Cykling, stor investering

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan inte TS korrigera rubriken?
>
> Kanske finns en sån string?

Rapportera inlägget!

Senast ändrad:
erik h skrev:

> Och det är därför allting kommer att haverera
> ganska snart.
Dig kan man lita på. Alltid lika apokalyptisk.

Alltså, jag tycker det är ganska egalt om man lånar pengar för att köpa en cykel, handlar på kredit eller betalar med likvida medel. Problemet är om man man köper något man inte har råd med. Jag har köpt (tror jag) 19* cyklar sedan 1999 och jag finansierat köpen på alla möjliga vis, men oftast kontant. Min senaste (10700:-) köpte jag med sparade pengar, den innan kontant /(14000:-), den innan dess på kredit (25000:-). Alla dom tre cyklarna är såna som jag räknar med kommer att vara med mig i 25 år, på samma sätt som min MTB från 2003 kommer att få rulla Sörmlandsled på lördag.
Jag har haft jättemånga kul cyklar och några har blivit tjålade, men jag har alltid räknat med att gå back. Jag har gjort mitt val. Har inget tjusigt hem, har inget vackert badrum eller kök. Mina möbler är containerfynd, second hand eller arv. Jag har ingen sommarstuga, åker inte på en Thailandsemester varje vinter. Min TV är sju är gammal (tror jag). Och framförallt, jag har aldrig ägt en bil.
Men det betyder också att jag kan köpa randsydda brittiaka skor, dom cyklar jag vill ha och ha fem elgitarrer, ett PA och en 100 W Fenderförstärkare i vardagsrummet. Och cyklar får stå i soffan så mycket dom vill och kosta det jag har råd med.

* Edit: det blir 20, jag glömde De Visini Retro-racern med Mavic´s elektriska växlar som Phil byggde ihop åt mig 2006.

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> Man byter pengar mot skoj, vad det är värt är
> upp till var och en.

+1

T skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan inte TS korrigera rubriken?
> >
> > Kanske finns en sån string?
>
>
>
> Rapportera inlägget!

Haha. Det har jag helt missat! :) redigerat!

fphotography skrev:
> Om ekonomin verkligen är delad så är det inget
> problem....
>
> Jag vet att alla inte har en delad ekonomi men
> personligen tycker jag det är lite stört, som
> att leva tillsammans men ändå inte typ.
>
> /Freddo

Finns det någon uppenbar fördel med helt gemensam ekonomi? Jag och min sambo har mer eller mindre delad ekonomi, ett gemensamt konto för hus och bilkostnad där vi sätter in en summa varje månad... allt som blir över har vi på separata konton.

Vill jag köpa en väldigt dyr och onödig kolfiberpryl är det helt upp till mig sen... =) Ser inte vad som skulle bli bättre av att ha pengarna på ett gemensamt konto och sen vara tvungen att fråga om det är ok att köpa den onödiga kolfiberprylen?

//Kristoffer

Dr Gugge skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Om ekonomin verkligen är delad så är det
> inget
> > problem....
> >
> > Jag vet att alla inte har en delad ekonomi men
> > personligen tycker jag det är lite stört, som
> > att leva tillsammans men ändå inte typ.
> >
> > /Freddo
>
> Finns det någon uppenbar fördel med helt
> gemensam ekonomi? Jag och min sambo har mer eller
> mindre delad ekonomi, ett gemensamt konto för hus
> och bilkostnad där vi sätter in en summa varje
> månad... allt som blir över har vi på separata
> konton.
>
> Vill jag köpa en väldigt dyr och onödig
> kolfiberpryl är det helt upp till mig sen... =)
> Ser inte vad som skulle bli bättre av att ha
> pengarna på ett gemensamt konto och sen vara
> tvungen att fråga om det är ok att köpa den
> onödiga kolfiberprylen?
>
> //Kristoffer

Exakt så kör vi också med tillägget att vi båda skall ha lika mkt var efter delade kostnader. Ok, jag förlorar på det men, har man en trophy wife får man se det som en investering på samma sätt som en häftig kolfiberraket ;-)

Nja jag tycker ju att ifall jag valt att leva ihop med någon så handlar det om att dela liv. Om jag då köper en massa prylar för "min halva" utan att fråga efter min tjejs planer så slutar det med att antingen måste hon betala för mig oxå vid gemensamma aktiviteter. Eller så får hon göra saker på egen hand, vilket känns lite rubbat om man valt att leva ihop... Tycker jag/vi.

Då därför kollar vi av med varandra om det passar att köpa random pryl för eget bruk.

/Freddo

fphotography skrev:
> Nja jag tycker ju att ifall jag valt att leva ihop
> med någon så handlar det om att dela liv. Om jag
> då köper en massa prylar för "min halva" utan
> att fråga efter min tjejs planer så slutar det
> med att antingen måste hon betala för mig oxå
> vid gemensamma aktiviteter. Eller så får hon
> göra saker på egen hand, vilket känns lite
> rubbat om man valt att leva ihop... Tycker jag/vi.
>
>
> Då därför kollar vi av med varandra om det
> passar att köpa random pryl för eget bruk.
>
> /Freddo

+1
Helt min tanke.

Fliken skrev:
> Dr Gugge skrev:
> -----
> > fphotography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om ekonomin verkligen är delad så är det
> > inget
> > > problem....
>
> Exakt så kör vi också med tillägget att vi
> båda skall ha lika mkt var efter delade
> kostnader. Ok, jag förlorar på det men, har man
> en trophy wife får man se det som en investering
> på samma sätt som en häftig kolfiberraket ;-)

Vi har det tvärtom, sambon tjänar mer än mig men det går bra ändå... :)

fphotography skrev:
> Nja jag tycker ju att ifall jag valt att leva ihop
> med någon så handlar det om att dela liv. Om jag då köper en massa prylar för "min halva" utan > att fråga efter min tjejs planer...
>
> ...passar att köpa random pryl för eget bruk.
>
> /Freddo

Den biten löser vi ganska bra genom att kommunicera med varandra...

//Kristoffer

Tomaso skrev:
> Fliken, det är så mycket fel med ditt inlägg
> att en könsdebatt kan ta form vilken minut som
> helst.

Så är jag ju Stockholmare (Hofvare också), du vet sådana där som i velodromen. Därför tänker jag inte lyssna på dig.

Det spelar väl ingen roll om man har delad eller gemensam ekonomi?

Jag har i alla fall ett cykelkonto där jag sätter in delar av min veckopeng. När jag har sparat tillräckligt mycket och länge så kan jag köpa min drömcykel.

Eftersom jag inte sätter in hela veckopengen på cykelkontot så kan jag själv betala för mina övriga personliga utgifter. Skulle aldrig drömma om låta mitt cykelmissbruk gå ut över hushållets ekonomi.

För att kalla något för en investering så bör man väl räkna med att saken ska öka i värde, vilket sällan är fallet för en cykel. Cyklar belastar hobby-kontot, dvs saker man köper för att ha kul och det är väl en ypperlig sak att lägga pengar på.

Personligen köper jag cyklar för så mycket som jag tycker är rimligt i förhållande till min egen förmåga, och lite till. Dyraste hojen hittills kostade 20k. Dock tycker jag att det är barnsligt kul att hitta cyklar till bra priser på reor osv så vanligtvis tappar de inte så mycket i värde över tid. Köpte t.ex. min första racer för 9000:- (ny) och sålde den för 7700:- fyra år senare. Ganska billigt nöje.

Har sambo, barn, hus och sådant men hyfsat delad ekonomi. Frågar aldrig om lov för att köpa saker. Å andra sidan betalar jag typ allt.

Senast ändrad:
fastforward skrev:
> För att kalla något för en investering så bör
> man väl räkna med att saken ska öka i värde,
> vilket sällan är fallet för en cykel. Cyklar
> belastar hobby-kontot, dvs saker man köper för
> att ha kul och det är väl en ypperlig sak att
> lägga pengar på.

Är Förbifart Stockholm en investering eller skall vi ta det på hobbykontot? Den lär ju inte öka i värde i alla fall.

Snuten skrev:
>
> Att jämföra tex sommarstugeköp med cykelköp
> är inte möjligt. Om man inte har väldig otur
> blir förlusten då man säljer sommarstugan, bara
> lika med det man varit tvungen att stoppa in i
> form av löpande undrhåll och avgifter. Har man
> lite tur kan det tom bli en nettovinst. En cykel
> har däremot nästan garanterat en stupande
> värdeminskning från dag ett. Samma med de flesta
> MC-modeller.
>

Nä, det skulle ju i princip aldrig kunna ske....att fastighets-relaterade lån är större än värdet på fastigheten och ägare blir tvingade att sälja. Helt otänkbart, det skulle ju liksom bli som...som..en stor bolånebubbla, och det kan ju aldrig inträffa, eller det är i alla fall högst osannolikt.

Jag köpte en dyr cykel (till) förra veckan. Min sambo tyckte det var kul att jag köpte något som gjorde mig så glad.

Idag kom jag hem från jobbet och sade att jag nog hittat en köpare för den cykeln som nu blivit över. Hon frågade varför jag skulle sälja den. "Är det inte bra att ha en i reserv? Fyra cyklar har du väl plats för?"

Kanske inte tillförde något, men jag ville bara hälla lite salt på dem som har problem med "regeringen".

mmmrrrr skrev:
> fastforward skrev:
> -----
> > För att kalla något för en investering så
> bör
> > man väl räkna med att saken ska öka i
> värde,
> > vilket sällan är fallet för en cykel. Cyklar
> > belastar hobby-kontot, dvs saker man köper
> för
> > att ha kul och det är väl en ypperlig sak att
> > lägga pengar på.
>
> Är Förbifart Stockholm en investering eller
> skall vi ta det på hobbykontot? Den lär ju inte
> öka i värde i alla fall.

Att kalla vägbyggen för investeringar tycker jag låter sig göras då man räknat ut att summan av besparingar och ökade intäkter för samhället är större än kostnaden för själva vägen. I det enskilda fallet Förbifarten har dock t.ex. Uppdrag Granskning pekat på en hel del brister i beräkningarna vilket gör att bygget riskerar att misslyckas som investering. Man skulle faktiskt kunna sätta Förbifarten på någon sorts hobby-konto för bilister om det visare sig att kalkylen inte går ihop.

Investering som begrepp är, föga förvånande, mångtydigt.

Det kan definieras som införskaffning av en tillgång (d v s köp av ngt som inte konsumeras direkt).

Det jan definieras som det som ger positiv avkastning, IRR.

Ni kommer aldrig att förstå varandra eftersom ni talar om olika saker.

Som grund för urspårad tråd kan det dock säkert funka.

Som vanligt är det prioriteringar. Folk i allmänhet spenderar otroliga summor på sina bilar utan att reflektera. Jag och min fru köpte en bil då vi fick barn för två år sedan för 50000. Nu är den efter en snabb titt på Blocket värd 30000. Underhåll, skatt, försäkring och andra utgifter landar säkert på 15000. Vi tycker vår bil är billig, -35000 på två år (bensin ej räknad).
För några år sedan var medelpriset på en ny bil 236kkr. Värdeminskningen på en sådan på tre år är en väldigt fin cykel.

Ps jag gillade Jacobas exempel tidigare om skaffa nytt kök. I storstadsregionerna får man kanske tillbaka investeringen genom värdeökning. För övriga medborgare är det nästan liktydigt med att spola ner pengarna i vasken. Folk behöver inga kök i alla fall, hämtpizza och färdigrätter säljer som aldrig förr.

Om jag nån gång hamnar i ett nytt förhållande så kommer jag aldrig att gå med på delad ekonomi. Ett gemensamt konto för de gemensamma utgifterna (t ex boende, vissa försäkringar, bil, osv) som båda betalar lika mycket till. Resten gör man vad man vill med. Det förutsätter att båda har hyfsat lika inkomster och ekonomi i stort, annars kan det nog kännas märkligt.

I mitt förra förhållande hade vi (jag blev tvingad till det) ovanstående upplägg men med skillnaden att vi betalade in i proportion till inkomst. Eftersom hon hade en fantasilön på en bit över 30 000 och jag levde på CSN-almosa motsvarande ca 8000, så blev min andel väldigt liten i reda pengar. Det ledde till att resterande delen upp till beloppet som motsvarade hälften av de gemensamma kostnaderna inte kändes som mina pengar (ungefär 1500 kr), utan som en subvention från tjejen. Och det var inte bekvämt alls. Jag ville inte ha det så, men det var en av bara två saker vi blev osams om under hela förhållandet, så till slut gav jag med mig. Men var aldrig nöjd med upplägget.

Så aldrig mer!

I en relation där man lever nära varandra, och gärna gör saker tillsammans, kan det ju lätt bli knepigt om den ena personen har 100:- kvar när de gemensamma utgifterna är betalade och den andra har 10000:- kvar. Det skulle jag nog tycka inte är ett jämställt sätt att leva tillsammans på, hur ser det gemensamma livet ut egentligen, och hur kul blir det, när bara den ene har råd att göra någonting hela tiden?

fredrikw skrev:
> I en relation där man lever nära varandra, och
> gärna gör saker tillsammans, kan det ju lätt
> bli knepigt om den ena personen har 100:- kvar
> när de gemensamma utgifterna är betalade och den
> andra har 10000:- kvar. Det skulle jag nog tycka
> inte är ett jämställt sätt att leva
> tillsammans på, hur ser det gemensamma livet ut
> egentligen, och hur kul blir det, när bara den
> ene har råd att göra någonting hela tiden?

Det beror nog på vilken syn man har på ett förhållande. Jag ser det som två individer som under en period (som kan vara livet ut) delar vissa saker.

Jag har varit den (mycket) fattigare parten i ett förhållande, som jag skrev, och det var inte trevligt att bli "subventionerad". Men trivs man med det så för all del. Hellre fattig och självständig än lite mindre fattig och i ständig, påtvingad tacksamhetsskuld. Jag kände mig alltid skyldig när jag använde den andel av pengarna som jag inte ansåg var min.

Den stora investeringen är väl all tid man cyklar.
Så varför inte göra all denna tid roligare med en så bra cykel man har råd med ?

Då blir man lyckligare och trevligare mot omvärlden, särskilt de närmaste som familjen.

Har en cyklande fru som just nu går och suktar efter en ny cykel igen, ingen ide att hålla emot ;-)

JPL skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> >
> > Att jämföra tex sommarstugeköp med cykelköp
> > är inte möjligt. Om man inte har väldig otur
> > blir förlusten då man säljer sommarstugan,
> bara
> > lika med det man varit tvungen att stoppa in i
> > form av löpande undrhåll och avgifter. Har
> man
> > lite tur kan det tom bli en nettovinst. En
> cykel
> > har däremot nästan garanterat en stupande
> > värdeminskning från dag ett. Samma med de
> flesta
> > MC-modeller.
> >
>
> Nä, det skulle ju i princip aldrig kunna
> ske....att fastighets-relaterade lån är större
> än värdet på fastigheten och ägare blir
> tvingade att sälja. Helt otänkbart, det skulle
> ju liksom bli som...som..en stor bolånebubbla,
> och det kan ju aldrig inträffa, eller det är i
> alla fall högst osannolikt.

Jo visst övervärderas fastigheter och visst går priserna upp och ned på den marknaden. Självklart. Detta beror väl bla på det perversa och urspårade förhållande vi har till konsumtion och till att låna pengar?

Men att jämställa två produkter som en hobbycykel och en sommarstuga då det gäller värdeminskning/potentiell värdeökning blir nog lite konstigt. Det är två olika slags lyxkonsumtion.

Personligen är jag tveksam till att låna även till sommarstugeköpet.

Då det gäller frågan om gemensam eller delad ekonomi i förhållande till lyxkonsumtion, så löser sig den saken automatiskt när man gifter sig. Åtminstone i teorin...

Konstigt att så mycket fokus i tråden läggs på inköp av cykel/cyklar vad det gäller kostnaden för cykling. Ett cykelmissbruk kostar ju även i form av underhåll, kringutrustning (kläder etc) och, i mitt fall, framför allt cykelresor. Lägger visserligen en del pengar på cyklar, men på senare år överskuggas det klart av kostnaderna för lyxen att få cykla på mer kuperade platser. Och där är andrahandsvärdet garanterat noll!

Med en skaplig lön, låg boendekostnad, noll intresse för flashig inredning, ingen faiblesse för tröjor som kostar skjortan (eller en hygglig cykel) och ingen bil så blir det dock utrymme för att faktiskt kunna unna sig att lägga ner en del pengar inköp av härliga upplevelser utan att för den skull leva på marginalen.

Alternativet till att använda pengar till resor nu vore att bygga på penninghögen och potentiellt kunna sluta jobba lite tidigare. Men vem vet i vilket skick man är om 20-30 år när pension kan börja bli något att överväga? Man kanske inte ens lever? Dessutom tycker jag faktiskt i grunden att det är rätt trevligt att jobba, så det är mycket möjligt att jag kommer att fortsätta jobba även efter det att jag strikt sett kanske inte skulle behöva göra det. Med ovanstående i tankarna känns det rimligare att utnyttja en del av det ekonomiska spelrummet jag har till att löpande ge mig själv måttliga doser av bergscykling istället för att spara ihop till en gigantisk pensionärsdos.

GoranS skrev:
> Konstigt att så mycket fokus i tråden läggs på
> inköp av cykel/cyklar vad det gäller kostnaden
> för cykling. Ett cykelmissbruk kostar ju även i
> form av underhåll, kringutrustning (kläder etc)
> och, i mitt fall, framför allt cykelresor.
> Lägger visserligen en del pengar på cyklar, men
> på senare år överskuggas det klart av
> kostnaderna för lyxen att få cykla på mer
> kuperade platser. Och där är andrahandsvärdet
> garanterat noll!
>
> Med en skaplig lön, låg boendekostnad, noll
> intresse för flashig inredning, ingen faiblesse
> för tröjor som kostar skjortan (eller en hygglig
> cykel) och ingen bil så blir det dock utrymme
> för att faktiskt kunna unna sig att lägga ner en
> del pengar inköp av härliga upplevelser utan att
> för den skull leva på marginalen.
>
> Alternativet till att använda pengar till resor
> nu vore att bygga på penninghögen och
> potentiellt kunna sluta jobba lite tidigare. Men
> vem vet i vilket skick man är om 20-30 år när
> pension kan börja bli något att överväga? Man
> kanske inte ens lever? Dessutom tycker jag
> faktiskt i grunden att det är rätt trevligt att
> jobba, så det är mycket möjligt att jag kommer
> att fortsätta jobba även efter det att jag
> strikt sett kanske inte skulle behöva göra det.
> Med ovanstående i tankarna känns det rimligare
> att utnyttja en del av det ekonomiska spelrummet
> jag har till att löpande ge mig själv måttliga
> doser av bergscykling istället för att spara
> ihop till en gigantisk pensionärsdos.

Ngn Raphatröja eller två har du i alla fall investerat i ...

Senast ändrad:
Så för att vinna ska man alltså skuldsätta sig så mkt man kan - belånar bostad upp över taknocken, tar alla tänkbara lån med hur galna villkor som helst, drar sen iväg och cyklar upp pengarna och avslutar med att fronta med en lastbil när de sista korvörena är brända?

GoranS skrev:
> Så för att vinna ska man alltså skuldsätta sig
> så mkt man kan - belånar bostad upp över
> taknocken, tar alla tänkbara lån med hur galna
> villkor som helst, drar sen iväg och cyklar upp
> pengarna och avslutar med att fronta med en
> lastbil när de sista korvörena är brända?

Ha ha. Det låter ju faktiskt som en plan trots allt.

GoranS skrev:
> Så för att vinna ska man alltså skuldsätta sig
> så mkt man kan - belånar bostad upp över
> taknocken, tar alla tänkbara lån med hur galna
> villkor som helst, drar sen iväg och cyklar upp
> pengarna och avslutar med att fronta med en
> lastbil när de sista korvörena är brända?

Ta så många sms-lån du kan också.

Fast det bästa vore ju såklart om man kan leasa hojen, precis som privatleasing av en bil. Du slipper låna degen och kontot har pengar över till annat, det kanske rent av räcker till 2 cyklar. Win-Win så det stänker om det. Hmmmm......"Matteboys Cykelleasing AB" vore kanske något.....Leasa din nya racer hos mig, all service ingår i avtalet och efter 36 månader kan du lösa ut den eller förnya avtalet med en ny fin och dyr racer.

matteboy skrev:
> Fast det bästa vore ju såklart om man kan leasa
> hojen, precis som privatleasing av en bil. Du
> slipper låna degen och kontot har pengar över
> till annat, det kanske rent av räcker till 2
> cyklar. Win-Win så det stänker om det.
> Hmmmm......"Matteboys Cykelleasing AB" vore kanske
> något.....Leasa din nya racer hos mig, all
> service ingår i avtalet och efter 36 månader kan
> du lösa ut den eller förnya avtalet med en ny
> fin och dyr racer.

Eller så leasar du den av dig själv med lägre ränta om bostaden är säkerhet ... det blir ju mkt billigare, och skulden har du likväl.

Cerb skrev:
> > Jag kan väl knappast vara den enda som har
> helt
> > delad ekonomi där hemma?
>
> Antar att du egentligen menar helt gemensam
> ekonomi.

Om du delar en läsk med någon, har ni en varsin burk då? :)

Delad = gemensam

I alla fall när det kommer till hemekonomi.

:)

Själv har jag ersatt en bil med en lådcykel. Bilen kostade mig 25000 kr per år. Lådcykeln kostade 25000 i inköp. Om cykeln håller i 5 år - vilket jag tror är lågt räknat - kommer jag att ha sparat 25000*5-25000 = 100000 kr. Om jag då inte slösar bort dessa 100000 kr utan placerar dem så innebär det en inkomst.

Om man tittar månadskostnadsmässigt så kostade bilen mig ca 2100 kr per månad. Lådcykeln kostar 420 kr per månad (antaget 5 års livslängd). Om jag då dessutom placerar de 100000 kr jag sparat så innebär det ytterligare några hundralappar i skillnad.

Så månadskostnadsmässigt efter det femte året blir det istället för 2100 kr minus, 420 - 300 (om man räknar med 3% avkastning på mina 100000). Om man håller på längre så blir till slut cyklandet en ren vinst, o om man räknar på 10 år och sparar ihop 200000 kr, så blir kostnaden för de 2 cyklarna 50000 kr, men ränteintäkten på 200000 kr kommer överstiga det.

Min sambo har fler och, om jag inte minns fel, dyrare cyklar än mig. Vi delar på de gemensamma utgifterna och sen är det upp till var och en att göra vad man vill för övriga pengar. Det är aldrig något problem då ingen av oss är dum i huvet och köper saker som skulle äventyra vår förmåga att ha råd med mat eller att göra roliga saker tillsammans. Jag tjänar lite mer och betalar därför lite oftare om vi är ute och äter eller dylikt.

Om någon av oss vill köpa något dyrt så är det inget som sker "bakom ryggen" på den andra eftersom vi istället ber varandra om råd och väger för och nackdelar tillsammans. För mig känns det konstigt att man måste övertala sin partner om vad man vill köpa om det ligger inom ramarna för vad ens ekonomi klarar av.

Men som någon sa "man väljer väl vem man vill leva med".

Fliken skrev:
> matteboy skrev:
> -----
> > Fast det bästa vore ju såklart om man kan
> leasa
> > hojen, precis som privatleasing av en bil. Du
> > slipper låna degen och kontot har pengar över
> > till annat, det kanske rent av räcker till 2
> > cyklar. Win-Win så det stänker om det.
> > Hmmmm......"Matteboys Cykelleasing AB" vore
> kanske
> > något.....Leasa din nya racer hos mig, all
> > service ingår i avtalet och efter 36 månader
> kan
> > du lösa ut den eller förnya avtalet med en ny
> > fin och dyr racer.
>
>
> Eller så leasar du den av dig själv med lägre
> ränta om bostaden är säkerhet ... det blir ju
> mkt billigare, och skulden har du likväl.

Fast då dödas min företagsidé, så även om man kan göra så är det inte rätt.

Våra löner, barnbidrag osv går in på ett gemensamt konto. När allt gemensamt är betalt delas resten lika och flyttas över till två privata konton. Vad man gör med sina pengar är individuellt.

Det skulle aldrig fungera annars, jag har flera dyra hobbies, jag spekulerar i aktier med högre risk, jag köper dyrare öl och vin än "normala människor" osv. Vad min fru gör för sina pengar vet jag faktiskt inte riktigt :)

(Givetvis finns det lite budgetar och buffertar och sånt i bakgrunden, men poängen är att vi tjänar ungefär lika mycket, betalar lika mycket för det gemensamma och får lika mycket i "fickpengar".)

Jag har tavlor hemma för ungefärligt inköpsvärde 200´ men jag skall vara glad om jag kan sälja dem för 50´ . Och jag kan knappast pendla till jobbet med dem. Regeringen är dock inte inblandad. Frun uppskattar dem dock.

Är det OK?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp