Cykla gotland med barn, trafik?

Lozinski

Ny medlem
Hej alla,
I juli planerar jag och min tjej att ge oss ut på en tur runt Gotland med 2+3 åring. Blir cykelvagn och hela paketet. Planen är att starta i Visby och börja att ta ner oss mot fide camping med stopp på vägen för att sedan fortsätta upp på andra sidan ön mot åminne med fler stop på vägen.

Till min fråga, hur ser trafikläget ut? Vår plan är att helt försöka hålla oss till grus och vägar med mindre trafik men ser tex att från näs till fide så går det liksom inte att undvika cykling på 140 vägen (se bild) Antar att cykelbana inte finns där? Har ni isf alternativa vägar att ta sig ner? Fyi så finner jag inget på Strava.

Alla tips uppskattas, även på annat som kan vara bra att ha med sig. Även om någon delar liknande erfarenheter kring cykling med barn.

Allt gott,
Anton

Bilagor

• D88FD0C3-0AF3-46F1-8EF0-C1DF8798119E.jpeg
    D88FD0C3-0AF3-46F1-8EF0-C1DF8798119E.jpeg
    82.2 KB · Besök: 25

Gustav S

Aktiv medlem
Cykelbana finns mellan Visby och Klintehamn. Några kilometer söder om Klintehamn tar du vänster mot Eksta, därefter (allt skyltat) Levide, Silte, Hablingbo och Havdhem. Innan Havdhem tar du höger ut mot väg 140 igen. Då har du 6 kilometer kvar till Fidenäs. Jag pendlar till fritidshuset den vägen flera gånger per år och njuter av vägarna varje gång. Du kan välja att ta avstickaren mot Näs sista biten för att undvika ena halvan av 140-vägen. Just den delen är ganska öppen och har god sikt.

Alternativt tar du efter Klintehamn höger mot Sandhamn/Pizzeria och kör Ekstakusten istället. Därifrån går det att köra mestadels grus ner mot Näs. Innan Petes Museigård är det lite skumpigt, men det går.

När jag har bråttom kör jag 140-vägen ändå. Det är egentligen bara under de fem-sex semesterveckorna som alla Bromma-suvar stökar till det. Övriga delar av året är trafiken betydligt lugnare.

146:an mot Åminne är nog värre, och framförallt ganska tråkig. Försök dra en rutt mellan de större 14X-vägarna där också.

Edit: Ok, ser nu att din verkar bild visar Eksta-rutten. Då har du ju bara 2 km på väg 140.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det går i princip alltid att undvika de mest trafikerade vägarna, beror bara på hur bråttom man har! Även innan det blev cykelbana ner till Klintehamn gick det att cykla på småvägarna innanför, och speciellt som du är öppen för grusväg också så finns alla möjligheter!

Tyvärr har jag inte längre någon släkt kvar fastboende på Gotland men jag har cyklat där varje år de senaste 20 åren minst.

Bilagor

• 20210711_202653.jpg
    20210711_202653.jpg
    871.2 KB · Besök: 13

Köp & Sälj

Topp