Cykelvasan, villkor...

julgus

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Idag ges besked om detta lopp ska genomföras. Intressant att notera mha wayback mashine är:

Så här såg villkoren ut i april 2019:
Din anmälan och ditt deltagande
  • Din anmälan är bindande när betalning är genomförd. Ångerrätten gäller inte vid köp av idrottsevenemang. Betald anmälningsavgift återbetalas inte.
  • Du kan inte flytta fram din anmälan till kommande år.
  • Det är inte tillåtet att deltaga i våra lopp i någon annans namn.
  • Allt deltagande i våra lopp sker på egen risk.
  • Vi ersätter inte förlust eller skada på egendom.
  • Vid inställt lopp återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften.
  • Du har möjlighet att sälja din startplats. Läs mer på sidan Köpa och sälja startplats.
Nu ser de ut så här:
  • Din anmälan är bindande. Ångerrätten gäller inte vid köp av idrottsevenemang. Anmälningsavgift återbetalas inte.
  • Du har möjlighet att sälja din startplats. Läs mer på sidan Köpa och sälja startplats.
  • Vid inställt lopp som beror på snöbrist, extrem kyla eller vissa andra väderförhållanden, återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften, enligt Svenska Skidförbundets riktlinjer.
  • Force majeure: Vid inställt lopp som beror på andra förhållanden utanför vår kontroll, såsom brand, översvämning, naturkatastrof, arbetskonflikt, krig, terroristattentat, jordbävning, myndighetsbeslut, smittspridning av virus eller andra sjukdomar, återbetalas inte anmälningsavgiften.
  • Vi förbehåller oss rätten att göra justeringar i loppens och kringaktiviteternas innehåll och utformning.

Oklart exakt när ändringarna tillkom. Oavsett vilket. Inga pengar tillbaka. Jag har inga problem med detta men man kan ju fundera över när villkoren ändrades. När man ingår ett avtal med annan part gäller ju de villkor som fanns vid avtalets tecknande. Inga avtalsvillkor levererades tillsammans med min beställning utan jag hänvisas till hemsidan för villkor och övriga regler. Här kan man ju justera i princip närsomhelst.

Inte unikt för Vasaloppet utan de flesta verkar göra på detta sätt.

Vad anser de juridikutbildade?

ostrand

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Om man har ingått ett avtal så gäller ju villkoren som gällde när avtalet ingicks, dem kan man ju inte ändra ensidigt i efterhand.
Det finns undantag, men i det här fallet när det redan finns ett villkor angående återbetalning av 50% av anmälningsavgiften vid inställt lopp så är iallafall min lekmannauppfattning att man INTE kan ändra det retroaktivt. Naturligtvis gäller den nya lydelsen för de som anmält sig när väl villkoret var ändrat, men man ska inte kunna göra det gällande mot de som anmält sig innan texten ändrades.

Kniven

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Kan ju vara kul att fråga/kolla vad som nämns under force majeure-klausulen då du anmälde dig. Borde stå i villkoren någonstans nedanför "bindande"... Sverige har ingen lagreglering om force majeure så den gubben går inte.

ooms

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Idag ges besked om detta lopp ska genomföras. Intressant att notera mha wayback mashine är:

Så här såg villkoren ut i april 2019:
Din anmälan och ditt deltagande
  • Din anmälan är bindande när betalning är genomförd. Ångerrätten gäller inte vid köp av idrottsevenemang. Betald anmälningsavgift återbetalas inte.
  • Vid inställt lopp återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften.
Nu ser de ut så här:
  • Din anmälan är bindande. Ångerrätten gäller inte vid köp av idrottsevenemang. Anmälningsavgift återbetalas inte.
  • Vid inställt lopp som beror på snöbrist, extrem kyla eller vissa andra väderförhållanden, återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften, enligt Svenska Skidförbundets riktlinjer.
  • Force majeure: Vid inställt lopp som beror på andra förhållanden utanför vår kontroll, såsom brand, översvämning, naturkatastrof, arbetskonflikt, krig, terroristattentat, jordbävning, myndighetsbeslut, smittspridning av virus eller andra sjukdomar, återbetalas inte anmälningsavgiften.
  • Vi förbehåller oss rätten att göra justeringar i loppens och kringaktiviteternas innehåll och utformning.

Oklart exakt när ändringarna tillkom. Oavsett vilket. Inga pengar tillbaka. Jag har inga problem med detta men man kan ju fundera över när villkoren ändrades. När man ingår ett avtal med annan part gäller ju de villkor som fanns vid avtalets tecknande. Inga avtalsvillkor levererades tillsammans med min beställning utan jag hänvisas till hemsidan för villkor och övriga regler. Här kan man ju justera i princip närsomhelst.

Inte unikt för Vasaloppet utan de flesta verkar göra på detta sätt.

Vad anser de juridikutbildade?
Hm, intressant. Jag är inte anmäld, men jag kollade detta för några veckor sedan, kanske t.o.m. en dryg månad, och då var det iaf den senare versionen som fanns på hemsidan. Så det är inget de hittat på senaste månaden iaf, men kan ju ändå ha tillkommit i feb/mars när de började fundera vart det kunde barka.

JohanA

Administrator
Cykelvasan, villkor...
Villkoren måste nog ha ändrats efter den 22 februari (2020):
  • Vid inställt lopp återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften, enligt Svenska Skidförbundets riktlinjer.

Men samtidigt skriver vasaloppet att man får tillbaka sina pengar:

Får jag tillbaka min anmälningsavgift om det inte går att genomföra loppet på plats i Vasaloppsarenan?
Ja, och du kommer också att kunna välja bland ett antal andra erbjudanden samt ha möjlighet att flytta din startplats till 2021. Mer detaljerad information om detta kommer före midsommar.

Stålhäst

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Villkoren måste nog ha ändrats efter den 22 februari (2020):
  • Vid inställt lopp återbetalar vi 50 procent av anmälningsavgiften, enligt Svenska Skidförbundets riktlinjer.

Men samtidigt skriver vasaloppet att man får tillbaka sina pengar:

Får jag tillbaka min anmälningsavgift om det inte går att genomföra loppet på plats i Vasaloppsarenan?
Ja, och du kommer också att kunna välja bland ett antal andra erbjudanden samt ha möjlighet att flytta din startplats till 2021. Mer detaljerad information om detta kommer före midsommar.

För typ 1 timme sedan läste jag samma stycke, då stod det att vi inte får tillbaka pengar, pga Force majeure, eftersom det kostar lika mycket för dem med eller utan åkare ungefär...

Stålhäst

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Screenshot_20200428-112432.jpg

motionisten

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Jävligt klent att inte kunna ge raka besked den 28:e som de lovade. Och det där med ändrade anmälningsvillkor ser ju skumt ut. Har man anmält sig till något ett år i förväg så kan de väl få arslet ur vagnen och ge besked långt innan midsommar så man kan fundera på andra planer. Digitalt lopp kommer inte vara en av dem , det är säkert iaf.

saarela

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Jävligt klent att inte kunna ge raka besked den 28:e som de lovade. Och det där med ändrade anmälningsvillkor ser ju skumt ut. Har man anmält sig till något ett år i förväg så kan de väl få arslet ur vagnen och ge besked långt innan midsommar så man kan fundera på andra planer. Digitalt lopp kommer inte vara en av dem , det är säkert iaf.

Är väl väldigt mycket klockare att ta ett beslut så sent dom kan?
Att ta ett beslut nu som ska gälla för något som inträffar om nästan fyra månader blir ju väldigt väldigt spekulativt

Juhlin

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Ogenomtänkt att skriva till FM klausul. Det finns mig veterligen inga prejudikat men vissa företag omförhandlar en del projekt som inte kan genomföras just nu trots att FM klausul redan finns. Problemet är att Force majeure avser en oförutsedd plötslig händelse, jordbävning, upplopp/revolt osv. Covid19 är inte okänd eller plötslig, de har haft lång tid på sig att agera. Viruset gör genomförandet av loppet opraktiskt och olämpligt, men inte omöjligt.

Skulle det leda till en rättssak kan det bli svårt att gömma sig bakom en FM klausul.

ooms

Aktiv medlem
Cykelvasan, villkor...
Visst, men det gäller väl själva vasaloppet, inte cykelvasan. För CV finns villkoren under sidan för CV
Nja, det som supermannen citerade verkar gälla generellt covid-19 och framförallt sommarveckan 2020. Vinterveckan 2020 kördes ju som planerat, och vinterveckan 2021 har de väl inte tagit några beslut kring ännu. Och flytta start till 2021 som det skrivs om kan ju bara vara aktuellt för sommarveckan 2020, iom att vinterveckan som sagt redan körts.
Det verkar således vara lite tvetydiga budskap kring vad som gäller sommarveckan, men besked kommer väl innan midsommar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer