Cykling i sälen efter att liftarna stängt

LHelge

Ny medlem
Jag ska upp till Sälen ett par dagar v 42, även om liftarna har stängt i Lindvallen så tänkte jag ta med mig cykeln. Svärföräldrarna ska med, så utsikterna för barnvakt lockar en nybliven tvåbarnsfar med uppdämt cyklingsbehov. Någon här som har tips på icke-liftassisterad cykling kring Sälen? Kommer bo i Tandådalen, men behöver jag kasta upp cykeln på bilen och köra en bit gör det inte så mycket. Rörbäcksnäs sägs vara bra, inte alls omöjligt att det blir en utflykt dit.

Cyklar helst stig, gärna av det stökigare slaget men så länge det inte är ren grusväg så är jag nöjd.

En plan B eller C kan ju vara att kasta cykeln i bilen och åka ganska precis en timme till trysil. De har ju satsat på en bikepark som ska "vara kul både upp och ner", och inte byggd kring liftarna på samma sätt. Med detta sagt har jag varken cyklat i sälen eller trysil.

Jag tackar för alla tips, men 2 h i bil t&r som jag hade kunnat lägga på att cykla är nog snarare plan C än plan B. Ser ut som att liftarna i Trysil stänger veckan före, annars kanske det ändå hade varit aktuellt.

Antar att du redan hittat
http://www.visitdalarna.se/sv/tema/bikingdalarna/anlaggningar/lindvallen/cross-country/
Själv var jag uppe i sommras och körde varv på varv på "hällaturen" samt "king of the hill" för att bygga mjölksyratålighet inför cykelvasan.
Går fint att cykla genom Sälfjällstangen till toppen av Lindvallen där det utgår stigar åt lite olika håll och downhillbanorna känns roligare om man tar dem som belöning för att ha cyklat upp istället för att ha såsat i liften ;)

Det var en bra länk. Ser ut att vara en lämplig tur med Skogsätraleden över hundfjället till Rörbäcksnäs, ta någon av de kortare lederna där, kanske Kalugapasset och sedan den röda Rörbäcksnäs – Hundfjället tillbaka.

LHelge sa:
Det var en bra länk. Ser ut att vara en lämplig tur med Skogsätraleden över hundfjället till Rörbäcksnäs, ta någon av de kortare lederna där, kanske Kalugapasset och sedan den röda Rörbäcksnäs – Hundfjället tillbaka.
Körde Kalugapasset i somras.
Ingen grusväg, bara stig.
Rekomenderas varmt!

Från hundfjället är det dryga halvtimmen till Trysil (eller 45 min om man är orolig för norska böter) och där finns massor av bra cykling. Både upp och ner, stökigt och lent. Där brukar jag cykla när jag cyklar hemmavid, och jag bor ändå i Sälen.

Tillbaka
Topp