Cykelvasan - köpråd

• Trådstartare Trådstartare nHz
  • Start datum Start datum

nHz

Aktiv medlem
Cykelvasan - köpråd
Min MTB blev stulen och jag får tyvärr inte så mycket av försäkringsbolaget i ersättning. Det är lite trist då jag blev av med en träningskompis och nu får jag inget alls tillbaka och behöver köpa en ny.

Jag och en kompis pratar om att vara med på vasan som kommer och till dess behöver vi träna på cykel.

Jag är 185/90 och har bra kondis (jag tränar annat också).

Jag har tittat på en ny fast förra årets modell Cube LTD SL (29" /19") med XT-grejer men vet inte om den är värd pengarna. Jag har tittat en del på beg. marknaden men det är svårt att hitta något som passar (till ett rimligt pris).

Jag cyklar en mil till jobbet varje dag. Så vad säger ni, har ni några ideér till mig som jag kan kolla vidare på?

Senast ändrad:
Cykelvasan - köpråd
Lingon sa:
Pendling och cykelvasan? Det låter ju som den perfekta uppgiften för en gravelbike!
Nja, vi är flera på jobbet som har MTB så jag tror den är högst på listan.
Jag vet även ett gäng utanför jobbet som brukar svänga i skogarna runt omkring och de skulle jag vilja haka på ibland.

Cykelvasan - köpråd
Den billigaste vettiga XCn är väl vitus rapide. Sen finns det väl random jox mellan 4000 och 10 000 spänn. Tex vitus nucleus eller vad den heter. Du har fortfarande inte sagt vad du har för budget.

Cykelvasan - köpråd
Det verkar finnas en del cyklar under 12k (där jag tänkt mig ligga i pris) men i vissa fall så verkar komponenterna skilja beroende på vilket märke av cykel jag köper. Scott verkar t ex vara lite överprisade om jag jämför mot Cube. För mig spelar det inte så stor roll vad det står på ramen och några kg hit eller dit (nåja) kommer nog varken göra till eller från på min nivå. En lättare cykel kommer förmodligen vara mindre anstränande på vasan eller längre träningsrundor men ofta så kostar det mycket mer för några gram lägre vikt.

Cykelvasan - köpråd
Rapide kostar väl 11 500 för SLX nivå. För vasan behöver du kanske dreva upp den för några hundringar. På en dyrare cube får du xt bakväxel, ej boost, sämre gaffel. Finns visserligen med x2 som kanske är bra att ha men alla vill konvertera.

Cykelvasan - köpråd
jonte987 sa:
Rapide kostar väl 11 500 för SLX nivå. För vasan behöver du kanske dreva upp den för några hundringar. På en dyrare cube får du xt bakväxel, ej boost, sämre gaffel. Finns visserligen med x2 som kanske är bra att ha men alla vill konvertera.
Vad är boost och x2?

När jag skriver 12k så är det min övre gräns men det betyder inte att cykeln måste kosta så mycket. Alla cyklar är olika värda och beroende på om den är beg. eller ny så kostar det såklart olika för samma komponenter. Hittar jag en cykel för 15k som är mycket bättre så kan det också vara ett alternativ. = lite dyrare - mycket bättre. Allt beror på vad köparen tycker att den är värd.

Senast ändrad:
Cykelvasan - köpråd
nHz sa:
Den här för 12k https://www.cube.eu/uk/2017/hardtail/ltd/cube-ltd-sl-2x-bluengreen-2017/
Den här för 19k https://www.cube.eu/uk/2017/hardtail/reaction/cube-reaction-gtc-one-carbonnwhite-2017/
Det skiljer i pris men jag antar att den undre är sååå mycket bättre att den är värd några tusen extra. = mycket mer cykel för pengarna?
Olika ramarna är olika måttsatta. Du är 185 cm lång och behöver då ca 520 mm avstånd till styret.
2017 Cube Ltd i stl 19" (viket är fel ramstorlek) har 409 mm reach vilket innebär att du då måste använda 110 mm lång styrstam! Say hello till 1990-talet :)
2017 Cube Reaction i stl 19" (viket är fel ramstorlek) har 418 mm reach vilket innebär att du då måste använda 100 mm lång styrstam.
I ramstorlek 21" (vilket passar mindre dåligt) har cyklarna 426 resp 435 mm reach, då klarar du dig med 95 resp 85 mm styrstam. Vilket fortfarande är onödigt långa styrstammar år 2019.

Som exempel, en 2019 Scott Scale i stl. Large som Scott rekommenderar till cyklist 178-188 cm har 443 mm reach och du skulle då klarar dig med 75 mm lång styrstam. De säger även att XL kan användas från 183 cm kroppslängd, cykeln har 465 mm reach och då använder du istället en 55 mm lång styrstam.
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-scale-940-kh?article=269731006

Cykelvasan - köpråd
Vidare...
2017 Cube Ltd 19" har 1101 mm hjulbas och 438 mm kedjestag, avstånd vevaxel till framnav är 663 mm.
2019 Scott Scale XL har 1154 mm hjulbas och 425 mm kedjestag, avstånd vevaxel till framnav är 729 mm.

Cyklar du på den senare har du alltså 66 mm mer cykel framför dig.
Betydligt tryggare utför, mindre risk för OTB-vurpor, så att du slipper säga good bye till dina framtänder :)

Cykelvasan - köpråd
Sixten Fors sa:
Tack så massor för din förtydligar. Det hjälper mig mycket att komma framåt och det är precis lite sånt här jag tror att jag behöver veta.

Om jag tolkar din text lite generellt så skriver du att Scott har bättre mått på sina cyklar än Cube för cyklister i 182-185cm spannet, har jag tolkat dig rätt då?

Jag blir lite förvånad då jag varit i en ganska känt cykelaffär där ägaren rek. mig en storlek som du skriver är för liten. Jag tror inte han försöker lura mig då jag känner honom sedan länge. Bara lite nyfiken på varför han skulle göra så om det inte var rätt?

Cykelvasan - köpråd
Mortion?
Edit: förlåt, kunde inte hålla mig längre. Har väntat sedan 9 februari att någon annan skulle göra det åt mig:)
Edit 2: Innan någon påpekar det så förstår jag givetvis vad det ska stå, men det gör lite ont i ögonen varje gång jag ser rubriken.

Senast ändrad:
Cykelvasan - köpråd
jonte987 sa:
Mortition stavas det
Mortician?

Edit: eller du menade kanske:
Mortition
This is when you get a friend that you need revenge on really drunk and take them to the morg. You get a girl out of one of the storage compartments and put her on a bed or table. Tell your friend she wants him to eat her out. After he starts punch the dead person in the stomach to allow the gases to release. This will cause your friend to pass out until the morning in which he will find himself waking up to an extremely awkward moment.

Hade jag aldrig hört talas om.

Sorry för OT.

Senast ändrad:
Cykelvasan - köpråd
nHz sa:
Sixten Fors sa:
Tack så massor för din förtydligar. Det hjälper mig mycket att komma framåt och det är precis lite sånt här jag tror att jag behöver veta.

Om jag tolkar din text lite generellt så skriver du att Scott har bättre mått på sina cyklar än Cube för cyklister i 182-185cm spannet, har jag tolkat dig rätt då?

Jag blir lite förvånad då jag varit i en ganska känt cykelaffär där ägaren rek. mig en storlek som du skriver är för liten. Jag tror inte han försöker lura mig då jag känner honom sedan länge. Bara lite nyfiken på varför han skulle göra så om det inte var rätt?

Märket är tämligen ointressant. Både Cube och Scott har bra och dåligt måttsatta ramar. Man måste kolla specifikt på en specifik modell i en specifik storlek, ibland även vilket utförande av en cykel som delar namn men inte ram/mått som en annan.

Cube har dock fler trista modeller (Attention, Acid, Ltd etc.). Cube Reaction C:62 Pro är väl helt ok måttsatt https://www.cube.eu/uk/2019/bikes/m...ction/cube-reaction-c62-pro-carbonnblue-2019/
Scott Aspect 9xx oavsett modell är trist. Scott Scale 960 och billigare är trist. Scale 950 och dyrare är bra.
Osv.

Varför din cykelsäljare/polare har nollkoll kan jag inte svara på.

Cykelvasan - köpråd
Jag tycker det låter som att det för TS finns ett värde i att köpa cykel i rätt storlek från en fysisk butik för att få rådgivning på plats och hjälp efteråt vid behov. (Rätt storlek och rätt geometri måste inte nödvändigtvis vara exakt detsamma som Sixten föreslår.)

Cykelvasan - köpråd
Sixten Fors sa:
nHz sa:
Sixten Fors sa:

Märket är tämligen ointressant. Både Cube och Scott har bra och dåligt måttsatta ramar. Man måste kolla specifikt på en specifik modell i en specifik storlek, ibland även vilket utförande av en cykel som delar namn men inte ram/mått som en annan.

Cube har dock fler trista modeller (Attention, Acid, Ltd etc.). Cube Reaction C:62 Pro är väl helt ok måttsatt https://www.cube.eu/uk/2019/bikes/m...ction/cube-reaction-c62-pro-carbonnblue-2019/
Scott Aspect 9xx oavsett modell är trist. Scott Scale 960 och billigare är trist. Scale 950 och dyrare är bra.
Osv.

Varför din cykelsäljare/polare har nollkoll kan jag inte svara på.
Jag tror nog de har noll koll då de har varit med rätt så länge och är en ren cykelaffär. Det här handlar inte om någon xxl eller liknande. De kanske bara tycker att det inte är värt att lägga energi på den informationen till en amatör. De har en "fitting-station" så vill jag kan de nog hitta precis rätt för mig.

- Jag vill kunna cykla till jobbet på ett bekvämt sätt (asfalt)
- Jag vill kunna cykla i skogen (stigar)
- Jag vill kunna cykla Vasan

Jag är intresserad och kvalitetsmedveten och gillar när det är bra grejer. Det måste inte kosta massor.

Tack, jag ska titta på den där Scott 950.

Cykelvasan - köpråd
Dom flesta cykelaffärer vill sälja det dom har på lager, dom storlekar som dom har för många kvar av. Då börjar cykelhandlarn ta till knasiga mätsätt som att kolla standoverhöjden, att du får plats med två fingrar mellan skrev och toptube, om det inte stämmer med vad som finns på lager så kanske dom provar med mått från din armbåge till pekfingret så att det precis får plats mellan styre och näsan på sadeln. Sixtens tabeller kanske inte är perfekta (om man avviker för mycket med ben och armlängder), men är nog ett bättre utgångsvärde än vad fulhandlarna försöker sälja dig.

Cykelvasan - köpråd
Spacekitty sa:
Dom flesta cykelaffärer vill sälja det dom har på lager, dom storlekar som dom har för många kvar av. Då börjar cykelhandlarn ta till knasiga mätsätt som att kolla standoverhöjden, att du får plats med två fingrar mellan skrev och toptube, om det inte stämmer med vad som finns på lager så kanske dom provar med mått från din armbåge till pekfingret så att det precis får plats mellan styre och näsan på sadeln. Sixtens tabeller kanske inte är perfekta (om man avviker för mycket med ben och armlängder), men är nog ett bättre utgångsvärde än vad fulhandlarna försöker sälja dig.
Tack för hjälpen.

Så här kan det givetvis vara men frågan blir då, hur långsiktigt blir det om man känner till kunden och dennes noggrannhet?

Det är nog som du säger. De måtten du beskriver är något som jag sagt till mina spinningklass-kunder. Sadelhöjden ställs in med hälen på pedalen (sträckt ben) och avståndet mellan sadeln och styret ställs in med underarmen ut till fingerspetsarna.

Det var varför jag gjorde det första inlägget. Jag vill inte bli lurad och komma på dem (cykelhandlaren) i efterhand. Jag ska försöka förstå @Sixten Fors, hans måttangivelser och varför de är viktiga för mig. Det är väl inte bara för att jag ska skona framtänderna?
”ca 520 mm avstånd till styret”, är det mellan cc sadelstolpen och cc styret?

Cykelvasan - köpråd
Skona tänderna som i att inte slå en framåt volt. Nu går det utmärkt att cykla på omoderna cyklar också. Men det är en jävla skillnad. Beroende på vad man ska ha den till.

Cykelvasan - köpråd
nHz sa:
”ca 520 mm avstånd till styret”, är det mellan cc sadelstolpen och cc styret?

Det är måttet "reach" plus styrstammen. Sen kommer ju vinkeln på sadelröret göra lite skillnad också om den är på 73 eller 74 grader, ungefär 8 mm skillnad eller nåt. Men man behöver ju inte stöka till för mycket i början. Känns längden inte bra får man ändra +-1 cm till på styrstammen.

rahmengeometrie.png

Cykelvasan - köpråd
Är inte 520mm reach väääldigt långt? Menar sixten reach?
Jag har 475mm reach på min XL Merida one twenty. Är 188cm lång.

TT (sadelstolpe-styrstam) är 637mm.

Cykelvasan - köpråd
Det går inte att fitta en Cube Attention/Acid/Ltd oavsett vad man har för maskin. Så länge inte maskinen klarar av att svetsa om ramen :) Om man jobbar i en affär som säljer Cube är man väl tvungen att "sälja skiten" för att ha jobbet kvar.

Scott Scale 950 är bra. Den kostar ca 18000 kr. https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/mtb/scott/scale/scott-scale-950-2019-6541
2019_Scale950.jpeg

Vitus Rapide 29 VR kostar bara 14000 kr, den är minst lika bra som Scale 950. http://vitusbikes.com/products/vitus-rapide-vr-alloy-cross-country-hardtail-mountain-bike/
Rapide29VR.png

Båda cyklarna har bra mått/geo. Här utrustad med styrstam för 520 mm avstånd till styret för 185 cm cyklist.
ScalevsRaide.png

Cykelvasan - köpråd
A.Fritzon sa:
Notera reach + styrstam. Nej, 520 mm är inte långt om man är 185 cm. Det är helt normalt.

Enligt min tabell är det 526 mm för en som är 188 cm lång. Det skulle innebära 475+51=526 mm på din Merida. Hur lång styrstam har du?

Bilagor

• Langd-styre.png
    Langd-styre.png
    14 KB · Besök: 96
Cykelvasan - köpråd
Sixten Fors sa:
A.Fritzon sa:
Notera reach + styrstam. Nej, 520 mm är inte långt om man är 185 cm. Det är helt normalt.

Enligt min tabell är det 526 mm för en som är 188 cm lång. Det skulle innebära 475+51=526 mm på din Merida. Hur lång styrstam har du?

Ja jag noterade det. Men någon annan uppfattade 520mm som reach ovan. Därav tänkte jag det vore bra med ett klargörande :)

Jag har ca 50mm cc till cc på stammen:
721DF02E-6B11-4E57-96B6-B08AB30006D5.jpeg

Så det stämmer ju ganska bra :)

Tillbaka
Topp