Cykling i Ludvika

Cykling i Ludvika
Får göra det.

Är det någon vänlig själ som skulle vilja låna ut ett vevlagerverktyg och en kedjebrytar? Mina är hemma i Uppsala nämligen. Vill montera på min kedjestyrare.

Som tack bjuds det på 2st fin öl från systemet.

Cykling i Ludvika
Ska precis ut och langsvägscykla men hör ingen anan av sig kan jag nog ordna dom prylarna.

Är det vevlagerverktyg för Shimanolager?

Cykling i Ludvika
wide skrev:
-------------------------------------------------------
> De är till ett truvative gxp, men de är samma,
> är jag ganska säker på.

Ja, det ska vara samma, hade gpx på Froggyn, tror jag, Truative i alla fall. =)

Cykling i Ludvika
De går fint, är öm på sidan precis ovanför höften. Måste ha landat på någon sten :)
Skulle det gå bra om jag lånade verktygen i morgon, harri??

Cykling i Ludvika
Eller någon sten som låg i bakhåll och bara väntade på att hoppa på mig.
Efter jobbet någon gång, jag slutar nog mellan 15-16. När har du tid?

Cykling i Ludvika
Är på besök i Ludvika och hamna på knutsbo milbana som var fin att cykla. Verkligen lite trafik där, men fick lite dåliga vibbar av någon skylt om mtb och massa hinder som placerats ut. Körde försiktigt för att inte skrämma någon vid möte, mötte dock ingen. Hur dålig stämmning råder det mot cyklister där? Svårt att se problemet är ju litet slitage och knappt någon ute. Kan någon ge mi läget i området så jag kommer in i matchen tack?

Cykling i Ludvika
Tack för sällskapet idag! Blev en del tidigare stigar och en del gamla som jag inte varit till på flera år, inte blev det lättare att hitta då det plötsligt hade byggts en väg genom skogen! ;)

Det var för roligt att stanna och ta bilder så det blev bara en. =)

IMG_20130604_185623.jpg

@SafeSurfer: Ja, det verkar vara någon obstinat människa(?) som roar sig med att dra ut pinnar, grenar och trädstammar på på stigen, vi fick röja upp på några ställen, ändå var jag rensade upp nån vecka sedan!

Taskiga hemgjorda skyltarna skiter jag i, jag gör inte mer påverkan på stigen än de som springer eller går, tror det är någon som blandar ihop enduro-hojar och cyklar.

Har stött ihop med en stignazist där uppe i skogen några gånger, som vanligt går de inte ens att resonera med, har försökt ha ett vettigt samtal med honom men han lyssnar inte ens så jag försöker inte ens med det längre. Har dock inte sett till någon på länge nu.

Cykling i Ludvika
Ja, som sagt, har inget minne att jag skulle ha vägt den tidigare. Det kanske var dumt? ;)

Cyklade en hel del kortare turer nära stan en gång i tiden så man rotade fram alla stigar som fanns.

Cykling i Ludvika
Tack för infon. Att det finns enstaka personer som ska vara skogens-riddare är inget nytt. Försöket alltid ta det lugnt så att man inte skrämmer vandrare. Ville bara kolla så det inte var någon mer substans bakom då jag är ny i området, de få jag mött hittils har hälsat glatt. Fina stigar ni har och kul variation till göteborgsstigarna.

Cykling i Ludvika
Ja, alltid något surkart. Tur de allra flesta är som folk. :)

Kul att du hittat trevliga stigar, det är en hel del stök och bröt men gillar man sånt så finns det ju en hel del. =)

Cykling i Ludvika
Första turen på milbanan igår. Tyckte det låg mycket träd över stigen på vissa ställen. Några såg ut som de blåst ner andra kan vara ditlagda. Lägger folk verkligen ner energi på sådant. Bra träning att flytta timmer kanske. En rolig sak med förbudsskyltarna för mtb är att de vill förbjuda mtb som har laglig rätt att åka där men de nämner inte ens endurocyklarna som det faktiskt är olagligt att köra på stigen. Plus att det är endurocyklarna som gör störst slitage. Men vad är väl en stig om inte just slitage i naturen. Jag har också försökt prata med vissa ilskna personer men slutat trots att vi i vissa fall skilts om vänner. Stannar numer in till nästan stillastående och hejar glatt. Fungerar oftast men inte alltid.

Cykling i Ludvika
Cyklade delar av milbanan för nån vecka sedan och då var det fritt, i alla fall där jag var.

Alla pinnar och stockar är nog mest till besvär för gående och cyklister, ev. nån stackars knähund, enduroåkare tycker väl det bara är kul med lite hinder.

Som sagt, tur att de flesta faktiskt är trevliga! :)

Cykling i Ludvika
Milbanan var ok när jag cyklade där för ca 3 veckor sen träffade på 2 joggade då, men dom hälsade. Ska köra delar av milbanan och fmt imorn få se om man stöter på nå galna joggare :)

Cykling i Ludvika
Intressant att ni också har fått er beskärda del av personer som är anti-cykling-i-skogen. Det känns så bra att dessa fåtal individer lägger energi på att irritera sig på cyklister när vi bor i så tätbefolkade regioner. ;-) Man kanske möter 5-10 personer i skogen under en hel säsong och det är ju inte direkt så att man beter sig hänsynslöst i naturen. Vi hade en träff med ett antal markägare för en tid sedan gällande ett tänkt vandringsledsprojekt och kunde bara konstatera att marken för vissa mest är en jakt och vedfabrik för egenintresse. *Suck*

Kör hårt med att hålla stigen fri och farbar i alla fall. :-)

Ursäkta trådkapningen!

//Jonas i Arvika (med 25 800 invånare)

Cykling i Ludvika
Trodde du skulle med imorgon! ;)

Ja, det kanske finns nån rikstäckande förening för bittra människor som släpar fram ris på stigar?

Cykling i Ludvika
He he kanske man skulle komma i hopp om att få en skymt av rismannen. Vore intressant att få se verklighetens Mr. Burns jobba.

Cykling i Ludvika
Vi blev tre idag inklusive undertecknad, danne-n och Ryddan.

Då det var premiär för Ryddan startade vi med en av Ludvikas mest brötigaste stig efter sjön Gårlången fram till bron.

Här på en av det snällare partierna.
01.jpg

03.jpg

04.jpg

06.jpg

Vi passerade änven Hedenhösvillan
07.jpg

Bron, idén var att ta sig över den till andra sidan, det gick men bron var fortfarande under konstruktion. :)

Notera att den gamla bron ligger kvar parallellt med den nya.

09.jpg

Favorit i repris. Här efter det roliga.
10.jpg

Gamla stigar som är dåligt nyttjade.
11.jpg

Vi tog även en annan favorit i repris, "Höjdarstigen".
14.jpg

Transport tillbaka.
16.jpg

17.jpg

En riktig stök-de-luxe-runda denna gång, kanske lite snällare nästa vända? :)

http://www.endomondo.com/workouts/201931017/137635

Distance 23.34 km
Duration 2h:25m:48s
Avg. Speed 9.6 km/h
Max. Speed 42.5 km/h
Calories 2068 kcal
Hydration 1.03L
Min. Altitude 138 m
Max. Altitude 311 m
Total Ascent 250 m
Total Descent 306 m
Weather Mostly sunny

Cykling i Ludvika
Fint!
Jag fick ett nytt gips i Fredags som klåparen monterade så att det försvårade väldigt mycket att hålla i ett styre, därav dök inte jag upp idag.
Jag tog en löptur runt stigarna i Knutsbo och hade med mig sågen och rensade bort lite stock på stigar vi cyklat på tidigare.

Cykling i Ludvika
@danne-n: Ja, det är ju inte den smidigaste vägen! :)
Synd vi missade stigen högre upp dock.

@wide: Det var en najs tur! =)
Surt med gipset, hoppas du slipper det snart, bra jobbat med stigrensningen!

Cykling i Ludvika
För de som känner sig utkastade från milbanan så pågår en insats för att rensa bort träd som fallit över stigar, eventuellt bygge av någon spång och lite röjning där det är väldigt igenväxt på övriga stigar som finns runtomkring och där lär väl knappast någon sätta upp någon skylt eller lägga ut hinder för att mota bort cyklister :).

Hittar man inte i området rekommenderar jag open streetmaps graits app (Den heter OSM någonting...). Den suger en del batteri men det finns rätt många stigar utmarkerade i marnässkogen.

Så har tanken slagit mig att sätta upp en lapp under den befintliga handskrivna cykelförbudslappen där det står "Var vänlig lägg inte ut träd över stigen, tänk på pensionärerna som har svårt att lyfta fötterna" eller något i den stilen. bara för att :). Men vi får väl se...

Senast ändrad:
Cykling i Ludvika
Semester först nästa vecka, det är väl då monsunregnet drar in! ;)

Lite bilder från kvällens tur, fint i juni.

Fyra pers idag!

2013+-+6

IMG_20130618_190413.jpg

IMG_20130618_191547.jpg

2013+-+5

2013+-+3

2013+-+2

2013+-+8

Cykling i Ludvika
Ja min hydrapack var ganska lätt när jag kom hem! =)
Tänkte ev passa på innan midsommar att göra en sväng till i em/kväll. Hoppas vädret går till det bättre bara!

Tillbaka
Topp