Cykla med tre barn

Karlberg

Medlem
Cykla med tre barn
"Olyckor" händer så lätt. Tydligen har jag lyckats göra frugan på smällen, igen, och nu hopar sig frågorna..

Hur kommer detta påverka mitt liv som cyklist? Att släpa med två ungar 5 km till dagis i cykelvagn går ju bra, men tre barn? Hur fan ska det gå till? Nån som har erfarenheter och löst det på något smart sätt?

Finns det ens cykelvagnar för tre barn? Känner jag det här forumet rätt finns det säkert nån som snickrat ihop en hemma.. Men med en 1,5- åring, en 3,5 och en 5-åring kanske det snarare är barnstol på cykeln för den äldsta och de två mindre i vagn på släp som gäller?

Och vilka sjukt starka ben man lär få. Att bara dra två ungar tar ju emot bra i minsta backe. Tre ungar och man kanske måste fixa lättare utväxling?

/Snart trebarnsfar

Cykla med tre barn
Hörde jag någon säga Bullitt? Två i lådan en stående bakom styret. Kanske med elassist om det är mycket start&stopp och/eller backar.

Cykla med tre barn
Vagn + barnsadel eller vagn + barncykel. Eventuellt kombinerat med en trailgator.

Longtails: Xtracykel, Kona Ute, Surly Big dummy.

Eller en Winther Kangaroo 4
Kangaroo_Luxe_4seater_black_red_electric_product.jpg

Senast ändrad:
Cykla med tre barn
Hej!

Jo jag har samma "problem" sen fyra månader och kommer ha samma logistiska problem nästa höst. Då är dom typ 5, 3,5 och 1,5.

Som jag har tänkt så får jag damma av barnstolen till cykeln och ta två i cykelvagn och en i stolen när det handlar om längre sträckor. Nu har jag fördelen att jag har nära till förskolan, så älsta tjejen får cykla och små syrrorna i vagnen. Sambon hämtade med cykel eller går med cykelvagen.(Hon är föräldraledig just nu). Vi hade även så att man hämtar eller lämnar varje dag. Det finns fördelar med tredelat fram på min n+1 när man kommer till backar...
Frågor som uppstår är:
Kommer frugan hämta och i så fall hur?
Hur gör ni idag med cykelvagen.

Grattis

Cykla med tre barn
Tack! Vi har 5 km till dagis o sen är det 15 km till jobbet därifrån. Känns som att det är en bit kvar tills den äldsta pallar att cykla 5 km t-o-r i ur och skur.. Kangaroon såg ju fin ut, men 38 kg? Finns den inte med carbonram och kokoshjul som tillbehör?? Varken den eller en bullit vill man ju trampa 3 mil utan barn..

Eftersom jag lyckats övertyga även den ömma modern att bli cyklist, behövs en lösning där vi kan turas om att lämna/hämta. Och eftersom hon är än tjurigare än jag lär hon inte vilja ge upp vardagsmotionen till dagis bara för att det är en unge till att släpa på. Idag lämnar vi vagnen på dagis, funkar hur smidigt som helst med varsit vagnfäste.

Kanske parkera varsin snabb cykel vid dagis och köra en Kangaroo mellan hemmet o dagis? Eller så får det bli varsin barnsadel..

Cykla med tre barn
Börja träna 5åringen att cykla själv om vägen inte är alltför farlig. Jag har själv min 1.5åring där bak och 5 och 6åringarna cyklar Isla bikes
Edit: du förekom mig. Men det går fortare än du tror för de små att kunna cykla långt. Den älste killen cyklar 1.5mil utan att klaga (alltför mycket) och 5åringen blir sur om pappa väljer bilen på morgonen. Nu har jag inte mer än någon km skogsväg till förskolan men jag cyklar ofta 5km rundor med alla barnen.

Senast ändrad:
Cykla med tre barn
Ok, bra tips! Får jobba på det. Än är det stödhjul eller springcykel som gäller, men det går säkert fort framåt när de väl lärt sig hålla balansen o trampa. Vägen till dagis är "country roads", så det är förhållandevis ofarligt.

Cykla med tre barn
Beroende på vad du köper för barnstol, så kan du köpa extra fäste. Vi har en hamax med fäste på sadelröret, så det är bara att köpa ett extra fäste och även lämna barnstolen på förskolan. Har även gjort det när jag har hämtat och lämnat själv med första barnet. Cykel blir som ombytt när man får av barnstolen :-)

Cykla med tre barn
Du får plats med sisådär en tre-fyra ungar i lådan på en stor tvåhjulig lastcykel. Trehjuliga finns i dagisvariant med plats för uppåt dussinet ungar om du tänker vara så "produktiv"... Sätter du en cykelkärra på det så har du ännu mer marginal för "olyckor", men cykelkärra är ett otyg att köra barn i. Barn som sitter där fram och kan se vart dom åker och kan prata med pappa under färden är glada barn som hellre åker cykel än bil, dom som sitter på pakethållaren eller i en hoppig och skumpig kärra bakom och bara ser pappas rygg och som måste skrika för att pappa skall höra är inte lika glada barn, i alla fall när det gäller cykling...

Cykla med tre barn
Loadrunner sa:
Du får plats med sisådär en tre-fyra ungar i lådan på en stor tvåhjulig lastcykel. Trehjuliga finns i dagisvariant med plats för uppåt dussinet ungar om du tänker vara så "produktiv"... Sätter du en cykelkärra på det så har du ännu mer marginal för "olyckor", men cykelkärra är ett otyg att köra barn i. Barn som sitter där fram och kan se vart dom åker och kan prata med pappa under färden är glada barn som hellre åker cykel än bil, dom som sitter på pakethållaren eller i en hoppig och skumpig kärra bakom och bara ser pappas rygg och som måste skrika för att pappa skall höra är inte lika glada barn, i alla fall när det gäller cykling...

Tycker cykelkärra är helt ok, vist blir det en o annan brottningsmatch, men i skogen är det ändå ingen som hör dem tjuta. Vande in våra ungar med cykel- och joggingvagnar från att de var riktigt små, så oftast är de väldigt nöjda med att spana in morsan och farsans deffade vader.

Cykla med tre barn
Men är det ändå inte bättre med en Nihola tex? Roligare att åka cykel och därtill ha koll på att syskongräl inte bryter ut till fullt krig för föräldern än att hänga bakom där hen i mitten absolut inte ser annat än föräldens ben, de andra kan åtminstone se vid sidan av vägen, om det kommer en hund etc

Edit: just Niholan verkar bara ha plats för 2 barn, så då krävs barnsits bak för minstningen, kanske kan vara en idé i vilket fall? Kommande bebis (grattis!) bör ju kunna sitta utan stöd innan det blir aktuellt att cykla med tre barn i vilket fall. Femåringen bör ju kunna cykla själv, ta bort stödhjulen genast i vilket fall, skadar balansförmåga, springcykel fram till de kan cykla med trampor! Och satsa på lätt barncykel, Frog el Isla så blir det roligare att cykla och betydligt lättare att starta än tex en biltema som väger lika mycket som barnet självt! (biltemas springcyklar är dock jättebra! Så fort det blir trampor på cyklarna blir det något annat, lätt spinkiga systerdottern på 6 år har fortfarande jobbigt att starta, och det gör ju också jätteont om man råkar ramla och får den över sig, inte bara det att marken är hård, cykeln som väger typ 90% av hennes egen vikt över sig så aj...)

Tillbaka
Topp