Cykla landsväg nu ?

Amoureuse

Medlem
Cykla landsväg nu ?
Det är ju barmark och landsvägsabstinensen är stark så jag vill ge mig ut på vägarna. Men jag är ju en sån där vackert-väder-söndags-cyklist som väntar på sopbilen och solen, vilket betyder att jag behöver hjälp.

Är det bara att klä på sig och ge sig iväg? Behöver jag andra däck? Var köper man kaffe på Ekerö på vintern? Behöver jag beställa en Raphajacka först? Vilken fråga har jag glömt att ställa?

Cykla landsväg nu ?
Kolla så det inte varit frost under natten, happydäck som gp4000s fungerar men ta med extra slang, varma kläder. Massvis med rullgrus, och ibland tjälhål, kör därefter.
Kläm in en termos i flaskhållaren.

Cykla landsväg nu ?
Håller med - ut o kör; pälsa på dig ordentligt dock så kan du ta bort onödiga plagg ju mer van du blir för hur mycket du svettas.

Se dock till att du har tillräckligt på fötter och händer. Framförallt om du kör i lvg-skor, som oftast är gjorda för varmare temperaturer; de brukar krylla av ventilationshål som snabbt kyler ner fötterna. Så varma strumpor, sulor och skoöverdrag är ett tips.

Cykla landsväg nu ?
Du bör ha lite bredare däck,minst 28mm. Gärna med lite grövre mönster, kanske en cx-variant? Finns säkert de som menar att man klarar sig på 25 mm men personligen tycker jag det är sjukt obehagligt att cykla över grus med så smala däck. Detta är mitt högst subjektiva tips!

Cykla landsväg nu ?
Min erfarenhet är att händer och fötter är svåra att hålla varma. Rejäla handskar med gott om luft i. Tjocka strumpor i löst spända skor (gärna för stora) och tjocka skoöverdrag. Dra eltejp över eventuella ventilationshål - det gör enorm skillnad!
Buff eller hjälmmössa för öronens skull.

I övrigt är det bara att köra på som om det var sommar, så länge det inte är halt väglag (eller risk för frost i skuggpartier). Jag körde räser både lördag och söndag. Kort intervallpass på lördagen och distans (som blev avkortat pga oväntat snöblandat regn som jag inte var klädd för) på söndagen. Grymt skönt att köra räser!

Cykla landsväg nu ?
28 mm conti four session anbefalldes. Raphajacka är inträdesbarriär minst.

Det var sopat mkt bra mellan innerstan och Drottningholmsbron idag. Därefter inget bra utåt Ekerö på cykelbanan. Men runt på Lovö, typ FRA/Vattenverket är ju alltid rent och fint.

Broatugan är väl öppen. Annars ngt vid Drottningholms slott eller Ekerö centrum (eller kanske Ekerö möbler???). På sommaren finns ju elitkaffeservering på Svartsjö slott eller golfbanan.

Cykla landsväg nu ?
Tårtcaféet på Svartsjö slott öppnar kl 12 på helgerna. En vanlig tråkig kopp kaffe går annars att köpa på Konsum i Stenhamra och möjligen också i Kungsberga. Pizzeriorna funkar säkert också.

Cykla landsväg nu ?
Körde med Contis grand prix på crossen och dessa har jag kört med på grusväg, till grus och enklare stigar och lera :) utan punka osv. Kör 24mm och lagom med tryck. Däremot 21-22...

Cykla landsväg nu ?
Var ute en sväng utanför Uppsala idag och det var inget grus öht :-) Hade tunna tåöverdrag och det var bara lätt kyligt.

Mysigt värre iaf att köra lvg igen!

Bilagor

• DSC_0108.JPG
    DSC_0108.JPG
    81.2 KB · Besök: 17
Cykla landsväg nu ?
Här på västkusten har det varit meteorologisk vår sen mitten av februari. I dag tror jag prognosen säger ca 8 plusgrader under eftermiddagen.

Cykla landsväg nu ?
Jag har kört ett gäng pass redan på racern, 25mm schwalbe durano funkar fint. Har tänkt under varje runda att jag måste tejpa skorna, men glömt inför nästa. Ett par långa byxor med blöja, tjocka strumpor, ulltröja och armvärmare under en ganska varm jacka, dock inte vindtät. Har hållt mig precis lagom varm.

Cykla landsväg nu ?
Har redan kört många mil på racern, både på tub och kanttråd (Michelin pro 3) och inga punkteringar. Var ut senast nu på morgonen och körde en "uppstartsrunda" ... d.v.s. startade förbränningen av julfettet som bitit sig fast =)

dra på dig kläder och ut och kör =)

//Fritz

Cykla landsväg nu ?
Jag har cyklat på crossen med landsvägsdäck sedan mitten av februari i Norrköpingstrakten. Mina vittoria rubino pro har av någon anledning klarat gruset galant.
Det var ärligt talat värre i november/december när det låg mer vägsalt på vägarna. Vattenflaskan smakade gamla chips :-/

Cykla landsväg nu ?
Contis 4000s 25 funkar hur grymt som helst. Jag har varit ute lite och jag upplever att fingrar och knän tar mest stryk av kylan.. Men i helgen ska det ju sticka på emot 10C i sthlm så det blir garanterat en längre runda då.. Äntligen..

Cykla landsväg nu ?
Räserpremiär idag.
Underbart, vårkänslonrna spritte i kroppen. (tyvärr märktes det inte på snittfarten) ;)
Inte ens en supersur motvind tidvis kunde få bort lyckan i kroppen.
Blev tom påhejad av ett par tjejer som satt o solade i skogskanten bredvid vägen.
Tyckte tom att bilen som körde förbi på stora vägen (E20) tutade på ett välkomnande sätt.
Våren är här!
Å GÖTT E DE!!

Cykla landsväg nu ?
Jonas N skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat på crossen med landsvägsdäck
> sedan mitten av februari i Norrköpingstrakten.
> Mina vittoria rubino pro har av någon anledning
> klarat gruset galant.
> Det var ärligt talat värre i november/december
> när det låg mer vägsalt på vägarna.
> Vattenflaskan smakade gamla chips :-/

Pssst. Kamelrygga löser det problemet. Inte oki på lvg egentligen, men kör man under vintermånaderna är nog det stilbrottet förlåtet...

Cykla landsväg nu ?
20140308b-001.jpg

Solen sken igår och jag var sugen på att ta ut "finracern" på en tur! Men det är fortfarande för mycket snö här... ;) Troligen blir det skidor och trainer 1 månad till...

Senast ändrad:
Cykla landsväg nu ?
Sjukt vilken skillnad det är på landet. Klar fördel lvg-cykel att bo i Malmö, men som värmlänning saknar jag möjligheten att åka längdskidor.

Cykla landsväg nu ?
På Själland svärmade räsercyklisterna likt flugor i som mest +16*, själv fick jag uthärda skånska +12* någon timme senare... :)

Cykla landsväg nu ?
Närmast surrealistiskt att ta racerpremiär kring Uppsala den 9 mars och det är inte ens kyligt i luften, fälten har börjat grönska, vägen är 100% snustorr, inga snörester, inget smältvatten ens i skuggan. Tyckte f.ö. landsvägen nästan var friare från småsten och skräp än vad den brukar vara på sommaren.

Cykla landsväg nu ?
Drog en kortrepa söder om Malmö igår. Lite susigt i öronen med motvinden på väg ut, men när jag vände blev det tyst och behagligt. Kunde höra lärkan drilla över fälten och i (på?) Limhamn satt folk och gassade sig på en uteservering. Mötte en hel del lvg-cyklister och blev omkörd av en. Vårkänsla

Cykla landsväg nu ?
Självklart valde man fel håll på varvet och fick groteskt motvind på höjderna där det blåste som mest! :)

Trevligt hur som!

Cykla landsväg nu ?
Bump!

Funderar på allvar att inviga min nya linjehoj imorgon på vägarna norr om Göteborg med en distansrunda på 4 timmar. Vägarna på Hisingen ut mot Kungälv såg bra ut och jag såg inte mycket grus, så det verkar lovande :-)

Någon mer som planerar att rasta räsern i helgen?

Cykla landsväg nu ?
Inte utan att man blir frestad.
Men tar nog någon av vinterhojarna och rekar lite.
Vet inte riktigt hur det ser ut norr om Alingsås.

Men, det skall ju bli fint på söndag oxå.......

Cykla landsväg nu ?
calleking sa:
Bump!

Funderar på allvar att inviga min nya linjehoj imorgon på vägarna norr om Göteborg med en distansrunda på 4 timmar. Vägarna på Hisingen ut mot Kungälv såg bra ut och jag såg inte mycket grus, så det verkar lovande :-)

Någon mer som planerar att rasta räsern i helgen?

Japp. Nu har jag förvisso redan gjort det tidigare i år. Men i morgon är det inplanerat en lite längre runda än 30km.

Cykla landsväg nu ?
Hallå? Det är ju minus tolv, visserligen varmt och skönt, men det har snöat var och varannan dag de senaste veckorna. Är det inte alldeles nyplogat är det så spårigt på gatorna att bilen kastas fram och tillbaks som om man körde radiobil. Landsvägen har en och en halv meters snövallar och det finns ingen vägren alls förutom de som ligger översnöade och ruttnar i dikena. Och ni pratar om landsvägscykling?

Cykla landsväg nu ?
Gick utmärkt i Tyresö/Haninge idag. Lite mycket grus här och var men då får man dra ner på hastigheten, samt förstås, ta det superförsiktigt i skuggiga partier. All is är inte borta ännu.

Tillbaka
Topp