för många.. Njaaa.

Men det blir säkert kul för dem som åker dit.

kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> Onekligen mycket pengar, lite festligt kanske, men
> hur kul kan banan vara? Är det inte mycket bara rakt fram?

Till skillnad från andra Långlopp menar du?

De lär ju inte kunna använda samma sträckning som skidvasan, för mycket myrar och flisade partier för det. Iofs. skulle det ju bli rätt intressant.

De har höga ambitioner med tävlingen, tveksamt om de kommer få så många startande som de tror men vem vet...

Har dom tänkt dra in 2 850 000 i startavgifter enbart så borde dom ju ha råd med en hemsida också.. :)
Visst är 950 spänn dyrt, hoppas dom kan leva upp till den avgiften bara.

Kör Birkebeinerittet istället då, är väl dyrare. Vätternrundan är dyrare med. Grenserittet ligger mellan de och vanliga svenska långlopp. Alla 3 är ju väldigt lyckade med enormt många deltagare varje år.

Sen har de ju Vasaloppet med, det fungerar väl bra och är värt pengarna eller?

Är deltagarintresset så stort att alla platser tar slut kan man ju ta ut en större avgift. Tillgång och efterfrågan är vad som styr ett pris (eller borde styra det i vart fall).

Jag tror inte de kommer lyckas fylla platserna, men blir gärna motbevisad.

Det låter onekligen kul att cykla i fädernas spår.

Visst är 950:- mycket för en tävling oavsett vilken tävling det är. Men vill man tävla så får man väl bara bita i det sura äpplet och betala.

3fc
Kan det vara så händigt att det skillnad från Vsaloppet ingår transport från mål till start, eftersom loppet är enkelriktat.

I den förra Vasatrampet eller vad det hette ingick transport av av cyklist och cykel.

fortsättning...

Jag vet inte hur man tänker när man vill arrangera ett nytt MTB långlopp.
"Vi vill skapa ett nytt lopp om skall vara dubbelt så bra och ha dubbelt så många startande än ett ordinärt MTB långlopp, hur skall vi göra? Jo! Vi dubblar startavgiften!!!!" Eller!

CykelVasan dras ju med "problemet" att start och mål är väldigt långt ifrån varandra. MEN, antag inte att alla vill ha transporter av sig själv och cykeln, från mål till start. LÅT OSS AVGÖRA DET SJÄLVA! Och låt dom som vill ha transport/extra service betala extra för det.

Annars kan man ju ta 10.000kr för en start i CykelVasan, men då ingår en veckas boende i stuga i Sälenfjällen, kvällsbuffér, keramikkurs, spabehandling, prostataundersökning, dagliga bussutflykter till traktens sevärdheter, mm mm.

CykelVasan! Sluta anta så jävla mycket!

Även om jag varmt välkomnar ett till MTB långlopp, så kan jag inte låta bli att hoppas på att det blir ett litet fiasko. Tyvärr !!!

Det är ett intressant lopp. Är det en uppföljare till det loppet som skulle blivit av i somras men som konkade? Det konceptet såg på pappret riktigt bra ut.

Men Herregud! HappyLance du behöver inte köra.
Var lite Happy istället för att skrika ut din svartsjuka eller vad det nu är... Speciellt innan loppet gått.

Vi får väl se vilka som nappar. Vasaloppet har ju en ganska stor kundgrupp i dem som åker det "riktiga" Vasaloppet.
Om de bara övertygar 10% av dem som åker Vasaloppet (och inte alla andra lopp de anordnar) så har de endast där 1400startande... Något att tänka på.

Organisationen är nog ganska medvetna om att de är dyrare än alla andra, men så har de ambitionen att bli större än alla andra och kunna ge en banan där flera tusen kan åka på utan att det blir sönderkört.
Och alla som jobbar med Vasaloppet har gaaanska mycket erfarenhet av att ge service till flera tusen personer på en dag. Då vet de säkert vad det kostar också.

Personligen så har jag kört sträckan vid deras test och ja det är ju inte precis det mest tekniska loppet. Men så är inte ambitionen att ha ett lopp för 100åkare som vill köra stig från start till mål heller...

Svartvasan kanske?

Alla intresserade sätter ett datum och kör skiten ur en bestämd bana (kanske behöver provcylkas av nån med lokalkännedom först), och så fixar man transport tillbaks till självkostnadspris.
Pris till vinnaren och väldigt lite svinn ;)

Endomorph och köra vintertid kanske? ;)

HappyLance: Både och tycker jag där. Hur dyrt och dåligt något är kan man diskutera efter man vet hur det var. Kanske är värt alla pengarna och kanske även mer pengar. Som med så mycket annat. Våga prova innan du klagar.

Banan för sommaren cykellopp är inte samma bana som kördes på testloppet i höstas som jag antar det som Crosscar körde. Tydligen gick det loppet en del på bark vilket inte är vidare kul att cykla på. Jag vet inte riktigt hur den nya bansträckningen ser ut, men det ska väl inte bli mer bark men det blir en del vägavsnitt så den är nog inte överdrivet teknisk.

Transport från Mora till starten i Sälen ingår inte i startavgiften om jag minns rätt.

Grundidén med cykelloppet är nog egentligen att locka samma sort som vasaloppsåkarna, dvs den stora massan, men även lite elitåkare.

Nu vet jag nästan ingenting om långlopp så vidare slutsatser och antaganden låter jag någon annan göra - jag vet ju hur mycket ni gillar att spekulera utan faktaunderlag här på Happy!

HappyLance: Jo diskutera går jättebra, men jag tyckte mest att du skrek ut ditt förakt till något du eller någon annan inte testat.

Pean: Nej banan kommer inte att gå exakt som på testloppet. Då det var ett testlopp så hittades lite andra bättre och alternativa dragningar. Och om banan kommer att gå där det är bark så förstod jag det som så att Vasaloppsorganisationen skulle lägga ut grus och få det fint packat/slätt.

Jag har hört att transport till start ingår... Men vi får väl se. Jag antar att information kommer upp på vasaloppets hemsida också. Där går det ju också att få kontaktuppgifter för att få svar på frågor. Vilket är bättre än att få spekulationsvar här på Happy

Det är iaf. kul med ett långlopp som går från A till B istället för det klassiska A till A, har aldrig kört ett sådant.

Har väl inte funnits sedan 08XC gick i graven?

Om det är vasaloppet som ligger bakom så finns i alla fall en riktigt erfaren arrangör, något som jag tror ofta saknas för andra långlopp. Det brukar i alla fall gnällas mycket på arrangemanget, något som jag inte hört från vasaloppsåkare.

Jag tror helt klart det finns en kundgrupp precis som det gör för Vättern.

Ja jag ska då i alla fall köra. Jag tror på att det kommer bli grymt, även för Eliten som ändå nästan aldrig tar till vara på servicen.

the_TnT: Nej inte med svensk arrangör men Grenserittet mellan Strömstad och Halden är ju ett sånt lopp med. Både för och nackdelar. Nackdelen är väl transporten däremellan men roligt med annan målgång och så.

Eftersom Vasaloppet är ett så bra arrangemang och en sån kul tävling så ser jag fram emot MTB versionen. Jag tror att jag står på startlinjen i sommar. Hoppas vi ses!

cerro skrev:
> MTBiker: Plats i bilen? Vill med köra.

He he, det tar vi till sommaren. Måste skaffa en titangaffel till cykeln först. Känns som att det blir till att köra stelt.

Bang skrev:
> Någon sa att banan var 75% cykelbar med cross, true?

Visa mig den långloppsbana som inte är cykelbar med cx...

the_TnT skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon sa att banan var 75% cykelbar med cross,
> true?
>
> Visa mig den långloppsbana som inte är cykelbar
> med cx...

Syftar du då på att det Går att cykla hela med cx?

Var en i år som vad jag kommer ihåg körde alla långloppen på en Kona(?) cyclocross. Men frågan är hur optimalt det var egentligen, gick rätt mycket fortare med mtb på stigarna.

Jag körde Grenserittet på heldämpad cykel 2006, cyclocross 2007 och min vanliga mtb 2008. Cyclocross är grymt på gruset då man bara kan mosa om de flesta om man har ben till det. Fungerar hyfsat på stigarna där men vet inte om jag skulle vilja köra med den på något av långloppen som var med i cupen i år. mtbn var snabbast, men det har en hel del att göra med att jag seedade mig bra med crossen, var bättre tränad och körde lite taktiskt.

Det är mycket märkligt att dom inte har någon hemsida... Har försökt att kolla in vasaloppets hemsida men det verkar inte stå nått om mtb-vasan! Det lär ju vara många som är in på vasaloppets hemsida nu så dom borde ju marknadsföra loppet där tycker jag!

Bang skrev:
> Syftar du då på att det Går att cykla hela med cx?

Ja, klart det går att cykla hela. Men det behöver ju inte vara bättre än en MTB för den skull. Tror inte det finns en led på Åreskutan som inte går att cykla med CX, men det skulle ta bra mycket längre tid än med en riktig DH-rigg...

> den förra Vasatrampet eller vad det hette ingick transport av av cyklist och cykel.

