Cykelvasan: Stel framgaffel?

Daviper

Ny medlem
OK,lite bakgrund innan jag kommer till själva frågan:

Min 12-år gamla SID Race har lagt av, kostnaden för en likvärdig gaffel i dags läget kan man köpa en hel cykel för.

Frågan är därmed:
Ska man ge sig ut en sista gång med dämparen innan det blir en ny cykel till våren eller ska man slänga på en stel kolfibergaffel?

Har kört loppet 2 ggr redan, vill minnas att det är stenigt och knöligt bitvis men eftersom jag kör UST-hjul skulle man kanske kunna släppa ut ett halv kilo.

Riktar frågan till er som kört Vasan med stel-gaffel och som därmed kan dela med er utav era erfarenheter...

Martin Czernik
Stockholm

En ny gaffel motsvarande en 12 år gammal Sid får du för 3-4000:- på Bike-Discount.

Hur högt tryck kör du idag i dina däck? Men jag gissar att du kan det, eftersom du överhuvudtaget frågar. Men jag är inte lika säker på att du kommer tycka att det ger tillräcklig komfort.

Har du tillgång till kolfibergaffel? Eller hade du tänkt köpa en? I vilket fall blir mitt svar nej. Köp ny riktig gaffel eller vänta tills du köper ny komplett cykel. Lycka till!

Helstelt är fint det. Om du är sugen på det så kör på det. Men om det är ett sätt att komma undan lite billigare så kommer du säkert köra CV och tänka hur det hade varit med dämpad gaffel.

Förra året hade jag 4 kg i däcken, blev lite jobbigt och stötigt, tror min dämpare redan då började sluta fungera. Så jag tänkte ha 3-3,5 i däcken om det nu blir en stel gaffel.

Till saken hör att jag har en väldigt fin Litespeed Tanassi titanram som nog skulle svälja en del av de stökiga partierna.

Framför allt skulle jag dock tjäna tid uppför, då dämpargaffeln bara säckar ihop så fort man ställer sig upp.

Att det dessutom försvinner dryga kilot, totalvikten kommer hamna på knappa 9 kg, är ju bara välkommet i uppförsbackarna....

Martin Czernik
Stockholm, Sweden

Äh, släng på ett par bra däck med stoor luftkammare, pumpa i MAX 2 bar och kör med din stela kolfibergaffel. Hur svårt kan det vara?!?

Continental Race King. 2.0 fram, 2.2 bak.
Tycker det är för mycket asfalt och grus för att inte ha ordentligt med rull i däcken.

Men jag slänger på en stel gaffel och testar i år, kan väl sträcka mig till 2,5 Bar, ses i Mora!

Kör med 1.8 kg i 2.2 RaceKing. Det rullar bra det också.
Jag har kört rätt många MTB Vättern, bockstensturen etc med helstel cykel. Inga problem. och då är de loppen rejält besvärligare än CV.

Om din gamla gaffel inte var väldigt väl underhållen så tror jag iofs att du skulle uppleva en enorm skillnad med en ny. På din beskrivning låter det inte som att den funkade särskilt bra.

Om du ska köra stelt kanske det är en god ide att sätta det bredare däcket fram.

Hittade denna tråden då jag själv funderar på att köra stelt på CV, främst för att spara vikt då jag kör på budget XC och min gaffel ändå suger. Hur upplevde du att köra stelt Daviper?

3,5 - 4 timmars handledsvibrationer. Finns en anledning till varför man inte får använda skakande och vibrerande handverktyg i industrin under längre perioder.
Jag har svårt att se hur jag skulle tjäna en enda minut på att kapa några hekto på en stel gaffel.
Men det är jag det... Jag har trots allt kört på en 26" FS med plattispedaler.

Daviper skrev:
-------------------------------------------------------
> Continental Race King. 2.0 fram, 2.2 bak.
> Tycker det är för mycket asfalt och grus för
> att inte ha ordentligt med rull i däcken.
>
> Men jag slänger på en stel gaffel och testar i
> år, kan väl sträcka mig till 2,5 Bar, ses i
> Mora!

Körde stel gaffel senaste gången och det var perfekt. 1.8 fram och 2.0 bak. Då rullar det förstås bäst!

