Cykla i Belgien

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
Cykla i Belgien
Funderar på att åka ner till Belgien och cykla några dagar i sommar och uppleva lite berömda kullerstensklättringar och cykelkultur :)

Vad får man inte missa när man är där?
Vilket område ska man bo i?

Är 3 cykeldagar på tok för lite eller hinner man uppleva det viktigaste på den tiden? Siktar på att cykla runt 150km om dagen.

Cykla i Belgien
Funderar på att åka ner till Belgien och cykla några dagar i sommar och uppleva lite berömda kullerstensklättringar och cykelkultur :)

Är 3 cykeldagar på tok för lite eller hinner man uppleva det viktigaste på den tiden? Siktar på att cykla runt 150km om dagen.
Vad man inte vill missa? Ölen!?! :)

Angående sevärdheter så ska visst Brygge vara trevligt, tyvärr aldrig varit där, men Flandern generellt är ju pittoreskt.

Från Brygge är det inte så långt till West Vleteren, In de Vrede (https://www.indevrede.be/home.php?lang=en) som serverar Trappist Wstvleteren, framröstad som världens godaste öl).

Väl där är man nära Watou och St. Bernardus (https://www.sintbernardus.be/en/visit) som har ett "ny" bar/restaurang. Fantastiskt boende på deras Guest house (https://www.sintbernardus.be/en/guesthouse-en)

Kan även rekommendera bo på bryggeriet Het Anker i Mechelen, med omgivningarna är väl inte de vackraste. ;)

Cykla i Belgien

Du får köra ”Little Belgium”
Gissar att Sebastien Nolens - Sebicycleta - kommer att anordna den i år igen.
1707382762260.jpeg

Cykla i Belgien
Är den där rutten verkligen den bästa om man vill ha berömda gatstensbackar? Om jag inte är helt ute och cyklar missar loopen på kartan bl.a. Muur van Geraardsbergen och Koppenberg, två av de mer berömda branta gatstensbackarna i Belgien.

Cykla i Belgien
Är den där rutten verkligen den bästa om man vill ha berömda gatstensbackar? Om jag inte är helt ute och cyklar missar loopen på kartan bl.a. Muur van Geraardsbergen och Koppenberg, två av de mer berömda branta gatstensbackarna i Belgien.
De finns nog med i senare versioner. Vitsen är att cykla konturen av Belgien på ~300 km. Kanske bra nog det?

Cykla i Belgien
Vill man ha de berömda gatstensbackarna så är det lämpligt att bo någonstans i området runt Oudenaarde - Geraardsbergen - Zottegem.
Rutten ovan ger inga av dessa backar men dock trevlig cykelmiljö.

Cykla i Belgien
Visst, Göran.
Jag tror att TS frågade efter tips, inte en diskussion.
Jag tycker inte det är jättekonstigt att påpeka om man tycker en annan persons tips dåligt uppfyller TS:ens specifiktation av vad som önskas av tipset.

Jag skulle t.ex. likaledes kunna invända mot ett tips på en specifik MTB om TS vill ha tips på en cykel för ren landsvägscykling.

Detta är ju trots allt ett diskussionsforum och jag kan inte se att TS undanbett sig diskussioner.

Cykla i Belgien
Tackar för alla tips som kommit in än så länge.

Centrum Ronde van Vlaanderen ska definitivt besökas. Riktigt sugen på att försöka klara av deras utmaning på 2 dagar :)

Även om jag personligen inte är någon öldrickare så misstänker jag att andra i sällskapet uppskattar även sånna tips.

Cykla i Belgien
Jag tycker inte det är jättekonstigt att påpeka om man tycker en annan persons tips dåligt uppfyller TS:ens specifiktation av vad som önskas av tipset.

Jag skulle t.ex. likaledes kunna invända mot ett tips på en specifik MTB om TS vill ha tips på en cykel för ren landsvägscykling.

Detta är ju trots allt ett diskussionsforum och jag kan inte se att TS undanbett sig diskussioner.
Jaha.
Och jag tillskriver TS förmågan at helt på egen hand välja bland tipsen. Och kanske rentav få en ide om ett omtag. Det är väl därför frågan ställs?
Och om belgisk öl tycker jag inte.

Cykla i Belgien
Jaha.
Och jag tillskriver TS förmågan at helt på egen hand välja bland tipsen. Och kanske rentav få en ide om ett omtag. Det är väl därför frågan ställs?
Och om belgisk öl tycker jag inte.
Om trådskaparen inte explicit undanber sig diskussioner i tråden (finns sådana exempel) skulle jag säga att det är rätt vanligt att folk här på forumet tar sig rätten att framföra faktamässiga synpunkter på det andra skriver. Jag skulle säga att det är så vanligt att det får betraktas som en del av forumkulturen.

Du får förstås tycka att det är galet att kommentera andras förslag. Jag tror dock att du kommer att ha svårt att ändra det. Personligen tycker jag att olika synpunkter kring förslag ofta kan berika. Sen kan det ibland urarta i ett skyttegravskrig och då blir det mest tröttsamt. Och i värsta fall havererar det och drar iväg till påhopp och personangrepp.

F.ö. gillar jag inte heller belgisk ök. Eller öl över huvud taget för den delen. Vad det nu hade med det citerade inlägget att göra.

Nu avslutar jag mitt skrivande i tråden. I alla fall till dess att jag ev. själv varit och cyklat i trakterna och någon därefter återupplivar tråden.

Tillbaka
Topp