Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Kanske intressantare (och mindre politiskt) att diskutera hur man undviker att få cykeln stulen och vad man gör om den blir stulen.

Själv blev jag förvånad senast jag anmälde över att polisen inte ens ville titta på övervakningsfilmen (finns flera kameror i området). Känns extra surt att tjuvarna troligen finns fångade på film som man själv inte har rätt att se.

Finns det något sätt man kan göra det tillräckligt "attraktivt" för polisen att göra en undersökning?
Tejpa fast en modifierad startpistol på överröret så kommer polisen troligtvis vara mer angelägna om att hitta cykeln. Däremot blir den sannolik också mer stöldbegärlig.

Skämt åsido. Enligt egen erfarenhet måste stå för förundersökningen själv och sedan ”leverera” resultatet direkt till polisen som sedan får åka och knacka på och fiska upp cykeln.

Hcsokim

Aktiv medlem
Det är uppenbart att med längre straff sitter de inspärrade längre. Kan det, med annat än trams "evidens", påvisa att detta leder till FLER brott per Capita så får vi prata om hur detta kan lösas när vi kommit dit.
Grejen med hårdare straff är ju också att folk just sitter längre. Och en fängelseplats är inte billig ur ett samhällssynpunkt, speciellt om man räknar in att med hårdare straff så ökar risken för återfall o med de ännu fler fängelseplatser osvosv. Det blir en ond spiral. Men visst är det populärt med enkla lösningar och skrika så högt man kan om strängare straff utan att tänka på om det är den bästa lösningen.

jonte987

Aktiv medlem
Grejen med hårdare straff är ju också att folk just sitter längre. Och en fängelseplats är inte billig ur ett samhällssynpunkt, speciellt om man räknar in att med hårdare straff så ökar risken för återfall o med de ännu fler fängelseplatser osvosv. Det blir en ond spiral. Men visst är det populärt med enkla lösningar och skrika så högt man kan om strängare straff utan att tänka på om det är den bästa lösningen.

De som bestämmer över verksamheten nu har haft chansen och resultatet är underkänt. Fast resultatorientering är väl inte heller en del av ideologin.
Kan däremot tänka mig att det finns en hel del evidens kring resultatorientering att gräva i.

desmo

Aktiv medlem
Är det verkligen hårdare straff som krävs? Jag tror att om 100% av alla brott fick påföljd så skulle det ske färre brott. Men hur når vi som samhälle dit? Fler poliser med mer resurser kanske. Men främst tror jag att vi behöver en ”lagligare” moral. Att vi som medborgare avstår brott oavsett om det är att stjäla en cykel eller prata i mobiltelefon när det körs bil. Men hur det ska gå till…

ooms

Aktiv medlem
Läste nånstans nyligen att en fängelseplats i Sverige kostade drygt 3600kr per dygn, motsvarande i Danmark var 1700kr per dygn. Är det nåt som är avsevärt sämre i Danmark (i form av resultat), eller finns det effektiviseringspotential här? Jag är ärligt nyfiken.

ooms

Aktiv medlem
Är det verkligen hårdare straff som krävs? Jag tror att om 100% av alla brott fick påföljd så skulle det ske färre brott. Men hur når vi som samhälle dit? Fler poliser med mer resurser kanske. Men främst tror jag att vi behöver en ”lagligare” moral. Att vi som medborgare avstår brott oavsett om det är att stjäla en cykel eller prata i mobiltelefon när det körs bil. Men hur det ska gå till…
Jag tror att dåligt uppförande måste få konsekvenser långt tidigare än idag, börja i skolan genom att återupprätta lärarnas auktoritet.

BJS

Aktiv medlem
Det handlar sällan om "vardagsbrott" begågna av i grunden skötsamma människor. Cykelstölder är en bankomat - ett enkelt, tryggt och säkert sätt att hämta pengar. Gör brottet "farligare" att begå (större risk att åka dit/värre kobsekvenser) så flyttar en hel del av brottsligheten bort ifrån cyklarna.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror att dåligt uppförande måste få konsekvenser långt tidigare än idag, börja i skolan genom att återupprätta lärarnas auktoritet.
Ja, där förstår jag att det finns mängder av evidens för att åtgärder måste in tidigt. Och ja, hjälper inte åtgärder får det nog bli straff.

