Cyklar Kattegattleden från Göteborg till Helsingborg 390km

DinoC

Medlem
Tjena,
Jag och en polare tänkte cykla hela Kattegattleden från GBG till HBG. Vi börjar från Göteborg 21:00 måndag 5/6 och planerar att komma till Helsingborg någon gång på kvällen under tisdagen 6/6. Jag har max cyklat 8 timmar i sträck men denna gång lär det bli plus 20 timmar, så alla tips mottages. Har förberett med vätska, snabba kolhydrater i form av pulver och gel. Kommer äta på och dricka mycket vätska under måndagen. Har med mig dadlar, torkad frukt och bananer i väskan. Men fler tips skadar aldrig. Vet att det kommer bli en del pannben i efter halva vägen. Ni som gjort sådana långa cyklingar, hur har ni laddat upp innan och under loppet. Jag tävlar i Bodybuilding och gör detta mer som en utmaning. Min ländrygg tar en del stryk när jag cyklar på en landsvägscykel, så det är den jag fruktar mest inför denna långa cykling. Väger 100kg, är 182cm med relativt låg fettprocent.

Tar gärna emot tips på följande:

• Hur ska jag förberedda med maten innan och under loppet?
  • Hur mycket ska man pausa och när man väl pausat, är det värt att stanna 30-60 minuter och bara vila?
  • Är det bättre med många få pauser eller få och längre pauser
  • Tips när man får riktigt ont i röven eller skinkorna. (har kräm och cykelbyxor men till slut hjälper det inte)
  • Tips för ländryggen (avlastning etc)
Om ni vill följa denna cykling tänkte jag livestreama och uppdatera väldigt mycket på min instagram. Har en del följare och vänner som tjatat på mig att göra detta, så jag kommer att samla in för de som vill swisha en liten peng och där efter skänka all insamling till barncancerfonden. Min instagram: @dinocordic.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ang. ryggsmärta skulle jag rekommendera att lyssna på denna:

Ang. rövsmärta så var proaktiv och konsekvent med att stå upp med jämna mellanrum. Fyll på med rumpkräm efter halva rutten.

Framförallt på tisdag kommer det vara ganska mycket vind sida-mot, så spara lite krafter till det.

Om ni tänker vara framme innan onsdag så har ni ju 27h på er, eller omräknat i fart så om ni kör långsammare än 14.5km/h i totalsnitt så kommer ni inte klara det. Om ni inte känner er själva alls så är det ju svårt att ge tips. Om ni kroknar för att det börjar göra ont och bli trist brukar det inte vara lättare att kliva upp på hojen en timme senare. Om ni kroknar för att ni äter för dåligt så är det ju kalas att dra in på en restaurang och sitta där och käka och komma ut med nya krafter.

Först och främst, tack för tips!
Men tanken är att komma fram till Helsingborg vid 20-21:00 och hålla en snitthastighet på 20km/h. Vilket är då 20 timmar totalt. Alltså räknar jag med att vi har 4 timmars paus totalt. Det ska väl gå på något sätt. Men jag är mest rädd hur ländryggen ska ta stryk. Men annars får jag bra bita ihop och ta eftersmällen dagarna efter ;)

Rör och sträck på dig ofta. Ta med så du kan fylla på med kräm i byxorna. Kör inte för hårt i början. Ha med paracetamol.

Det blir kallt och fuktigt på natten, ha med rätt kläder för det och stanna och justera hellre ofta än för sent.

Det är individuellt men jag föredrar fler korta pauser än färre långa, det är svårare att komma igång och man blir lätt sittande om man tar en längre paus.

Rör och sträck på dig ofta. Ta med så du kan fylla på med kräm i byxorna. Kör inte för hårt i början. Ha med paracetamol.

Det blir kallt och fuktigt på natten, ha med rätt kläder för det och stanna och justera hellre ofta än för sent.

Det är individuellt men jag föredrar fler korta pauser än färre långa, det är svårare att komma igång och man blir lätt sittande om man tar en längre paus.
Tusen tack, väldigt värdefulla tips.

Vi funkar alla olika. Men när jag cyklar långt i lugnare tempo har jag en förmåga att dricka/äta för dåligt. Och har isf svårt att ta igen det under dagen, blir som en vätske/energi-skuld som jag inte kan göra något åt, även om jag tar en längre matpaus. Numera när jag cyklar långt får jag mer eller mindre tvinga mig att dricka/äta med jämna mellanrum.

Du hade cyklat 8 timmar som längst, denna säsongen? Jag tränar inget/dåligt under vintrarna och varje vår på min första längre runda brukar jag bonka, av typen vill-lägga-mig-i-diket-i-fosterställning-och-gråta. När det väl är avklarat kan jag sedan under säsongen cykla långt även med dåligt näringsintag, blir tom på energi och det går långsammare, men "bonkar" inte. Numera försöker jag ta en lång tur i början av säsongen med dåligt näringsintag för att få det gjort - faktiskt. Är väl fettmotorn som man får igång eller något.

Men som sagt, vi är alla olika, och lite sent för det om du inte cyklat långt denna säsongen. Tycker även mycket annat som domningar i händer, ont i fötter etc. alltid är där dom första längre turerna på säsongen.

Du skrev inget om annan utrustning, kunna ta hand om punka etc. men det har du förmodligen koll på?

Vi funkar alla olika. Men när jag cyklar långt i lugnare tempo har jag en förmåga att dricka/äta för dåligt. Och har isf svårt att ta igen det under dagen, blir som en vätske/energi-skuld som jag inte kan göra något åt, även om jag tar en längre matpaus. Numera när jag cyklar långt får jag mer eller mindre tvinga mig att dricka/äta med jämna mellanrum.

Du hade cyklat 8 timmar som längst, denna säsongen? Jag tränar inget/dåligt under vintrarna och varje vår på min första längre runda brukar jag bonka, av typen vill-lägga-mig-i-diket-i-fosterställning-och-gråta. När det väl är avklarat kan jag sedan under säsongen cykla långt även med dåligt näringsintag, blir tom på energi och det går långsammare, men "bonkar" inte. Numera försöker jag ta en lång tur i början av säsongen med dåligt näringsintag för att få det gjort - faktiskt. Är väl fettmotorn som man får igång eller något.

Men som sagt, vi är alla olika, och lite sent för det om du inte cyklat långt denna säsongen. Tycker även mycket annat som domningar i händer, ont i fötter etc. alltid är där dom första längre turerna på säsongen.

Du skrev inget om annan utrustning, kunna ta hand om punka etc. men det har du förmodligen koll på?
Ja drickandet måste vi nog ha koll på, att dricka ca 0.5 L i timmen och dricka även fast man inte är törstig.
Jag förväntar mig att "bonka" också, men de får jag bara ta och bita ihop. För fan ska jag klara det oavsett tid det tar.

Ja pump och extra slang är kirrat. Tackar får tips! :)

Om möjligt så sov hela dagen innan
Ta inga pauser utan välj ett lägre tempo istället
Höj styret till bekvämaste positionen.

Kör ni slut på näring kommer det gå så sakta att ni inte kommer fram så ta med rejält med mat om ni inte sedan tidigare är vana vid långa turer.

Tillbaka
Topp