Cyklar Allebike FS29 X1

Reibmob

Medlem
Cyklar Allebike FS29 X1
Hej på er!
Är ett par hårdsatsande motionärer med utgånget bäst före datum. Står i tankarna att byta från ht till fs. Hittat Allebike fs 29 med x1. Några som har erfarenhet av denna? Prisvärd(33900)? har inte 60-70' att lägga på en ny cykel. Tacksam för åsikter, dock ej att jag ska köpa en s-works epic eller scalpel för 60-90'

Cyklar Allebike FS29 X1
Jag har en i strl L. Uppgraderade från sram roam 40 hjul till american classic race. Hade snöat in mig på dom tidigare och när dom fanns i lager så lade ja till en slant.

Är nöjd med cykeln!
Köpte den i våras och har inget att klaga på.
Den är lätt och snygg.
Kan absolut rekommendera ett köp.
Ska du ha en specialized/scott eller liknande med samma komponenter och en vikt under 11kg så kostar det väl 53900.. :)

Cyklar Allebike FS29 X1
danierik skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en i strl L. Uppgraderade från sram roam
> 40 hjul till american classic race. Hade snöat in
> mig på dom tidigare och när dom fanns i lager
> så lade ja till en slant.
>
> Är nöjd med cykeln!
> Köpte den i våras och har inget att klaga på.
> Den är lätt och snygg.
> Kan absolut rekommendera ett köp.
> Ska du ha en specialized/scott eller liknande med
> samma komponenter och en vikt under 11kg så
> kostar det väl 53900.. :)

Tack för ditt svar danierik, är inne på samma spår, tanken är american hjul på denna oxå, har du aktuell vikt på din cykel? Fick uppgift på 10.5 kg med x1 system. Det skulle innebära att man närmar sig tio med uppgradering av hjulen. Känns bra:), med tanke på priset!

Cyklar Allebike FS29 X1
Kan väga imorgon med min inte så nogranna bagagevåg från biltema. Visar bara ned till hg. Så 10.5 kan ju vara mellan 10.26 och 10.76. Och för 99kr kan de ju vara några hg fel :).
Vikten blir utan pedaler, slanglösa geax aka (650g tror jag) plus ca 60ml vätska per däck.

Cyklar Allebike FS29 X1
Deras viktangivelse på 10.5 stämmer nog.
Jag fick olika resultat på 10 försök. Allt mellan 10.4 och 10.8.
Jag har 120ml vätska och inte racing Ralph som deras exempel.
Dom kan ju ha slang? Eller utan slang o vätska för att de ska bli lätt på pappret.
Min är strl L och deras kanske M..
:)

Cyklar Allebike FS29 X1
image.jpg
Var och inhandlade en Allebike FS 29 i strl L idag. X0 utr och American classic fälgar. Racing Ralph däck med slang. Vikt utan pedaler ca 10,6 kg. Spännande med första turen imorgon! Jag var mycket kluven till vilken strl jag skulle välja. Jag är 179 cm. Storlekarna som finns är XS, S, L och XL. Motsvarar ungefär 17-20". Var nog inställd på S men efter ett antal provturer på båda kändes det som om L med 90 styrstam var bäst. Skiljer dryga hektot mellan ramarna.

Cyklar Allebike FS29 X1
Jag har förstått att de är små i storlekarna, så L är nog rätt för dig. Runt 1.80 är väl annars M, men inte i det här fallet.

Prisvärd hoj!

Cyklar Allebike FS29 X1
eiskall skrev:
> Jag har förstått att de är små i storlekarna,
> så L är nog rätt för dig. Runt 1.80 är väl
> annars M, men inte i det här fallet.
>
> Prisvärd hoj!
Är just lite fundersam gällande storlekarna, är 170 i strumplästen och åker idag på en cube reaction gtc slt i 15', sitter perfekt på den. Är rädd att deras xsmall kommer kännas stor då den enl deras hemsida är 16.5'!
????????????

Cyklar Allebike FS29 X1
Gratulerar till grym cykel, peter brukar rekommendera rätt storlek till rätt längd!

Har köpt ett par cyklar där liksom många av mina polare, alla nöjda något har krånglat men Allebike har alltid löst ärendet så japp alla Är nöjda!

Cyklar Allebike FS29 X1
Tror faktiskt ej att xs kommer vara stor för dig, förstås bara att åka dit och testa om du har möjlighet. Dessutom ganska fiffigt att köra med kort styrstam då cykeln blir mer direktstyrd.
Kul att ni tycker cykeln är fin, har varit ett par riktiga svängar i XC-spåret och den är helt grym!

Cyklar Allebike FS29 X1
Tesla skrev:
> Var och inhandlade en Allebike FS 29 i strl L
> idag. X0 utr och American classic fälgar. Racing
> Ralph däck med slang. Vikt utan pedaler ca 10,6
> kg. Spännande med första turen imorgon! Jag var
> mycket kluven till vilken strl jag skulle välja.
> Jag är 179 cm. Storlekarna som finns är XS, S, L
> och XL. Motsvarar ungefär 17-20". Var nog
> inställd på S men efter ett antal provturer på
> båda kändes det som om L med 90 styrstam var
> bäst. Skiljer dryga hektot mellan ramarna.

Hur är bakdämparen, är den låsningsbar? Hur mycket extra gav du för uppgraderingarna?

Cyklar Allebike FS29 X1
Bakdämparen är en Roch Shox Monarch XX. Har ingen tidigare erfarenhet av heldämpat, men den motsvarar absolut mina förväntningar. Kan tänka mig att ramkonstruktion också påverkar hur dämparen fungerar. Ja den är låsbar. En knapptryckning från styret låser både fram och bakdämpningen, helt toppenbra! Den blir ej helt stel i låst läge, detta för att spara ram och framförallt dämpare om man missar att "låsa upp" den i stökiga partier. Jag tycker ej att det märks något gung som stör då man står upp och trampar (då den är låst alltså).
Jag betalade 2000 kr extra för American Classic hjulen. De kommer att fungera bra både till tävling och träning.

Cyklar Allebike FS29 X1
Tesla skrev:
> Svårt att säga förstås... Det är bara att
> provcykla som gäller. Allbike är hursomhelst
> "top of the line" och prisvärda.

Nja... Prisvärda ja, är själv sugen tack vare just den biten, men top of the line.... Nja. Kolla Dengfu FM156 och jämför ramen...

Cyklar Allebike FS29 X1
Finns knappt några mtb-ramar som ej tillverkas i Taiwan eller Kina idag.. Många tillverkare har dessutom mycket snarlika konstruktioner. Allebiken står det made in Taiwan på. Det kan vara lurigt att köpa ram direkt från Kina då det kan bli strul om grejerna går sönder. Har en kompis som råkade ut för just det. Finns säkert seriösa firmor också, men..
Jag hoppas ej jag har fel vad beträffar min Allebike, men den verkar gedigen och jag vill vidhålla att den går att jämföra kvalitetsmässigt med de flesta "stora" märken.
Hoppas du har möjlighet att åka och provcykla!

Cyklar Allebike FS29 X1
gragge skrev:
> Tesla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svårt att säga förstås... Det är bara att
> > provcykla som gäller. Allbike är hursomhelst
> > "top of the line" och prisvärda.
>
> Nja... Prisvärda ja, är själv sugen tack vare
> just den biten, men top of the line.... Nja.
> Kolla Dengfu FM156 och jämför ramen...

en viss skillnad ser man ju. är de bara utseende så kan han ju lika gärna jämföra med en epic...

Cyklar Allebike FS29 X1
Ja - självklart är allebike "made in taiwan", som så mycket annat.

Skillnaden med Allebike är att du inte behöver oroa dig för frakt, tull, moms om du köper en. Och om något sedan händer så har du en svensk kontakt att vända dig till. Och i bästa fall finns reservdelar på lager så du behöver inte vänta i flera veckor medans något skickas runt halv jorden.

Cyklar Allebike FS29 X1
Fredrik80 skrev:
> Med en RS-1 gaffel... fläskigt :)

+1
Gillar't!!

Cyklar Allebike FS29 X1
Yes! Emil kommer köra allebike. Pratade med Alle idag och det kommer att bli ett svenskt proffslag. Förhoppningen var att kunna satsa på världscupen. Hatten av för alingsåsarna.

Cyklar Allebike FS29 X1
enricoo skrev:
> Mest troligt om det inte redan är det!

Är väl fortfarande samma cykel som de flesta andra på Alibaba. Bara det att man investerar sin mellanskillnad på ett UCI-team.

Cyklar Allebike FS29 X1
Mr.Danne skrev:
> HenkeN Vad sitter du på för höjd centrum
> vev-top sadel?
> och vad du betala extra för RS1 gaffeln?

Jag sitter på ca 80 cm. Vet inte riktigt vad jag betalade extra för RS-1 gaffeln, fick bara ett pris baserat på min spec (~40´)

Tillbaka
Topp