Cyklister som dödar

Cyklister som dödar
Cyklister håller ju ofattbart höga 23km/h i snitt. Med variationer mellan 13 och 33 (!) km/h. Klart som fan att dessa dödsmaskiner måste stoppas.

Cyklister som dödar
kulajump skrev:
-------------------------------------------------------
> En tönt på Svd förklarar att cyklister dödar
> och skadar fotgängare. Och polisen ges utrymme
> att som vanligt (i förtäckta ordalag) lufta sitt
> agg mot cyklister.
>
> nyurl.se/tkyax_

Såja. Ta din medicin nu och lugna ner dig.
Artikeln var ganska nyanserad och handlade såvitt jag kan se inte om något slags cyklisthat utan snarare om att infrastrukturen kring cykelutnyttjande behöver bättras på. Att det som en konsekvens av att fotgängare och cyklister måste samsas om utrymmen har skett en del olyckor, varav en med dödlig utgång.

Cyklister som dödar
Tyckte ändå att artikeln speglar verkligheten rätt bra. Cyklister som inte respekterar fotgängare på övergångsställen får inte min respekt. Och att det trängs onödigt mycket bland cyklister på cykelbanan håller jag också med om. Är det trångt måste man ju anpassa hastigheten. Hur svårt kan det vara?

Cyklister som dödar
AxelSthlm skrev:
>
> Såja. Ta din medicin nu och lugna ner dig.
> Artikeln var ganska nyanserad och handlade såvitt
> jag kan se inte om något slags cyklisthat utan
> snarare om att infrastrukturen kring
> cykelutnyttjande behöver bättras på. Att det
> som en konsekvens av att fotgängare och cyklister
> måste samsas om utrymmen har skett en del
> olyckor, varav en med dödlig utgång.

+1

Senast ändrad:
Cyklister som dödar
Tycker inte heller artikeln var så farlig. Att många fortgängare tycker illa om cyklister är ingen direkt nyhet, ibland beror det på att cyklisterna kör som härken, ofta beror det på att fotgängaren går mot rött, spatserar just på cykelbanan och irriterar sig på att folk cyklar där m.m.

Den korsningen som nämns är ett problem för att man har trafikljus som stoppar bilarna när folk ska gå över men inte cyklarna. Fotgängarna går sedan över övergångstället på cykelbanan vilket innebär att cyklisterna måste stanna vilket tyvärr inte alla gör. Vissa fotgängare väljer också att stå i cykelbanan och vänta på grönt ljus eller fundera på var de ska.
Jag råkar ytterst sällan ut för några konflikter med fotgängare. Visserligen får man höra då och då om hemska cyklister som kör på trottoaren men ärligt talat ser jag fler fotgängare som går på cykelbanorna.
Det mesta flyter på om man tar det lite lungt där det är mycket folk.

Senast ändrad:
Cyklister som dödar
Det kunde varit värre, dom kunde kört med vinklingen "Cyklister dödar baaarnen", då hade vi haft det än svårare att försvara oss. Man kan lätt tänka sig att spontana barn snubblar in på en intill trottoaren liggande cykelbana. Nu kom vi undan med det mildare uttrycket "fotgängare".

Man får inte cykla på vägen om det finns cykelbana, för på vägen skall bilarna komma fram. Man får inte ens ligga på rulle för då håller man inte tillräckligt avstånd enligt lagar och regler. Och man får inte cykla snabbt på cykelbanan för där kan irrande fotgängare dyka upp.

Ergo, man får enbart cykla långsamt och på cykelbana. Det blir nog lite snävt, om man vill öka cykelanvändandet. Än värre, var skall man egentligen träna med cykel är det tänkt?

Blir mer och mer intressant med de där cykelmotorvägarna i Köpenhamn där man får cykla i fred för både irrande bilister såväl som fotgängare.

Jag tror att cykelsfären måste ta tag i tolkningsföreträdet i den här debatten. Vi är miljövänliga, vi är för baarnens rätt till en bra trafikmiljö, d v s utan bilar och utan näraliggande cykelbanor, vi är en demokratisk rörelse, vi är feminister (eller vi diskrimerar inte kvinnor i alla fall) och framförallt, vi är emot rasism då alla får cykla. Är man inte med oss så är man en barnhatande rasistisk odemokratisk mansgris (och - här kommer det redan på sidan 1 - en diktator). Vem vill vara det? Journalister?

//FL

Cyklister som dödar
JMT skrev:
> Den korsningen som nämns är ett problem för att
> man har trafikljus som stoppar bilarna när folk
> ska gå över men inte cyklarna. Fotgängarna går
> sedan över övergångstället på cykelbanan
> vilket innebär att cyklisterna måste stanna
> vilket tyvärr inte alla gör.

Precis, samt att cyklisterna kommer i rätt hög fart från den långa nedförsbacken från Slussen.

> Visserligen får man
> höra då och då om hemska cyklister som kör på
> trottoaren men ärligt talat ser jag fler
> fotgängare som går på cykelbanorna.

Jag ser aldrig heller de här cyklisterna som "far fram på trottoarerna som jehun" som man läser om i arga insändare var och varannan vecka. Nog för att många cyklister har svårt med trafikreglerna, men snabbcyklister brukar sällan cykla på trottoaren. Skulle snarare tro att många (främst äldre) fotgängare blir skrämda av cyklister som svischar förbi på kombinerade GC-banor. Men det är ju en annan sak.

Cyklister som dödar
JMT skrev:
> Visserligen får man
> höra då och då om hemska cyklister som kör på
> trottoaren men ärligt talat ser jag fler
> fotgängare som går på cykelbanorna.

Ja, tyvärr verkar det finnas en utbredd uppfattning om att allt som är inte är bilväg är gångbana/trottoar. Skulle bara alla trafikanter a) faktiskt kolla vad som gäller och följa detta istället för att hävda sin upplevda rätt eller b) hålla sig borta från våra gång-, cykel- och bilvägar så skulle vi inte ha några problem!

Cyklister som dödar
Fliken skrev:
> Än värre, var skall man
> egentligen träna med cykel är det tänkt?

På landsvägen utanför tätort?
I skogen?
På cykelbanorna förutom just i rusningstid (och kanske förutom just i innerstan, oavsett tid)?
;-)

Cyklister som dödar
Fliken skrev:
> Än värre, var skall man
> egentligen träna med cykel är det tänkt?
>
>

F&S spinning, alternativt på trainer hemma (sålänge det inte stör grannarna).

Nä, ärlig talat så är det inte så stora problem att träna om man håller sig utanför stan, på landsvägen. Cykelträna på CB känns sådär, även om man är ensam. De är sällan byggda för att mata på i högre fart. Använd sunt förnuft vid träning så ordnar det sig

Cyklister som dödar
DT skrev:
>
> Jag ser aldrig heller de här cyklisterna som "far
> fram på trottoarerna som jehun" som man läser om
> i arga insändare var och varannan vecka. Nog för
> att många cyklister har svårt med
> trafikreglerna, men snabbcyklister brukar sällan
> cykla på trottoaren. Skulle snarare tro att
> många (främst äldre) fotgängare blir skrämda
> av cyklister som svischar förbi på kombinerade
> GC-banor. Men det är ju en annan sak.

Folk kan inte skilja på trottoarer, gångbanor, gc-banor osv. I debatten krävs ofta någon form av körkort för cyklister, men i så fall skulle jag vilja ha körkort för gångtrafikanter också.

Nu är det väl oftast så att den upphinnande (cyklisten) i de allra flesta fallen har både uppsikt, kontroll, väjningsplikt och anpassar sig någorlunda därefter, så det enda problemet som egentligen kvarstår är att den upphunne (gångtrafikanten) inte har det och därför blir skrämd.

Frågan är om hastigheten egentligen spelar någon större roll.

Cyklister som dödar
Som DT o Fikasvettot sa, i princip kan man hålla hög fart så fort man kommit bort från innerstan, Mälaröarna är ju en favorit. Köra ut mot Älta och sedan fortsätta så långt som man finner lämpligt, mot Södertälje och framförallt söder om Södertälje fungerar bra om man vill ha långa sträckor med fri sikt och få bilar. Vill man kan man ta Pendeltåget med cykeln till Södertälje eller Tumba.

Träningsköra korta sträckor på cykelbana som att köra tur-retur Stockholm-Gustavsberg fram och tillbaka går också, så länge man kör mer intervallliknande och drar på där man har fri sikt och saktar ner där man har skymd sikt eller delar cykelbanan med andra. Träningen blir inte sämre för att man får lite fler igångdrag eller några pauser. Vissvassvägen -(kort promed genom hage)- söder om Tyresta nationalpark är väldigt trevilgt

Generellt blir cyklingen mycket säkrare om man inte chansar utan saktar ned vid skymd sikt.

Senast ändrad:
Cyklister som dödar
Jag håller också med om att artikeln i grund och botten var rätt nyanserad och faktiskt mer angriper den kaosartade trafiksituationen som råder i Stockholm. Tack vare obefintlig långsiktigt tänk i trafikplaneringen har man tvingats skapa en massa kompromisser där bilar, cyklar och gångtrafikanter ska samsas om en begränsad yta. Eftersom bilarna alltid måste ha företräde och komma fram så smärtfritt och fort som möjligt blir utrymmet som blir över för oss andra rätt begränsat. Ta cykelbanan utmed Birger Jarlsgatan från Roslagstull och inåt som ett bra exempel. Där har man lagt cykelbanan långt uppe på trottoaren mitt bland gångtrafikanterna som finns på båda sidor om cykelbanan, självklart leder detta till att gångare sneddar över cykelbanan, detta blir farligt då alla idag är iPod döva. Sen slängs man som cyklist ut på vägen igen på den absolut farligaste platsen, i korsningen. Där möter man bilar som ska svänga höger och inte har en aning om att man kommer på cykelbanan som tar slut 1 meter innan korsningen med massor av farliga incidenter som följd. Jag har personligen slutat att cykla den vägen då jag inte längre vågade risera livet där.

Ska man råda bot på detta kaos är det min bestämda uppfattning att all "liesure" bilism i stan måste bort. Höj trängselskatten till 100 kr per passage och gör det icke avdragsgillt för tjänstebilarna. Bygg vettiga alternativ för bilarna runt staden, ringleder funkar i alla andra städer av rang i världen, varför inte i Stockholm. Bygg ordentliga pendelparkeringar inom bekvämt pendelavstånd från staden. Bygg ut tunnelbanan. Ta bort spårvagnarna och tänk om dragningen av innerstadsbussarna. Bygg ordentliga cykelleder genom staden som inte är omgivna av gångbanor, jag tänker mig en bred dubbelriktad cykelled på ena sidan gatan med en trottoar på insidan mot hus/butiker. Lastzoner planeras så att det inte blir så att cykelleden är blockerad av lastbilar som lastar i/ur. Förbjud all trafik med turistbussar i innerstaden eller höj trängselavgiften för dom till 5000:- per passage dygnet runt. Sen tycker jag att man kan fråga sig om det verkligen ska vara självklart att ALLA som bor i stan ska ha bil och rätt att parkera den precis utanför porten? Jag kan tänka mig att valet att bo inne i stan får kombineras med någon form av låne/hyrbils variant för de gånger man verkligen behöver bilen. Eller att innerstadsbornas bilar får parkeras utanför tullarna i någon form av boendeparkeringsgarage.

Mina 5 cent

Cyklister som dödar
Det där sistnämnda håller väl på att ske, fast lite mer gradvis och långsiktigt? Som jag har förstått det så ska man under de närmaste åren steg för steg minska antalet parkeringsplatser i innerstan (delvis men inte helt ersatt med P-hus) och göra det allt dyrare att parkera (både genom höjd timtaxa och färre antal gratistimmar per dygn), speciellt på gator med mycket kollektivtrafik. Syftet är att göra plats för kollektivtrafik och (kanske i andra hand) cyklister genom att frigöra gatuutrymme och göra det dyrare/krångligare att ha bil i stan.

Vilket verkar bra. :-)

Cyklister som dödar
Well, det behövs inte många träningstillfällen utanför stan, i grupp, innan man fått ihop en diger lista med incidenter som inte känns helt OK - såsom idiotiska omkörningar, prejningar, tutningar, hängandes höttandes med näven, skrikande och jag vet inte vad. Cykelhatet frodas, även utanför stan. Klart man kan träna utanför stan, men det finns många som vill att man inte skall göra det, i alla fall inte framför deras bilar.

Cyklister som dödar
Nån idiotiskt omkörning har man väl varit med om men i övrigt verkar det vara ett fenomen lokaliserat till storstädernas omgivningar.

Tutande behöver för övrigt inte vara en uppmaning att man ska flytta på sig utan lika gärna en varning för "här kommer jag". Det verkar dessutom vara en kulturell skillnad i det där med tutande.

Har på min höjd varit med om en handfull sådana incidenter under åren på cykel. När jag kör bil kan jag nog räkna till en 5-10 incidenter i veckan...

/Freddo

Cyklister som dödar
Alla bilar borde ha två tutsignaler: en snäll och glad och en irriterad och arg. Då skulle man veta huruvida man borde vinka glatt tillbaka eller visa fingret. Nu är det ju bara i de fall som bilisterna hänger sig på tutan som man vet att de vill klaga. :-)

Cyklister som dödar
Sålänge de turar och hytter med näven är det överkomligt, när de prejas är det allvarligare. Om det ska bli bra behöver vi leva i symbios i trafiken. Det är svårt med dagens mycket röriga trafikregler. Gör cykel till ett fordon i klass med moped/mc, skrota kombon cb/gb och lägg cb på gatan bland bilarna. Funkar i andra länder runt om i Europa, varför skulle inte det funka här också? Som bilist tycker jag att det är svårt att veta vad en del cyklister ska ta sig till. En del lågflyger på en cb närmandes ett övergångsställe och andra kryssar mot rött mitt i gatan, man undrar ju vad tänker det ta sig till? Ska jag stanna/väja eller tänker de stanna/väja? (de har ju ingen förkörsrätt på övergångsställen om de inte kliver av cykeln, men vet de om det?). Upplever aldrig dessa problem med en MC. Den är ett fordon med samma regler som jag som bilist har att följa. Då vet jag och kan planera min körning därefter.

Som cyklist försöker jag sätta mig in i bilisternas situation där det går. Undvika att ligga i vägen om det är trångt, skymd sikt e.t.c. Dvs vanligt trafikvett.

Cyklister som dödar
Idag stod NTF tillsammans med lokalblaskan Sydsvenskan och laserfartkollade cykelpendlare på vägen mellan Lund och Malmö. Lär väl bli reportage imorgon.

I nämnda tidning läste jag nyss en pytteliten notis om en gravid cyklist som igår blev påkörd av en smitande bilist i Malmö igår.

Det krävs breda åtgärder för att cykeltrafiken skall bli bättre, men jag undrar om inte Sds är ute och cyklar när det gäller prioritering just nu?

Cyklister som dödar
Från min hemstad i Frankrike, utanför Nice: laserfartkontroll på cykelbanor. Hastighetsgränsen: 10 km/tim, 35€ i böter i fall man cyklar fortare :/ Bra jag ser att utvecklingen går framåt... NOT!

På franska:

T

Cyklister som dödar
10km/h!? Bötfäller de folk som springer för fort också?

Blev för övrigt inte upprörd av artikeln i SvD, kanske är min foliehatt felkalibrerad?

Senast ändrad:
Cyklister som dödar
rising skrev:
> 10km/h!? Bötfäller de folk som springer för
> fort också?
>

Upprörda personer som cyklar där undrade det också...

Cyklister som dödar
Fotgängarna hatar cyklister. De stannar inte vid övergångsställen och far fram på trottoarerna.
Cyklisterna hatar fotgängare. De går mitt i cykelbanan.
Cyklisterna hatar bilister. De prejar och tutar och gör farliga omkörningar.
Fotgängarna hatar bilister. De stannar inte vid övergångsställen.
Bilisterna hatar cyklister. De cyklar på bilvägen och kör mot rött.
Bilisterna hatar fotgängarna. De slänger sig rakt ut i vägen bara för att det råkar vara övergångsställe.

Alla hatar vita hantverkarbilar.

Cyklister som dödar
pappa_ti skrev:
> rising skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 10km/h!? Bötfäller de folk som springer för
> > fort också?
> >
>
> Upprörda personer som cyklar där undrade det
> också...

Det är ju inte ens långdistanstempo, snarare snabbmarsch... Stor komik.

Cyklister som dödar
Selast skrev:
> Ta cykelbanan
> utmed Birger Jarlsgatan från Roslagstull och
> inåt som ett bra exempel. Där har man lagt
> cykelbanan långt uppe på trottoaren mitt bland
> gångtrafikanterna som finns på båda sidor om
> cykelbanan, självklart leder detta till att
> gångare sneddar över cykelbanan, detta blir
> farligt då alla idag är iPod döva. Sen slängs
> man som cyklist ut på vägen igen på den absolut
> farligaste platsen, i korsningen. Där möter man
> bilar som ska svänga höger och inte har en aning
> om att man kommer på cykelbanan som tar slut 1
> meter innan korsningen med massor av farliga
> incidenter som följd. Jag har personligen slutat
> att cykla den vägen då jag inte längre vågade
> risera livet där.

Just där tar jag Roslagsgatan istället, det är mycket bättre att beblanda sig med (de få) bilarna mitt i vägen än att kryssa runt på cykelbanan på Birger Jarlsgatan.

Cyklister som dödar
Det borde stå någonting i artikeln om folk som inte alls bryr sig om att det finns markerade cykelbanor och bara krossar gatan och skiter allt annat (oskyldiga fotgängare kallas de annars). Utbildning för de bredda massorna om meningen/syftet med cykelbanor, detta vore en bra och enkel åtgärd tycker jag. Så skipper man ha en massa idioter mitt på cykelbanorna varje dag på väg till jobbet.

Cyklister som dödar
Här på kanadensisk tv visade dom ett program om cykelstaden Köpenhamn. Där kan svenska politiker lära sig en hel del tror jag.

Dom hade till och med "cykel butlers" som smörjde kedjor och pumpade däck på parkerade cyklar.

Cyklister som dödar
mikaeljc skrev:
> http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/2012
> 0904/bilister-ska-bli-tvungna-att-vaja-for-cyklist
> er
>
> Läs gärna kommentarerna under artikeln.

Jag kan i.o.f.s. hålla med många av kommentarerna. Företräde hit och dit för olika trafikslag leder till att vissa som har företräde inte ser sig för och kör eller går ut mitt framför fordon som inte kommer ha en chans att stanna.
Ur säkerhetssynpunkt borde bägge parter sakta in vid en korsning (så är väl mer eller mindre lagstiftningen idag). Tiden till jobbet blir 1-2 min sämre p.g.a jag närmar mig korsningar med skymd sikt i låg fart men jag har betydligt färre incidenter med denna körstil.

Cyklister som dödar
Det märkliga är att de flesta av oss nyttjar väl flera olika trafikslag? Jag är fotgängare, cyklist, bilist, inlinesåkare, barnvagnsförare, joggare och jag har tom krupit hem någon gång när jag var ung och dum.

Nog fasen borde vi väl kunna tänka in oss i "de andras" situation lite bättre när vi vistas i trafiken och inte vara så förbannat revirkåta?

Cyklister som dödar
Södermalmspolisen frågar om cyklister ska få företräde före bilar på överfarter med en poll på fejjan. Väldigt ensidigt resultat.... (nu bryter jag/happy väl mot PUL)

Skarmavbild2012-09-04kl.20.24.19.png

Cyklister som dödar
Snuten skrev:
> Det märkliga är att de flesta av oss nyttjar
> väl flera olika trafikslag? Jag är fotgängare,
> cyklist, bilist, inlinesåkare, barnvagnsförare,
> joggare och jag har tom krupit hem någon gång
> när jag var ung och dum.
>
> Nog fasen borde vi väl kunna tänka in oss i "de
> andras" situation lite bättre när vi vistas i
> trafiken och inte vara så förbannat revirkåta?

Jo det finns väl lite av det tänkandet redan på planeringsstadiet. När jag får grönt ljus ska jag köra och de som är i vägen för mig gör fel, för jag har grönt. Likadant när jag cyklar på cykelbanan, då gör fotgängare och bilister fel om de kommer i vägen för mig.

Cykelbanor är inte alltid den bästa åtgärden för cyklister, ibland kan det vara bättre att dämpa trafiken t ex genom att ta bort trafikljus eller stoppa genomfartstrafik. Då blir det lugnare för alla och man kan cykla på gatan.

Cyklister som dödar
Men vi "cyklister" får banne mig skylla oss själva, som kollektiv är vi totalt hänsynslösa. När jag pendlar i rusning så stannar kanske 90 % för rött ljus? Stora korsningarna stannar fler, men vid de som inte är en korsning, utan bara övergångsställe, där undrar jag om det räcker med 10% som kör mot rött.

Visst är gångarna ett problem av och till, men jag förstår dem. När jag själv är ute och går så märker jag att hoppsan, jag går på en cykelbana, mest i city då, fast jag är skapligt uppmärksam på det.

Men, cyklister är det värsta packet av alla slagen i stan, om det finns tre, bilister, gångare och cyklister. Jag kör inte bil. Behöver väl inte säga att taxibilar är de värsta av alla, höll på att bli mosad av två på väg till jobbet, detta inom en kilometer. Jag på cykelbanan i båda fallen. Helt sjukt.

Cyklister som dödar
Ett problem med cyklister i städer är väl att de kör i stora drag lika fort som bilister. men de tänker och syns som en gångtrafikant. Klart det blir problem.

Personligen försöker jag tänka som en bilist oavsett hur jag tar mig fram.

/Freddo

Cyklister som dödar
Fast hur många bilister skulle acceptera gångare/hundar/barn och annat på deras 30 vägar? Det enda vettiga är att skilja på trafikslagen cyklister/annat.

Tillbaka
Topp