Cyklister de bästa bilisterna

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Vill testa om min teori stämmer, åtminstone till vad den enligt vad var och ens egna uppfattning är.

Jag började cykla mycket, speciellt cykelpendling i Stockholm för ca 8 år sedan. Cyklingen gav mig ett helt annat perspektiv på trafiken och jag insåg snabbt att ”alla vill döda mig”, mest ofrivilligt om än av ren slarvighet, oaktsamhet och nonchalans.

Jag började visualisera alla, bilar, cyklar, gångare, att de när som helst skulle göra något oväntat, främst stt de skulle köra/gå rakt ut framför mig. Jag lärde mig därmed att anpassa fart och avstånd, men även att ständigt vara beredd att bromsa eller veja.

En bieffekt är att jag idag upplever mig själv om en mycket säkrare och medveten bilist. Jag håller alltid hastigheten, jag tittar och är medveten om omgivningen, speciellt oskyddade trafikanter, jag är lugn och hetsar inte.

Hur upplever ni det? Är ni bättre bilister tack vare att ni cyklar?

Nej. Cyklister är generellt inte mer uppmärksamma, laglydiga (beror på vad man jämför) eller har mer trafikvett än bilister. Dvs det är inte för att du cyklat mycket i storstan som du är en trevlig cyklist eller bilist, utan för att du var och är som du är. Din cykling må bara förstärkt vad som redan fanns där genom att du fått mer erfarenhet. Du hade kommit dit med bilen också. (Så bara delvis kan du ha rätt då det är lättare att klocka cykeltimmar). Det är annars bara läsa cykelgrupper på Facebook. Bland cyklisterna finns alla analoger (läs:idioter) som finns bland bilister.

Senast ändrad:
Forskning från bla VTI visar att beteende i trafiken, oavsett om det är bra eller dåligt, beror på människan och inte vilken trafikantgrupp hen tillhör för stunden. En buse är en buse oavsett om det är en ratt eller styre hen greppar.
Överhuvudtaget finns mycket intressant att läsa på VTI så ett besök där rekommenderas.

Jag måste säga att framföra lastbil ökar framförhållningen avsevärt. Jag har upplevt samma sak på fixie, det (jag...) går inte att tvärnita på stället och då följer jag trafiken med större fantasi och intresse. Borde ändå leda till en lite bättre trafikant.

Forskning från bla VTI visar att beteende i trafiken, oavsett om det är bra eller dåligt, beror på människan och inte vilken trafikantgrupp hen tillhör för stunden. En buse är en buse oavsett om det är en ratt eller styre hen greppar.
Överhuvudtaget finns mycket intressant att läsa på VTI så ett besök där rekommenderas.
Det vore intressant att läsa mer om detta. Hittade ingenting via din länk. Jag tror att en hel del idioti (inte all!) i trafiken kan härledas till situationer snarare än personlighetsdrag, vilket i så fall kan utgöra exempel på fundamentala attributionsfelet.

Det vore intressant att läsa mer om detta. Hittade ingenting via din länk. Jag tror att en hel del idioti (inte all!) i trafiken kan härledas till situationer snarare än personlighetsdrag, vilket i så fall kan utgöra exempel på fundamentala attributionsfelet.
Personligen tror jag det är kulturellt betingat. Bilen har sedan den gjorde intrång i samhället alltid varit priviligerad. Bilen och bilisterna ska fram. I trafikmaktordningen är fortfarande kung, hur mycket man än ”satsar” på cykel och kollektivtrafik är det ändå bilvägen som får ta bästa platsen och den rakaste vägen, cykel och gångvägar får dela på det som blir över.

I media och till och med myndigheters kommunikation är bilisters skador på omgivning och människor alltid beskriven i förlåtande ordalag. Allt beskrivs som olyckor trotts att det i nära 100% av fallen rör sig om ett trafikbrott. ”gärningsmannen” blir ofta till och med helt ansvarsbefriad och istället är det ”Bil körde in i…”, inte bilist körde in i… osv.

Kort sagt, det finns en mycket förlåtande kultur kring att bete sig som en idiot när man kör bil. Till den grad att det allmänt klagas mer på dem som håller hastigheten än de som kör för fort.

Med det sagt tror jag inte att man per automatik blir en bättre bilist bara för att man cyklar ibland. Men om man cyklar lite snabbare och regelbundet i blandtrafik i mellanstora (och större) städer får man lära sig snabbt.

Största skillnaden för mig som cyklist-bilist är att det är omöjligt att bli provocerad av en cyklist, hur dumt de än beter sig, och få lust att hämnas på dem för att de gör nåt förment fel. Man vet ju bara alltför väl hur sårbara de är, och att det skulle vara den enklaste sak i världen att lemlästa en cyklist om man fick för sig att använda sin bil som ett vapen.

Största skillnaden för mig som cyklist-bilist är att det är omöjligt att bli provocerad av en cyklist, hur dumt de än beter sig, och få lust att hämnas på dem för att de gör nåt förment fel. Man vet ju bara alltför väl hur sårbara de är, och att det skulle vara den enklaste sak i världen att lemlästa en cyklist om man fick för sig att använda sin bil som ett vapen.
Ja, det är en del. Men visst är du mycket mer medveten när du sitter i bilen om cykelbanor och att exempelvis inte ställa dig rakt över den när du kommer till en korsning?

Det där är ju mer ett personlighetsdrag än att det beror på om man sitter på en cykel än i en bil.
Däremot lär man sig ju att mycket bättre samspela i trafiken, att undvika att skapa onödiga risker, och få en bättre förståelse för ”den andra” när man använder båda fordonen. Ett utmärkt exempel är ju att man som bilist vet var den dolda vinkeln är och även lär sig andra tillfällen som kan vara riskabla, vilket jag som cyklist då kan hjälpa till att minska olycksrisken genom att undvika att smyga upp i dolda vinkeln till höger om bilar/lastbilar i korsningar, att vara medveten om att bilister kan ha svårt att se mig även i andra situationer.

Som motorcyklist lärde jag mig snabbt att utgå ifrån att alla andra (var idioter och) ville döda mig. Medvetet eller omedvetet. Som cyklist har jag utgått från samma princip. Jag (på cykel eller motorcykel) syns sämre än ett större fordon och är lättare att missa. Plus att det är jag som råkar illa ut. Jag försöker göra det smidigt för mig och andra. Det känns tyvärr ibland/ofta som den inställningen är undantaget i trafiken numera.

Jag skulle säga att de bästa trafikanterna är de som sätter sig in hur de andra kan agera och tänka och kan ta erfarenheter från andra trafikslag. Jag cyklar en hel del, åker bil ibland (lyckligtvis aldrig i rusning, men har tidigare kört bud) och går en hel del, och kliver sällan in enbart i en roll, utan är mer en trafikant på cykel. Man har framförhållning, redo att bromsa vid rödljus, nära taxibilar, o.d.

Om man aldrig har kört bil tror jag det kan va svårt att förstå hur dålig man som cyklists eller gående sysn i vissa ljusförhållanden. Och hur bra man ser allt runtomkring sig när man cyklar om man vrider huvudet ett halvt varv

Jag skulle säga att de bästa trafikanterna är de som sätter sig in hur de andra kan agera och tänka och kan ta erfarenheter från andra trafikslag. Jag cyklar en hel del, åker bil ibland (lyckligtvis aldrig i rusning, men har tidigare kört bud) och går en hel del, och kliver sällan in enbart i en roll, utan är mer en trafikant på cykel. Man har framförhållning, redo att bromsa vid rödljus, nära taxibilar, o.d.
Ja, det krävs såklart en viss portion ödmjukhet. Men jag tycker ofta jag ser bilister som inte ens är medvetna om att det finns en cykelbana som de korsar eller som inte tittar åt det hållet. Det är inte bara ”rally folket” som medvetet kör för fort (”hastighetsbegränsningen är för dem som inte kan köra”) utan även småbarnsmorsor, gubbar och ja, all möjliga, som bara inte har koll. Jag upplever att jag var mycket mindre medveten innan jag började cykla mycket.

Det där är ju mer ett personlighetsdrag än att det beror på om man sitter på en cykel än i en bil.
Det tycker jag inte. Kan bli ordentligt provocerad av andra bilar som kör fult mot mig som bilist. Blir inte provocerad av cyklist som bilist. Det är mer den konkreta erfarenheten av nästan gränslös sårbarhet när man som cyklist håller på att smälla med en bil, eller håller på att bli blåst av vägen av en lastbil som kör om med alldeles för lite sidoavstånd. En stark identifikation och brödraskap med cyklister, även som bilist är jag till 40% "cyklist". Känner inget brödraskap gentemot andra bilister, de är bara för många, ett hot mot min egen säkerhet, anonyma, enerverande konkurrenter om samma begränsade habitat.

Ja, det krävs såklart en viss portion ödmjukhet. Men jag tycker ofta jag ser bilister som inte ens är medvetna om att det finns en cykelbana som de korsar eller som inte tittar åt det hållet. Det är inte bara ”rally folket” som medvetet kör för fort (”hastighetsbegränsningen är för dem som inte kan köra”) utan även småbarnsmorsor, gubbar och ja, all möjliga, som bara inte har koll. Jag upplever att jag var mycket mindre medveten innan jag började cykla mycket.
Ja, det jag menar är att de som är bäst är de som är flera olika trafikanter. Cyklister eller fotgängare som aldrig suttit bakom en ratt verkar inte ha koll på hur dåligt man syns i döda vinkeln, mörkret osv, samt överskattar bilars bromsar och bilisters reaktionsförmåga.

Om man aldrig har kört bil tror jag det kan va svårt att förstå hur dålig man som cyklists eller gående sysn i vissa ljusförhållanden. Och hur bra man ser allt runtomkring sig när man cyklar om man vrider huvudet ett halvt varv
Ja, men där finns också en ”kultur” av att hävda att man inte såg. Det finns ingen som drar slutsatsen att ”jag såg inte”, med andra ord körde för fort eller var inte tillräckligt uppmärksam. Det är få situationer som är så förlåtande som att orsaka en trafik”olycka” med bil.

Ja, men där finns också en ”kultur” av att hävda att man inte såg. Det finns ingen som drar slutsatsen att ”jag såg inte”, med andra ord körde för fort eller var inte tillräckligt uppmärksam. Det är få situationer som är så förlåtande som att orsaka en trafik”olycka” med bil.
Syftar mest på gående och cyklister som inte använder lampor/reflexer. Man kan cykla rätt bra i belyst miljö utan lampor för det mesta om det int eär beckmörkt men man syns väldigt dåligt.

Förlåtande?? Tror de flesta skulle få en enorm ångest av att köra på någon så den skadas allvarligt t.ex.

Det är absolut så som du säger, tycker jag. Jag har kört massor av bil i Stockholms City (bott i Gamla Stan och efter det pendlat genom stan till Gärdet från Södertörn innan det blev helt orimligt trafikmässigt) men också cyklat och gått. Numera cyklar jag till 99%. Som cyklist förstår jag varför bilarna gör som de gör i många lägen, och cyklar klart defensivt. Som bilist har jag lättare att förstå varför cyklister gör som de gör i vissa lägen och kan förutspå saker som jag antagligen inte klarat av annars.

Det enda jag fortfarande inte förstår är varför det promeneras så mycket i cykelbanorna och varför gående helt oprovocerat kan göra en 90-gradare och gå rakt ut i körbanan utan att se sig för.. :-)

Men sen verkar jag vara en av få som tycker att de flesta bilisterna i city beter sig hänsynsfullt. Inte alla förstås, men de flesta. Brukar försöka vinka och tacka varje gång jag blir framsläppt eller visad lite extra hänsyn. Det är otroligt sällan jag känner mig trängd eller otrygg som cyklist i city.

Mest störigt är de som parkerar i cykelbanan / på trottoaren så att gående och cyklister tvingas ut i körbanan, t.ex. ofta utanför VAG-lokalerna på Hamngatan.

Ödmjuk och defensiv i trafiken kommer man långt på oavsett om man går, cyklar eller kör bil. Som bilförare krävs dock ett visst mått av framfusighet ibland även om det är bättre i Stockholm än i t.ex. Göteborg (har bott där i fem år men faktiskt knappt cyklat i stan).

Senast ändrad:
Det är absolut så som du säger, tycker jag. Jag har kört massor av bil i Stockholms City (bott i Gamla Stan och pendlat genom stan till Gärdet innan det blev helt orimligt trafikmässigt) men också cyklat och gått. Numera cyklar jag till 99%. Som cyklist förstår jag varför bilarna gör som de gör i många lägen, och cyklar klart defensivt. Som bilist har jag lättare att förstå varför cyklister gör som de gör i vissa lägen och kan förutspå saker som jag antagligen inte klarat av annars.

Varför tar bilen från Gamla Stan till Gärdet?? Det är väl en riktigt fin cykelpendling! Inte långt heller.

Det enda jag fortfarande inte förstår är varför det promeneras så mycket i cykelbanorna och varför gående helt oprovocerat kan göra en 90-gradare och gå rakt ut i körbanan utan att se sig för.. :-)

Cykelbanor i Sverige är felkonstruerade. I Nederländerna är det alltid en trottoarkant mellan cykelbanan och gångbanan. Utan höjdskillnad är det svårt för gångtrafikanter att märka upp att man kommer på cykelbanan.

Men sen verkar jag vara en av få som tycker att de flesta bilisterna i city beter sig hänsynsfullt. Inte alla förstås, men de flesta. Brukar försöka vinka och tacka varje gång jag blir framsläppt eller visad lite extra hänsyn. Det är otroligt sällan jag känner mig trängd eller otrygg som cyklist i city.

Jag håller med generellt. För mig är det mest störande att nästan hälften av bilister inte använder blinker. Därför måste man har koll på en subtil vinkling av bilen eller framhjul vid korsningar för att förstår om bilister ska svänga till höger. Ja, det är ett till problem, att bilister ofta inte tittar om de finns cyklister till höger när dom ska svänga till höger.

Mest störigt är de som parkerar i cykelbanan / på trottoaren så att gående och cyklister tvingas ut i körbanan, t.ex. ofta utanför VAG-lokalerna på Hamngatan.

Ödmjuk och defensiv i trafiken kommer man långt på oavsett om man går, cyklar eller kör bil. Som bilförare krävs dock ett visst mått av framfusighet ibland även om det är bättre i Stockholm än i t.ex. Göteborg.

I Nederländerna är cyklister första "problemet" man blir konfronterad med när man tar lektioner till körkort. Det finns så många att man alltid måste har koll. I Stockholm har cyklisttätheten åkt så mycket i sista decennium att det är klart att cyklister tar mycket mer hänsyn till varandra. Jag har också haft färre problem med bilar, så tror att även bilister har blivit mer van med cyklister.

Varför tar bilen från Gamla Stan till Gärdet?? Det är väl en riktigt fin cykelpendling! Inte långt heller.

Jag förstod att det skulle misstolkas så jag förtydligade lite. Då gick jag oftast till jobbet - sålde faktiskt bruksbilen då det mest var bök med parkering. Bilpendlingen var när vi flyttade ut från stan.

Cykelbanor i Sverige är felkonstruerade. I Nederländerna är det alltid en trottoarkant mellan cykelbanan och gångbanan. Utan höjdskillnad är det svårt för gångtrafikanter att märka upp att man kommer på cykelbanan.

Ja, det finns en hel del att göra. Men det är klart bättre än i kommunen jag bor, här är cykelbanor oftast sedda som individer som inte har något med andra cykelbanor alls att göra. Det är en snutt här, en där, ofta på olika sidor om vägen.

Det är bra med perspektiv, när vi hade massa amerikaner i stan under SSWC 2006 så uttryckte många av dem att det var otroligt cykelvänligt i Stockholm. Men det går ju att göra väldigt mycket mer förstås.

Jag håller med generellt. För mig är det mest störande att nästan hälften av bilister inte använder blinker. Därför måste man har koll på en subtil vinkling av bilen eller framhjul vid korsningar för att förstår om bilister ska svänga till höger. Ja, det är ett till problem, att bilister ofta inte tittar om de finns cyklister till höger när dom ska svänga till höger.

Superkoll på speglarna efter cyklister och alltid kolla döda vinkeln är typiskt en sån sak som jag blivit extremt noga med efter att ha cyklat mycket i stan.

Jag har också haft färre problem med bilar, så tror att även bilister har blivit mer van med cyklister.

Ja, det håller jag helt klart med om. Är det förresten någon "utbildning" för cyklister i NL i skolan eller liknande? När vi "fick" börja cykla till skolan i 4:e klass så kom polisen och gick igenom lite regler, vi övade vänstersväng över mötande fil och lite andra saker. Tror inte det sker idag.

Jag förstod att det skulle misstolkas så jag förtydligade lite. Då gick jag oftast till jobbet - sålde faktiskt bruksbilen då det mest var bök med parkering. Bilpendlingen var när vi flyttade ut från stan.

Ja, det finns en hel del att göra. Men det är klart bättre än i kommunen jag bor, här är cykelbanor oftast sedda som individer som inte har något med andra cykelbanor alls att göra. Det är en snutt här, en där, ofta på olika sidor om vägen.

Det är bra med perspektiv, när vi hade massa amerikaner i stan under SSWC 2006 så uttryckte många av dem att det var otroligt cykelvänligt i Stockholm. Men det går ju att göra väldigt mycket mer förstås.

Superkoll på speglarna efter cyklister och alltid kolla döda vinkeln är typiskt en sån sak som jag blivit extremt noga med efter att ha cyklat mycket i stan.

Ja, det håller jag helt klart med om. Är det förresten någon "utbildning" för cyklister i NL i skolan eller liknande? När vi "fick" börja cykla till skolan i 4:e klass så kom polisen och gick igenom lite regler, vi övade vänstersväng över mötande fil och lite andra saker. Tror inte det sker idag.
Där jag gick i skolan så hade vi en hel dag varje år i mellanstadiet där vi hade cykeltema. Övningar för att öva på balansen, genomgång av trafikregler, polis som kollade genom cykelns trafiksäkerhet.

Vettesjutton om de har något snack i dagens skola om hur man skall uppföra sig i trafiken. Folk som cyklar på vänster sida och folk som går på höger sida.

Där jag gick i skolan så hade vi en hel dag varje år i mellanstadiet där vi hade cykeltema. Övningar för att öva på balansen, genomgång av trafikregler, polis som kollade genom cykelns trafiksäkerhet.

Vettesjutton om de har något snack i dagens skola om hur man skall uppföra sig i trafiken. Folk som cyklar på vänster sida och folk som går på höger sida.
Ja, polisen var där och testade cykelns trafikduglighet, lite som en besiktning. Fick den godkänd fick man ett Säker cykel-klistermärke att sätta på stänkskärmen.

Det verkar inte finnas längre. Mycket tråkigt, tycker jag.

Det tycker jag inte. Kan bli ordentligt provocerad av andra bilar som kör fult mot mig som bilist. Blir inte provocerad av cyklist som bilist. Det är mer den konkreta erfarenheten av nästan gränslös sårbarhet när man som cyklist håller på att smälla med en bil, eller håller på att bli blåst av vägen av en lastbil som kör om med alldeles för lite sidoavstånd. En stark identifikation och brödraskap med cyklister, även som bilist är jag till 40% "cyklist". Känner inget brödraskap gentemot andra bilister, de är bara för många, ett hot mot min egen säkerhet, anonyma, enerverande konkurrenter om samma begränsade habitat.
Det säger nog mer om dig än om andra, ett personlighetsdrag således. Just det du uttrycker om bilister här gör att jag inte skulle vilja möta dig ute i trafiken.

”Säker cykel -89”. Finaste klistermärket.

Intressant, jag hade förstått det som en sjuttiotalsgrej. Grundskola 1983-1992 och "Säker cykel" eller cykelutbildning var inget någon pratade om. Kanske olika i olika kommuner (för mig förortskommun till Stockholm).
Fanns inte heller i utkanten av Uppsala. Detta med "Säker cykel"-klistermärke verkar inte funnits över hela Sverige helt enkelt.

Intressant, jag hade förstått det som en sjuttiotalsgrej. Grundskola 1983-1992 och "Säker cykel" eller cykelutbildning var inget någon pratade om. Kanske olika i olika kommuner (för mig förortskommun till Stockholm).
Jag pysslar ju mycket med gamla hojar och har sett ”Säker cykel -91”, men inte senare. Skulle tro att 90-talskris, ”effektivisering” och annat gjorde slut på detta utmärkta projekt.

Man fick cykla mellan koner, minns jag.. ?

Och det märks också. Titta bara hur yngre far fram på elsparkcyklarna.

Jag tror inte att det har något att göra med avsaknad av cykellektioner på skolan. Efter elsparkcyklister är det medelåldersplus kvinnor som kör långsamt mot rödljus som är jobbigast för mig (eller kanske fanns det ingen cykellektioner heller innan 70-talet?).

Jag tycker att individualisering och egoismen är främste orsaken: jag måste fram så snabbt som mögligt och jag bryr mig inte om en enda annan manniskor på gatan. Tur att det är bara en minoritet i Stockholm som tänker så.

Jag pysslar ju mycket med gamla hojar och har sett ”Säker cykel -91”, men inte senare. Skulle tro att 90-talskris, ”effektivisering” och annat gjorde slut på detta utmärkta projekt.

Man fick cykla mellan koner, minns jag.. ?
Kommer ihåg tre stycken övningar.
Trackstand - Man skulle klara ett visst antal sekunder utan att sätta ned fötterna. Blev dock tävling mellan oss som hade hyfsad balans.
Cykla över en vippbräda - En bräda som låg över en stock och man skulle cykla ganska så sakta över den utan att ramla.
Räkna fingrar - Man skulle cykla en sträcka mellan två linjer, när kontrollanten ropade så skulle man kolla bakåt för att se hur många fingrar som hölls upp för att ropa tillbaka antalet som man såg. Fick inte vingla utanför linjerna för att bli godkänd.

Fanns säkert någon konbana också, men den har jag i alla fall inga tydligen minnen av.

Är det förresten någon "utbildning" för cyklister i NL i skolan eller liknande? När vi "fick" börja cykla till skolan i 4:e klass så kom polisen och gick igenom lite regler, vi övade vänstersväng över mötande fil och lite andra saker. Tror inte det sker idag.

Det fanns i Nederländerna, jag vet inte om det fortfarande finns. Jag minns dock inte att jag fick sån lektion.

Det är oklart för mig hur ofta cyklister gör fel för att dom inte vet eller för att dom vet men gör ändå. Att högertrafik också gäller cyklister verkar flera inte vara medveten om. Och jar möter ofta cyklister som kör mot trafiken på en enkelriktad cykelbana isf på motriktada bil/cykelfältet. Sen kör många på trottoaren. Jag trodde att det inte var tillåten, men jag har nyligen upptäcket att det tyvärr är tillåten i Sverige, men bara i gånghastighet, som de flesta överskrider.

Jag blir provocerad av alla trafikslag, om jag ska vara helt ärlig. Idioter finns i alla grupper och framkallar en instinktiv ilska hos mig, vilket kan få mig att skämmas lite när barnen är med i bilen. Cyklister, gångare och andra oskyddade grupper är inget undantag. Jag har väl en släng av road-rage antagligen. Det betyder inte att jag inte är hänsynsfull i trafiken, jag håller avstånd, är uppmärksam och ”hjälpsam” (så gott jag kan) oavsett om jag kör bil, cyklar eller går. Om någon drabbas av min ilska försöker jag inte straffa denne mha mitt fordon eller annat. Men arg blir jag. Svär värre än Kapten H. Annars är jag en rätt ”sval” person upplever jag som inte brusar upp i onödan.
Varför har jag (man, många, vissa?) närmare till mina känslor i trafiken än annars? Är det pga att man känner att farligt beteende i trafiken är potentiellt just ”farligt” och ilskan kanske stammar ur en rädsla? Eller?

Jag blir provocerad av alla trafikslag, om jag ska vara helt ärlig. Idioter finns i alla grupper och framkallar en instinktiv ilska hos mig, vilket kan få mig att skämmas lite när barnen är med i bilen. Cyklister, gångare och andra oskyddade grupper är inget undantag. Jag har väl en släng av road-rage antagligen. Det betyder inte att jag inte är hänsynsfull i trafiken, jag håller avstånd, är uppmärksam och ”hjälpsam” (så gott jag kan) oavsett om jag kör bil, cyklar eller går. Om någon drabbas av min ilska försöker jag inte straffa denne mha mitt fordon eller annat. Men arg blir jag. Svär värre än Kapten H. Annars är jag en rätt ”sval” person upplever jag som inte brusar upp i onödan.
Varför har jag (man, många, vissa?) närmare till mina känslor i trafiken än annars? Är det pga att man känner att farligt beteende i trafiken är potentiellt just ”farligt” och ilskan kanske stammar ur en rädsla? Eller?
Jag är inte någon sval person, utan har lätt att brusa upp, men det går lika fort över. Upplever att det blir ännu värre i trafiken. Tänker ofta på Janne Långben-filmen ”Motor Mania” från 50-talet: En snäll och vänlig man som läser tidningen, dricker kaffe och är allmänt behaglig. Sedan går han ut i bilen. När han sätter sig bakom ratten växer hornen ut och han beter sig som ett svin, tillsammans med alla andra.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp