Godhjul!
Tyvärr är det nog så att när det gäller att cykla platt/uppförs genom klapperstenshav har det inte hänt sjukt mycket sen 2011.
Dagens cyklar går fortare nerför, men i övrigt är skillnaden inte så stor. Risken är att det blir mycket promenad, men jag tycker inte att du ska låta dig avskräckas av det.
Planera gott om tid och mycket käk, och se det som ett äventyr. Vissa delar går att cykla, andra mindre så, speciellt om du redan har några dagar i benen, men när du rullar ut sista biten i flack nerförsbacke på stenhård jordstig till Abisko kommer det säkert att vara värt det!
Disclaimer: Jag har bara cyklat bitar av den, men redan första sträckan från Hemavan till Viterskalsstugan är något att bita i. Jag vet inte vad din tidigare erfarenhet är, så om du kommer njuta av det eller inte låter jag vara osagt, men det är knöligt, lätt uppför, tekniskt och ganska jobbigt. Och du korsar många jokkar. Jag har hört både en och annan svordom bara längs den sträckan, som nog ändå bör anses tillhöra de mer cyklingsbara. Har du ingen tidigare erfarenhet av fjällcykling norr om Åre kan jag rekommendera att börja med t.ex. Hemavan - Viterskalsstugan - Stabre - Solberg - Hemavan, det är en bra runda för att få en känsla för hur de mer cykelbara bitarna är.