Cykla i regn

Cykla i regn
inga, jag kör vindtäta kläder för att hålla värmen. Blöt blir man förr eller senare även med regnkläder om vi pratar ordentlig träning

Cykla i regn
Om det börjar att regna på cykelturen så har jag inga regnkläder, därimot om det är planerad cykling i regn, så blir det lätta regnkläder och ett lågt tempo.

Cykla i regn
klevin skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har ni för regnkläder OM det skulle komma en regnskur när ni är ute och cyklar ?

En regnjacka och om det börjar regna så avbryter jag omedelbart träningen och vänder hemåt Fy fan för att cykla i regn.

Vet jag att det kommer att regna så skippar jag det utepasset.

Cykla i regn
Racer = vid minsta antydan till regn så åker regnjackan med, det är en shimano cykelregnjacka köpt vid torget i Motala inför någon VR.

MTB = bara skrattar om det regnar inga regnkläder, om det är sub 10 grader så åker en vindväst med.

Cykla i regn
regnjacka (Mavic Infinity H20) om det inte är så varmt. Varmt så bra vindväst extra bara. Annars keps och vattentäta skoöverdrag från Pro. Tajta och bra benvärmare och cykelbyxor som inte drar åt sig så mycket vatten/blir hängiga.

Cykla i regn
I skogen, på sommarhalvåret: Vindväst.
I skogen, på vinterhalvåret: Regnjacka.

På landsväg under sommaren: Vindväst.
På landsväg på våren: Regnjacka(som andas) från början, då det ändå är kallt(runt +3 till +8C). Varmare än så, vindväst.

På benen har jag aldrig något vattentätt, det är benvärmare eller tights som gäller.

/Leo

Cykla i regn
Är det planerat att cykla i regn vilket händer extremt sällan så kör jag med Pearl izumi regnjacka och Pro skoöverdrag (de tighta tempo modellen). Om det är varmt så ka en väst vara alternativ till jacka.

Cykla i regn
Fundera på att ta en liten cykel semester, men det kommr säkert att regna nån da fins det lämpliga regnkäder som holler tätt utan att man blir lika blöt av svett som om man inte hade regnkläder, någon här som har lite erfarenhet av det?

Cykla i regn
grump skrev:
> Så här års inga regnkläder men eventuellt
> vindväst ifall det är lite kyligt. Blötan kan
> man inte skydda sig emot.

Så är det faktiskt... Hellre blöt o varm än blöt o kall!!!

Senast ändrad:
Cykla i regn
I söndags regnade någonstans mellan 30 och 50mm när vi skulle hem från Gagnef. Då blev det arm- och benvärmare men inget annat. Blev kallt när vi stannade, men så länge jag trampade på funkade det bra. Patrik körde med kortbyxor och vindjacka och frös inte alls.

Cykla i regn
EricR skrev:
> Funkar inte ens Raphas SVINDYRA regnjacka?

Jo, den fungerar givetvis ;)

Svårt med jackor när det är så varmt tycker jag. Är det lite kallare fungerar det bättre som med min Mavic Infinity H20 med en hel del ventilation i

Cykla i regn
> Har du måhända hunnit testa hur bra jackan andas
> ännu?

Inte än, även om det har funnits gott om tillfällen på sistone, det regnar nämligen konstant i Göteborg senaste dagarna... Det som märks direkt på jackan är de två öppningar på sidorna som är rätt bredda och verkar ha bra ventileringseffekter.

Cykla i regn
Thanos skrev:
> > Har du måhända hunnit testa hur bra jackan
> andas
> > ännu?
>
> Inte än, även om det har funnits gott om
> tillfällen på sistone, det regnar nämligen
> konstant i Göteborg senaste dagarna... Det som
> märks direkt på jackan är de två öppningar
> på sidorna som är rätt bredda och verkar ha bra
> ventileringseffekter.

Ja, bor själv i Göteborg så jag känner till vädret. Meddela gärna dina intryck när du provat. (Är på jakt efter en bra regnjacka för fysisk aktivitet själv nämligen.

Cykla i regn
> Ja, bor själv i Göteborg så jag känner till
> vädret. Meddela gärna dina intryck när du
> provat. (Är på jakt efter en bra regnjacka för
> fysisk aktivitet själv nämligen.

Jag hör gärna av mig, "problemet" är bara att det inte är tillräckligt kallt än för att ha den på, kanske behöver man vänta tills september... Men jag antar att det blir svårt att vänta så länge för en inköp :-)

Cykla i regn
Thanos skrev:
> Jag hör gärna av mig, "problemet" är bara att
> det inte är tillräckligt kallt än för att ha
> den på, kanske behöver man vänta tills
> september... Men jag antar att det blir svårt att
> vänta så länge för en inköp :-)

Nja, i det vädret som är nu så finns det väl knappast någon regnjacka som funkar. Så nu kör jag nog hellre i kortärmat och korta bibs även om det regnar. Så det är nog framåt hösten som det egentligen är intressant ändå. ;)

Cykla i regn
Om tempen är över 15+ så funkar det nog me kortärmat å så, men om det blir neråt 10+ som på årets VR så kan nog någon form av regnjacka me bra ventilerin vara bra, kommer ju inte att hålla nått räser tempo tror jag.

Cykla i regn
Scott_Blackstone skrev:
> Har alltid med mig ett paraply bundet mot ramen,
> man slipper ryggsäck och annan packning.

Funderade på att cykla med paraply på jobbet häromdagen men hade inget paraply i närheten ;)

Cykla i regn
Ihållande regn under +10c:
Hjälmskydd Segui
Transperent Oakley a M-Frames
Zoot Thermal top
Rapha Rainjacket
Glacier Gloves cycling gloves
ShowerPass byxor
Sealskinz Thin Low socks
Rapha neopren overboots
Sennheiser/Adidas vattentåliga in earslurar

Cykla i regn
goone_velomobile_interbike2008.jpg

Cykla i regn
Duggregn: fortsätt cykla och låtsas som det regnar.
Regn: cykla: som ovan +ifrågasätt din mentala hälsa
Mycket regn: ta skydd tills det går över.

Cykla i regn
Snuten skrev:
> "Cykla i regn "?
>
> Nä

Precis, Nä det gör man inte om man inte verkligen måste. Och det är fan inte ofta det händer, att man måste.

Cykla i regn
Om jag ska cykla långt i regn typ dagsetapper så använder jag helst poncho. Jag har en variant från DD Hammocks som funkar bra. Jag sätter den över styret och sitter på den så det blir som ett tält. Luftigt och bra.

Om det är kortare etapper så kanske jag drar på mig en vindjacka. Är det kallt samtidigt (typ Vättern i år) så blir det ull underställ och arm-ben värmare samt ull sockor.

Cykla i regn
Har funderat på poncho o typ byxholkar+skoöverdrad, men det blir väl ett bra vindfång med poncho så man får hoppas på svaga vindar.

Tillbaka
Topp