Cyklist påkörd i farlig korsning

geologen

Aktiv medlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2521469-cyklist-pakord-av-bil-ford-till-sjukhus

Jag gick förbi där när hon lastades in i ambulansen, men jag vet inte hur krocken gick till. Däremot vet jag att korsningen blivit fullkomligt livsfarlig sen den byggdes om från ljusreglerad korsning till rondell. Nåt ärkepucko har gjort rondellen tvåfilig och nästan helt rak. Följden blir att de som ska rakt igenom håller normala 60-70 hela vägen (det är en 50-väg, men många kör alldeles för fort, än mer nu när det inte är trafikljus i vägen). Att då hinna se och stanna för en cyklist som kommer ut för att korsa (på olycksplatsen gäller svängningsregeln), det är inte lätt.

Jag förstod vilken plats det handlade om bara genom att läsa din text. Jag är inte heller förvånad över att det inträffar olyckor där.

Jo, jag förstod också vilken korsning det handlade om genom din text.
Förstår verkligen inte hur den nya lösningen är bättre på annat sätt än att bilar på Björlandavägen kan hålla högre hastighet genom rondellen?

Jag klagade redan innan de började bygga. Men jag fick svaret att det kommer bli säkrare och att man inte kan ha fartgupp där på grund av att det skulle medföra vibrationer i marken. Dessutom skulle det bli säkrare med en rondell eftersom de har byggt GC-bana utmed Gustaf Daléngatan. Nu har man satt dit uppstickande hål för skyltar i den men det blir nog ännu säkrare då antar jag. Dessutom gör man ju rondell i korsningen Tuvevägen-Wieselgrensgatan.

Oj, fel korsning. Jag menade Swedenborgsplatsen, den är också ombyggd och farlig.

Senast ändrad:
@geologen
Vilken överfart var det personen blev överkörd på?

Den korsningen och även i viss mån den vid Swedenborgsplatsen har man prioriterat att bilarna skall ha flyt genom korsningen med priset att säkerheten för gående och cyklister blivit långt sämre. Antalet olyckor kanske inte kommer att öka med tanke på att man som cyklist är medveten om att man behöver ha total koll i 360 grader för man vet att bilförarna inte hinner uppfatta enstaka gående eller cyklister. Men konsekvenserna av de olyckor som kommer att inträffa kommer att vara värre än tidigare. Som det har skrivits så är det möjligt att hålla 60 km/h genom cirkulationsplatsen, vilket också en del gör. Med dubbla filer genom cirkulationsplatsen innebär det att omkörningar vid övergångsstället är vardagsmat. Jag har själv sett flera tillbud där främst gående har varit mycket nära att ha blivit överkörda av BMW:s (och "liknande" fordon) där föraren sett möjligheten att blåsa om ett antal fordon som stannat för att släppa fram gående på övergångsstället.

roller skrev:
-------------------------------------------------------
> @geologen
> Vilken överfart var det personen blev överkörd
> på?
>
> Den korsningen och även i viss mån den vid
> Swedenborgsplatsen har man prioriterat att bilarna
> skall ha flyt genom korsningen med priset att
> säkerheten för gående och cyklister blivit
> långt sämre. Antalet olyckor kanske inte kommer
> att öka med tanke på att man som cyklist är
> medveten om att man behöver ha total koll i 360
> grader för man vet att bilförarna inte hinner
> uppfatta enstaka gående eller cyklister. Men
> konsekvenserna av de olyckor som kommer att
> inträffa kommer att vara värre än tidigare. Som
> det har skrivits så är det möjligt att hålla
> 60 km/h genom cirkulationsplatsen, vilket också
> en del gör. Med dubbla filer genom
> cirkulationsplatsen innebär det att omkörningar
> vid övergångsstället är vardagsmat. Jag har
> själv sett flera tillbud där främst gående har
> varit mycket nära att ha blivit överkörda av
> BMW:s (och "liknande" fordon) där föraren sett
> möjligheten att blåsa om ett antal fordon som
> stannat för att släppa fram gående på
> övergångsstället.

man kanske kan bygga separata vägar där man inte får köra bmw? för barnens skull

underscore skrev:
>
> man kanske kan bygga separata vägar där man inte
> får köra bmw? för barnens skull

Det var ingen dum idé.

geologen skrev:
> (på olycksplatsen gäller svängningsregeln),

Oj, den har jag missat. Hur funkar den?

Var det på den sidan där man cyklar bakom ett sånt där elhus precis innan man kommer ut på vägen så man är helt skymd för all trafik och dessutom inte ser något fören man är ute på vägen? Alltså i fyrklövern-hörnet av rondellen eller vad man ska säga?

Nu påstår jag inte att den som drabbades var ouppmärksam, men jag blir helt j..a matt när jag cyklar i innerstan och ser alla ärkepuckon på två hjul. Proppar i öronen, rött ljus, trottoarer, snabbt ut framför bilar och mellan spårvagnar. Noll riskbedömning och ingen tanke på att vara lite defensiv och söka ögonkontakt.

Först när man inser att det inte handlar om rätt eller fel utan om att som oskyddad trafikant överleva morgondagen, har man kommit en bit på väg.

Oklart om det är denna som åsyftas, då jag inte har koll på cirkulationsplatsen som diskuteras...

Stumpy skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (på olycksplatsen gäller svängningsregeln),
>
> Oj, den har jag missat. Hur funkar den?

Bilagor

NiclasY skrev:
> Nu påstår jag inte att den som drabbades var
> ouppmärksam, men jag blir helt j..a matt när jag
> cyklar i innerstan och ser alla ärkepuckon på
> två hjul. Proppar i öronen, rött ljus,
> trottoarer, snabbt ut framför bilar och mellan
> spårvagnar. Noll riskbedömning och ingen tanke
> på att vara lite defensiv och söka ögonkontakt.
>
>
> Först när man inser att det inte handlar om
> rätt eller fel utan om att som oskyddad trafikant
> överleva morgondagen, har man kommit en bit på
> väg.

En ganska viktig poäng i sammanhanget är att all infrastruktur för bilar byggs så att misstag ska leda till så lindriga konsekvenser slm möjligt. Att moralisera fungerade aldrig för att få ner dödligheten på väg och lär inte göra det för cyklister heller. Den insikten behöver nå fram till de som planerar för cykel.

Jag ser ärkepuckon dagligen i alla typer av fordon eller utan fordon. Dock färre här ute i glesbygden än i Gbg.

Tillbaka
Topp