Cykelvasan - medaljen

Ziltoid

Aktiv medlem
Cykelvasan - medaljen
Nu ska jag vara grinig gubbe.

Många bryr sig inte så mycket om medaljen, och inte jag heller vanligtvis, men när jag pröjsat 1600kr för en startplats vore det roligt om det iallafall stod ett årtal på medaljen eller på bandet.

Kul att ta fram sina medaljer om 10-20 år för att minnas och se tillbak... på alla smålopp finns årtal och tävlingslängder...

Men årets medalj var ju fan helt blank...

Cykelvasan - medaljen
MP3-Sthlm sa:
Jag tycker Ångaloppet tog rätt beslut om medaljen i år.

https://angaloppet.se/nya-medaljer/

Kanske cykelvasan tar efter nästa år?

Jag håller med, vissa lopp har börjat göra sådär det senaste, superbra idé. Antingen skall en medalj vara jättetjusig eller inte alls. Tänk om Vasan skänkte 50kr*23000 varje år, vilken skillnad det kunde gjort för välgörenhet

Cykelvasan - medaljen
Vasaloppet är ett AB. Pengarna ska in... Helst skulle jag vilja att medaljen togs bort och den alldeles för dyra startplatsen blev billigare.

Cykelvasan - medaljen
Loppet är väl mest för folk som inte kör så långa, kanske bara detta varje år. Då har nog medaljen sin plats. Kör man 15 om året så kvittar den.

Cykelvasan - medaljen
Men ska den vara ett minne så vill man ju ha årtal mm. Och då tar jag hellre en personlig papperslapp än en blank metallbit och sedan metallkostnaderna till välgörenhet.

Cykelvasan - medaljen
Får alla medalj? På skidvarianten är det bara topp 10-15% (de som kör på max 1.5 ggr segrartiden) som får medalj. Den stora massan blir utan.

Cykelvasan - medaljen
Nu körde jag öppet spår och inte ”huvudtävlingen”. Men stör mig mer på att fast man betalar för bland de dyraste loppen så ingår inte ens mat efter. Allt kostar, allt. De må ha stora omkostnader ja, men antalet deltagare är oxå 20 gånger så stort som många andra samtidigt som det kostar dubbelt så mycket, således ungefär som om man hade 40 gånger så många deltagare. Gnällig? Möjligen. Tycker bara att det är snuskigt dyrt utan att leverera särskilt mycket mer.

Cykelvasan - medaljen
Jensen sa:
Nu körde jag öppet spår och inte ”huvudtävlingen”. Men stör mig mer på att fast man betalar för bland de dyraste loppen så ingår inte ens mat efter. Allt kostar, allt. De må ha stora omkostnader ja, men antalet deltagare är oxå 20 gånger så stort som många andra samtidigt som det kostar dubbelt så mycket, således ungefär som om man hade 40 gånger så många deltagare. Gnällig? Möjligen. Tycker bara att det är snuskigt dyrt utan att leverera särskilt mycket mer.
ingen tvingar dig att åka får jag hoppas?

Cykelvasan - medaljen
De tar ju ut de priser de kan ta ut. Nu vet jag inte om loppen är fulltecknade, men "motionsboomen" som varit har drivit upp priserna i de "stora folkfestloppen" i de flesta sporter. Ex.vis Siljan Runt som jag började köra 2010 kostade nånstans 400kr då och var väl 1500 deltagare. Nu ligger det på 4500-5000 deltagare (fulltecknat senaste åren) och priset har stadigt ökat till 895kr som jag tror det var nu häromveckan när jag anmälde mig till 2020 års upplaga.

Cykelvasan - medaljen
ooms sa:
De tar ju ut de priser de kan ta ut. Nu vet jag inte om loppen är fulltecknade, men "motionsboomen" som varit har drivit upp priserna i de "stora folkfestloppen" i de flesta sporter. Ex.vis Siljan Runt som jag började köra 2010 kostade nånstans 400kr då och var väl 1500 deltagare. Nu ligger det på 4500-5000 deltagare (fulltecknat senaste åren) och priset har stadigt ökat till 895kr som jag tror det var nu häromveckan när jag anmälde mig till 2020 års upplaga.

Dagens lopp var fulltecknat.

Cykelvasan - medaljen
pennan sa:
Jensen sa:
ingen tvingar dig att åka får jag hoppas?

Självklart är det så. Körde tillsammans med sambon som en rolig grej. Kommer säkert göra det igen eftersom det var kul att göra något tillsammans. Jag är bara ”fascinerad” hur de kan vara så mycket dyrare än alla och inte bjuda på något som alla andra i stort sett bjuder på. Självklart är anledningen att det är just Vasaloppet. Man betalar helt enkelt massa för namnet. Visst är det ett jippo runt om, men det är ju inte direkt så alla tillverkare och leverantörer betalas för att komma dit (har då svårt att tro det i alla fall) utan snarare tvärt om.
Men absolut, marknadsekonomi. De säljer slut ändå, även fast de tar betalt för saker som andra bjuder på (för mindre kostnad totalt)

Senast ändrad:
Cykelvasan - medaljen
Körde utan startplats. Fick blåbärssoppa ändå, och banan. Grogg fick jag dock fixa själv. Dom är ju inte kloka dom där dalmasarna. Det visste redan Gurra V.

Cykelvasan - medaljen
Kollade mina "medaljer" från 2013,2014 stod inget på själva medaljen men på "tyghalsbandet" som den satt på. Man fick alltså inte tygremsan iår?

Kan dock tycka att CV inte är så mycket att minnas ändå, den cyklingen jag gjort som är minnesvärd finns på foton med höga berg.

Cykelvasan - medaljen
Tycker randonnéecyklingen är utmärkt där. Vill man ha medalj betalar man en femtiolapp extra. Då kan man själv välja hur man vill göra.

Cykelvasan - medaljen
Om det nu är miljöaspekten som är viktig så är väl det bästa att lägga ner hela loppet. Tänk vad många bilresor det skulle spara in, hur mycket mindre markslitage det skulle bli, osv.

Cykelvasan - medaljen
etnica sa:
Kollade mina "medaljer" från 2013,2014 stod inget på själva medaljen men på "tyghalsbandet" som den satt på. Man fick alltså inte tygremsan iår?

Kan dock tycka att CV inte är så mycket att minnas ändå, den cyklingen jag gjort som är minnesvärd finns på foton med höga berg.

Man kan väl få en tygremsa utan år tryckt på den?

Cykelvasan - medaljen
ooms sa:
Om det nu är miljöaspekten som är viktig så är väl det bästa att lägga ner hela loppet. Tänk vad många bilresor det skulle spara in, hur mycket mindre markslitage det skulle bli, osv.
Precis. Riktig medalj ska det vara. Vill man inte ha någon medalj så tar man inte emot den. Svårare än så är det inte.

Cykelvasan - medaljen
GoranS sa:
Tycker randonnéecyklingen är utmärkt där. Vill man ha medalj betalar man en femtiolapp extra. Då kan man själv välja hur man vill göra.

MTB Adventure körde samma förra året, snygg trä medalj till dom som betalade också. Klart roligare än dom vanliga medaljerna.

Tillbaka
Topp