cykling på tjörn -kartor?

sasa

Ny medlem
god middag!

Farföräldrarna bor på Tjörn (kyrkefjäll, skärhamnshållet) och har fin natur i närheten. Är det någon som har cyklat mtb på ön och kan tipsa om turer och kartor över området?

Några dagar i solen med gratis mat och boende, på två hjul på salta klippor... *långtar*

Haha nu längtar man nästan tillbaks. ^^
Jag och min bror "Rogger" här på forumet är uppvuxna på Tjörn och han bor och kör mtb där hela veckorna. :P

Jag skall be honom skriva i tråden även om jag inte tror att det finns överdrivet fräsiga stigar så kan man ju ändå glida runt i skogen och som du skriver sedan ner på en salt klippa och packa upp lite mysig mat.

Tjörn är fint på sommaren alltså. ;)

/Rickard

Jag bode i Bleket på Tjörn somrarna 1969-1979. Det är fint där. Mycket granit men en hel del ängar och stigar. Jag tror säkert att det finns fina spår. Kan du inte köpa en sån där lokal karta? I bergen kring bleket och mellan Bleket och Rönnäng så är det mycket berg och där lär man kunna hoja.

Jag menar här. Det grå fältet:

TjÃrn.jpg ht=527

Det finns mycket strövområden och småvägar. Bortåt Skärhamn så finns det ju en hel del också.
Du måste besöka Tjörnehuvud i Rönnäng. Kanske inte precis cyklebart upp dit men UTSIKTEN !Man ser fastlandet, Åstol, Dyrön, Marstrand och Pater Noster (den gamla fyren) i fjärran.

//Skogling

När planerar du att åka till Tjörn?
Jag bor i Skärhamn och vi är ett gäng här som cyklar någorlunda regelbundet. Det är inte många stigar på ön som vi inte provat. Det finns inga bra kartor över Tjörn där cykelbara stigar finns med.
Den bästa är faktiskt Tjörns besökskarta som delas ut gratis på turistbyrån och
i kommunhuset.
Ovanför Kållekärr finns flera slingor som kan rekomenderas, även runt Rönnäng/Tuveslätt finns mycket bra cykling. Tyvärr har flera av "våra" stigar blivit söndertrampade av hästar i vinter.
Om du är intresserad hör av dig om du vill hänga med när vi skall ut o trampa för det är inte lätt att hitta dom bra stigarna själv.

//Josef

Nu har man grävt i det djupa happyarkivet och hittat denna gamla tråd.
Under en tid nu framöver så kommer jag vara bosatt ute i Skärhamn hos mina svärföräldrar.

Har det kommit fram några kartor sen 2007 där man kan se några bra stigar att cykla på?
Alternativt finns det någon som känner för att guida en soffpotatis runt på en tur?

Åh, intressant!
Hahaha, jag ser att jag är lite sent ute jag.
Bara ett par år eller så. ;D

Jag bor i Kållekärr, och cyklar regelbundet!
Kan dock inte påstå att jag har bäst koll på Tjörns stigar.
Hade ju varit hur kul som helst att stöta på några andra här på ön dock. :)

Jag har under senare tid stött på några cyklister faktiskt.
Till och med några på MTB. Vilket inte är någon vanlig syn här ute.
Vad blickarna förtäljer, så tror nog de flesta öbor här ute att man
är ett UFO när man kommer farandes. :D
För att komma till poängen, så tror jag mig under två tillfällen
mött en man på någon Scott som jag hejat på. Någon av er tro? :)

Jag kör på en mörk Scott Ransom.

Roger.

Yes, här var det dött.
Kan dock meddela att en vän som bor
här nyligen införskaffade en cykel!

Så, hör av er om ni vill köra nån
tur.

/Roger

Japp, nu har det hänt. Fick kontakt med Josef här på forumet och i fredags så körde vi en liten tur.
Vi utgick ifrån Skärhamn för att sedan köra på massor av fina stigar här ute på ön. Jag har inte en aning om var vi har varit trots att Josef guidade hela vägen och berättade var vi var. Va lite för trött för att lägga namnen på minnet.

Bild kommer men först måste jag lägga in programmet till min Garmin i datorn.

Här kommer en kartbild över min och Josefs cykling i fredags.
Slingan är inte markerad och bitvis övervuxen.
Om ni vill prova slingan så kan jag varmt rekommendera Josef som guide.
Starten är vid Skärhamn.

GoogleEarth_Image.jpg ht=398

Hmm.
Där har jag nog inte varit! :)

Ska se om jag kan visa rundan vi brukar köra snart.
Med lite pussel kanske vi kan få ihop en ännu längre
runda, men framförallt med mer skog inblandad. :)

/Roger

Skoj Börjesson att du gillade den korta turen vi körde i fredags. Andelen stig valdes medvetet eftersom vi hade begränsat med tid och ingen av oss var i toppform. Hade vi haft mer tid hade vi kunnat köra betydligt mer stig och slippa transportsträckan på grusväg.

Under två vintrar är vi några inom Friluftsfrämjandet Tjörn som har röjt en slinga och diverse stigar övanför Lekanders gård i Fagerfjäll. Vi har öppnat upp igenväxta stigar och gjort nya för att slippa dom värsta "surhålen".
Efter att ha gått lös med motorsågar, röjsågar och på slutet grästrimmers för att öppna upp spåren är det bara märkningen kvar.
Målet är att fler skall hitta dit och nöta på stigarna.

Tisdagar udda veckor försöker vi köra någonstans på Tjörn. Lägg ett PM till mig om du vill vara med på vår maillista.

/Josef

Yes!
Det blev en riktigt fin tur!
Tack för den!
Roligaste jag gjort på länge. :D

Tänk att det finns så mycket bra stigar
omkring en som man inte hittar förrän
någon visar. Och bra sällskap med för
den delen. ;)

Hoppas på fler turer av detta slag snart!
Och på tisdag, 21/7, är sagt som nästa
gång.

Ha det gött till dess!

/Roger

Senast redigerad av en moderator:
Kul!
Jag får ta med hojjen nästa besök hos svärföräldrarna tydligen. Tisdag kan jag tyvärr inte komma upp. Lägg gärna upp beskrivningar på var man ska köra.

/Magnus

Mag skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul!
> Jag får ta med hojjen nästa besök hos
> svärföräldrarna tydligen. Tisdag kan jag
> tyvärr inte komma upp. Lägg gärna upp
> beskrivningar på var man ska köra.
>
> /Magnus

Hör av dig i god tid om du vet att du ska
hit med hojen, så kanske det går att få ihop
lite folk även då. :)

Någon som har mer information angående detta nu när det verkar ha gått ett tag. Ska ner till släktingarna på Tjörn i helgen och det sprätter redan i benen.

Tillbaka
Topp