Då hade den dött...

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 4531
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 4531

Guest
Då hade den dött...
Min gamla trostjänare till ryggsäck haglöfs tight pro har börjat ge upp efter runt 10 års misshandel och det blir dax att skaffa en ny. Den stora frågan är bara vilken jag ska välja.
Kraven är ganska enkla, den ska vara förberedd för 3l vätskesystem och vara på runt 25-30l. En klar fördel är om den är vattentät, eller så vattentät det går att få den då den kommer få piskas av pissigt pendlingsväder varje dag. Självklart ska det gå att förutsätta att den nya idiotikamraten ska tåla minst 10 års smärta ute i skog och mark, och eh... krasher...
Någon som har några eftarenheter och rekommendationer?

Då hade den dött...
Har en Lundhags T12 som jag är mkt nöjd med - T24 borde vara på drygt 30 liter och är väldigt stryktålig. Nu köpte jag nyligen en Camp AX600 som är en lättviktssäck på 600 g - inte slitstark men väldigt lätt ...

Då hade den dött...
Varför byta märke? Haglöfs Tight Pro är precis vad du är ute efter. Kan inte vara nöjdare med min, använder den både "tom" (alltså bara med fylld vattenblåsa, som jag plockat från en annan camelback) som fylld med prylar. Och den sitter lika skönt hela tiden. Plus för fästmöjligheter även på framsidan för kameraväskor etc.

IMG_2484Small.JPG ht=427

Då hade den dött...
Vaude Tec Rock 32. Är en säck ur deras alpina rysäcksserie. Lite kraftigare och med tätade sömmar. Vaudes ryggsäckar tycker jag sitter väldigt bra.

Då hade den dött...
Köpte precis en relativt billig säck, som jag tyckte var lätt, enkel och är kanon i största allmänhet.
En salomon, tillverkad med hänsyn till utförsåkning egentligen. Modellbeteckningen är jag osäker på, men kan ha hetat x25 eller något sådant. (Stadium 299 kr eller 399 kr har jag för mej).

Sitter skönt, utan en överdriven mängd med kuddar och fyllningar för ryggen som bara ser bekvämt ut men bara väger och isolerar. Gott om plats för vätskeblåsa, och en liten genomföring märkt "h2o" för slangen...stiligt så det förslår :-)
Ett par mindre fickor i fästet för midjeremmen där telefon osv ligger utan att vara störande öht.

Salomon är öht underksattade och inte så kända för sina ryggsäckar, men de är riktigt bra då de är otpimerade för utförsåkning som ställer en del krav.

Då hade den dött...
Måste kolla lite närmare på dom där säckarna. Har en del åsikter om min nuvarande och vill helst att alla brister ska vara åtgärdade i efterföljaren. Någon som har en kommentar om hur vattentätheten håller även efter ett par år? Allt är ju mer eller mindre vattentätt i början.

Då hade den dött...
Det var lite bilder på coola ryggsäckar från någon av Eurobike-trådarna, minns inte namnet nu, men såg väldigt fina ut.

/Magnus

Tillbaka
Topp