Cykla i Zell am see, någon som varit där ?

BojanB

Ny medlem
Ohoj !

Om två veckor sticker jag och bröderna till Zell am see.
Ser riktigt mysigt ut såhär på internetdistans.

Tanken är att cykla några dagar, vandra någon dag och åka skidor någon dag.

Är det någon som varit där och kan tipsa om bra cykeluthyrning, fina turer, billig öl ?
Vill gärna passa på att cykla (med lifthjälp) utför, utan att för den skull behöva helkroppsvadering.

/Bojan

Skulle jag nån gång ha vägarna förbi Österrike så skulle jag definitivt ta en sväng förbi sjön Toplitz. Hela området osar av mystik. Och säkert jättefint att cykla runt i trakten. Men kanske är en bit ifrån just Zell am See.

Simma efter lite naziguld kanske inte är så dumt. Vi har bil, så tröttnar vi på Zell am See är det ingen omöjlighet. Tack för tipset.
/Bojan

Bojan har du tränat något än då? Jag ligger i hårdträning för att hinna med mina stora bröder på fjället.

Just nu ligger jag i soffan med snuva och näsblod framför TV:n.
Kanske en inte helt optimal uppladdning, men vinterns ihärdiga ölintagande borde öka farten i de flesta nedförbackar :)

Hoppas att dina polare kör slut på dig under den kommande veckans segling !

/Bojan

Vet inte om Kaprun har öppet när ni är där, men där borde ni ju kunna åka lite skidor i varje fall. Hela Kaprun är väldigt mysigt (det är inte bara glaciären som lockar) och det borde finnas fin cykling i närområdet. Sedan ligger den ju väldigt nära Zell am see.

När ni ändå är i Zell am see så kan ni käka på kina-restaurangen vid stationen. Om jag inte missminner mig så hade de väldig många kinarätter. Annars är Zemmel mit Leberkäse ett måste vad gäller mat.

På tal om Zell am see så ligger ju Saalbach, Hinterglemm och Leogang bara en timme bort om jag inte missminner mig. Jobbade där 95-96. Här har de ju verkligen satsat på cykling de senaste åren. Skicka gärna ett PM om ni undrar över nåt i området så kanske jag kan svara.

/Magnus

Jag åkte MC i dessa trakter sommaren 2005. Om du tar in på vandrarhemmen högst upp i byn Zell Am see kommer du nog undan billigt och kan bara trampa iväg på morgonen. Det är fullt med vandrare och idrottare av alla dess slag, men tänk på att det är ett populärt ställe för folk som har råd att betala! Om jag minns rätt såg jag åtminstone två cykelbutiker i byn (de kan varit kombinerade sportbutiker) men det ska nog gå bra. Liftsystemet var igång hela tiden!
Ha det så trevligt

En tur runt Grossglockner på Hochalpenstrasse är ju aldrig fel. Polarn och jag körde från Zell am See till Lienz. Roliga kontraster, från att stått i snön på högsta punkten ena stunden till att titta på palmer i Lienz någon timme senare :-)

/Magnus

Senast redigerad av en moderator:
Zell am See är trevligt - och jag kan också rekommendera ett besök till Kaprun. Där kan man bada bastu och gå ner i iskallt vatten tillsammans med en massa helnakna österrikare. Emellertid får man inte öppna dörren till bastun när de har "Aufguss" - höll på att bli lynchad för att jag störde deras "ceremoni".

Om ni är intresserade kan jag kolla med en klätterpolare som är från Zell - hon kör mountainbike men numera huvudsakligen runtomkring Wien. Skicka PM i så fall.

Att köra ner bilvägen från där man börjar gå mot Grossglockner verkar kanonkul - men då skall man nog helst ha landsvägshoj.

Jag och sambon tillbringade en barnfri vecka i Zell am see förra sommaren. Mycket trevlig ort med lite lyxig stadskänsla och många stenrika araber som bodde på Grand Hotel. Vi vandrade i Kaprun och runt uppe på Schmittenhöhe som Zells bergstopp heter vi gick även till Saalbach som ligger en dagsvandring bort och stötte på en hel del cyklister. I Saalbach finns det en bikepark för de som vill dundra nerför och åka lift uppför. Tänkte inte på om det var uppmärkta leder för cykling dock är vandringslederna mycket väl uppmärkta och det är lätt att hitta. Tänk på att det är jävligt brant och det är lätt att underskatta höjdkurvorna på turistkartorna. Som sagt vi mötte ett flertal cyklister på väg uppför och jag var inte avundsjuk på dem när de kom helt utkörda och rödlila i ansiktet i den då 30-gradiga värmen. Nere i dalarna såg cyklingen behagligare ut. Sen var det helt underbart att på eftermiddagen efter den svettiga vandringen gå till badplatsen ta sig ett uppfriskande dopp i sjön köpa sig en välförtjänt bier och sitta och svalka sin svullna vandrarfötter i iskallt gaciärvatten som rann ut i en liten bäck i sjön. Zell am see rekommenderas. Gruss gott.

Tillbaka
Topp