Snälla!

VasaTrampet är en landsvägsmotionslopp med start OCH mål i Vasaloppsmålet. Jag startade upp det som privat person 1995 och sedan 1997 är loppet arrangerat av Mora Cykel Klubb. (Jag grundade klubben och har varit ordförande sedan första dagen).

Det finns lopp som ger mer för pengarna, men vi ligger bra till i sammanhanget och ger rätt mycket för startavgiften, fina depåer, fina priser, bra service, mat efter loppet i en restaurang och en påkostat plakett i Vasasten. Vi har inte en officell samarbete inte med Vasaloppet men vi får låna lite grejer från förrådet.

2007 fanns det ett svart lopp som tog 1000 kr i startavgift mellan Sälen och Mora 2007, de lurade pengar av en massa folk och gick i konkurs januari 2008. De ljög om det mesta och betalade inte räkningar. Allt var ett försök att lura till sig en massa pengar. Nu är det en avslutat kapital och alla som stod bakom det är långt från allt som har med cykel att göra. Generellt kan ni vara misstänksam då en arrangör av ett lopp ha ingen som helst idrottsverksamhet eller medlemmar i föreningar. Ni ska glömma allt om detta nerlagda lopp, jag vet att de hade reklam här på siten, skulle vara förvånad om det betalade enligt avtal (men visst några kanske fick betalt?).

Jag tror på Vasaloppet och Cykelvasan. Jag har hört en presentation över hur loppet ska se ut och vad de har för planer. Eftersom VasaTrampet går 15 augusti och Cykelvasan 16 augusti tror jag att det lockar mycket folk. T ex kan vänner som kör varsin gren (lvg och mtb) samåka från långa vägar för att vara med i varsitt lopp.

Senast redigerad av en moderator:
> Skrivet av the_TnT den 5e december (Dölj användarens inlägg)
> cykelvasan.se är ett oregistrerat domännamn om någon är sugen... ;)

Jag noterade samma detta för en vecka sedan. Istället för att försöka sabba för Vasaloppet liftade jag telefonen och påpekade det för Vasaloppets VD. De har nu köpt domänet och det är inte ledig längre. Däremot förstår jag att de har inte hunnit lägga upp informationen än. Därför kan det "se ut" som ledig. Men jag har kollat upp och Vasaloppet äger det.

Däremot kan det vara bra att förklara lagstiftning kring detta. Ingen får registrera en .se domän som någon annan ha rätt till. Det kallas för "ond uppsåt". Om någon hade hunnit följa ditt råd hade det bara skapat irritationer. Faktum är att du hade dragit ner anseende för hela Happy MTB om någon hade läst ditt inlägg och kapat domänet.

Du kan läsa om lagen och vad som gäller här
http://www.iis.se/domains/aboutATF

Jag är ju ingen deltagaraspirant men funderar lite på det här med cykelval... cross på bark och mjukare underlag? Nä ju fetare däck ju bättre, det tror jag. Harris surly med växlar mer...

Jag tycker/tror tvärtom ang att ha vasatrampet & cykelvasan på samma helg, att båda kan förlora åkare på det. Många åker nog både Lvg & Mtb så nu måste dom välja ett av loppen... Bättre att haft dom helgerna efter varandra. Då hade ju mora & sälen fått turisterna i en hel vecka=)

Hej Mr X.

Tack för din synpunkt. Sådant här är viktigt.

Nu är det faktiskt så att Vasaloppet är arrangör av Vasastafetten som går helgen efter.

Cykelvasan är en seedningslopp för Birkebeinerrittet och går två veckor före Norskaloppet som går sista helgen i augusti.

Hur det blir 2010 vet jag inte. Jag vill dock ha informationen på hur cyklisterna ser på det.

Jag tror knappast att många åka från Lund-Mora två helger i rad. Jag kan ha fel. Men om man "para" sig med en annan som ska upp kan det bli bättre för deltagare att bägge loppen går samma helg.

LVG cyklisten från Lund kanske inte komma upp till Mora enbart för VasaTrampet.
MTB cyklisten från Lund kanske inte komma upp till Mora enbart för Cykelvasan.

Men LVG cyklisten och MTB kanske komma tillsammans för bägge loppen.

Atlas: Det blir ingen bark, vet inte om jag var otydlig eller inte. Men de som körde testloppet sa alla att barken inte kunde vara med på banan och Vasaloppet lyssnade. Ingen bark.

Jag är tveksam på om man kan vinna något svenskt långlopp på cykelcross. Men vi får se i sommar. Förresten kan man köra flera av Sveriges downhillbanor med landsvägshoj, bara så ni vet :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp