Fulldämpad mtb nybörjare

Fulldämpad mtb nybörjare
Hej jag tänker köpa mig en begagnad fulldämpad mtb men vad ska man ha?

Tanken är att cykla stigar, vill kunna köra något tekniskt och både klättra och även dunka på utför.

Vilken storlek på hjul är att föredra?
Och vet ni några modeller?
Trail eller enduro (jag är inte jättepåläs om skillnaderna på mtb)?

Vikten på mig är 100kg och min längd är 183cm.

Har inte cyklat i skog innan men cyklar en del gravel och har kört enduro mc under många år.

Budget är väl runt 17-18k men gärna något billigare.

Tack på förhand

Fulldämpad mtb nybörjare
Fulldämpad mtb nybörjare
En någorlunda modern (2018 och framåt) trailcyckel med 130-140 slag, kanske nån cm längre gaffel, är väldigt allround. 29 tums hjul är att föredra i stökiga sörmlandsskogar. Du vill ha boost spacing på hjulen och minst 11-delat.
Jag har en gammal Santa Cruz Hightower från typ 2018 på lantstället som jag använder när jag är där. Kanoncykel som jag kört både svarta downhilleder i Alperna och Åre och tragit tramp-KOM i hellas med.

Fulldämpad mtb nybörjare
En någorlunda modern (2018 och framåt) trailcyckel med 130-140 slag, kanske nån cm längre gaffel, är väldigt allround. 29 tums hjul är att föredra i stökiga sörmlandsskogar. Du vill ha boost spacing på hjulen och minst 11-delat.
Jag har en gammal Santa Cruz Hightower från typ 2018 på lantstället som jag använder när jag är där. Kanoncykel som jag kört både svarta downhilleder i Alperna och Åre och tragit tramp-KOM i hellas med.
Tack för svar, vad är boost spacing?

Fulldämpad mtb nybörjare
nav standard 148mm bak och 110 fram.
Skulle säga att den moderna eran infann sig mellan 2018 och 2021 beroende på märke. Boost något snabbare än geometrin.
men kan man få en Occam från 2021 13 000 så är det där man ska lägga nedre gränsen. Med reservation för att det är nåt fel på hojen jag länkade

Tillbaka
Topp