Cykelverktyg

Cykelverktyg
Själv är jag nog bortom all räddning.
Förutom hylsnyckelsatserna jag hade kvar från när jag sålde gården för några år sedan hade jag väl inte direkt några andra verktyg än en ganska välutrustad basic-samling verktyg av bra kvalitet.
Sedan skaffade jag cykel… Nu har jag en hel drös specialverktyg och verktygssatser för att lufta bromsar, lossa kassetter, lagerpressar, lagerutdragare, avdragare, gängsatser, mm, mm, mm. i all oändlighet.
-Dessutom placerat bekvämt inom räckhåll i en hörna av vardagsrummet. 🥰
Älskar placeringen! Jag har dekorerat ena vardagsrumsväggen med en verktygstavla, vagn får det bli när man flyttar till större 😊

Cykelverktyg
Det som gör cykelverktyg speciella. Är att dessa ofta är extremt nischade. Ex: Man måste ha en Campagnolo avdragare för att lossa en Campagnolokassett. Sedan spelar det ingen roll hur fäst man än är vid sina Shimanoverktyg.
Vidare! Tror inte att någon klarar av att dra upp gängorna i ett vevlager, utan att använda sig av ett vevlagergängverktyg. Här finns 2 typer. Antingen mm, eller tum, (BSA). Visar bild på hur ett sådant här verktyg kan se ut och användas, (ursäkta bakgrunden). Verktyget är tungt. Vikt ca 3kg. Mkt beroende på att gängorna i cykelramen måste skäras absolut parallellt. Vill påstå att ingen kan utföra detta jobbet utan rätt verktyg.
DSCF1508 - kopia.webp

Senast ändrad:
Cykelverktyg
Det som gör cykelverktyg speciella. Är att dessa ofta är extremt nischade. Ex: Man måste ha en Campagnolo avdragare för att lossa en Campagnolokassett. Sedan spelar det ingen roll hur fäst man än är vid sina Shimanoverktyg.
Vidare! Tror inte att någon klarar av att dra upp gängorna i ett vevlager, utan att använda sig av ett vevlagergängverktyg. Här finns 2 typer. Antingen mm, eller tum, (BSA). Visar bild på hur ett sådant här verktyg kan se ut och användas, (ursäkta bakgrunden). Verktyget är tungt. Vikt ca 3kg. Mkt beroende på att gängorna i cykelramen måste skäras absolut parallellt. Vill påstå att ingen kan utföra detta jobbet utan rätt verktyg.
Visa bilaga 751237
Ooo… Ett sånt har jag inte!
Jag kommer garanterat inte att behöva det heller, men ha-begäret väcktes… 🤣

Cykelverktyg
Visa bilaga 751237
Hoppas att gängorna går vinkelrätt mot ramen 😄

Tillbaka
Topp