cykla på vintern.

• Trådstartare Trådstartare kay
  • Start datum Start datum

kay

Ny medlem
cykla på vintern.
Nu när man köpt ny cykel och all. En Spark. Så undrar jag om det är något negativt, eller dåligt för cykeln om man kör med den på vintern, typ -15 grader ute. Förutsatt att man inte kör på saltade vägar. Bor lite i utkanten av centrum med skogen in på knuten. Tänker mer på kylan och kanske 10-20 cm snö. Eller grusvägar med packad snö eller is. Sliter det med på gummipackningarna i dämparna mm, när det är kallt?

cykla på vintern.
Riktig vinter verkar inte slita så mycket mer (förutsatt att cykeln förvaras inomhus mellan användningarna), det är väl sån här slask och lera-vinter där varje tur är ett lerbad som sliter mest.

cykla på vintern.
grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktig vinter verkar inte slita så mycket mer
> (förutsatt att cykeln förvaras inomhus mellan
> användningarna), det är väl sån här slask och
> lera-vinter där varje tur är ett lerbad som
> sliter mest.

Så själva kylan är inget problem alltså :)

cykla på vintern.
Har du luftdämpare kan du ha otur att packningarna krymper och du får en ihopsäckad gaffel. Oljan i dämpare blir segare, under -15 blev min Pike som en stel gaffel. :)

Vatten i bromssystem kan också ställa till det, DOT-vätska drar åt sig fukt och på vintern expanderar vattnet i from av is och med risk att bromsen till slut ligger an, också haft problem med det i värre kyla.

Senast ändrad:
cykla på vintern.
Jag har inte haft några problem med min vanliga hoj på vintern. Jag underhåller sakerna regelbundet. Kör man med ofettade nav, struntar i att tvätta osv så pajar sakerna oavsett årstid.

cykla på vintern.
Köp en stor burk med kullagerfett och lägg på rikligt runt vevarmar, nav, växlar, dämpare, gummibussning, länkage etc. Håll dig borta från bromsarna av förklarlig skäl. Förvara om möjligt cykeln i varmgarage. Det kommer inte se något vidare ut och det blir en smutsig yta på fettet, men när du tvättar med avfettning till våren sedan så är det rent och fint under den smutsiga ytan.

Ramen kan med fördel skyddas av plastfilm, eller åtminstone vaxas med bilvax.

cykla på vintern.
Jag har cyklat i -19 grader en gång och var lite orolig att aluminiumet skulle bli sprött, inget hände förutom att jag frös som en hund trots trippla lager av allt. Så jag tror att din kropp sätter gränser innan cykeln. Men som redan sagt, fett och olja blir segt vid låga temperaturer vilket ju kan vara en faktor.

cykla på vintern.
Okej! Kanske lite bra och dåligt att vintercykla om temperaturen sjunker väldigt lågt. Men det brukar ju sällan vara kallare än -10 grader en längre tid.
Om vintern blir som förra året så blir det ju inga problem alls.

I västa fall får jag väl ta den billigare Scalen jag har som reserv nu, den är man ju inte lika rädd om. För cykla ska jag oavsett väder och temperatur.

cykla på vintern.
Selast skrev:
> Jag har cyklat i -19 grader en gång och var lite
> orolig att aluminiumet skulle bli sprött, inget
> hände förutom att jag frös som en hund trots
> trippla lager av allt. Så jag tror att din kropp
> sätter gränser innan cykeln. Men som redan sagt,
> fett och olja blir segt vid låga temperaturer
> vilket ju kan vara en faktor.

-19 är väl ingen kyla. Jag brukar åka skidor, jobba i skogen och köra skoter i -30--40. Undrar hur kolfiber beter sej i de temperaturerna. Däck och gaffeltryck bör väl också ändra sej närman tar ut cykeln i kylan.

cykla på vintern.
Selast skrev:
> orolig att aluminiumet skulle bli sprött, inget
> hände förutom att jag frös som en hund trots
> trippla lager av allt.

Aluminium verkar inte bli speciellt mycket sprödare av kyla. Stål, däremot, kan påverkas en del. Från http://www.totalmateria.com/Article23.htm :

“Low-Temperature Properties. Aluminum alloys represent a very important class of structural metals for subzero-temperature applications and are used for structural parts for operation at temperatures as low as -270oC.

Below zero, most aluminum alloys show little change in properties; yield and tensile strengths may increase; elongation may decrease slightly; impact strength remains approximately constant. Consequently, aluminum is useful material for many low-temperature applications.“

cykla på vintern.
Ingen fara. Men just dämpare brukar bli lite stela och dumma. Helstel mtb med breda mjuka däck så håller det och är roligt.

cykla på vintern.
Bengt-re skrev:
> Ingen fara. Men just dämpare brukar bli lite
> stela och dumma. Helstel mtb med breda mjuka däck
> så håller det och är roligt.

Ja just ja!! Man kanske skulle sätta på en stel gaffel på Scalen under vintern. Med mindre luft i Nobby nic 2.35" däcken som sitter på den. Absolut ett alternativ om det går ner mot -20 en längre tid :-)

cykla på vintern.
roskai skrev:
> Jag har inte haft några problem med min vanliga
> hoj på vintern. Jag underhåller sakerna
> regelbundet. Kör man med ofettade nav, struntar i
> att tvätta osv så pajar sakerna oavsett årstid.

Jag tror iofs att det sker fler lagerhaverier pga för mycket tvätt än för lite. (Eller om man ska vara noga fel tvätt - hårt tryck mot lager kortar deras livslängd, lera gör det inte. Skölj av saltslask utan tryck på vattnet, håll kedjan smord, ha skärmar så håller det bättre enligt min erfarenhet.) Tvätt ser jag i första hand som en estetisk åtgärd, inte något som förlänger livslängden på cykeln.

cykla på vintern.
Har pratat med lite olika folk nu som kör MTB året runt. Bland annat i -20 grader kallt vissa perioder.
Vad det gäller dämparna så håller dom sig ju någorlunda varma av friktionen när man kör i stöket, så det ska inte vara något problem vad jag förstått.
Inte helle kolfibern ska det vara problem med i kylan.

Så det är väl bara ut och testa själv när kylan slår till

cykla på vintern.
kay skrev:
> Har pratat med lite olika folk nu som kör MTB
> året runt. Bland annat i -20 grader kallt vissa
> perioder.
> Vad det gäller dämparna så håller dom sig ju
> någorlunda varma av friktionen när man kör i
> stöket, så det ska inte vara något problem vad
> jag förstått.
> Inte helle kolfibern ska det vara problem med i
> kylan.
>
> Så det är väl bara ut och testa själv när
> kylan slår till

Det som kan hända är att vattnet i ryggan kan frysa till, speciellt slangen. Vattenflaska med isolering och varmt vatten i ryggan borde fungera ganska bra.

cykla på vintern.
> Det som kan hända är att vattnet i ryggan kan
> frysa till, speciellt slangen. Vattenflaska med
> isolering och varmt vatten i ryggan borde fungera
> ganska bra.

Om man blåser tillbaka vattnet in i vattensäcken/behållaren när man har druckit brukar det vara lugnt. Vattensäcken värms av ryggen, så det ska nog vara väldigt kallt innan den fryser.

cykla på vintern.
Sunny skrev:
> > Det som kan hända är att vattnet i ryggan kan
> > frysa till, speciellt slangen. Vattenflaska med
> > isolering och varmt vatten i ryggan borde
> fungera
> > ganska bra.
>
> Om man blåser tillbaka vattnet in i
> vattensäcken/behållaren när man har druckit
> brukar det vara lugnt. Vattensäcken värms av
> ryggen, så det ska nog vara väldigt kallt innan
> den fryser.

Har en isolerande ryggplatta i ryggan mellan mig och påsen så i värsta fall så kan vattnet frysa. Har ju bara cyklat i -5c som lägst i skogen.

Får pröva att trycka tillbaka vattnet om det fungerar för mig. Plan B blir väl isolerad vattenflaska med varmt vatten.

Senast ändrad:
cykla på vintern.
42Hz skrev:
> Att blåsan fryser till is har jag svårt att se,
> däremot slangen fryser snabbt!

Bildbevis, tack! :)

För egen del stoppar luftrören klart tidigare (-8) än cykeln.

Att Camelen fryser är ingen större fara, eftersom de riktigt kalla turerna varken blir speciell långa eller svettiga.

cykla på vintern.
BjornR skrev:
> Sunny skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Det som kan hända är att vattnet i ryggan
> kan
> > > frysa till, speciellt slangen. Vattenflaska
> med
> > > isolering och varmt vatten i ryggan borde
> > fungera
> > > ganska bra.
> >
> > Om man blåser tillbaka vattnet in i
> > vattensäcken/behållaren när man har druckit
> > brukar det vara lugnt. Vattensäcken värms av
> > ryggen, så det ska nog vara väldigt kallt
> innan
> > den fryser.
>
>
> Har en isolerande ryggplatta i ryggan mellan mig
> och påsen så i värsta fall så kan vattnet
> frysa. Har ju bara cyklat i -5c som lägst i
> skogen.
>
> Får pröva att trycka tillbaka vattnet om det
> fungerar för mig. Plan B blir väl isolerad
> vattenflaska med varmt vatten.

Går även att isolera slangen, http://www.addnature.com/camelbak-antidote-insulated-tube-411658.html
Hjälper inte mängder, men lite. Annars får man väl lägga in en liten värmeslinga från batteriet till lyset :)

cykla på vintern.
Isolerade 75cl flaskor med highflow pip fungerar bra upp till 2 timmar i -10. Brukar micra på vattnet lite innan jag ger mig ut för att skapa lite marginal.

cykla på vintern.
Stumpy skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Att blåsan fryser till is har jag svårt att
> se,
> > däremot slangen fryser snabbt!
>
> Bildbevis, tack! :)
>
På "slangen"?

cykla på vintern.
“CF (carbon fiber) components are used extensively in launch/reentry vehicles and satellites where the temperatures range from superheated to near absolute zero. The ultra low CTE (Coefficient of Thermal Expansion) of carbon fiber make it ideal for these temperature extremes. I find it very hard to believe that a bicycle sustained damage during winter storage in a cold garage – regardless of the earthly location. I have seen “green” (not fully cured) paints and top coats crack in extreme temperature conditions but never a CF composite structure.

The expert at Ball Aerospace is correct regarding micro-cracking but failed to mention that only micro changes in stiffness would result. The modulus of resin is significantly smaller than the modulus of CF. Therefore, slight degradation of the resin, while real, would be difficult to measure on a test fixture and would probably be imperceptible to the rider. Additionally, the resin comprises only 20-33 percent of the structure while 65–80 percent is CF. At this point you’re starting to multiply a lot of small decimals together ─ and the drop in stiffness is going to be very, very small.

As far as safe operating limits ─ I would worry more about high temperatures than low temperatures as the resin commonly used in sporting goods will slowly start to break down over a long period of time at temperatures above 220 F. I wouldn’t recommend riding in active volcanoes, reactor containment buildings or too close to the sun.”

Källa: http://velonews.competitor.com/2010...echnical-faq-carbon-in-cold-conditions_111530

cykla på vintern.
Och där kom vintern till oss!!!

Skulle ut i morse kl: 04:30 på min morgon runda på MTB'n. Tittade ut och såg på temperaturen att den låg på -4 grader kallt. Även lite snö hade lagt sig som en tunn matta i naturen. Kände att sängen drog tillbaka mig ner igen, och somnade om, hehe!! Känns ju inte som kylan kommer bli något problem i vinter för mig. Bara gå och lägga sig igen ju.

Nädå! Kände att jag fortfarande var lite täppt i näsan och förkyld. Så jag får nog snällt vänta någon dag till innan jag ger mig ut på nya cykeln som jag bara hunnit cykla på en gång sen jag fick den för nästan två veckor sen, grrrrrrrr!! Har inte varit sjuk på ett år, men så fort man får en ny cykel så ska det ju så klart inträffa. Suck!! Så jävla sugen på att dra till skog s med den nuuuuu!!!

Skulle iofs bli riktigt fint väder på Söndag. Sol men kallt. Får bli en tur då, lite senare på förmiddagen, så man slipper pannlampan :-)

cykla på vintern.
Cykla på vintern är så jäkla fint!
Härlig luft, grymt fäste med dubb och riktigt tungt stundvis :) Förstår inte varför folk sitter o kör träningscykel hela vintern, ut o kötta ffs!

Bjuder på några bilder från vintern som var.

Bilagor

• IMG_20150123_190721.JPG
    IMG_20150123_190721.JPG
    56.3 KB · Besök: 48
  • IMG_20150210_124409.JPG
    IMG_20150210_124409.JPG
    48.4 KB · Besök: 42
  • DSC_0074.JPG
    DSC_0074.JPG
    138.6 KB · Besök: 47
  • DSC_0008.JPG
    DSC_0008.JPG
    111.1 KB · Besök: 48
cykla på vintern.
Husabuse skrev:
> Bara skärpa sig, cyklingen är som bäst med lite
> tjäle och ett tunt lager snö över stigen.
> Magiskt...

Ja i morgon blir det en tur även om jag är lite snuvig fortfarande, får helt enkelt bara ta det lite lungnare.

Blir ganska kallt enligt SMHI i helgen......Perfekt!!
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-...-11-21+23:00:00&starttime=2015-11-20+23:00:00

cykla på vintern.
Men va faaaan! Kom inte ut idag heller. Tjockt i näsan, ont i halsen och vaknade för sent. Nu är det ju dags att dra till jobbet några timmar.

Men men men!!! I morgon är jag hel ledig, så då ska jag fanemej ut om jag så bara cyklar runt huset, hehe!!

cykla på vintern.
Tjompan skrev:
> Cykla på vintern är så jäkla fint!
> Härlig luft, grymt fäste med dubb och riktigt
> tungt stundvis :) Förstår inte varför folk
> sitter o kör träningscykel hela vintern, ut o
> kötta ffs!
>
> Bjuder på några bilder från vintern som var.

Vackert!
Är det bron på sörmlandsleden in på röda spåret vid Lida?

cykla på vintern.
Fredrik80 skrev:
> Köp en stor burk med kullagerfett och lägg på
> rikligt runt vevarmar, nav, växlar, dämpare,
> gummibussning, länkage etc. Håll dig borta från
> bromsarna av förklarlig skäl. Förvara om
> möjligt cykeln i varmgarage. Det kommer inte se
> något vidare ut och det blir en smutsig yta på
> fettet, men när du tvättar med avfettning till
> våren sedan så är det rent och fint under den
> smutsiga ytan.
>
> Ramen kan med fördel skyddas av plastfilm, eller
> åtminstone vaxas med bilvax.

Intressant det där med infettning/rengöring.
Jag brukar demontera hela svingen på min Camber efter varje surt pass och fetta in med samma vita syntetfett som jag kör i vevpartiet. runt alla lager i svingen och på skruvar osv.
Finns det bättre fetter för de olika delarna eller kan man köra samma överallt?
Min hoj brukar se riktigt vit och kladdig ut såhärårs kring alla rörliga delar innan jag sticker ut

cykla på vintern.
Fett som syns samlar bara på sig smuts. Det ska vara inuti grejerna där det gör nytta.

Lagren är ändå kapslade förbrukningsdelar. Byt när de blir dåliga istället..

cykla på vintern.
lidalooparn skrev:
> Jag brukar demontera hela svingen på min Camber
> efter varje surt pass och fetta in med samma vita
> syntetfett som jag kör i vevpartiet. runt alla
> lager i svingen och på skruvar osv.

Tror det gör mer skada än nytta att skruva isär och ihop delarna hela tiden.

cykla på vintern.
Selast skrev:
> orolig att aluminiumet skulle bli sprött

Aluminium (olika legeringar) och kolfiber/epoxi används i flygplan mm i stora temperaturspann, säkert +50 till -70 grader C utan problem.

cykla på vintern.
lidalooparn skrev:
> Tjompan skrev:
> -----
> > Cykla på vintern är så jäkla fint!
> > Härlig luft, grymt fäste med dubb och riktigt
> > tungt stundvis :) Förstår inte varför folk
> > sitter o kör träningscykel hela vintern, ut o
> > kötta ffs!
> >
> > Bjuder på några bilder från vintern som var.
>
> Vackert!
> Är det bron på sörmlandsleden in på röda
> spåret vid Lida?

Nej det är en bro mitt i Nävekvarn :)
Riktigt härligt när all den snön kom!

cykla på vintern.
Fältprästen skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Jag har cyklat i -19 grader en gång och var
> lite
> > orolig att aluminiumet skulle bli sprött
>
> Aluminium (olika legeringar) och kolfiber/epoxi
> används i flygplan mm i stora temperaturspann,
> säkert +50 till -70 grader C utan problem.

Dock blir det för kallt till slut. C-130 planen kan inte landa på sydpolen under vintern pga kylan och metallproblem. Möjligt dock att det är plogbilarna som inte klarar kylan mer än att planet inte tål att landa. Men vill minnas att man riskerar planet om man försöker landa. Slänga ner förnödenheter kan de göra, men inte landa.

(Besvärligt om nån blir allvarligt sjuk således. Det hände läkaren vid ett tillfälle, som fick bröstcancer under vistelsen. Hon vart tvungen att operera sig själv för att klara livhanken. Gäller att gilla läget på såna platser :)

cykla på vintern.
lidalooparn skrev:
> Intressant det där med infettning/rengöring.
> Jag brukar demontera hela svingen på min Camber
> efter varje surt pass och fetta in med samma vita
> syntetfett som jag kör i vevpartiet. runt alla
> lager i svingen och på skruvar osv.
> Finns det bättre fetter för de olika delarna
> eller kan man köra samma överallt?
> Min hoj brukar se riktigt vit och kladdig ut
> såhärårs kring alla rörliga delar innan jag
> sticker ut

Ambitöst att demontera hela svingen, men det är nog bra. Själv kör jag HT så det är ju lite lättare att underhålla. Jag kör SKF kullagerfett på allt, har en burk stående. Kör sällan när det är så värst kallt men ska man köra när det är riktigt kallt så tror jag det finns speciellt fett för låga temperaturer.

Men jag kör samma princip, att den ser lite kladdig ut är bara bra tror jag. Om det har varit en "torr" tur så brukar jag inte tvätta hojen, det gör mera ont än gott att tvätta i tid och otid tror jag. Men har det varit riktigt grisigt och jävligt så brukar jag skölja av med varmt vatten (ej högtryck, varmt vatten och diskborste) och sedan lägga på mera fett när cykeln har torkat.

Mina bottombracket och headset går i princip aldrig sönder så nått måste jag göra rätt.

cykla på vintern.
Fältprästen skrev:
> Aluminium (olika legeringar) och kolfiber/epoxi
> används i flygplan mm i stora temperaturspann,
> säkert +50 till -70 grader C utan problem.

Ja just ja! Det är ju sant :)

cykla på vintern.
Cannondale jekyl 1000 skrev:
> -19 är väl ingen kyla.

+1

Lejon skrev:
> Jag tror iofs att det sker fler lagerhaverier pga
> för mycket tvätt än för lite.

+1

kay skrev:
> Inte helle kolfibern ska det vara problem med i
> kylan.

+1

Hur många avstår från att flyga pga temperaturen på höjder över 10000 meter oftast är -50° - -60°?
Moderna flygplan har de flesta bärande delar i endera aluminium eller kolfiber.
Varför är du då rädd för att metallen (eller kompositen) i din cykelram skulle vara "värre" påverkad av temperaturen jmf med dig; cyklisten?

/Håkan

cykla på vintern.
Vissa billigare high ten stål kan möjligen bli spröd vid låga temperaturer så är det under -40 bör man väl cykla lite lugnare på stålramar av enklare utförande. Dock har jag aldrig stött på ens -40 i Sverige och vore det så kallt så bangar iaf jag en cykelrunda. Misstänker att lagerfettet är rätt hårt då också...

cykla på vintern.
Bengt-re skrev:
> Dock har jag
> aldrig stött på ens -40 i Sverige och vore det
> så kallt så bangar iaf jag en cykelrunda.
> Misstänker att lagerfettet är rätt hårt då
> också.

+1
Glöm inte däcksgummit och hur sadeln kan kännas då...

Mitt personliga rekord är -23°, det var myggfritt.
Men för de som bor längre norrut är väl inte det särskilt märkvärdigt...

/Håkan

cykla på vintern.
Här är platsen för det globala köldrekordet: - 89, 2
Här rekommenderas skoelvärme, handtagselvärme, sadelelvärme, 3-dubbla buffar, astronauthjälm, kåpa, vantar utan tumme, inget fett i lagren, och avråds ifrån att slå på ramen med hammare.

800px-Wostok-Station_core32.jpg

Tillbaka
Topp