Blir väl svårt när majoriteten har diagnos som kräver att de lämnas ifred.... Kan man tänka sig särskola för de som kan sitta still?

Hcsokim

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med er, men jag har faktiskt gått i skolan efter att de senaste reformerna som skulle få bort "flummskolan" genomfördes. Och jag vill inte göra politik av det hela för det är en intressant diskussion, men mer auktoritet i skolan och "hårdare tag" är nog tyvärr inte i detta fallet lösningen, heller. Däremot förebyggande sociala insatser, mindre segregation, mer poliser på gatan än vid skrivbordet, något åt det hållet har vi lösningen tror jag. Sen att det inte alls är lika populärt bland vissa (politiker) att prata om än att bara skrika "HÅRDARE TAG" är en annan femma...

desmo

Aktiv medlem
Det handlar sällan om "vardagsbrott" begågna av i grunden skötsamma människor. Cykelstölder är en bankomat - ett enkelt, tryggt och säkert sätt att hämta pengar. Gör brottet "farligare" att begå (större risk att åka dit/värre kobsekvenser) så flyttar en hel del av brottsligheten bort ifrån cyklarna.
Jag tänker att om skötsamma människor blir bättre på att efterleva lagar generellt (typ mobiltelefon i bilen, rulla vid stoppskyltar, jobba svart eller vad som nu anses accepterat) kommer också civilkuraget öka. Att fler blir beredda att säga ”Stopp” när brott begås. Nu känns det som vi helst vänder bort blicken…

Pfaff

Aktiv medlem
Aha. Stulet knark som hälas bort i Sverige? Intressant! ;)

Det är inte ursprunget som är intressant utan det uppenbart stora antalet s.k. hederliga människor som är beredda att göda brottsligheten genom sina köp som är intressant. Det hänger ihop. Liksom de växande samhällsklyftorna.
Men ett bra cykellås är såklart inte fel.

BJS

Aktiv medlem
Jag tänker att om skötsamma människor blir bättre på att efterleva lagar generellt (typ mobiltelefon i bilen, rulla vid stoppskyltar, jobba svart eller vad som nu anses accepterat) kommer också civilkuraget öka. Att fler blir beredda att säga ”Stopp” när brott begås. Nu känns det som vi helst vänder bort blicken…
Nolltollerans är bra. Acceptera aldrig någon som kör för fort, pillar med mobilen eller liknande. Gör det heller aldrig själv.

Men fortfande.... skiter polisen i cykelstölder så kommer det att stjälas cyklar. Det är bara så enkelt. Placera ut pengahögar på stan och de stjäls också....

desmo

Aktiv medlem
Nolltollerans är bra. Acceptera aldrig någon som kör för fort, pillar med mobilen eller liknande. Gör det heller aldrig själv.

Men fortfande.... skiter polisen i cykelstölder så kommer det att stjälas cyklar. Det är bara så enkelt. Placera ut pengahögar på stan och de stjäls också....
Cykelstölder bör nog polisen hantera. Men kan vi vuxna hjälpas åt mot småbrott kanske polisen slipper massa pappersarbete och resurserna frigörs. Eller så blir tonåringen som blir tillrättavisad lite fundersam kring vad som är rätt och riktigt och gör att nästa brott inte blir en cykelstöld osv.

Min poäng är att vi kan inte förlita oss på att polisen ska se till att alla lagar ska efterlevas när vår moral borde sköta det ändå.

Ang stjäla pengapåsar så säger min moraliska kompass att en upphittad plånbok ska återlämnas utan att länsa den.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det måste börja där självklart. Vad jag förstår så har skärpning av vapenlagarna varit ett viktigt verktyg. Straffvärdet styr väl både hur snabbt man kan få bort buset från gatan och vilka verktyg som är tillåtna för farbro blå.

Tilllåta water boarding på darksite om grand theft cykel misstänks? Pundarstyre eller sadelskydd så är det direkt förhör medels telefonkatalog?

BJS

Aktiv medlem
Cykelstölder bör nog polisen hantera. Men kan vi vuxna hjälpas åt mot småbrott kanske polisen slipper massa pappersarbete och resurserna frigörs. Eller så blir tonåringen som blir tillrättavisad lite fundersam kring vad som är rätt och riktigt och gör att nästa brott inte blir en cykelstöld osv.

Min poäng är att vi kan inte förlita oss på att polisen ska se till att alla lagar ska efterlevas när vår moral borde sköta det ändå.

Ang stjäla pengapåsar så säger min moraliska kompass att en upphittad plånbok ska återlämnas utan att länsa den.
Du gör det. Skulle fler ha en välkallibrerad moralisk kompass hade denna tråd aldrig funnits.

Tyvärr så finns alla lagar, alla poliser, alla regler om uppförande för att vi människor tyvärr inte klarar av att följa det vi vet är rätt.

desmo

Aktiv medlem
Du gör det. Skulle fler ha en välkallibrerad moralisk kompass hade denna tråd aldrig funnits.

Tyvärr så finns alla lagar, alla poliser, alla regler om uppförande för att vi människor tyvärr inte klarar av att följa det vi vet är rätt.
Precis. Och det är den stora frågan. Hur lyfter vi moralen i samhället? Känns filosofiskt på något sätt. Men viktigt!

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror det handlar om att det inte får löna sig att bryta mot lagen och att man är försiktig med att ha lagar som man inte kan uppräthålla. Det är demoraliserande för den grå massan att se buset komma undan.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Kanske intressantare (och mindre politiskt) att diskutera hur man undviker att få cykeln stulen och vad man gör om den blir stulen.

Själv blev jag förvånad senast jag anmälde över att polisen inte ens ville titta på övervakningsfilmen (finns flera kameror i området). Känns extra surt att tjuvarna troligen finns fångade på film som man själv inte har rätt att se.

Finns det något sätt man kan göra det tillräckligt "attraktivt" för polisen att göra en undersökning?
”Jo, jag har gömt ammunition och kokain i hela däcken” ? 🙃

Batavus

Aktiv medlem
Lag och moral och nöd... Försäkringsbolag är överraskande bra på såna saker. Inför en särskild försäkring för cyklar avseende stölder.
Även om det kanske förstör hojens snygga look: Ett fullgott fast lås som går genom bakhjulet, och stöldmärk cykeln och tala tydligt om märkningen med dekaler och annat.
OT: Historikern i mig vaknade, sorry! Under tidig medeltid fick familj och hemförsamling eller -distrikt böta och betala för skada som begåtts på annan ort av en medlem. Hänger ni med?

ambientzz

Aktiv medlem
Precis. Och det är den stora frågan. Hur lyfter vi moralen i samhället? Känns filosofiskt på något sätt. Men viktigt!
Oj, knepigt värre. Etik och moral är en rätt svår frågor. Är det sämre att sno cyklar som levebröd för att försörja familj moraliskt förkastligt? Men att tjäna grova pengar på att leda ett företag som producerar lyxprodukter och sedan äga fem bilar och bo på 800kvm och lämna ett extremt koldioxidavtryck bättre rent moraliskt? Allmän konsensus idag är väl att man ska tjäna mer och mer med en högra levnadsstandard idag än igår? Detta i kombination att vi blir fler men att många jobb försvinner (automation etc.) leder till att fler hamnar "utanför". Då blir det en fråga om att tjäna pengar på annat håll, typ brott.. Mer fördelning eller kanske medborgarlön vore nåt för att motverka detta? Frågan vad som är mest stötande... att vissa lyfter 1.000.000:- i månaden eller att någon stjäl en cykel? I det långa loppet måste nog hela tanken med kapitalismen ses över pga ändliga resurser och större befolkning...

Woodknocker

Aktiv medlem
Ja vad ska man göra åt det, ja man kan ju ta tjuvarna men det har de nog inte tid med. Sprängningar har uppklarning på 10% så¨.

Woodknocker

Aktiv medlem
Problemet är väl att stöld står väldigt långt ner på priolistan generellt. Det är ju inte bara cyklar som stjäls. Får du inbrott i hemmmet så får du ju i princip bara telefonnumret till försäkringsbolaget av polisen.

Ibland om polisen märker att det är en stöldturné pågående i nått område så gör de väl lite insats men annars är det ju mest slumpen som avgör om man får tillbaks sina grejer.
Ja det är jobbigt men så här har det förmodligen alltid varit. Försäkringsbolagen kräver anmälan och därför anmäler människa yada yada. Ja det här tror jag ju verkligen på själv.

P

Paco

Guest
Varför inte låta framtiden börja lite tidigare genom att låta lagens väktare vara polis, domare och bödel i ett?
Känns som att det skulle kunna sparas en hel del pengar genom att skippa några led. Har vi dessutom bara dödsstraffet som det enda straffet oavsett brott så kan vi göra fritidsgårdar av alla fängelsen.
3AD51428-3FBA-4D9E-91C6-36E57F823B05.jpeg

(OBS: detta inlägg bör inte på något sätt tas på allvar)

stigfinnare

Aktiv medlem
Skulle det finnas nåt man som medborgare kan göra? Nåt slags digitalt medborgargarde som går in och anmäler annonser på Blocket från notoriska cykeltjuvar, kommenterar på Facebook, osv?

fphotography

Aktiv medlem
Det vore ju inte ett jätteproblem om det faktiskt fanns en försäkring värd namnet på sin cykel. Nu vet man att man inte kommer i närheten av att få ut värdet på sin egenkomponerade cykel och det blir ett stort ekonomiskt slag för många att förlora cykeln.

Fast fanns det en sån försäkring skulle försäkringsbedrägerierna öka istället. Försäkringsbolagen såg ju direkt på antal ärenden när Apple/Samsung skulle släppa nya telefoner…

Jag tänker också att nått har gått väldigt fel med moralen i samhället. De som man vanligen betraktar som just ”vanligt” folk har inga större problem med att köra fort, för nära eller köra och prata telefon samtidigt. Eller lite fusk med avdragen, jobba svart och så vidare. Det är ju alltid nån annan som är den riktiga busen. Den tankegången finns även hos ”riktiga” busar som jag faktiskt har träffat en del av.

Woodknocker

Aktiv medlem
Allt går att försäkra! Även cyklar. Fast det kostar.
Mja men det är väl ändå ointressant? Och hur länge till kommer det att gå att göra det om stölderna bara ökar? Jag vet ju vad jag skulle velat göra men det kommer inte gå med bulleochpizza.

Gällande cykelförsäkring får du gärna länka, så vitt jag vet ger de bara det om man köper i affär.

ooms

Aktiv medlem
Oj, knepigt värre. Etik och moral är en rätt svår frågor. Är det sämre att sno cyklar som levebröd för att försörja familj moraliskt förkastligt? Men att tjäna grova pengar på att leda ett företag som producerar lyxprodukter och sedan äga fem bilar och bo på 800kvm och lämna ett extremt koldioxidavtryck bättre rent moraliskt? Allmän konsensus idag är väl att man ska tjäna mer och mer med en högra levnadsstandard idag än igår? Detta i kombination att vi blir fler men att många jobb försvinner (automation etc.) leder till att fler hamnar "utanför". Då blir det en fråga om att tjäna pengar på annat håll, typ brott.. Mer fördelning eller kanske medborgarlön vore nåt för att motverka detta? Frågan vad som är mest stötande... att vissa lyfter 1.000.000:- i månaden eller att någon stjäl en cykel? I det långa loppet måste nog hela tanken med kapitalismen ses över pga ändliga resurser och större befolkning...
Ja, varför ska hårt arbete och kunskap löna sig? Det är ju orättvist. Bättre att alla lallar runt (vilket blir fallet om det inte finns incitament att anstränga sig), så får vi se hur mycket det finns att fördela i slutändan.

ooms

Aktiv medlem

Woodknocker

Aktiv medlem
1500 kr självrisk lol. Ni menar jag ska betala 1500 kr för en sketen pendlarcykel? MIn rejsar har jag under uppsikt förutom under högst 10 sekunder när jag är ute så vad ska försäkras där?

ooms

Aktiv medlem
1500 kr självrisk lol. Ni menar jag ska betala 1500 kr för en sketen pendlarcykel? MIn rejsar har jag under uppsikt förutom under högst 10 sekunder när jag är ute så vad ska försäkras där?
Du kan antagligen förhandla till dig en lägre självrisk mot högre premie.
1500 kr är för övrigt en låg självrisk. Vissa bolag tar ”25% av cykelns värde i självrisk, dock lägst 1500 kr”, ex.vis TryggHansa.

ambientzz

Aktiv medlem
Ja, varför ska hårt arbete och kunskap löna sig? Det är ju orättvist. Bättre att alla lallar runt (vilket blir fallet om det inte finns incitament att anstränga sig), så får vi se hur mycket det finns att fördela i slutändan.
Tja...Tanken är inte att alla ska plocka ut 40000:- efter skatt. Målet är att basbehoven är täckta. Sen vill man nå en högra standard får man jobba. Tror inte de flesta kommer sitta på arslet bara för att de täcker mat/husrum. Dock kanske det blir ett skifte till jobb som man verkligen gillar och potentiellt mer kreativitet?

kais01

Aktiv medlem
Du kan antagligen förhandla till dig en lägre självrisk mot högre premie.
1500 kr är för övrigt en låg självrisk. Vissa bolag tar ”25% av cykelns värde i självrisk, dock lägst 1500 kr”, ex.vis TryggHansa.
det gör dom rätt i.

förutom det har jag svårt att se motiven för att reglera skador uppgående till mindre delar av en månadslön. försäkring för mig handlar om oförutsedda allvarligt stora utgifter som man inte gärna klarar av, inte tröstpengar som ändå inte räcker till ett nyinköp.

med vettiga självrisker skulle premierna kunna sänkas, i längden spara mycket pengar åt föräkringstagarna istället för att som nu övergöda en byråkrati av skadereglerare som borde ha bättre saker för sig

fphotography

Aktiv medlem
Här har du ett exempel:
”Om cykeln blir stulen eller skadad betalar vi vad den är värd baserat på ålder. Om cykeln är yngre än ett år görs inget avdrag för ålder.”

Nånting säger mig att det inte blir så många kronor för min välskötta men kanske 8 år gamla racer… För jag gissar att de räknar på cykelns inköpsår och inte resten av prylarna som är utbytta. Det är liksom precis det där som är problemet med försäkringar, den där är i princip värdelös för välskötta racers som inte är nya.

ooms

Aktiv medlem
”Om cykeln blir stulen eller skadad betalar vi vad den är värd baserat på ålder. Om cykeln är yngre än ett år görs inget avdrag för ålder.”

Nånting säger mig att det inte blir så många kronor för min välskötta men kanske 8 år gamla racer… För jag gissar att de räknar på cykelns inköpsår och inte resten av prylarna som är utbytta. Det är liksom precis det där som är problemet med försäkringar, den där är i princip värdelös för välskötta racers som inte är nya.
Då får du teckna specialförsäkring, dvs säg det värde du vill ha den försäkrad till. Det kostar, men går.

Syftet med avskrivningstrapporna är att spegla marknadsvärdet, och ja, en 8 år gammal racer är troligtvis inte värd mycket idag. Har du köpt nya delar, ex.vis uppgraderat hjul, så räknar de troligtvis med dem om du kan visa pris och inköpsår (t.ex. via kvitto) så de kan applicera avskrivningstrappan även på dem. Men visst, du får troligen ut mindre än vad du tycker den är värd, men det får du troligen om du skulle sälja den också.

fphotography

Aktiv medlem
Då får du teckna specialförsäkring, dvs säg det värde du vill ha den försäkrad till. Det kostar, men går.

Syftet med avskrivningstrapporna är att spegla marknadsvärdet, och ja, en 8 år gammal racer är troligtvis inte värd mycket idag. Har du köpt nya delar, ex.vis uppgraderat hjul, så räknar de troligtvis med dem om du kan visa pris och inköpsår (t.ex. via kvitto) så de kan applicera avskrivningstrappan även på dem. Men visst, du får troligen ut mindre än vad du tycker den är värd, men det får du troligen om du skulle sälja den också.
Hela poängen är väl att man inte vill sälja den, eller främst att man inte vill köpa en ny. Eftersom att ersätta den med en likvärdig cykel fortfarande kostar 35-40 tusen map utrustning.

Det är sällan värt att specialförsäkra saker. Det är mer lönt att lägga premierna i madrassen. Iaf var det så med kameror förut.

Därför är de surt just vid stöld. Kraschar jag min cykel så har jag mig själv att skylla, men när den blir snodd eller man blir överkörd så hamnar surdegen ändå i mitt knä.

ooms

Aktiv medlem
Hela poängen är väl att man inte vill sälja den, eller främst att man inte vill köpa en ny. Eftersom att ersätta den med en likvärdig cykel fortfarande kostar 35-40 tusen map utrustning.

Det är sällan värt att specialförsäkra saker. Det är mer lönt att lägga premierna i madrassen. Iaf var det så med kameror förut.

Därför är de surt just vid stöld. Kraschar jag min cykel så har jag mig själv att skylla, men när den blir snodd eller man blir överkörd så hamnar surdegen ändå i mitt knä.
Vad menar du med ”likvärdig”? En helt ny cykel med likvärdig utrustning kostar naturligtvis en hel del, men det du ska ersättas för är ju en 8 år gammal cykel med likvärdig utrustning.
Visst är det surt, men alternativet är ju en massa försäkringsbedrägerier om folk kan ”krascha” sin 8 år gamla cykel och få ut en helt ny likvärdig på försäkringen.

fphotography

Aktiv medlem
Vad menar du med ”likvärdig”? En helt ny cykel med likvärdig utrustning kostar naturligtvis en hel del, men det du ska ersättas för är ju en 8 år gammal cykel med likvärdig utrustning.
Visst är det surt, men alternativet är ju en massa försäkringsbedrägerier om folk kan ”krascha” sin 8 år gamla cykel och få ut en helt ny likvärdig på försäkringen.
Cykeln fungerar ju inte sämre för att den är 8 år gammal. Men även om man drog bort för slitaget av drivlinan så hade det ju varit okej, men avskrivningen är väl i runda drag 30% per år Gissar jag. Nu pratar vi ju om stölder trots allt. Men jag ser inte ett problem i att det skulle vara olika ersättningar beroende på graden av självförvållande.

Det är som sagt surt att det inte finns en försäkring värd namnet. Det finns för kameror om du är yrkesutövande, liksom för instrument för yrkesmusiker tror jag.

BJS

Aktiv medlem
Cykeln fungerar ju inte sämre för att den är 8 år gammal. Men även om man drog bort för slitaget av drivlinan så hade det ju varit okej, men avskrivningen är väl i runda drag 30% per år Gissar jag. Nu pratar vi ju om stölder trots allt. Men jag ser inte ett problem i att det skulle vara olika ersättningar beroende på graden av självförvållande.

Det är som sagt surt att det inte finns en försäkring värd namnet. Det finns för kameror om du är yrkesutövande, liksom för instrument för yrkesmusiker tror jag.
Vi är tillbaka på att för många är oärliga och utmyttjar systemen. Tyvärr drabbar det ju de skötsamma, men finns nog inte så mycket att välja på.

ooms

Aktiv medlem

Nä, den fungerar inte sämre, men den är värd mindre än när den var ny. Om din 8 år gamla cykel försvinner är tanken att du ska få ut ersättning så att du kan köpa en likvärdig 8 år gammal cykel, inte att du kan köpa en likvärdig ny cykel.

Jag ser ärligt talat inte problemet med att nåt är försäkrat till marknadsvärdet, det är liksom själva tanken bakom en försäkring, du ska sättas i samma ekonomiska situation som innan skadan inträffade. Avskrivningstrappan varierar mellan bolagen, vissa har bra första 2-3 åren för att sedan vara nere på 20% redan efter 5 år. Andra som ex.vis If har en lite brantare trappa i början men är nere på 20% först efter längre tid (om jag minns rätt).

Är man inte nöjd med det finns ju specialförsäkring även för cykel. Det finns för alla föremål. Du bestämmer själv hur mycket du vill ha ut om den försvinner/kraschar. Men det kostar naturligtvis därefter. Vilket bör gälla även för kameror och instrument, ingen ”normal” försäkring ersätter mer än marknadsvärdet, vill man ha ut mer än det stiger naturligtvis premien.

Trasselplanta

Aktiv medlem

Jag har min hemförsäkring via if. Även innan jag skaffade cykel. Jag har bytt rätt många komponenter på den och jag ringde if och frågade. De räknar varje komponent som ett "tillägg" eller vad de kallade det för och värdet på varje komponent räknas från när man köpt den. Så nu har jag en rigorös folder på datorn med foton på kvitton och på cykeln som bevis på att jag faktiskt monterat dem. Jag hat inte fått mågon cykel stulen ännu, så hur det fungerar i praktiken vet jag inte. if försökte blåsa oss på pengar, om än inte så mycket, i ett annat ärende nu under sommaren. Får väl se hur det blir den dagen cykeln blir stulen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp