Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag

AB snappar upp ett SR P1 jobb.
Det stjäls tydligen dryga 200 cyklar om dagen. Bra att det uppmärksammas, frågan är vad som ska göras åt det? El-cyklar är väl heta villebråd nu för tiden antar jag.

Jag tänker att det är en nöt att knäcka ifall man vill få fler att pendla med cykel. Hur gör ni som pendlar? Använder en skitcykel eller hopps på det bästa?
 

andreasjoh

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
På tal om cykelstölder kom jag ihåg en händelse för några år sedan, skulle ta bussen till jobbet en sön och hade en bit till busshållplatsen. Påvägen hittade jag en fin damcykel som uppenbart var stulen och dumpad. Så tog den till fram till 100meter från busshållplatsen och ställde in den i ett cykelskjul bland massa andra cyklar. Och tänkte att jag skulle ta den hem sen och lämna in den på måndagen. När jag kom tillbaka 8timmar senare var den borta igen.
 

staine

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Cykelstölder utreds inte för "det kommer annat emellan" som är mer akut.
Ok, då fattar vi.
 

kais01

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
77 000 är bara de anmälda stölderna. man har räknat med att det verkliga antalet är tre till fyra gånger större. det är typ hälften av antalet sålda nya cyklar.

tar själv med pendlarcykeln in på arbetsplatsen och ställer den under skrivbordet, kör brompton. ett gott skäl att ha en sådan cykel även om man inte skall tågpendla. dessutom är den oförskämt rolig att cykla på.

skulle jag använda vanlig cykel valde jag en 26tums med pakethållare, skärmar, bra utväxling (säkerligen tweakad) och lättrullande däck. alltid kul med en sleeper. men ingen efterfrågan på dessa modeller, alltså stjäls de knappast. att pundarna själva insett detta och använder liknande varianter får man liksom stå ut med.
 

weldion

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
77 000 är bara de anmälda stölderna. man har räknat med att det verkliga antalet är tre till fyra gånger större. det är typ hälften av antalet sålda nya cyklar.

tar själv med pendlarcykeln in på arbetsplatsen och ställer den under skrivbordet, kör brompton. ett gott skäl att ha en sådan cykel även om man inte skall tågpendla. dessutom är den oförskämt rolig att cykla på.

skulle jag använda vanlig cykel valde jag en 26tums med pakethållare, skärmar, bra utväxling (säkerligen tweakad) och lättrullande däck. alltid kul med en sleeper. men ingen efterfrågan på dessa modeller, alltså stjäls de knappast. att pundarna själva insett detta och använder liknande varianter får man liksom stå ut med.
Frun har min gamla 26” MTB som pendlarhoj. Den har blivit utsatt för 3 st stöldförsök och det är alltid ramlåset från Trelock som stoppat tjuven. När hon sedan bytte låsvajern som gick in i cykelstället mot ett lås från Biltema, då har de givit upp helt.
 

ooms

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Cykelstölder utreds inte för "det kommer annat emellan" som är mer akut.
Ok, då fattar vi.
Det stämmer nog. Är ju bara att läsa valfri morgontidning eller annat nyhetsmedium. Bara igår morse räknade jag till fyra skottlossningar när jag snabbt scannade igenom SVT text.
 

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Alltså jag kan ju förstå att cykelstölder kanske inte är prio 1 direkt med tanke på allt annat skit som sker. Jag leker ju med tanken på att pendla men har tre mil till jobbet. De vill jag ju inte avverka på en skitcykel direkt. Nu har jag ganska goda möjligheter att ställa in cykeln men alla har ju inte det.

I min vision så tänker jag mig att folk som har 2-3 mil till jobbet, dvs inom en timmes cykling ungefär, skulle kunna cykelpendla mer om infrastrukturen fanns för det. Jag avhåller mig mest för att jag ogillar tanken på att trängas med övriga pendlartrafiken på den tungt trafikerade vägen.
 

Fredrik S

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Jag cyklar på min vanliga racer i de fall jag tar cykeln till jobbet. Har möjlighet att ta in den, så för mig personligen är detta ett icke-problem.
Så ser det naturligtvis inte ut för alla, det fattar till och med jag.

Om de som är satta att styra det här landet menar allvar med att de vill att befolkningen skall välja mer miljövänliga alternativ än bil för att ta sig till och från sina jobb så kanske det vore lämpligt att börja ta detta med cykelstölder på lite mer allvar. Det blir väldigt opraktiskt att cykla till jobbet om du aldrig vet om cykeln står kvar när du kommer ut efter avslutad arbetsdag.
 

IM

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Alltså jag kan ju förstå att cykelstölder kanske inte är prio 1 direkt med tanke på allt annat skit som sker. Jag leker ju med tanken på att pendla men har tre mil till jobbet. De vill jag ju inte avverka på en skitcykel direkt. Nu har jag ganska goda möjligheter att ställa in cykeln men alla har ju inte det.

I min vision så tänker jag mig att folk som har 2-3 mil till jobbet, dvs inom en timmes cykling ungefär, skulle kunna cykelpendla mer om infrastrukturen fanns för det. Jag avhåller mig mest för att jag ogillar tanken på att trängas med övriga pendlartrafiken på den tungt trafikerade vägen.
Jag får för mig att möjligheten att förvara sin cykel stöldsäkert under arbetsdagen kommer att bli ett viktigare argument från arbetsköpare vid nyanställningar framöver. Kanske inte som enskild fråga, men den del i "ett paket" av åtgärder för att möjliggöra cykelpendling och fysisk aktivitet. Åtminstone vad det gäller vissa typer av arbetsköpare.

Jag har två arbeten tio vilka jag cyklar. Det ena hos en arbetsköpare som nog får lov att betraktas avställa medelklass och övre/välbeställd medelklass. Där är det en icke-fråga tänk vare de utsökta möjligheter till cykelförvaring som erbjuds.
Det andra är ett typiskt låginkomstyrke. Där har jag helt sonika informerat chefen om att "jag ställer min cykel här, det gjorde jag med den tidigare chefens goda minne (han är själv stor cykelentusiast)". Att ta en dusch vid framkomsten till det jobbet är bara att glömma. Det är onekligen skilda världar många gånger.
 

ooms

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Brukar inte happylösningen bestå av stängda gränser, dödstraff på cykelstölder och följt av en anekdot att "på min tid fanns inte ens lås"? ;)
Nä, den brukar väl vara att bara acceptera det som är och istället anpassa sig genom att köpa sjuttielva lås, släpa in cykeln i varenda butik och på jobbet, samt sova med den i sängen. Att ställa krav och utkräva ansvar är ju alldeles för jobbigt.
 

kais01

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Frun har min gamla 26” MTB som pendlarhoj. Den har blivit utsatt för 3 st stöldförsök och det är alltid ramlåset från Trelock som stoppat tjuven. När hon sedan bytte låsvajern som gick in i cykelstället mot ett lås från Biltema, då har de givit upp helt.
det är en fördel om 26an inte 'ser ut' som en mtb.

sen skiljer sig efterfrågan i olika delar av landet? i östersund till exempel får man intryck av på deras happyride-sida stjäls det mtb hejvilt.

utanför sjukhuset där finns förresten det mest uppstyrda cykelgaraget jag sett. ordentlig belysning och låsta gallerdörrsr i stål
 
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Kanske dags att ha olika polisstyrkor för mord och stöld. Lär bli ungefär så här om man kör så olika kategorier i samma kö
 

ttfh

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Jag har turen att min arbetsgivare har ett generöst tilltaget cykelgarage i källaren där det står säkert. Hemma står det i föreningens cykelförråd.

Under studenttiden gick det ibland flera cyklar om året, det har väl att göra med var/hur/när man parkerar cykeln.
 

kais01

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Nä, den brukar väl vara att bara acceptera det som är och istället anpassa sig genom att köpa sjuttielva lås, släpa in cykeln i varenda butik och på jobbet, samt sova med den i sängen. Att ställa krav och utkräva ansvar är ju alldeles för jobbigt.
kan man ta med cykeln in behövs ju knappast lås. har nog inte låst en cykel senaste året, men äger flera überseriösa lås.

överhuvudtaget slås man av en naiv inställning folk fortfarande har att lås stoppar tjuven. det är bara att betrakta som ett mindre hinder som i bästa fall omdirigerar stölden till ett närliggande objekt.

uppmärksamhet stör dem mer.
 

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Jag vet inte hur stor del den organiserade verksamheten står för men där har man väl just tittat över tullens rättigheter.
 
  • Gilla
Reactions: IM

IM

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Frågan är viktig eftersom stölderna gravt begränsar folks benägenhet att ta cykeln.
Lite focus på cykelstölder hos polisen.
Bättre cykelparkeringar.
Hårdare straff kanske?
Hårdare straff är generellt sett en ineffektiv åtgärd för brottsprevention.

Övriga förslag tror jag mer på; bättre förvaringsmöjligheter; högre polisiär närvaro; tidiga sociala insatser för personer som kan tänkas hamna i/välja yrkeskriminalitet. Men även ett större eget ansvar för oss som cyklar vad det gäller placering och säkerhet AB och kring våra cyklar. Hur tråkigt det än må vara.
 

IM

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Jag vet inte hur stor del den organiserade verksamheten står för men där har man väl just tittat över tullens rättigheter.
Den förefaller vara icke obetydlig. I första hand handlar det antagligen fick om mer organiserade stölder (ut personers hem/garage/förråd och liknande) om jag har förstått det hela rätt. Men möjlighet att kontrollera passager ut landet på ett annat sätt än idag bör kunna öka andelen stölder som klaras upp.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Hårdare straff är generellt sett en ineffektiv åtgärd för brottsprevention.

Övriga förslag tror jag mer på; bättre förvaringsmöjligheter; högre polisiär närvaro; tidiga sociala insatser för personer som kan tänkas hamna i/välja yrkeskriminalitet. Men även ett större eget ansvar för oss som cyklar vad det gäller placering och säkerhet AB och kring våra cyklar. Hur tråkigt det än må vara.
Syftet med högre straff är endast för att få polisen att ge ärenden någon sorts prioritet. Är det samma straff på att felsortera på sopstationen som att stjäla cyklar är det inte konstigt att polisen helt enkelt struntar i det.

Och VET buset att det är riskfritt och ganska lönsamt att sno cyklar så drar det ju till sig fler utövare.
 

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Vill man regera landet framöver så sätter man nog gärna hårdare straff på programmet.
 

IM

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Syftet med högre straff är endast för att få polisen att ge ärenden någon sorts prioritet. Är det samma straff på att felsortera på sopstationen som att stjäla cyklar är det inte konstigt att polisen helt enkelt struntar i det.

Och VET buset att det är riskfritt och ganska lönsamt att sno cyklar så drar det ju till sig fler utövare.
Det är givetvis en väg att gå för att öka polisens engagemang. Det skulle säkerligen kunna fungera.

I någon mån är det givetvis på det viset, absolut. Men det handlar antagligen snarare om vilka tillfällen som ges, omfattningen av bevakning och möjligheterna att omsätta cyklarna i reda pengar än huruvida en eventuell lagföring renderar 2 eller 8 månaders fängelse.
 

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Jag vet inte hur stor del den organiserade verksamheten står för men där har man väl just tittat över tullens rättigheter.
I Uppsala finns det exempel på cykelhandlare som snor cyklar och försöker sälja via butiken. Upptäcktes av ägaren själv. Ganska länge sen nu men det stod om det i lokaltidningen. Antar att den handlarn finns kvar i nån mening.
 

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Ja, och det är ett problem, som jag ser det, iom att det inte finns vetenskapligt stöd för att det minskar brottsligheten.
Ja, tyvärr gick det tåget när det visade sig att evidens-fanatism gör det omöjligt att vidta åtgärder i tid.
 

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Problemet är väl att stöld står väldigt långt ner på priolistan generellt. Det är ju inte bara cyklar som stjäls. Får du inbrott i hemmmet så får du ju i princip bara telefonnumret till försäkringsbolaget av polisen.

Ibland om polisen märker att det är en stöldturné pågående i nått område så gör de väl lite insats men annars är det ju mest slumpen som avgör om man får tillbaks sina grejer.
 

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Problemet är väl att stöld står väldigt långt ner på priolistan generellt. Det är ju inte bara cyklar som stjäls. Får du inbrott i hemmmet så får du ju i princip bara telefonnumret till försäkringsbolaget av polisen.

Ibland om polisen märker att det är en stöldturné pågående i nått område så gör de väl lite insats men annars är det ju mest slumpen som avgör om man får tillbaks sina grejer.
Ja, och det ger effekter för samhället som inte kan mätas i värdet av det stulna och inte heller i straffets korrelation till återfallsprevention.

Dessutom säger polisen att det ofta rör sig om utländska ligor. Finns det evidens för hur deras framtida ikke närvaro i landet påverkar mängden brott de gör i Sverige?
 

IM

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Problemet är väl att stöld står väldigt långt ner på priolistan generellt. Det är ju inte bara cyklar som stjäls. Får du inbrott i hemmmet så får du ju i princip bara telefonnumret till försäkringsbolaget av polisen.

Ibland om polisen märker att det är en stöldturné pågående i nått område så gör de väl lite insats men annars är det ju mest slumpen som avgör om man får tillbaks sina grejer.
Så kan det säkerligen vara. Samtidigt avtjänas väldigt många år i svenska fängelser av personer dömda för olika tillgreppsbrott.
I takt med att vi samlar på oss fler och mer värdefulla saker ökar rimligtvis även intresset för att stjäla dom. Det är en inte rakt igenom enkel ekvation att lösa.

I Kina, har jag fått berättat för mig, hade man åtminstone tidigare på sina ställen den ordningen att när man kommit fram till exempelvis tunnelbanestationen med sin cykel ställde man den ifrån sig där det fanns plats. När man sedan återkom efter dagens arbete fanns det ingen möjlighet att rota fram just "sin" cykel bland dem mängd som stod parkerad utan man tog helt enkelt den som stod närmast och cyklade hem. Det är en sympatisk tanke tycker jag. Ja, jag ser alla invändningar och problem, men grundtanken är inte så tokig. Å andra sidan ser jag hur elscootrarna i stan sköts av många av dessa användare, så jag antar att det inte är något för oss...
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Ja, och det är ett problem, som jag ser det, iom att det inte finns vetenskapligt stöd för att det minskar brottsligheten.

Du behöver inte vara forskare och skriva långa rapporter för att förstå att någon som är inlåst inte stjäler, misshandlar, våldtar och dödar i samma utsträckning som någon som är fri på gatan. Har du verkligen vetenskapligt stöd för att så inte är fallet?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Det är givetvis en väg att gå för att öka polisens engagemang. Det skulle säkerligen kunna fungera.

I någon mån är det givetvis på det viset, absolut. Men det handlar antagligen snarare om vilka tillfällen som ges, omfattningen av bevakning och möjligheterna att omsätta cyklarna i reda pengar än huruvida en eventuell lagföring renderar 2 eller 8 månaders fängelse.
Det behöver väl åka dit någon cykeltjuv så att det blir mindre attraktivt som bankomat.
 

ambientzz

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Du behöver inte vara forskare och skriva långa rapporter för att förstå att någon som är inlåst inte stjäler, misshandlar, våldtar och dödar i samma utsträckning som någon som är fri på gatan. Har du verkligen vetenskapligt stöd för att så inte är fallet?
Smart. Om vi låser in alla så kan ingen begå brott!
 

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Det finns ganska gott om studier på ämnet straffsatser och mängden brott. Tittar vi på länder som har långt strängare straff än Sverige så har de inte färre brott, tvärtom många ggr.

I USA finns mycket som talar för att deras system leder till ökad grövre brott. Då studier visat att folk som gör sitt tredje brott tenderar att vilja göra sig av med vittnet/offret i ett försök att inte åka dit.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Det måste ju finnas köpare till alla stulna cyklar. Och vem är de?
 
  • Gilla
Reactions: IM

Pfaff

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag

IM

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Kan du peka på vilken länk av dom där jag ska läsa för att se att inlåsta fortsätter med sina gärningar innanför grindarna i samma utsträckning som när dom är fria?
Antalet klienter på svenska fängelser har ökat stadigt de senaste åren.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Kan du peka på vilken länk av dom där jag ska läsa för att se att inlåsta fortsätter med sina gärningar innanför grindarna i samma utsträckning som när dom är fria?


Möjligen denna https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik/aterfall-i-brott.html

Men om du menar att småstölder bör straffas med livstids inlåsning passar jag. Lär inte ens fungera i det förlovade landet.
Cykeltjuvar får det givetvis besvärligare i sin hantering om de är inlåsta. Manschettbrottslingar lär ha det något enklare.
 

Emil777

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Brukar inte happylösningen bestå av stängda gränser, dödstraff på cykelstölder och följt av en anekdot att "på min tid fanns inte ens lås"? ;)
Var det inte dödstraff på häststöld i Vilda Västern ?
Nu är det ju stålhästar som stjäls, jag ser analogin!

F.ö.
Cyklade med en britt i veckan. Han sa att "bike crimes" är värre där. En kvinnlig bekant hade blivit avtacklad cykeln och rånad på den under en tur.

Men..
Det finns ju många dyra cyklar härute.
Jag tror på att svenska tullväsendet ska få de verktyg de behöver för att hindra exporten av tjuvgodset.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer