Cykla till pendelstationen cykel?

Appel

Aktiv medlem
Mitt gamla härke (en gammal herrcykel med fotfroms) brakade ihop imorse. Förutom att den är fruktansvärd att cykla på och risig in i minsta skruv så har den fyllt sitt behov de senaste 10 åren (köpte den begagnad för några hundringar).
Orkar inte fixa denna cykel.
Antingen så köper jag en begagnad skruttcykel eller så köper jag något billigt och nytt.

Tror att denna cykel skulle kunna vara något för mig:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-dee-260-city-bike-2015/rp-prod120677

Enväxlad, skivbromsar, 26'' känns rätt. På denna typ av cyklar så är det faktiskt praktiskt med stöd (går säker att fixa dit på något sätt).
Är det någon som har koll på några andra alternativ? Gärna på tokrea.

Såg ganska frän ut! Hur stor är du? Känns inte 26tum lite smått? Jag får lite barncykelkänsla när jag kör 26" på asfalt

Just till pendelstationen är det skönt att kunna sätta ned båda fötterna utan att gå av sadeln, speciellt i detta isföre...

Köp begagnat igen. Den där såg stöldbegärlig ut, om man jämför med annat som själs från pendelstationer.

Det är miljövänligare att köpa nåt som nån annan inte längre har nytta av. Och i ditt fall, när cykeln ska stå exponerat för väder, vind och tjuvar är det inget att tveka på.

Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Just till pendelstationen är det skönt att kunna
> sätta ned båda fötterna utan att gå av sadeln,
> speciellt i detta isföre...

..fast just den biten har väl med sadelhöjd att göra, ej hjulstorlek?

Hur som helst så rekommenderar jag Vitus Dee - enkel, prisvärd och dessutom kul att cykla på (kör själv en Vee-1 från 2013). Skulle dock även jag gå på 29"-varianten.

Senast ändrad:
Jag har en Stålhästen Latmask som fylle rungefär samma funktion. Den går till och från tåget samt till Ica när nöden kräver. Den består av halvdassiga komponeneter och en drettung ram. Latmasken har ett treväxlat baknav men den finns även som enväxlad.

Köper man till ett flak fram så är den även sjukt smutt att handla med.

ToddyKrycka skrev:
> Köp begagnat igen. Den där såg stöldbegärlig
> ut, om man jämför med annat som själs från
> pendelstationer.
>
> Det är miljövänligare att köpa nåt som nån
> annan inte längre har nytta av. Och i ditt fall,
> när cykeln ska stå exponerat för väder, vind
> och tjuvar är det inget att tveka på.

Toddy här snodde min replik. Du borde kunna få en nästan-gratis-cykel. Om du hämtar i götet kan du få nåt av mig, nåt som håller ett decennium till. Dumt lägga pengar alls på en pendelstationshoj.

det brukar ju ligga lite cykellik häråvar... ett nytt bakhjul på Feltema för 300 kr brukar kunna liva opp, , ett bygellås från Clas Ohlson för 250 kr, åsså ett par diodlampor med gummisnodd för 50 spänn så är saken biff..

typ

Eller köp en Brompton och ta med den på pendeln. Används sedan även i andra änden. Inte jättelätt att bära på men riktigt bra som cykel.

per.e skrev:
> Eller köp en Brompton och ta med den på pendeln.
> Används sedan även i andra änden. Inte
> jättelätt att bära på men riktigt bra som
> cykel.

+1

2 växlad är lätt och utväxlingen räcker bra för sträckor upp till en mil

Stumpy skrev:
> Hur funkar Bromton i snömodden?

Rätt så uselt skulle jag säga. Inte så mycket för modden men för gruset som sprutar upp i maskineriet.

På Gamla Stans Cykel rekommenderar dom inte Brompton för vinterbruk. Inte ens om man står där och vill köpa en, så det ligger nog något i det.

En Brompton vore kul att ha, men den skulle nog inte passa dessa behov.

Jag skulle vilja ha en singlespeed mtb med stöd och kedjeskydd. Standardcyklar känns så tråkiga...

Kanske blir nästa nya hype när folk köpt sina gravelbikes...

Denna:

Nytt härke: Excelsior!
excelsio-eenfiets-touing-nd-2-inc-55cm-v-zwat.jpg

3vxl sram
Navdynamo shimano
Ledlampor fram/bak
Stöd
Selle-sadel
Massivt tung
Ful (lägre stöldrisk)

Verkar vara ok kvalle mht priset, ca 2800.

http://en.hollandbikeshop.com/buyin...-men-s-bike-touring-nd-28-inch-55cm-3v-black/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp