Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Talar vi om San Fernando?
Göran är välorienterad som vanligt och du Longines är på helt rätt spår.
De flesta kör nog från GC 500 och svänger norrut på Av Tirajana i BurgerKing rondellen. I rondell nr 2 därifrån. Tar man tredje höger. Skyltat Fataga. Vägen heter nu Fataga fram till ”Kaktus-rondellen” där GC 60 börjar en liten bit före motorvägsöverfarten. Tror området heter San Fernando norr om GC500. Glassplittret syns tydligt på höger sida utefter GC60 ett antal svängar (km) norrut.

Om man
De flesta kör nog från GC 500 och svänger norrut på Av Tirajana i BurgerKing rondellen. I rondell nr 2 därifrån. Tar man tredje höger. Skyltat Fataga. Vägen heter nu Fataga fram till ”Kaktus-rondellen” där GC 60 börjar en liten bit före motorvägsöverfarten. Tror området heter San Fernando norr om GC500. Glassplittret syns tydligt på höger sida utefter GC60 ett antal svängar (km) norrut.
Ok, San Fernando är ett synnerligen trevligt alternativ om man tröttnar på San Augustin, PdI och Maspalomas. En favoritbar är Cafeteria Avenida (ägaren är en riktig krulltott och ser ut som författaren Fredrik Ekelund) och parallellgatan nedanför, norröver, har flera bra restauranger och annat. Om en vecka är jag där, med egen cykel och vintertrötta ben.

Om man

Ok, San Fernando är ett synnerligen trevligt alternativ om man tröttnar på San Augustin, PdI och Maspalomas. En favoritbar är Cafeteria Avenida (ägaren är en riktig krulltott och ser ut som författaren Fredrik Ekelund) och parallellgatan nedanför, norröver, har flera bra restauranger och annat. Om en vecka är jag där, med egen cykel och vintertrötta ben.
Ok
Du verkar ju hitta bra här men hojta till om du vill ha sällskap av någon annan svensktalande klimatflykting. ?

Mkt glas var det.

Nja, inte så stark.

Angående vem som blev trött så cyklade du nästan och hämtade mig på morgonen och efter det så funkade vi som ett par.
Det pratade vi en del om under dagen också hur man beter sig i en grupp osv när personer kraschar eller blir slitna.
När vi var 2 st som körde blir det som partempo och då var det VI som blev trötta?
Man kan "ställa av sig själv" som jag brukar kalla det när man får för mycket feeling i sina egna förningar..

Ok
Du verkar ju hitta bra här men hojta till om du vill ha sällskap av någon annan svensktalande klimatflykting. ?
Tack - i San Fernando har jag varit en del, gillar det mycket. Om en vecka (söndag) kommer jag att skruva ihop min cykel och stannar sedan till 31/1, bor i PdI. Som sagt, ovana ben och lungor (det svenska klimatet och lite annat att skylla på, inte minst seratonin, dopamin och pannben...) så ön runt eller VOTT är inte ens att drömma om.
Klimatflykting låter som toppklass, och det finns ju även ost, skinka och vin...

Distanstur idag med ytterligare nya bekantskaper.
@Paul D @kroem & @Mr Bottecchia och Värmlands-Olle(inte ny) framförallt men även lite annat löst folk i omgångar, Paul verkade känna alla.

Fantastiskt fin cykling efter kusten med relativt platta vägar, finfina hotell och havet. Tyvärr fick vi cykla upp mot Soria för att få ihop tid och mil men vi undvek iaf backen.
Cykling när den är som finast?
Tack alla för en trevlig förmiddag!

Det dyker nog upp bilder vad det lider...

Screenshot_20230115_111935_TrainingPeaks.jpg

20230115_111155.jpg

Los encanta la carretera de la costa.
VI ÄLSKAR KUSTVÄGEN som vi säger här nere.
Grymt trevligt och bitvis jobbigt att hänga med trotts att Olle och andra tog all vind.
Magiskt att få cykla så länge med havsutsikt. Trivs även bra på strandpromenaden i Varberg där jag cyklat, åkt rullskidor och joggat tidigare. Detta är dock vädermässigt en hel kärve säkrare.

Tack - i San Fernando har jag varit en del, gillar det mycket. Om en vecka (söndag) kommer jag att skruva ihop min cykel och stannar sedan till 31/1, bor i PdI. Som sagt, ovana ben och lungor (det svenska klimatet och lite annat att skylla på, inte minst seratonin, dopamin och pannben...) så ön runt eller VOTT är inte ens att drömma om.
Klimatflykting låter som toppklass, och det finns ju även ost, skinka och vin...
Kompisarna väntade på MIG idag.
Har inget emot att vänta på dig om det mot förmodan skulle behövas.
Olle passade idag på att köra Soria när vi andra butiksfikade vid butiken nära Filipinas. 19minuter på Strava segmentet o han såg oberörd ut när han kom tillbaka. RESPEKT ?

328B9CA5-0CD0-4A2A-BFE4-C2723BD45514.jpeg

Photo: Günter H
Local paparazzi.
Detta är när dagens Happy Team är på väg upp ifrån Tauritio och vi möter Izz och Bike10Mil gänget som vi tidigare kört ifatt och ifrån. De skulle ta sig igenom motorvägstunneln.
I samma veva mötte vi Guillermo och hans NaturalBikeTeam bestående av idel goa gubbar. De har oftast inte bråttom och ÄLSKAR också kustvägen.
9F10EDBF-0AEA-4BAE-9EC3-BBD2D50F5E28.jpeg

Detta är på väg västerut när Izz o Bike 10Mil hänger med HRTeam.

Senast ändrad:
I sann vetenskaplig anda så har jag rekat vott-träning, kör man denna backen 25ggr utan problem så är man redo för 1a stigningen i vott.

Screenshot_20230116_111716_Maps.jpg
Screenshot_20230116_111818_Gallery.jpg

Men hur hojar man då?
Jag är nästan säker på att jag läst någonstans att de ska åtgärda vägen där eller iallafall göra någon ny typ av promenad/cykelstråk så man kan ta sig mellan de två platserna. Men det har ju varit på tal i många år sedan raset skedde..

I övrigt.. fan vad avis man blir av att kolla på alla bilderna här...

Jag är nästan säker på att jag läst någonstans att de ska åtgärda vägen där eller iallafall göra någon ny typ av promenad/cykelstråk så man kan ta sig mellan de två platserna. Men det har ju varit på tal i många år sedan raset skedde..

I övrigt.. fan vad avis man blir av att kolla på alla bilderna här...
Jo jag har nog berättat att åtgärd är på G.
Det ”genuina lokala bergkramar departementet” har givit sitt tillstånd att göra tunnel för vandrare och cyklister. MEN det behövs pengar OCH rätt bergborr utrustning. Borras fortfarande på västkustens GC 200 (GC2).
Izz på Bike10Mill berättade idag att:
# han inte hört om böter för cykling i tunneln
# sitter kameror i tunneln så polisen borde kunna se när cyklister åker genom tunneln.
# det har satts upp lysande skyltar i tunneln som känner av cyklister och tänds för att varna bilisterna när det är cyklister i tunneln.

OBS jag har ännu själv inte tunnlat där och trivs fantastiskt bra att köra Soria o Testbacken istället.
Egen risk för ev böter alltså.

Hade mycket ärenden att uträtta idag men kom tillslut iväg strax efter 15.00. Fick bli en tur till Santa Lucia via Fataga och San Bartolome o hem via Vecindario.

Skapas ett rätt fint ljus i bergen när solen börjar röra sig nedåt och jag vet inte om jag sett ön så här grön tidigare.

Tack Paul D för lån av sadel!
8ABFDF36-4B2E-4B13-B77F-121A04B123FB.jpeg
C6D1D9B2-47E9-4A18-AB7D-3323BD6C6137.jpeg

Är ju ofta finare ljus på morgonkvisten och senare på dagen än då solen står högt. Just det där kvällsljuset får man dock vara lite försiktig med om man inte vill riskera hamna i mörkercykling.

Är ju ofta finare ljus på morgonkvisten och senare på dagen än då solen står högt. Just det där kvällsljuset får man dock vara lite försiktig med om man inte vill riskera hamna i mörkercykling.
Precis, pinnade på lite hårdare än jag egentligen velat och skippade fikan för att förekomma skymningen. Idag var jag dock även förberedd med bra lampor (i ryggfickan) som jag dock aldrig behövde plocka fram.

Senast ändrad:
Alltid skönt att ha backuplyse om man är i gränslandet. Har åtminstone två gånger stresskört rätt ordentligt för att slå den nedåtgående solen. Inte särskilt kul.

Hade mycket ärenden att uträtta idag men kom tillslut iväg strax efter 15.00. Fick bli en tur till Santa Lucia via Fataga och San Bartolome o hem via Vecindario.

Skapas ett rätt fint ljus i bergen när solen börjar röra sig nedåt och jag vet inte om jag sett ön så här grön tidigare.

Tack Paul D för lån av sadel!
Visa bilaga 603477Visa bilaga 603479
Riktigt fin sadel.

Ja o flaskorna!! ?
Goa intervaller i morse. TACK M2 för att vi fick vara med !!!
Bottecchia testade med Fanta i en flaska. Funkade från östra PdI till Meloneras typ. Sedan small det. Övertryck i flaskan. Övre locket for iväg som en projektil. Gick att ”laga”.
Inte så hett idag. Långa ärmar för alla tre på fm här i söder.

Ja o flaskorna!! ?
Goa intervaller i morse. TACK M2 för att vi fick vara med !!!
Bottecchia testade med Fanta i en flaska. Funkade från östra PdI till Meloneras typ. Sedan small det. Övertryck i flaskan. Övre locket for iväg som en projektil. Gick att ”laga”.
Inte så hett idag. Långa ärmar för alla tre på fm här i söder.
Ja, blev en liten chockstart för benen med med intervaller 8.00 på morgonen även om man låg på hjul. Men det var kul.

Apropå det här med flaskor...Efter morgonpasset blev det lunch och sedan ut igen. Eftersom det var gråa moln österut tog jag mig mot Soria igen. Vattnet var slut hemma så tänkte att jag köper i butiken/cafet innan stigningen. Kollade inte så noga på flaskan o när jag öppnade den visade det så klart vara ”con gas” (men klarade mig från fler smällar). Här snackades det en hel del med norrmän, sa adjö och körde iväg. En bra bit upp stigningen blev jag törstig och sträckte mig en efter vattenflaskorna men de var såklart inte där. Hade glömt dem butiken. Ja, ja ingen idé att åka tillbaka när man ändå var i backen. Upp till toppen vände ner igen och på bordet utanför butiken stod såklart de fyllda flaskorna och väntade. På hemvägen blev jag omkörd av två svenskar som ropade ”häng på” så det var det bara göra. Skönt att hjulsuga sista biten.
F5FE313F-4E79-4A34-919F-EC7C0E2FA8BF.jpeg

8B0BBA49-12FA-4680-847B-E905E71015B0.jpeg

Ja, blev en liten chockstart för benen med med intervaller 8.00 på morgonen även om man låg på hjul. Men det var kul.

Apropå det här med flaskor...Efter morgonpasset blev det lunch och sedan ut igen. Eftersom det var gråa moln österut tog jag mig mot Soria igen. Vattnet var slut hemma så tänkte att jag köper i butiken/cafet innan stigningen. Kollade inte så noga på flaskan o när jag öppnade den visade det så klart vara ”con gas” (men klarade mig från fler smällar). Här snackades det en hel del med norrmän, sa adjö och körde iväg. En bra bit upp stigningen blev jag törstig och sträckte mig en efter vattenflaskorna men de var såklart inte där. Hade glömt dem butiken. Ja, ja ingen idé att åka tillbaka när man ändå var i backen. Upp till toppen vände ner igen och på bordet utanför butiken stod såklart de fyllda flaskorna och väntade. På hemvägen blev jag omkörd av två svenskar som ropade ”häng på” så det var det bara göra. Skönt att hjulsuga sista biten.
Visa bilaga 603603

Visa bilaga 603606
Ingen vågar dricka ur andras (lånade?) flaskor här. Man vet aldrig när nästa dopingkontrollant dyker upp. ?

”Att INTE cykla är att GÅ för långt”

Loket Olle svisha förbi mig idag, igen. Där framme nånstans.

3x Ayagaures idag. Ingen vidare form.

Bilagor

• D22D1A52-833E-41A0-91BC-80C39E5C70BC.jpeg
    D22D1A52-833E-41A0-91BC-80C39E5C70BC.jpeg
    777.9 KB · Besök: 70

Visa bilaga 603603

Visa bilaga 603606
Jaha, dubbelpass. Då får du snart köpa lägenhet på Anfi som Sagan?

Vädret ser inte helt lovande ut för bergsturer i de centrala och östra delarna av ön de närmaste dagarna. Lite trist då jag tänkt köra Guayadecke idag men får nog hålla mig till sydkusten och västkusten för att slippa bli blöt.
Visa bilaga 603665
Man får hoppas att det blir bättre än prognosen iaf, som vanligt.
Så är det normalt efter sydkusten, risk för regn och så kommer ev några droppar.

Torsdag föreslås denna tur med start 9:30 från Burger King rondellen.
Målet är Tasartes fiskrestaurang där vi äter lunch.
Gissar att FTP på 3W/kg ska räcka för att hänga med i klättringarna.
1674028299474.png

Tillbaka
Topp