Nej. Jag har i princip kört CV, Lidingö, Mörksuggejakten mfl med stel gaffel (en fjädrande gaffel men defekt) och kan direkt intyga att det inte är ok för en glad motionär. För elit kan det vara en annan sak.. Jesper Dahlström vann, vad jag vet, med stel framgaffel och en helvetes övrigt kondition. Att skaka sönder i 3-4 timmar är inte kul.... Jag hade samma idé, dvs stel gaffel, men väljer nu att köpa en väl fungerande gaffel, förvissad om att detta är detta bästa för en motionär (som dock siktar på under 3.20)

Har kört CV med stel gaffel och det fungerar mycket bra, man tjänar ett kg och inte bara några hekto, man eller händerna skakar inte sönder heller. Dock känns det i nacken i slutet av loppen men det har jag kommit på att det beror på raka armar, kör man med lätt böj i armvecket så går det bra med stelt fram. conti rr 2.0 bar fram o bak.

Stelt så klart!

bebc76606eb6f79e48cae7a089729e1b.jpg

jofahjalm skrev:
> Jag vet inte varför jag läser dessa trådar...

Inte jag heller egentligen.

Men för att bidra lite jösses vilka högs tryck ni kör. Jag hade typ 1.3 fram och bak i Race King 2,2or om jag inte minns rätt. Det krävs lite tolerans för att cykeln vandrar i sidled i hög hastighet men bekvämt var det.

42Hz skrev:
> Myten att hårdpumpade däck rullar bäst är
> seglivad!

Ja verkligen, jag pendlar 16km enkel med samma däck och tryck som jag har i skogen dvs 2.2" och 1.7bar. Brukar snitta 30km/h på rätt platt cykling :)

nyrakad skrev:
> +1 på att 3-4 timmars handledsvibrationer inte
> är så värst bra. Minns tiden i slutet av
> 90-talet med TV1000..

Pssst, Lauf... ;)

42Hz skrev:
> Myten att hårdpumpade däck rullar bäst är
> seglivad!

Happy-konsensus att det inte finns en lägre gräns för hur lite luft man kan ha i ett däck innan den börjar rulla trögt är ju rätt seglivad den med iofs.

landen skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Myten att hårdpumpade däck rullar bäst är
> > seglivad!
>
> Happy-konsensus att det inte finns en lägre
> gräns för hur lite luft man kan ha i ett däck
> innan den börjar rulla trögt är ju rätt
> seglivad den med iofs.

Det är väl mindre än en promille i "cykelsverige". :)

landen skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Myten att hårdpumpade däck rullar bäst är
> > seglivad!
>
> Happy-konsensus att det inte finns en lägre
> gräns för hur lite luft man kan ha i ett däck
> innan den börjar rulla trögt är ju rätt
> seglivad den med iofs.

+1 på den.
När det börjar vika sig och flappra i däcken så kan man ju börja undra.
Varför öht köra med luft alls?

TM skrev:
> landen skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Myten att hårdpumpade däck rullar bäst är
> > > seglivad!
> >
> > Happy-konsensus att det inte finns en lägre
> > gräns för hur lite luft man kan ha i ett
> däck
> > innan den börjar rulla trögt är ju rätt
> > seglivad den med iofs.
>
> +1 på den.
> När det börjar vika sig och flappra i däcken
> så kan man ju börja undra.
> Varför öht köra med luft alls?

Kör med Snakeskin Schwalbe 2.25 och ännu vid 1.35 bar känns de hårda.

Sen kan man fråga sig hur det mäts också. Manometern på min golvpump visar drygt 0,5 bar för lite vid tryck under 4 bar.
Jag brukar pumpa upp däcken till 2 bar och sedan använda en separat tryckmätare för att släppa ut till lägre. Kör 1,4 i fram och 1,8 i bak med 2,25" Nobby Nic. Det är för långsamt stigbröt. CV och liknande kör jag 1,8 i fram också. Det är lite av en sweetspot för mig. Lägre än 1,6 vill jag inte ha, vill inte kränga av sulorna i 50 knyck när det svänger.

jofahjalm skrev:
> Jag vet inte varför jag läser dessa trådar...

Jag läser dem för att få insikten att det finns folk som cyklar med 4 bars lufttryck i sina däck...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp