Cykla från Lund till Stockholm

perkan

Ny medlem
Tjena!

Till påsk har jag tankar att cykla från Lund där jag pluggar hem till Stockholm. Jag läste någon tråd för länge sedan på nåt forum om en person som cyklade från treriksröset och jag har varit lite sugen sedan dess.

Nu är jag ute efter råd (eller avråd...) om hur detta ska gå till.

Jag är ganska vältränad och tycker att jag borde klara av säg en 10 mil om dagen.

Har ni några tips på vägar?

Ska jag sova i tält eller fixa boende längs vägen? Känns skönt att slippa ha med sig tältet på cykeln, men samtidigt känns det som att jag går miste om en del om jag tar in på vandrarhem var natt.

Min cykel är en Kona Stinky '01. Är det helt puckat att ge sig ut på en långresa med en sådan cykel? (Väldigt lik den på bilden: http://www.bikesutra.com/images/rrphoto/Stinky.jpg lite mindre slaglängd fram bara, 125mm fram och bak om jag minns rätt)

Jag gillar åkställningen på den och tror jag skulle bli tröttare på en vanlig mountainbike (har tillgång till en dock om det är en bättre idé...). Tänkte köpa en pakethållare och packväskor på biltema.

Är SPD-pedaler och cykelskor att föredra?

Hur många mil klarar ett par däck?

Vad mer behöver jag tänka på inför och under resan?

Tack på förhand!

Mitt största tips, tänk inte på det, bara gör det. Oror dig inte för saker man löser allt när man väl är ute på sin cykeltur. Det största felet som 90 % av Sveriges befolkning gör är att oroa sig för alla problem så mycket att de aldrig kommer iväg.

Här är mina svar på dina frågor.

Du bör utan problem cykla minst 15 mil om dagen, alltså tar det 5 dagar till Stockholm.

Ta med dig ett billigt tält, gå till närmsta stadium i Lund och köp deras billigaste tält!

Ta din vanliga student cykel och åk! Varför ska du ha en MTB?

Cykla med gympaskor, om det är varmt är flip-flops att föredra men i April är de nog för kallt att ha flip-flops i norrland.

Beror på vilket däck du har, ett par kvalitets däck från bilteama klarar utan problem 600-700 mil.

Till sist, sluta oroa dig om allt.

Min tur i sommras:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1047492

Stinky låter jättetråkigt.

Sverige är ett civiliserat land, det finns gott om vindskydd längs vägen. Jag klarade mig Kiruna-Smygehuk utan tält, sov bara under bar himmel en natt och då blev jag blöt.

I övrigt håller jag i princip med Bosse men man måste ju inte vara puritan. Det enda i utrustningsväg jag tycker är absolut nödvändigt är cykelbyxor och en bra sadel.

Ett problem med vandrarhem är för övrigt att det inte finns ett vandrarhem varje mil, alltså kan man inte stanna där man själv finner lämpligt om man ska bo på vandrarhem.

> Jag är ganska vältränad och tycker att jag
> borde klara av säg en 10 mil om dagen.

10 mil är inte så svårt om det är bra vägar och hyfsat väder. Är du inte väldig vältränad och jättesugen på att cykla många timmar varje dag ska du inte planerar mer än 10 mil utan hellre 8 mil/dag.

> Har ni några tips på vägar?

Gillar att cykla långt i Kazakstan så jag har en del tips om bra vägar där. Gäller det Sverige så saknar jag bra tips

> Ska jag sova i tält eller fixa boende längs
> vägen?

Tält är skönt och bra :) Kanske kan du planera in en eller två nätter på vandrarhem/happymedlemmar så du har tvättmöjlighet

>
> Min cykel är en Kona Stinky '01. Är det helt
> puckat att ge sig ut på en långresa med en
> sådan cykel? (Väldigt lik den på bilden:
> http://www.bikesutra.com/images/rrphoto/Stinky.jpg
> lite mindre slaglängd fram bara, 125mm fram och
> bak om jag minns rätt)

Kanske inte den bästa cykeln men den lär fungera. Kan man cykla till Marocko med i Kronan så ska en Kona hålla i Sverige :)

> Är SPD-pedaler och cykelskor att föredra?

Flipp-flopp är helt klart bäst om det inte är för kallt...

> Hur många mil klarar ett par däck?

Dåliga däck klarar ungefär 20 mil och bra däck 2000 mil. Köper du dåliga behöver 4 extra däck med dig. Har du bra så behöver du inte byta.

> Vad mer behöver jag tänka på inför och under
> resan?

Skaffa en vettig karta och inte bara tänk att jag cyklar mot Stockholm och hoppas att vägen leder dit... Även bra att äta många vinägerchips innan turen så du har lite fett att ta av.

/Stellan

Med tanke på att det kan snöa fram till påsk i Stockholmstrakten hade jag noga kollat vädret innan iaf... Men med en Kona Stinky hade jag aldrig ens försökt cykla den sträckan :-/ T

perkan skrev:
-------------------------------------------------------

Låter rimligt. Som Stellan sagt så kanske det är skönt att planera för mindre om du inte är van vid att cykla långt.

När jag cyklar landsväg på hemmaplan brukar jag köra med gratiskartor som täcker motsvarande ett landskap per karta. Då blir upplösningen ungefär lagom, så att de minsta vägarna som finns på kartan är lagom stora att cykla på.

När jag bodde utomlands brukade jag skriva en lite färdplan före långpassen, där jag skrev upp de större orter jag tänkt mig att passera. Listan tejpar man lämpligen fast på överröret, så att man kan hitta den lätt. Sen är det bara att hålla utkik efter vägskyltar, så kommer man i allmänhet fram ganska enkelt utan att behöva ha näsan i en karta hela tiden.

> vägen? Känns skönt att slippa ha med sig
> tältet på cykeln, men samtidigt känns det som
> att jag går miste om en del om jag tar in på
> vandrarhem var natt.

Jag tror ungefär som du. Är vädret bra så är det kalas att bo i tält, men om det blir tjurigt (vilket det ju kan vara vid påsk) så är det nog skönt att få en varm dusch och lite bekvämare sömn. Mitt tips är att ta med tält, men ha en liten lista över lämpliga vandrarhem längs vägen. Du måste ju inte boka i förväg, utan kan ta det som det kommer.

> sådan cykel?
> Jag gillar åkställningen på den och tror jag
> skulle bli tröttare på en vanlig mountainbike
> (har tillgång till en dock om det är en bättre
> idé...). Tänkte köpa en pakethållare och
> packväskor på biltema.

Om du med vanlig mtb menar en hardtail så tror jag att det kommer att vara klart roligare, åtminstone om du får någorlunda stil på sittställningen.

Det skulle jag tycka, men de som kan verkar ju tro på flip-flops...

Kan inte tänka mig att du ska behöva köra slut på ett par halvschyssta däck på 60 mil asfalt. Reservation för de däck du har på Konan, som jag antar är mjuka och trögrullande. Vet inte hur de mår av långnötande på asfalt. Kör du den kan du nog bli gladare av att köpa ett par lite lättare däck, med mindre mönster.

> resan?

Inte så mycket. Det är tätt mellan mackar, småstäder och matbutiker hela vägen, så det kan inte gå alltför illa.

vem har cyklat långt i sånna här? menar ni sandaler?

Bilagor

• flip flops.jpg
    flip flops.jpg
    24.7 KB · Besök: 40
Tack för alla svar!

Cykelbyxor, regnställ och flip-flops är vad som behövs alltså ;)

Rekommenderar ni att åka längs kusten eller inlandet?

Jag känner också att det är tråkigt att bindas upp vid fasta punkter längs vägen, som det blir med vandrarhem...Men samtidigt har jag ingen lust att släpa på sovsäck, liggunderlag och tält. Får se vad jag väljer...

Vi menar flip flips som du visar.

Bosse har cyklat i endast flip-flops sträckorna Malmö - Nordkap, Malmö - Kairo, Malmö - Gibraltar, inte en meter i några andra skor. Dessa resor hade Bosse överhuvudtaget inga skor med sig.

frankfurt skrev:
> vem har cyklat långt i sånna här? menar ni
> sandaler?

Dessa flipp-flopp höll 1 200 mil innan de blev stulna och jag fick köpa nya. Vet inte om det räknas långt men räknar man ut kostnaden så hamnar det på 0.06 öre/km.

12.jpg ht=400

perkan skrev:
> Är det helt
> sådan cykel?

Ja, det är faktiskt helt puckat.

Corax brukar oxå ha flip-flops när det inte är för kallt och han har oxå trampat några mil... Han klagade för all del att det var kallt att vada över floder i Tibet med dem :)

chi_2003_12.jpg ht=401

http://www.stormkorp.se

/Stellan

Senast redigerad av en moderator:
jag har cyklat för kort, jag ska i år cykla så långt att jag behöver flip flops. i sverige kring påsk. får köra mycket bil och flygplan tills dess dock. cykla långt är mitt nya årslöfte.

Om du känner dig vältränad så bör inte 10 mil vara några problem, 15 skulle nog också funka. Testa och ta en cykelrunda på 10-15 mil och känn hur det känns

Har själv cyklat Jönköping - Ängelholm, längs med E4:an var hur bra som helst; eller så cyklar du via Ängelholm och viker av mot E4:an efter Hallandsåsen

> vägen? Känns skönt att slippa ha med sig
> tältet på cykeln, men samtidigt känns det som
> att jag går miste om en del om jag tar in på
> vandrarhem var natt.

Jag skulle prioritera lätt packning, packa ner:
Lite energi i form av nötter, russin och torkad frukt.
Regnkläder som du knyter runt ramen
Extra slang (köp några och spara kvittot, om de inte går åt så är det ju bara att lämna tillbaka)
Liten cykelpump
Sårtvätt och första förband

> sådan cykel? (Väldigt lik den på bilden:
> http://www.bikesutra.com/images/rrphoto/Stinky.jpg
> lite mindre slaglängd fram bara, 125mm fram och
> bak om jag minns rätt)

Kan väl vara kul att testa, men jag hade tagit MTB:n

Ja, men man klarar sig utan

Bra däck håller länge

> resan?

En cykeldator kan vara kul för att kolla hur långt man har cyklat

> Tack på förhand!

Tack för alla råd!

Jag har fått med mig en kompis på resan också, så nu är det egentligen bara att åka ;)

Har någon testat biltemas pakethållare som man fäster på sadelstolpen? Köpvärd?

allt från biltema är happyifierat. Desto mer biltema grejer på hojen, desto fortare går det.

Dessutom börjar ju Biltema på B, se till och köp ett par vita strumpor med bara (kan dock behöva modifieras för att fungera tillfredställande med flipflops)

Tillbaka
Topp