Cykling som träningsform

• Trådstartare Trådstartare nHz
  • Start datum Start datum
Cykling som träningsform
Garmins HRM-Pro plus ska kunna just det och använder simning som ett exempel. https://www.garmin.com/sv-SE/p/770963
Frågan är hur man startar passet. Trevligast vore om man kunde bakdatera... risken är att man måste starta, lägga i skåp å springa till bassängen.

Även när du är utom räckhåll från din smartklocka lagrar HRM-Pro Plus data under simturer och andra aktiviteter och skickar dem sedan till din kompatibla Garmin smartwatch när du är klar.

Eller förlita sig på den automatiska activity tracker

Har du inte klockan på dig? HRM-Pro Plus registrerar ändå steg, förbrända kalorier, intensiva minuter och mer.

Cykling som träningsform
Det finns väl pulsband som kan lagra? Tror jag, oklart för mig hur det funkar
Ungefär vad jag kommit fram till också. Vid ett tillfälle gick jag in på Löplabbet och fick ingen mer information från dem, som läste innantill ur instruktionsboken om Garmins pulsband och klockorna.

Genom egen läsning har jag kommit fram till att Garmins pulsband pro plus kan lagra löparrundor utan klockan (synk efteråt) men det är högst oklart om det även gäller för simning. Garmin har ett specifikt pulsband för just simning men jag är osäker på hur bra det är för cykling (och löpning). Det går att jämföra banden på deras hemsida men jag tycker det är svårt. Vill ju helst ha ett triatlonband som inte behöver närhet till en klocka. Speciellt när jag simmar.

Cykling som träningsform
Garmins HRM-Pro plus ska kunna just det och använder simning som ett exempel. https://www.garmin.com/sv-SE/p/770963
Frågan är hur man startar passet. Trevligast vore om man kunde bakdatera... risken är att man måste starta, lägga i skåp å springa till bassängen.

Eller förlita sig på den automatiska activity tracker
Ja, det vore ju smidigt om den kunde räkna hur långt man simmat också. Både ute och inne (25 och 50) i bassäng. Vet att en del klockor går att ställa in för det.

Cykling som träningsform
Det kommer helt säkert att gå in efterhand som "activity" och sannolikt klarar den att identifiera simning också men frågan är om det blir samma resultat som ett pass. På garmin kanske det inte spelar någon roll om man inte vill ha in gps. Jag vet inte.

Cykling som träningsform
Det kommer helt säkert att gå in efterhand som "activity" och sannolikt klarar den att identifiera simning också men frågan är om det blir samma resultat som ett pass. På garmin kanske det inte spelar någon roll om man inte vill ha in gps. Jag vet inte.
För simning kanske man även behöver en klocka om man vill kunna logga allt som t ex antalet längder och totalsträcka. Just nu kan jag inte logga min simning alls. Kan jag få in pulsen och träningens tid som ett pass är jag nöjd.

Cykling som träningsform
För simning kanske man även behöver en klocka om man vill kunna logga allt som t ex antalet längder och totalsträcka. Just nu kan jag inte logga min simning alls. Kan jag få in pulsen och träningens tid som ett pass är jag nöjd.
Ja, jag är osäker på om det blir ett pass om man inte startar det på klockan.
Inga problem att simma med klockan så egentligen inget problem

Min dotters klocka försökte logga varv automatiskt vid luftburen cykling så inte omöjligt den klarar simning

Cykling som träningsform
Ja, jag är osäker på om det blir ett pass om man inte startar det på klockan.
Inga problem att simma med klockan så egentligen inget problem

Min dotters klocka försökte logga varv automatiskt vid luftburen cykling så inte omöjligt den klarar simning
Jo, tack, men jag vill hest slippa köpa en klocka också.

Känns aom man behöver både klocka, pulsband (eftersom klockan verkar kass på att mäta pulsen), cykeldator och wattpedaler om man vill simma, springa och cykla. ?

Alternativt att man struntar i analysen och mara kör på. Men hur kul är det?

Cykling som träningsform
Puls och, tid sträcka räcker nog för många
Jo, såklart men det finns simmare som vill räkna längder och armtag som jag tycker är lite overkill.

Min tanke var att ha pulsbandet på mig, starta Strava i telefonen på simning och ha den i simväskan på bänken tills jag simmat klart. När jag kommer upp ur vatten så stänger jag av passet i telefonen så är det loggat. Men jag gissar att Garmin har tänkt till och man måste köpa allt (inkl. 100.000:- cykel @Manurhin2 ?) för att få hjälpen man behöver. I mitt fall så behöver jag en klockan endast för att logga simningen och det känns lite väl onödiga.

Senast ändrad:
Cykling som träningsform
Det är kul att logga i detalj. Behövs det för att bli bättre? Bara på en hög nivå. Har man tid/distans/upplevd ansträngning, vilket man kan ha med 100 år gammal teknik, så kommer man komma väldigt långt.

Cykling som träningsform
Håller med om att puls, tid, sträcka samt att "lyssna på sin kropp", räcker gott och väl, det är väl vettigt att ta en sak i taget.

Sedan kan det säkert komma någon som skriver att mätning är onödigt "Det ska ju vara trevligt/kul att träna varenda gång och all typ av mätning tar bort glädjen." men det är väl högst personligt kan jag tycka, vad man triggas/motiveras av, jag anser att den typen av diskussioner är fjantiga. Själv gillar jag mätning men vi är ju alla olika, jag kan förstå att en del inte gillar det. (Jag kanske tycker helt annorlunda om 6 år när jag är 60 bast.)

Det som själv hjälpt mig mest för att få bygga upp en grund sedan jag började cykla mer hösten 2020 och för att enklare hålla uppe regelbundenheten är: 1. Jobb-cykelpendlingen, året runt 2. Att ha tillgång till en smarttrainer hemma för i synnerhet senhöst/vinter/tidig vår (detta ger en otroligt bra "lyxig" flexibilitet samt tillgänglighet i sin träning). Denna skaffade jag dock inte bums utan efter ca 4 månader.

Cykling som träningsform
Det är en gammal bok men som jag verkligen kan rekommendera. Det är Willie Railo som skrev det på 80 talet.
Den fungerade för mig och jag tog mig framåt utan att känna prestationsångest eller annan typ av stress (gällande träning). Får nog börja om där någonstans igen och se vad jag kan komma fram till när det gäller cykling.
Den verkar inte finnas någonstans att köpa, varken ny eller beg. Kan du snälla sammanfatta de viktigaste lärdomarna? (Alt om jag får låna eller köpa någons kopia!)

Cykling som träningsform
Det är kul att logga i detalj. Behövs det för att bli bättre? Bara på en hög nivå. Har man tid/distans/upplevd ansträngning, vilket man kan ha med 100 år gammal teknik, så kommer man komma väldigt långt.
Nej, man behöver väl egentligen inte logga alla detaljer men för att se sin utveckling lite tydligare så finns det idag hjälpmedel som inte fanns för 100 år sedan ?.

För egen del så handlar det inte alltid om att pressa och se vad man kan prestera max. Tvärt om faktiskt, jag vill ofta få hjälp så att jag inte tar i för mycket eller övertränar mig så att jag inte kan hålla på en längre tid (läs flera år).

Just nu letar jag efter humana träningspass/planering där jag kan få bra/tillräckligt med återhämtning. Jag vet att det finns klockor som kan säga till när det är dags att träna igen men hur mycket kan man lita på dem (i det här specifika fallet)?
Jag skulle vilja kunna ställa in en variabel i en mackapär för olika intensiva perioder. Hårdare träning kräver mer vila och lättare träning inte lika mycket. Jag gissar att zwift kanske har något liknande men just nu vill jag vara ute. Strava kanske? Whoop?

Jag kanske ska göra/planera som jag gjort tidigare (andra idrotter) och lägga in träningen i perioder.
T = Tungt
L = Lätt
T ex veckovis, T-L-L-L, T-L-L-L
Sedan blir väl frågan vad som är tungt och lätt. Hur kort och intensivt och hur långt och lugnt men det får man väl känna av i början?
Lätt kan också vara jobbigt. I t ex styrketräning skulle man kunna köra lätt 5x12 och tungt 5x5.
Hur ser ett vettigt träningsschema ut för en mortionär som vill använda cyklingen primärt?

En sak som jag märkte idag när jag tänkte köra ett återhämtningspass på 50km så blev det inte riktigt som jag tänkt. Eftersom jag inte har någon tillgänglig display på cykeln för mina värden (puls) så får jag titta i Strava när jag kommer hem och då har det ju redan hänt. All träning är bra träning men om det blir för mycket av det goda så kanske den inte blir av efter ett tag. Det här är jag mest orolig för. Ser man efteråt att det blev lite väl tungt så kan man givetvis försöka softa av lite nästa pass ?. Idag fick jag påminna mig själv om att jag skulle softa. Vid ett tillfälle hade jag faktiskt tid att känna doften av klövern som växte på fälten intill vägen. Underbart.

Edit, hittade den här sidan.
https://cykla.se/vilket-program-ska-jag-valja/

Senast ändrad:
Cykling som träningsform
Verkar som man kan synka pulsbandet med garmin Connect och kanske därigenom ställa in i appen vilken aktivitet som man ska genomföra, t ex simning?
När informationen lagrats i garmin så skickas den sedan till Strava (genom synk).

Var inne i ytterligare en affär idag som inte heller kunde förklara tydligt hur det praktiskt fungerar. Jag vill verkligen inte hmbehöva köpa en klocka bara för det här.

Cykling som träningsform
Har testat nu att köra 2 dgr i rad och vila en. Första lite tuffare och den andra lugnt för återhämtning. Sedan 1 dag lite lugnare men att det svider lite och sedan vila 2 dgr. Känns som det fungerar eftersom jag inte kör längre än 40-50km åt gången och i ett ganska lugnt tempo (Strava säger 80 zon 2). Mest att trampa runt men det svider i låren med jämna mellanrum (även på rakorna i motvind).

Igår körde jag en lugn (min känsla) 40 km och jag har fortfarande lite pump i låren. Jag är 7nte van av det här från styrketräningen, hur länge brukar det sitta i?
Bör jag vänta tills de har lagt sig innan nästa pass?

Cykling som träningsform
Slå till! Effektmätare på köpet???

Tillbaka
Topp