Cykla i skogen med billigt skräp gör susen

jthuress

Ny medlem
Förra cykeln ( och den första MTB någonsin ) var en fullblods XTR för många pengisar. Köpte den dock beg. så jag gav inte så värst mkt för den.... Den såldes till förmån för racer. För ett tag sedan så blev jag pappa till en gammal härk som jag så billigt som möjligt gjort iordning igen ,men kassett, vevparti, kedja etc. Allt har varit det billigaste jag kommit över. Skillnaden i skogen med härken jämfört med finliraren ? Enorm !!!! Det är mkt möjligt att växlarna flöt på något bättre(...) med XTR. Men nu är alla spärrar borta. Jag behöver inte vara "rädd" för att trilla dig och skrapa upp hela ramen. Skulle jag tappa kontrollen på cykeln och skicka ut den i skogen så är det inte hela värlen. Stenar och skit studsar jag över. Det går så förbaskat mycket snabbare nu på de svårare partierna än tidigare då jag höll tillbaka. Nu är det verkligen fullt blås, och det är f-n i mej wonderbar !!!!

Så ni som fegar...skaffa en riktig fulhoj och kör med den och bara ös på !!!!!

När jag fegar i svåra partier är det för att jag inte vill hamna på akutmottagningen. Man prioriterar tydligen olika. Endel gillar cyklar jag gillar mig själv :-)

Jag var helt enkelt för rädd för att kvadda något och det skule kosta skjortan att fixa till igen..... Citerar Atlas fina inlägg, "Man skall aldrig låta sig ägas av sina ting, det är så sant som det är sagt. "

Är grejerna bra nog kvaddar man inte dem. Då vågar man satsa för att man tror på att det håller.... Sockerpiller, visst. Det svänger nog på alla olika håll det där.
Jag köper ju inte något som jag sen inte vågar använda. Är grejerna inte repiga, skavda, eller visar andra tecken på misshandel när jag haft dem ett tag är det något som är fel.

Tur vi alla är olika :- )
B!

I början prioriterade jag cykeln framförallt. Nu bryr jag mig enbart om att inte skada mig.

Att hållas tillbaka av att man [k]kan[/k] vurpa och skada cykeln gör självklart att man inte kan ha kul.

Första repan är dock alltid värst och vad fasen, hur ofta går en mtb sönder? Någon bakväxel här och där, någon böjd skiva etc.

Jag vet inte riktigt... om man nu inte vågar cykla för att ens cykel är dyr verkar det vettigare att ifrågasätta sitt förhållande till sina prylar än att sätta sig på en skitcykel. Jag har aldrig upplevt rädsla att skada cykeln som en begränsning i mitt cyklande, den tål bra mycket mer än vad jag gör.

Jag byggde min cykel jag skulle ha råd att skrota, dessutom byggde jag den lite tyngre och tåligare för att den skulle hålla, det känns bra. Jag hade nog ocså blivit hämmad om jag hade köpt en snordyr cykel som jag inte skulle ha råd att fixa till när det går åt skogen.

Det är ju klockrent! En cykel består mestadels av förbrukningsvaror. Köp aldrig en förbrukningsvara du inte har råd att förlora. Sen finns ju bra försäkringar att nyttja om en av de lite dyrare komponenterna går sönder. Men om man skulle slänga på en XTR-bakväxel och sen inte våga köra i skogen för att man inte har råd att köpa ny bakväxel i tron om att XTR är det enda som duger, då har man satsat på fel grejor i livet tycker jag.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag byggde min cykel jag skulle ha råd att
> skrota, dessutom byggde jag den lite tyngre och
> tåligare för att den skulle hålla, det känns
> bra. Jag hade nog ocså blivit hämmad om jag hade
> köpt en snordyr cykel som jag inte skulle ha råd
> att fixa till när det går åt skogen.

"när det går åt skogen" :D

Härlig insikt.

Jag har kört en hel del på det gamla Balance-härket med SS, dåliga däck, v-bromsar och nollbudget. Det gick utmärkt på hemmastigar utan snö, dvs 85% av cyklingen.

Vill också plusetta plumse; man ska inse att det mesta är förbrukningsvaror och man ska inte köpa dyrare förbrukningsvaror än man har råd att förlora.

Drive it like its stolen.

MTB är dyrt. Har du inte pengar att fixa saker som ibland(sällan) går sönder får du samla frimärke istället.

Guldragge skrev:
> Cykla med billigt skräp i skogen gör man bara en
> gång...alla vet att det inte funkar.

Jag är helt ovetande och tur är väl det för hardtailen är bara billigt skit förutom gaffeln och allt har funkat kalasbra hittills. Sluta snobba i onödan. Enligt många här på Happy skulle hela min hoj exploderat eftersom jag t.ex har 4-kantsaxel på vevlagret men märkligt nog är både lagret och allt annat helt efter vinterns prövningar. Men nu när du säger att det inte funkar kanske hojen trillat isär på balkongen lagom till jag kommer hem idag?

Vill man ha riktigt kul köper man en treväxlad rex o kör som en dåre tills nåt går av, gjorde jag ofta förut. Problemet är att börjar man trappdubbla mm med en rex/monark o liknande ökar även skaderisken. Bätter att köra med grejer som är dimensionerade för påfrestningarna

plumse skrev:
> Enligt många här på Happy skulle hela min hoj exploderat eftersom jag t.ex
> har 4-kantsaxel på vevlagret

Du blandar inte ihop det med ISIS nu? Alla dissar ISIS och alla vet att fyrkantlager håller överlägset allt som kommit senare.

Att cykla i skogen är roligt även med billiga prylar men marginellt roligare med dyra prylar. Dvs. efter man väl köpt prylar som håller (vilket inte är jättedyrt) blir det inte så mycket roligare för att det står XTR på delarna...

I vissa situationer skulle jag hålla igen av rädsla att sabba något på cykeln, genom en trång stenpassage med Fox 40n t.ex. - repiga innerben är jag lite rädd för på den. Annars är det bara min egna hälsa som bromsar mig, önskar jag var mindre feg på den punkten. :(

Jag är inne på min andra X0-bakväxel men nästa gång skall jag nog satsa på något billigare. Dock har den senaste varit svårare att slå sönder.

High-end prylarna tror jag är lättare att slå sönder, mer material borde hålla bättre. XTR etc. har fokus mer på lättvikt, det betyder i regel mindre material.

Finns det någon som vet? Har Tüskarna provkraschat prylar för att se om de håller olika bra för sudden-impact?

MTB BEHÖVER inte vara så jävla dyrt som en del verkar tro. I mina ögon är det inte och kommer förhoppningsvis inte att bli en "status-sport". Man kan få en fin fullgung för samma pris som en golfbag och behöver inte lägga 1000-lappar i medlemskap för att få cykla i skogen.

Sen att en del vill att det ska vara en status-sport osv är kanske en annan sak. Precis som att det nästan kan bli precis hur dyrt som helst.

Bra billig skit e bra skit.
mvh.

en kamrat gjorde av med 9st xtr 952 växlar på en säsong i DH innan han gick över till en dura ace växel. Sponsorn ville att han skulle köra just xtr...

JT> köpte du den beggad? du hade ju kvitton och grejjer på den där hojen vill jag minnas i annonsen?

Jag körde en pendlar gt med acera-x växlar på ett 2timmars pass för några veckor sen fungera hur bra som helst. Tyngden från hjulen var lite jobbig dock men i övrigt så hade jag inga problem.

Hade ett tag en träningshoj med lx och stålram och en tävlingshoj i alu med xt-xtr. en är spräckt och en används flitigt med orginal växlar, gissa vilken

Morfum skrev:
>
> Man kan få en fin fullgung för samma pris som en
> golfbag

Å andra sidan så kan man köpa en golfbag för samma pris som en styrstam också... :-)

/CJ

Jag är lite rädd för skador på innerben och ram på min (rätt dyr) mtb men om jag fegar ut då är det på grund av rädsla för personskador. Man kan ha kul på billiga cyklar också, men jag känner att jag har lite mer kul på lite finare cyklar :)

Min flickväns familj kom över en Zote med bakvänd framgaffel, som jag fixade till och provcyklade för någon vecka sen. Jag tror nog att jag behåller min Slayer...

Min cykel är varken billig eller skräp men den stackarn får flyga fram så fort jag vågar mellan stenar och träd, ungefär lika ofta som mig personligen får den även flyga i backen.

Cykeln skall cyklas på, är du för orolig för din cykel så har du en för dyr cykel och den lär rent av påverkar dig negativt. Så mycket för att spara lite vikt? ^^

Japp, skräphojar i skogen FTW! Sjukt roligt.
Det gör om inte annat susen för tekniken.
Vore intressant att sätta alla prylgalningar på varsin 90tals helstel stål mtb och se vem som egentligen kan cykla!

Edit: Dock ser jag ingen poäng i att inte köra på pga av att man är rädd att något ska repas på ens dyra fina hoj. Då har prylnöderiet gått över gränsen. Ni ska se lacken på min Sunday! :D

Senast redigerad av en moderator:
> Vore intressant att sätta alla prylgalningar på
> varsin 90tals helstel stål mtb och se vem som
> egentligen kan cykla!

Låter som min Kona singlespeed. Den äger totalt i skogen.....hehaw!

Eric W skrev:
> egentligen kan cykla!
>

Nej, nej, för tusan! Med min uschliga teknik så är dyra prylar är det enda som får mig att våga visa mig i skogen ;-)

Varför köpa något dyrt som ska öka körupplevelsen och sedan inte våga använda det för att det nog blir dyrt om det pajjar... ? Då måste man ha otur när man tänker.

Man borde vara oroligare med budgetprylar som kanske inte håller vilket kan orsaka skador som inte hade hänt annars.

Jag fattar inte folk som blir tokiga så fort det blir en repa på hojen, förfular hojen med bikecover och allmänt larvar sig. Hojarna är till för att användas.

Lika lite förstår jag mig på de som köper hoj och funderar över andrahandsvärdet... Wtf liksom.

Eric W skrev:
> egentligen kan cykla!

Får jag behålla stålhojen sen?

Mårten skrev:
> Lika lite förstår jag mig på de som köper hoj
> och funderar över andrahandsvärdet... Wtf
> liksom.

Eh... Va? Har MTB's andrahandsvärde?
B!

Första repan är alltid jobbigt, sedan skiter man i om det blir lite skvanker.

Var som någon som körde race med klassiska racerbilar och någon undrar hur de vågade köra med sådana rariteter på bana, han tyckte att det skall ju synas att de används! =)

Det är ju det de är byggda för och inte för att stå som utställningsobjekt!

Vad är det för cykel som du kallar billigt skräp, är det en gammal Biltema hojj eller en hyffsad begagnad? Visa bild!

Mr B skrev:
> Eh... Va? Har MTB's andrahandsvärde?

Inte om jag har kört dom.

the_TnT skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enligt många här på Happy skulle hela min hoj
> exploderat eftersom jag t.ex
> > har 4-kantsaxel på vevlagret
>
> Du blandar inte ihop det med ISIS nu? Alla dissar
> ISIS och alla vet att fyrkantlager håller
> överlägset allt som kommit senare.

Tur att du inte visste att Coilern du lånade av mig i lördags var utrustad med ISIS-lager ;-)

Guldragge skrev:
> > Vore intressant att sätta alla prylgalningar
> på
> > varsin 90tals helstel stål mtb och se vem som
> > egentligen kan cykla!
>
> Låter som min Kona singlespeed. Den äger totalt
> i skogen.....hehaw!

där sa du väll mot dig själv, trendputte.

Mårten skrev:
> Mr B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eh... Va? Har MTB's andrahandsvärde?
>
> Inte om jag har kört dom.

Kan du vara snäll och komma till Helsingborg? Jag har en cykel jag vill att du trampar runt kvarteret, eller så, med. Blev ju lite orolig nu när jag fick veta att hojen faktiskt har ett andrahandsvärde...

BTW, vad kan den vara värd om 12-15 år? Det var ju ungefär så länge jag använde den förra...
B!

Ja för fan. Jag cyklade på min F2000 tills fysiska skador gjorde det omöjligt för mig att cykla. Skador på mig, inte cykeln. När jag åter var i skick så att jag (förhoppningsvis) tål att börja cykla så smått, var jag helt enkelt tvungen att byta gaffel för att reservdelar till den gamla inte längre finns. Annars hade jag fortsatt cykla på den gamla trampkvarnen. Ny fräsh start känns dock skönt. Har en känsla av att det behövs bytas vevlager, styrlager, bakväxeln ÄR sliten, och ramen har knäckts, och lagats 2 gånger...
(Nya hojen är färdig i dag, premiärturen blir förhoppningsvis i morn. "Ska bara" klippa ett par vajrar, återkommer med all min besvikelse när jag varit ute och repat den.)
B!

har en 93a som tjänstgör än:-)

dags o bumpa "gamla värstingar som hänger med än" tråden kanske... i detta fallet kanske det är mer "Gamla instegscyklar som fantastiskt nog hänger ihop" tråden

Mr B: Haha, jag har haft min DH-ram i ett par månader bara och funderar redan på vad jag ska ersätta den med...

Trialhojen lever på lånad tid. Måste renovera den till hösten, den är på gränsen till farlig nu. Gaffeln lär gå av när som helst... Den ska inte flexa så mycket som den gör och absolut inte låta som den gör...

Tillbaka
Topp