Cykla i Funäsdalen

Stina

Ny medlem
Cykla i Funäsdalen
Ska upp en vecka till Funäsdalen i september och cykla MTB med min syster. Har någon av er varit där och cyklat och/eller hyrt cyklar i Funäsdalen någongång? Vad kan hyra av en MTB kosta per dag?

Cykla i Funäsdalen
Jag har inte hojjat nåt i funäsdalen men man kan hyra cyklar i lofsdalen. De har lite halvbra scottcyklar och ett par fina cykelspår. Beroende på vilken väg ni kör till funäsdalen är det ju "nästan" på vägen.

Karins sportbod heter stället. Finns säkert i gula sidorna.

Annars har nog funäsdalen en turistbyrå som kan hjälpa till.

/rikard

Cykla i Funäsdalen
Jon på Strapatser rekommenderar jag!
Stötte på honom i vintras när jag isklättrade, jag sätter min lillklinga på att han vet var du får tag på mtb, och var stigarna finns. Han lever ju på sina strapatser, så det kan vara värt att betala honom några kronor.

//Örjan

Cykla i Funäsdalen
Jag och två till ska cykla på en 3-dagars från Ramundberget mot Sylarna i september.
Kanske ses. Vem vet.

Även jag rekommenderar Jon, han är bra och har koll.
Det fins massor med bra turer som man kan göra. Dels på dagsturbasis och även mellan stugor så man kommer ut ännu mer på fjället.

God tur på er

-Henrik-

Cykla i Funäsdalen
Tack för tipsen!

Henrik: Då kör ni en långcykling med övernattning på fjället antar jag. Något mer tips som kan vara bra att tänka på?

Cykla i Funäsdalen
Her precis kommit hem från en veckas fjällvandring i sylarna, helags mm. och passade då på att käka i Funäsdalen. Det finns minst en seriös sportaffär med cykeluthyrning är jag ganska säker på, för dom hade ett antal Scott cyklar ståendes utanför som säkert var för uthyrning. Komponentvalet var Deore på bakväxeln iaf, resten vet jag inte. Jag tror affärene hette Top Sport.

Lyckatill
Mattias

Cykla i Funäsdalen
Vi gör det lite enkelt för oss och cyklar från Ramundberget upp till Fältjägarstugan, därifrån gör vi en dagstur för att på den tredje dagen cykla ner till Ramundberget igen.
Fördelen med att göra en dagstur är att man slipper släpa med all packning utan bara lite mat och reparationsgrejer. Det är ju mycket roligare att cykla om man inte har med sig för mycket saker.
Våran tur blir ungefär 10mil varav 80% är kalasbra stig och resterande kan vara renstigar och lite kluriga att ta sig fram.

Om man funderar på att bara ta lite dagsturer så kan jag rekommendera att stanna på Pensionat Strandgården i Fjällnäs. (www.strandgarden.nu) Från Fjällnäs kan du cykla i en triangel över fjället mot Gröndalen och Klinken. En annan tur är upp för Hamrabacken, runt Svansjön och ner mot Tänndalen och känner man sig stark i benen så kan man ta upp på andra sidan och cykla runt Hamrafjället och ner till Skidanlägningen igen. Det fins massor med bra turer i området.
En bra site för att hitta stigar är http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html
Jag gillar området både på vintern och sommaren.

Dom flesta stigar rätt cykelvänliga så det ska väll inte behövas så mycket resevdelar men myggmedel är bra :) Jag kommer endast ha med mig däck, slang och verktyg

-Henrik-

Cykla i Funäsdalen
Det låter jättekul. Viken period är bäst för cykling i fjällen? Med ett schysst pensionat som boende borde man kunna få till en höjdarresa.

Cykla i Funäsdalen
Fördelen med Strandgården är att det ligger så högt över havet att det endast är en kort bit tills man är över trädgränsen. Det gillar jag, mindre mygg och lättare cykling. Du kan cykla juni-september, tidigt i perioden så kan det vara en hel del snö kvar och även mycket vatten i bäckarna. I slutet av september så kan det vara rätt kallt och eventuellt kan snön komma. Så jag skulle rekommendera augusti till mitten av september.

-Henrik-

Cykla i Funäsdalen
Synd jag ska åka upp till Tänndalen slutet av vecka 34 brukar åka upp i September annars då hade vi kunnat cyklat till sammans..jag kommer att åka skälv så det blir inget avanserad cykling.
Blir nog en runda upp til Svansjön och till Malmbäcksstugan kanske upp till Flatruet.

Tillbaka
Topp