Cykloteket försökte blåsa mig på en 3T Exploro

ivo

Medlem
I somras fyllde jag 37 och blev väl officielt en gnällgubbe :)
Men känner att jag behöver skriva av mig lite här för att andra inte ska hamna i fällan.

Jag hittade en 3T Exploro race max med Campagnolo Ekar på Cykloteket, den var på kampanj och nersatt från 60 till 50 tusen. Nice tänkte jag, den hade en bra spec med 3T kolfiberstyre, Fizik sadel och Fulcrum 900 hjul. Den fanns inte i min storlek (58) i någon butik men gick att beställa online och levererad till butik. Jag slog till och beställde den till Västberga.

Den kom till butiken, en dag sent men men. När jag tog emot den så såg jag att det satt en hälften så dyr Sele Italia sadel och Fulcrum 600 hjul på den. Frågade varför det var fel komponenter på den och fick till svar att det har med världsläget att göra. Blev dumförklarad för att jag frågade vad dom kunde göra, dom kunde ju inte göra nåt för att jag har beställt den online. Ok tänkte jag nu då? Butiken skulle höra av sig till kundtjänst för att man kan inte ringa dit själv och skulle jag maila så skulle det ta 3 dagar.

Jag tog hem cykeln och tänkte att jag blir kompenserad för att det är fel komponenter, rör sig om småpengar.

Hemma så rättade jag till styrlindan som kanske medvetet skymde logan på styret, då visade det sig att det satt ett aluminiumstyre på cykeln. Samma typ (superergo) men ett PRO kostar 100 euro mot det spec:ade superergo LTD som kostar 375 euro. Ringde till Västberga och blev typ utskälld för att jag ville lägga till den infon till kundtjänsten. Ok, från Västberga får jag ingen hjälp tänkte jag jag.

Nu kände jag mig blåst på riktigt. Kundtjänst hörde inte av sig, så jag skrev till dem utan svar på 2 dagar.
Då ringde jag 3T och undrade vad som stod på, har Cykloteket bytt ut komponenterna eller har 3T skickat fel?
3T svarade att dom har satt ihop en billigare cykel till Wesports som äger Cykloteket, Cykelkraft och Spobike och att dom är väl medvetna om vad dom köpt in för cyklar.
Dom sa även att det finns gott om LTD styren, Fizik sadlar och Fulcrum 900 hjul.

Kundtjänst mailade efter 3 dagar och undrade hur jag ville bli kompenserad, jag sa att jag vill ha det jag har beställt eller pengar som täcker komponenterna, erbjöd mig tillochmed att montera dom själv. Efter nån dag så svarade dom att det inte gick och att jag kan lämna tillbaka cykeln.

Jag lämnade tillbaka cykeln.

Summan av kardemumman: Cykloteket, Cykelkraft och Spobike har fortfarande kvar samma spec men har lagt till under info nu att:
"Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter."
Vilket inte stämmer plus att nu är det solklart att deras cyklar inte har den spec som anges men ändrar inte på hemsidan.

Dom påstår att dom rear ut en cykel med en spec som dom aldrig haft. När jag köpte min 58 så försvann lagersaldot på samtliga hemsidor, nu när den är tillbakalämnad så finns 58 i saldo igen.
Länk till cykeln

Bilagor

• IMG_1826.jpeg
    IMG_1826.jpeg
    1.3 MB · Besök: 322

Berk

Aktiv medlem

NickPick

Aktiv medlem
Med tanke på att specen inte stämde överens med hemsidan så känns det väl först och främst som att det var ett "fel" där. Cyklarna bör ju ha beställts för rätt längesedan och då kanske inte rätt delar fanns.

Men sjukt dåligt skött och jag är glad över detta informativa inlägg.

ivo

Medlem
Med tanke på att specen inte stämde överens med hemsidan så känns det väl först och främst som att det var ett "fel" där. Cyklarna bör ju ha beställts för rätt längesedan och då kanske inte rätt delar fanns.

Men sjukt dåligt skött och jag är glad över detta informativa inlägg.
3T sa att dom satt ihop cyklar specifikt för kunden med billigare komponenter för att dom ville köpa billigare cyklar. 3T var inte glada.

darkforce

Aktiv medlem
inget unikt för wesports (cykloteket) så där gör nästan varenda större cykelrelaterad shop xxl bikester tyska webshopar wiggle you name it sen gör flertal märken likaså merida scott trek specialized alla har vart i blåsväder med komponentmygel mer eller mindre ofta

sen att 3T inte e glada bullskit dom är väl medvetna om vad dom sålt o vad som marknadsförs så dom är inga änglar dom heller i denna frågan

jarek996

Aktiv medlem
För många år sen , beställde jag carbonstyre ( EASTON EC70 ) från tror jag BIKE24 ( men är inte hundra - det var säkert nåt tysk ) . Fick mail nästa dag , att de har fel saldo och frågar om jag vill vänta. Hade inte ändå andra komponenter , så jag svarade JA . Efter en vecka fick jag mail , att det tyvärr blir inget styre i närmaste månaden , men de kan skicka EASTON EC 90 istället ( utan extra peng !!! ) det kallar jag service !!! Har styre till idag (y)

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
inget unikt för wesports (cykloteket) så där gör nästan varenda större cykelrelaterad shop xxl bikester tyska webshopar wiggle you name it sen gör flertal märken likaså merida scott trek specialized alla har vart i blåsväder med komponentmygel mer eller mindre ofta

sen att 3T inte e glada bullskit dom är väl medvetna om vad dom sålt o vad som marknadsförs så dom är inga änglar dom heller i denna frågan

Är dom lika usla som Cykelkraft/Spobik/Tooorch/Cykloteket på att hantera support/reklamationer/returer?

me.I.am

Aktiv medlem
Personligen har ALDRIG haft problem med tyska butiker . Däremot flera ggr med svenska och engelska.

Min fråga till @darkforce var retorisk.
EDIT: Alltså en retorisk fråga med "Nej" som svar, känns som att det inte är korrekt att kalla det "retorisk" då, men whatever.
I somras funderade jag på att köpa en Epix. Spobik, Cykelkraft och Cykloteket var klart billigare än andra. Kollade samtliga på trustpilot innan jag beställde och blev klart avskräckt. Dom är skojare, men så länge folk lockas av deras billiga priser så överlever dom.

Bikeshop hade också billigt pris, och samma dåliga betyg på trustpilot. Verkar dock inte ha samma ägare som Cykelkraft mm.

Också min känsla att dom tyska generellt är seriösare.

Senast ändrad:

Bamsebjörn

Aktiv medlem
När jag köpte min Canyon var stam och styre bytta gentemot spec pga Covid/leveransproblem. Detta var tydligt aviserad på en lapp i kartongen cykeln kom i. Ersättningsdelarna var lite dyrare/ bättre/lättare än de specade så det var bara positivt.

Att sätta dit enklare delar ska rimligen leda till prisavdrag, att göra som i ditt ärende var riktigt kass av återförsäljaren.

darkforce

Aktiv medlem
Är dom lika usla som Cykelkraft/Spobik/Tooorch/Cykloteket på att hantera support/reklamationer/returer?
allt är relativt min egen erfarenhet så e dom ungefär lika som alla andra dvs beror på vem man pratar med på stället själv har jag inte haft problem med support/reklamation hos varken tooorch eller cykelkraft men cykloteket har väl strulat nån ggn men tex bikester wiggle xxl o sportson har jag sämre erfarenheter av

sen varierar de från butik till butik i kedjorna nu gällande cykloteket i detta fall i tråden så skulle jag nog ranka västberga som sämsta butiken o ha o göra med generellt så var de även innan ägarbyten

Fredrik Å

Aktiv medlem
För många år sen , beställde jag carbonstyre ( EASTON EC70 ) från tror jag BIKE24 ( men är inte hundra ) . Fick mail nästa dag , att de har fel saldo och frågar om jag vill vänta. Hade inte andra komponenter , så jag svarade JA . Efter en vecka får jag mail , att tyvärr det blir inget styre i närmaste månaden , men de kan skicka EASTON EC 90 istället ( utan extra peng !!! ) det kallar jag service !!! Har styre till idag (y)
Har bara goda erfarenheter av bike24.com.
Vid ett tillfälle skickades paketet med olycksfåglarna DHL.
Paketet kom aldrig trots att jag fått SMS om dag osv.
Kontaktade DHL som skulle fixa bla bla men inget hände mer än att mitt paket åkte runt mellan en leveransbil och deras central i Västberga.
Ringde till Bike24.com's kundtjänst och vips dök paketet upp dagen efter.
Kundtjänsten talade dessutom god engelska vilket inte är något man kan ta för givet när man har med tyska företag att göra.
Strulet kan jag inte lasta bike24.com för och dom löste det väldigt smidigt.

eucalyptus

Aktiv medlem
Har bara goda erfarenheter av bike24.com.
Vid ett tillfälle skickades paketet med olycksfåglarna DHL.
Paketet kom aldrig trots att jag fått SMS om dag osv.
Kontaktade DHL som skulle fixa bla bla men inget hände mer än att mitt paket åkte runt mellan en leveransbil och deras central i Västberga.
Ringde till Bike24.com's kundtjänst och vips dök paketet upp dagen efter.
Kundtjänsten talade dessutom god engelska vilket inte är något man kan ta för givet när man har med tyska företag att göra.
Strulet kan jag inte lasta bike24.com för och dom löste det väldigt smidigt.
R2 och Bike24 har världens bästa kundsupport när det kommer till garantiärenden.

Har även mycket positiv erfarenhet av Bikeshop som är norskt, det känns som de vill vara seriösa och inte bli klassat som något skojarbolag likt övriga nämnda i tråden *host* *host* ...kraft

Andreas12345678

Aktiv medlem
Hemma så rättade jag till styrlindan som kanske medvetet skymde logan på styret, då visade det sig att det satt ett aluminiumstyre på cykeln. Samma typ (superergo) men ett PRO kostar 100 euro mot det spec:ade superergo LTD som kostar 375 euro.
De här om något är ju helt vansinne, skulle ju verkligen vilja höra ett officiellt svar från cykloteket.
Oavsett om de var avsiktligt eller ej så måste man ju meddela kunden kan tyckas.

Allt som allt så kan de ju säkert motivera prisavdragrt med att de satt enklare komponenter, men då måste ju kunden få veta de.

Manurhin2

Aktiv medlem
Har du nån kommunikation från 3T-infon som du kan klippa in här?
Jag kommer i te köpa en pryl till från nåt av bolagen, uppenbart bedrägeri.

MrSthlm

Aktiv medlem
Tufft för butikerna, det är otroligt viktigt för dem i dagens läge i konkurrensen mot Internetbutikerna att de har just kompetens och ger en bra personlig service, annars finns det allt färre orsaker för kunder att köpa i butik. Sedan bör väl rimligen en del cykelbutiker haft ett rejält uppsving under de senaste årens boom både för cyklar och elcyklar även om de drabbats hårt av komponentbristen.

Det här med att vissa butiker reserverar sig mot världsläget angående komponentval har man väl kunnat läsa lite här och där sista ca två åren men de måste ju rimligen kunna kolla upp vad man får så att det inte blir en överraskning samt även justera priset därefter.

Lejon

Aktiv medlem
R2 och Bike24 har världens bästa kundsupport när det kommer till garantiärenden.

Har även mycket positiv erfarenhet av Bikeshop som är norskt, det känns som de vill vara seriösa och inte bli klassat som något skojarbolag likt övriga nämnda i tråden *host* *host* ...kraft
Har exakt samma erfarenhet av just de tre företagen. Jag var lite osäker på Bikeshop men de har varit bra att handla av.

ivo

Medlem
Jag pratade bara med 3T i telefon dock två gånger. Men dom refererade till sin hemsida för att visa att dom har styren i lager Länk . Sen att dom sätter ihop olika "budgetvarianer" till olika återförsäljare tex. bikeshop Länk . Dom har rätt spec på sin sida

Ilritorno

Aktiv medlem
...
Det här med att vissa butiker reserverar sig mot världsläget angående komponentval har man väl kunnat läsa lite här och där sista ca två åren men de måste ju rimligen kunna kolla upp vad man får så att det inte blir en överraskning samt även justera priset därefter.
Utifrån informationen här så verkar det ju inte handla om att butiken inte kollat upp vad de får utan att de medvetet beställt en cykel med billigare delar.

ivo

Medlem
Lite hårddraget. Men att blåsa kunden baserat på att man har ett känt butiksnamn låter som något för ARN. Bra att du lyfter det.
Jo, jag har pratat med en juristkompis som visade några exempel på konsumentombudsmannen.. Företag som åkt dit på klart mildare grejer. Hade jag inte haft en 1,5-åring hemma så hade jag gjort en större grej av det här.

Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
Jo, jag har pratat med en juristkompis som visade några exempel på konsumentombudsmannen.. Företag som åkt dit på klart mildare grejer. Hade jag inte haft en 1,5-åring hemma så jag jag gjort en större grej av det här.
1.5 åring bör vara just den anledningen till att göra detta större!

Tänk på barnen! Tänk på framtiden för dina barn!!

Skogling

Aktiv medlem
Jag var inne i brommabutiken och testade POC glasögon för ett par år sedan. En yngling "hjälpte" mig.

Jag har ett par vita POC men sa att jag var sugen på ett par svarta också var på han surt ifrågasatte varför jag skulle ha två par...

Bra säljare. 😄

benjig

Aktiv medlem
Undviker själv Cykloteket som pesten efter att en vän blivit blåst på en dämpare samt andra personers erfarenheter av dem här på forumet.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Jag var i deras butik i Bromma i helgen. Dom har typ inget på lager.

Jag minns med sorg den fina butiken på Torsgatan i början av 90-talet.
Har man inget på lager tillför en butik exakt noll och kan likagärna slå igen.
Beställa saker i en butik tillhör förra årtusendet och idag beställer väl folk själva på nätet istället.
Är man inte nöjd skickar man bara tillbaka varan och hänvisar till distansköplagen.
Bikester har tex gratis returfrakt.
Köper man med sitt kreditkort hinner man dessutom oftast få det krediterat innan räkningen ska betalas...

Laan84

Aktiv medlem
Håller med, det är bedrägeri om de medvetet köper in billigare spec och säljer som ngt dyrare och låtsas som att brist är anledningen. De förtjänar en polisanmälan.

Guldragge

Aktiv medlem
Tack för info, känns som att Cykloteket sjönk ytterligare en bit ner i dyn.
Beträffande dypölen som Cykloteket befinner sig i så kan man konstatera att den helt saknar botten. Åtminstone när det kommer till Täby-butiken. Denna var ok så länge Ralf jobbade där. Klass på den mekanikern. Jag ville ändå fortsätta gå dit av ren bekvämlighet då stället ligger nära mitt jobb. Varenda besök jag gjort där sista året har varit katastrof. Nån ny mekaniker skulle fixa kedjespänningen via mitt eccentriska vevparti på singlespeeden. Han lyckades inte med det. Tog cykeln ifrån honom när han stod och bankade på den med stor skruvmejsel och hammare. Youtubade lite och fixar det numera själv utan att skapa nya såna där fula märken som han gjorde. Jisses. En annan gång bad jag personalen om komplett luftningskit till skivorna på vinterpendlaren. Kommer hem och öppnar de två kartongerna. I första kartongen låg en olja och i den andra låg det en liten plast tratt. Jaja, borde väl ha kollat själv men visste inte själv vad som behövdes.....därför lämnar man ju över det till ett proffs i en proffsbutik. Yeah, right. Sen var det ju pajasen i Västberga som sade att mitt mtb-bakhjul inte var värt/möjligt att rikta. Gick till Tellus i Midsommarkransen istället som gjorde ett utmärkt snabbt jobb. Hojar på hjulet än idag....det här var ett par år sedan. Jag kan fortsätta men orkar inte....ni orkar nog inte heller.

jarek996

Aktiv medlem
Jag beställde en gång MTB skor från bike 24 ( klockan var ca 12.00 när jag klickade KÖP ) , och kl. 10.30 nästa dag hade jag DHL hemma ! Jag fattar inte HUR kunde det gå så snabbt !!! Oslagen rekord om det gäller leveranser . Jag skickade skorna tillbaka ( behövde 1/2 storlek större ) , och sen tog det 2 dagar med leveransen , som var också helt OK.
R2 ( och BD ) kan man lita på också (y)

Skogling

Aktiv medlem
Kraschade i skogen i lördags. POC räddade skallen. Åkte till Cykloteket i Bromma för att köpa en ny. Behövde även nya handtag. Fanns nästan inga hjälmar. Och ett par handtag som jag var helt ointresserad av.

Satte mig i bilen och beställde en POC Ventral från Bikester. Detta var lördag e.m.
På måndagen hade jag hjälmen. Det är vad Cykloteket har att konkurrera med.

NickPick

Aktiv medlem
Jag var inne i brommabutiken och testade POC glasögon för ett par år sedan. En yngling "hjälpte" mig.

Jag har ett par vita POC men sa att jag var sugen på ett par svarta också var på han surt ifrågasatte varför jag skulle ha två par...

Bra säljare. 😄
Ja egentligen, du spar ju pengar på köpet så det var kanske en säljare av ”rätt sort”. Själv hoppas jag pocs hemska glasögonmode blåser förbi, men det är ju jag det!;)

Bikzz

Aktiv medlem
Tråkigt att läsa sånt här. Besökte ofta Cykloteket och handlade för ett gäng år sen, det är ju ändå ganska nice att gå runt i en välsorterad butik, kolla på prylarna & shoppa lite. Antar att det är Corona och internethandeln som ställt till det.

-Andy-

Aktiv medlem
Cykloteket nedgång började långt tillbaka. Den butiken som låg på Norra stationsgatan en gång i tiden var riktigt bra med duktiga och passionerade anställda som själva älskade att cykla. Västbergabutiken var också bra ett tag i början. Men sedan har det gått sakta utför år efter år efter år. De har testat lite olika sätt att försöka växa och få in mer pengar, t.ex. franchisebutiker. Men inget verkar ha fungerat. Idag är Cykloteket bara ett varumärke och det finns inga spår kvar av "gamla Cykloteket".

Topp