Cykelvisioner i storstockholm - alla är inte med

Här i göteborgsområdet finns det en cykelbana mot Gråbo som tidigare var en grusbana med mycket hästtrafik, där valde man sedan att asfaltera en bred remsa i mitten så hästarna har kvar gruset på sidorna (eller kanske det bara var ena sidan). Det kändes som en bra kompromiss.

Jag har använt mig av den några gånger och känt mig lite busig eftersom jag trodde jag cyklade på en ofärdig väg. Riktigt tungcyklad sträcka, trots grova däck sjunker man ner rejält i gruset. Jag läste artikeln, och ja, vilket skämt.

Att kalla vägen för cykelbana är ett riktigt skämt. Som ridväg är den säkerligen helt ok, men försök inte inbilla någon att det är något annat. Fast Vallentunas politiker verkar både inkompetenta och totalt främmande för friluftsliv/aktiv livsstil.

Att det över huvud taget blev en "cykel-/"ridväg var ju för att de grävde ner vattenledningar där.

Bara lägga in upplysning om att den ska vara handikappanpassad så brukar det ta fart, särskilt vid nybygge. Då finns det t.o.m. regler för maximal lutning blev jag upplyst av Trafikverket för en tid sen.

Jaha ja, jag cyklar på vägen mellan Angarn och Vallentuna ganska ofta och har länge undrat när de skall göra cykelbanan klar. Den har sett ut att vara färdig för asfaltering hela sommaren. Som den ser ut nu är den inte möjlig att cykla LVG på.

innebär detta att man blir nedmejad av bilister om man cyklar på den cykelbara vägen där (=bilvägen), bilisten går fri från straff o man döms för att ha cyklat på väg där cykelbana finns...?

Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> innebär detta att man blir nedmejad av bilister
> om man cyklar på den cykelbara vägen där
> (=bilvägen), bilisten går fri från straff o man
> döms för att ha cyklat på väg där cykelbana
> finns...?

Det går nog att hävda att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge att cykla på vägen. Om färdmålets läge är längre bort än 10m vill säga.

Den där vägen har jag struntat i, har trott att den inte var klar då den mest ser ut som ett rördike man täckt med grovt grus. Att kalla det för cykelväg tycker jag är rätt övermaga faktiskt. Kör man racer är det bara att glömma den. Möjligtvis MTB eller CX...

Fy fan, dessutom skiter hästjävlarna ner vägarna fullständigt. Runt mitt jobb så kan det vid vissa årstider vara omöjligt att ta sig fram gående på gång- och cykelvägarna utan att vada i stora pölar hästbajsblandat vatten. Bara att kryssa sig fram mellan bajshögarna vid torrväder kan ibland vara nästan omöjligt! Inte så trevligt att cykla i heller, men det är värre om man bengår.

Diogenes skrev:
> Har man kommunslogan "Var femte invånare är en
> häst" å har man.

Den innan var bättre. "Vallentuna - Sveriges Beverly Hills", på den tiden bevvan gick på dumburken.

Man brukar aldrig vara populär när man cyklar ifatt de som är ute och rider. Cykel/hästvägkombo är ingen optimal blanding.

Miss Lycka skrev:
> Hästar är normalt sett inte tillåtna på
> cykelvägar. Då är det en hästväg!
Cykelbanan som är något i hästväg?

Får intrycket att hela Solna kommun är något i hästväg.
Klart det är svårt att bygga en cykelbana, vad skulle stadsdirektören tjäna på det?

Tillbaka
Topp