Cykla MTB i Colorado med familj - tips önskas

Vippen

Aktiv medlem
I juni spenderar familjen ca tio dagar i Colorado, varav någon eller ett par SKALL spenderas på cykel. Onekligen en dröm (sedan tidigt 90-tal) som går i uppfyllelse, men som snabbt leder till överflödets förbannelse... Planen är att göra en rundtur västerut från Denver och tillbaka, så det finns möjlighet att passera alldeles för många klassiska ställen: Boulder, Breckenridge, Fruita, Moab (OK, Utah, men ändå), Durango, Crested Butte... Således frågar jag det allsmäktiga forumet om tips och erfarenheter om vilka av dessa, eller mindre kända ställen, som lämpar sig bäst för en disparat uppställning såsom vår:

- mig: gubbe med 30 års MTB under bältet, hyfsat kapabel tekniskt och bra flås, gillar det mesta utom stökig döds-nedför men föredrar flow i god fart, investerar med glädje 1.000 höjdmeter klättring för att hämta hem kommande belöning

- frun: har cyklat en hel del, håller för ett par timmars hyfsat påfrestande cykling, utmaningen får hellre vara att hålla lite fart än att över huvud taget ta sig fram, lite försiktig i stök och nedför

- 15-årig dotter: har plågats ut i skogen sedan femårsåldern, överraskande kapabel tekniskt när det behövs, brinner upp i huvudet efter mer än tre minuter uppför (men om både omgivningen och hon genomlider detta kan hon komma tillbaka starkt), står på som en tok nedför om det inte är för stökigt

Med den uppställningen ser jag framför mig åsryggar med oändliga, böljande flow-stigar där det bara är att stå på, efter att antingen ha cyklat upp (jag) eller fått skjuts/åkt lift (övriga). När den oändliga stigen tar slut finns det massor med mer eller mindre krävande (uthållighetsmässigt och tekniskt) loopar där undertecknad kan leka av sig ytterligare några timmar när övrig besättning fått nog och krupit ner i heta källor eller smugit iväg på shopping

Flow.jpg
.

Så, kära forum vart skall vi ta vägen med ovanstående förutsättningar? Konkreta erfarenheter emottages med varm hand!

Jag var i Moab i höstas! Finns sjuk balla grejer, typ the whole enchilada var helt episk. Kan ta fram lite bilder därifrån. Men mycket av cyklingen som vi körde i Moab bygger på att man cyklar uppför en bra stund.

Jag var i Moab i höstas! Finns sjuk balla grejer, typ the whole enchilada var helt episk. Kan ta fram lite bilder därifrån. Men mycket av cyklingen som vi körde i Moab bygger på att man cyklar uppför en bra stund.

Kul, Moab är ju högt på min lista! Men jag har också förstått att det är mycket upp och ner där, men hur mycket är "en bra stund"? Dottern kan gå att hålla igång uppför med lock och pock och en del tråkningar, men inte hur länge som helst...

Vad körde du mer än The Whole Enchilada? Slickrock? En del riktigt branta uppförs där vad jag förstår. Körde du nåt som inte var superkuperat? Jag tycker att jag sett en del på "södra sidan vägen" som kanske är slätare, utan att för den skull vara grusväg.

Det finns ju så otroooligt mycket där borta, jag får säga upp mig om jag skall hinna reka fram nåt som blir kul för alla tre.

Låter som Fruita kan vara något för er, dötråkiga fireroads uppför men sedan blir det flow för hela slanten på åsryggar och ner i canyons. Grymt. Var ett tag sedan jag var där så de har säkert styrt upp med skjuts på någon sunkig pick-up.
Moab är ju moab-bör upplevas, byn är ju tamefan byggd runt cyklingen

Låter som Fruita kan vara något för er, dötråkiga fireroads uppför men sedan blir det flow för hela slanten på åsryggar och ner i canyons. Grymt. Var ett tag sedan jag var där så de har säkert styrt upp med skjuts på någon sunkig pick-up.
Moab är ju moab-bör upplevas, byn är ju tamefan byggd runt cyklingen

Fruita/Grand Junction har jag också kollat. Dötråkiga grusvägar låter inte toppen, men flowet verkar ju vara kanon! Kommer du ihåg något om vilka spår du körde? Bara flow eller tekniskt också?

Jag har inte hunnit gräva igenom alla möjligheter, men på flera ställen verkar det ju finnas killar med sunkiga pickups som kan tänka sig att skjutsa en upp. Skall undersökas närmare!

Fanns lite tekniska krux om jag minns rätt, men ffa flow med finfin utsikt över dalen på Edge loop. Större variation i området runt kokopelli/marys loop med vacker sträckning längs med coloradofloden och en del tekniska utmaningar på vägen. Med reservation för att ha snurrat till det då det var rätt länge sedan jag var där...
https://www.gofruita.com/ - schysst boende på cbb bike shop, rum på ovanvåningen av en cykelaffär...

Tackar Jpe! Lite tekniska utmaningar tar mina damer, bara det inte blir konstant bröt för då tröttnar de. Skall kolla upp det boendet också.

Kul, Moab är ju högt på min lista! Men jag har också förstått att det är mycket upp och ner där, men hur mycket är "en bra stund"? Dottern kan gå att hålla igång uppför med lock och pock och en del tråkningar, men inte hur länge som helst...

Vad körde du mer än The Whole Enchilada? Slickrock? En del riktigt branta uppförs där vad jag förstår. Körde du nåt som inte var superkuperat? Jag tycker att jag sett en del på "södra sidan vägen" som kanske är slätare, utan att för den skull vara grusväg.

Det finns ju så otroooligt mycket där borta, jag får säga upp mig om jag skall hinna reka fram nåt som blir kul för alla tre.
Slickrock är superflowig. Finns en del branta men korta uppförsbackar. Vi körde slickrocks efter att varit vakna typ ett dygn så det är inte svårt!? Mag 7 var också jättebra. Kör man bara den som Mag 5 så är det inget som är döds. Vi var där 8 dagar och körde väl typ "allt" det klassiska i Moab!

Slickrocks!

Bilagor

• _1030325.jpg
    _1030325.jpg
    1.2 MB · Besök: 110
  • 20190920_123522.jpg
    20190920_123522.jpg
    547 KB · Besök: 136
  • IMG_20190920_133632.jpg
    IMG_20190920_133632.jpg
    932 KB · Besök: 101
  • IMG_20190920_142307_1.jpg
    IMG_20190920_142307_1.jpg
    700.5 KB · Besök: 110
Captain Ahab. Ganska lugn men teknisk klättring uppför i ca 1h, sen nedför i typ 30 min, sjukt feta vyer och riktigt kul cykling. Inget som egentligen är svårt men man måste kanske gilla att det är lite tekniskt åtminstone!

Bilagor

• _1030362.jpg
    _1030362.jpg
    1.2 MB · Besök: 116
  • _1030391-Pano-Pano.jpg
    _1030391-Pano-Pano.jpg
    442.5 KB · Besök: 168
  • _1030447.jpg
    _1030447.jpg
    1,014.4 KB · Besök: 112
  • _1030451.jpg
    _1030451.jpg
    1.1 MB · Besök: 159
  • _1030472.jpg
    _1030472.jpg
    1.2 MB · Besök: 180
  • _1030500.jpg
    _1030500.jpg
    1.2 MB · Besök: 116
  • _1030534.jpg
    _1030534.jpg
    1.5 MB · Besök: 172
  • IMG_20190921_112846_3.jpg
    IMG_20190921_112846_3.jpg
    1.1 MB · Besök: 157
@roskai Tackar för bilderna, mycket av det där ser ju fantastiskt ut! Och nån sektion där tjejerna (och kanske jag) kommer att gå, men det får man ju räkna med.

@GoranS Mycket fördömlig insamling och sortering av trådarna! Den (bland mycket annat...) hade jag tyvärr missat. Tex Jacksons tråd från Colorado hjälper ju till bra med att ge en uppfattning om de olika ställena.

Tillbaka
Topp