Cykelvasan, villkor...
Idag ges besked om detta lopp ska genomföras. Intressant att notera mha wayback mashine är:
Så här såg villkoren ut i april 2019:
Din anmälan och ditt deltagande
Oklart exakt när ändringarna tillkom. Oavsett vilket. Inga pengar tillbaka. Jag har inga problem med detta men man kan ju fundera över när villkoren ändrades. När man ingår ett avtal med annan part gäller ju de villkor som fanns vid avtalets tecknande. Inga avtalsvillkor levererades tillsammans med min beställning utan jag hänvisas till hemsidan för villkor och övriga regler. Här kan man ju justera i princip närsomhelst.
Inte unikt för Vasaloppet utan de flesta verkar göra på detta sätt.
Vad anser de juridikutbildade?
Så här såg villkoren ut i april 2019:
Din anmälan och ditt deltagande
- Din anmälan är bindande när betalning är genomförd. Ångerrätten gäller inte vid köp av idrottsevenemang. Betald anmälningsavgift återbetalas inte.
- Du kan inte flytta fram din anmälan till kommande år.
- Det är inte tillåtet att deltaga i våra lopp i någon annans namn.
- Allt deltagande i våra lopp sker på egen risk.
- Vi ersätter inte förlust eller skada på egendom.
- Vid inställt lopp återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften.
- Du har möjlighet att sälja din startplats. Läs mer på sidan Köpa och sälja startplats.
- Din anmälan är bindande. Ångerrätten gäller inte vid köp av idrottsevenemang. Anmälningsavgift återbetalas inte.
- Du kan inte flytta fram din anmälan till kommande år.
- Det är inte tillåtet att deltaga i våra lopp i någon annans namn.
- Allt deltagande i våra lopp sker på egen risk.
- Vi ersätter inte förlust eller skada på egendom.
- Du har möjlighet att sälja din startplats. Läs mer på sidan Köpa och sälja startplats.
- Vid inställt lopp som beror på snöbrist, extrem kyla eller vissa andra väderförhållanden, återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften, enligt Svenska Skidförbundets riktlinjer.
- Force majeure: Vid inställt lopp som beror på andra förhållanden utanför vår kontroll, såsom brand, översvämning, naturkatastrof, arbetskonflikt, krig, terroristattentat, jordbävning, myndighetsbeslut, smittspridning av virus eller andra sjukdomar, återbetalas inte anmälningsavgiften.
- Vi förbehåller oss rätten att göra justeringar i loppens och kringaktiviteternas innehåll och utformning.
Oklart exakt när ändringarna tillkom. Oavsett vilket. Inga pengar tillbaka. Jag har inga problem med detta men man kan ju fundera över när villkoren ändrades. När man ingår ett avtal med annan part gäller ju de villkor som fanns vid avtalets tecknande. Inga avtalsvillkor levererades tillsammans med min beställning utan jag hänvisas till hemsidan för villkor och övriga regler. Här kan man ju justera i princip närsomhelst.
Inte unikt för Vasaloppet utan de flesta verkar göra på detta sätt.
Vad anser de juridikutbildade?