Däck på lidaloop

anco

Aktiv medlem
Däck på lidaloop
Halloj!

Jag ska köra lidaloop på söndag. Det ser ut som att det ska bli riktigt uselt väder, regn och mkt blåst. Jag funtar på om jag ska köra på mina Schwalbe Racing Ralph eller om jag ska byta över till mina gamla "traktordäck". Förmodligen kommer det att bli mkt grusväg och då rullar jag bättre på "racing ralph" men samtidigt vill man ju ha lite fäste uppför och på stökpartierna. Vad tror ni?

/Anders

Däck på lidaloop
På Kolmårdsbiken hade jag Conti Explorer på hjulen. Nog greppade det lite mer än vanligt men undrar just om inte Schwalbe Racing Ralph hade varit bättre ändå med tanke på grus och traktorstigarna...

Däck på lidaloop
jag har hört (och bestält) superfint väder inför söndan!

men de... humm... låter smart, MEN de finns sina partier med mycket sten å rötter som kommer vara jobbiga om det e vått =S
vill inte ha regn, jag vill hare tort...

Däck på lidaloop
Vill också ha sol..... om alla happyiter som ska cykla Lida tänkter endast positiva och glada tankar om söndagen så blir det sol! :D

/Piotr

Däck på lidaloop
Jag har två uppsättningar hjul att välja mellan

1) Conti Explorer Protection
2) Conti Twister SuperSonic

Jag har ingen aning om terrängens beskaffenhet i Lida, men det lutar år Explorer-hjulen...

Däck på lidaloop
Mina nya fina Racing Ralph 2.1 är provcyklade på
halva Lida Loop banan med beröm godkänt.
ALternativet för mig är Fat Albert men de kommer
jag att lämna hemma. LL är en snabb bana.

Däck på lidaloop
men ett tips: inget grovmönstrat och inte för feta för då ere bara tungt...

jag ska köra på Larsen TT 2.0 (för att jag inte har några anndra =P

Däck på lidaloop
Ser ut som omSMHI har kommit på bättre tankar
0e933a1554bcb05faddadf93ad84ecc3

Själv kommer jag nog att åka på Conti. Explorer men hade lika gärna kört på Racing Raffe om jag haft ett par.

Däck på lidaloop
Blir Racing Ralph 2,25" med 3kg väder i slangarna...

madcat: Jag har ett par nokian gazzaloddi 2,6" du kan få låna... (*elakt flin*)
Du kan köra med 1,0kg tryck så blir det inte så mycket tyngd i däcket... ;D MOHAHAHAHA

Däck på lidaloop
Btw så såg jag att cyclecomponents skulle ha service och sälja saker som rör tävling...

Då undrar jag "Hur lång leveranstid har ni???" ;D MUHAHAHAHAHA

Däck på lidaloop
Var ute i Lida igår och körde lite på 2 :a lopen. Där var det hur torrt som helst. Mycket sandiga moränjordar som dränerar bra. Tog även en sväng på vandringsleden närmast Lida, där var det dock blötare, men inte som på Kolmårdsbiken! Tror att banan håller för ganska mycket regn.

Däck på lidaloop
körde de tekniska partierna på banan igår..+start o lite grejjer (med guide från tullinge klubben) och så hemst svårt var det inte.. de tekniska bitarna är inte direkt tekniska eller svåra för den som varit i skogen ett par gånger tidigare, utan även där går det fort.. jag skulle köra på något mindre mönstrat däck, så halt blir det inte om det regnar, det man förlorar på de partier som kan bli hala har man igen flera gånger om på grusvägarna/motionsspåren.

Däck på lidaloop
Hmmm, börjar bli lite förbered för ett riktigt ler rally, väderrapporterna på en hel del ställen pekar på en hel del regn under helgen.

Lutar åt Skinny Jimmy fram och Jimmy 2,1 bak i nu läget. Phyton sulorna och Twister snabbingarna får nog läggas på hyllan.

Löpande rapporter om banan önskas, gärna med bilder, fuktmätning, däcktest, lerdjup, myggtäthet mm :-)

Däck på lidaloop
Är mycket intresserad av en uppdatering på läget från er som bor lokalt. Väljer själv att lyfta av mina Jimmy och lägger på rasande ralf.

Däck på lidaloop
Just nu ser det ut som om det kommer regna hela lördag kväll och natt samt morgon på söndagen men inte på dagen. Ser inte så lovande ut för något annat än lervälling på sina ställen.

Däck på lidaloop
det är det som är med Lida å det finns i stortsätt inga "rikitga" lerhål så som vi har på andra ställen,
men jag vet inte 100 hur dom lagt banan så jag kanske får äta upp de...

men jag tror inte de =D

Däck på lidaloop
Henry,
Jag var ute nu på morgonen och körde skogsstigar på loop 1. Stenar och rötter är snorhala, men det är inte så blött och geggigt, än.

Däck på lidaloop
Nu åkte Twister däcken och supersonic slangarna på för första gången i år...
jösses vad lätta hjulen blev...
får väl halka omkring i skogen kring Lida...
Ser ni någon som åker med konstant sladd så är de väl jag då...
(Måste kompensera min dåliga försäsongsträning med lättrullade hjul... ;) )

Däck på lidaloop
Kan inte bestämma mig för om jag ska orka byta däck. Det känns inte som att det är den avgörande faktorn i mitt fall, men det kanske är i saftigaste laget att rulla runt på 2,5" Diesel UST? Alternativen är Jimmy's (som jag tycker är snorhala) eller ett par Panaracer Fire XC Pro 2,1". Vad skulle ni ha valt?

Däck på lidaloop
buddha:
det mest lättrullade du har, dvs ett par jimmy..

banan är inte speciellt hal eller tekniskt svår så du kommer uppskatta lättrullade däck.. bara att bomba på.

[uppdatering 1]
enligt smhi ska det vara uppehåll och bli kalasväder imorgon (strålande sol) så det kommer vara torrt.

Senast redigerad av en moderator:
Däck på lidaloop
Och här en väderprognos...
Saxat från smhi <http://www.smhi.se/>

"Utsikter till Söndag kväll

Idag och i natt nordlig vind, mulet och tidvis skurar. Från i morgon bitti sydlig vind och upphörande regn följt av uppspickande molntäcke. Mitt på dagen 13-18 grader."
4ece6152ffb1f155b14c5818dc642b49

Då så , fram med snabba sulor och solskydd pöjker å flikker. =D

Däck på lidaloop
Nu har det regnat ett tag i Tullinge, och säkert även över Lidaloop-banan. Fast om det blir soligt i morrn så hinner det säkert torka upp bra på motionsspåren åtminstone.

Däck på lidaloop
Yes, för en kvart sedan regnade det, nu ser jag solens första strålar. Solen ska titta fram mellan tunga moln, men inget regn enligt morgonprognosen. Har fortfarande inte bestämt mig, trots att jag ställde klockan..gäsp.

Tillbaka
Topp