Däck till Mavic comete dischjul för kanttråd

andersks

Medlem
Hej

jag har ett mavic comete dischjul för kanttråd. Ska köpa nya däck till nästa år och undrar lite vilken bred och vilket däck man bör köpa till hjulet. Innermåttet på dischjulet är 13 mm

Ska köra vansbro triathlon (Halv ironman) och tänkte köra tempolopp också, typ smack serien.

Jag har för tillfället kör conti gp4000 25 mm bredd men dischjulet är mycket smalare så jag undrar om jag borde köra annat däck med 23 mm bred istället.

Jag har även ett par schwalbe ultremo 23 mm som jag fick med hjulet. Vet inte om de är någe bra men jag har läst att de inte ska ha så bra punkteringsskydd.

Så bör jag köra 23 eller 25 mm däck på ett dischjul med 13 mm innermått?

Tackar på förhand för all hjälp =)

Hur mycket väger du? Hur mycket täcker cykeln bakhjulet? Hur breda blir dina nuvarande däck på fälgen?

Jag väger 78 kg

det får plats ett 25 mm däck (körde med det när jag förut använde min hed h3 men den fälgen var bredare.

Testade med mina conti gp4000 25 mm på dischjulet och de får plats även om det knappt får plats på höjden. lämnar inte mycket utrymme uppåt. ca 1 mm

Kört med 25 mm förut eftersom de är så mycket mer komfort i dem och jag ska ändå cykla 9 mil i Vansbro. Men undrar om det är skillnad när fälgen är så mycket smalare.

Är det inte mer optimalt med däck som är precis lika breda som fälgens yttermått? Det kan ju ge så smala som 19mm för att ge lägsta ajrodraget. Vill du ha bredare däck och vara optimal får du nog byta hjul till nåt mordernare..

Jag får testa hur breda de blir på hjulet. Återkommer så snart jag har mätt det.

Hade jag haft råd med ett modernare dischjul hade jag köpt det men med min budget så har jag inte det. Detta fick jag för 2000 kr och därför passar det mig perfekt.

andersks skrev:
-------------------------------------------------------
> Så bör jag köra 23 eller 25 mm däck på ett
> dischjul med 13 mm innermått?

Om jag har förstått ditt inlägg rätt så har redan både 23 och 25mm däck, eller?
Då tycker jag att du bör prova båda på träning och välja det du tycker bäst om.

grump skrev:
> Är det inte mer optimalt med däck som är precis
> lika breda som fälgens yttermått?

Nej
För bästa aerodynamik bör däcket vara NÅGOT bredare än fälgens yttermått.
Dessutom kan det lägre rullmotståndet hos ett 25mm däck kompensera för en hel del sämre aerodynamik.
Hur mkt beror förstås på vilka däck och vilken hastighet det gäller.

/Håkan

HåkanC Det låter onekligen klokt, får jag ta och göra när snön försvinner =) det jag mest oroade mig för var om 25 mm däckprofil är för stort för 13 mm innermått på en fälg. Om det kunde vara så att den bredden kan skada/förstöra de smala fälgar.

Undrar också hur mycket utrymme man bör ha uppåt för att vara säker på att inte grus/smuts som följer med hjulet runt inte ska fastna och bromsa.

bllx skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Nej
> > För bästa aerodynamik bör däcket vara
> NÅGOT
> > bredare än fälgens yttermått.
>
> Kan du visa någon data på detta? Bland annat
> Zipps data på tjockis-303 verkar visa motsatsen
> http://www.aeroweenie.com/assets/img/data/zipp-23-
> 25.png

Precis, såväl Zipp som Hed menar att däcket inte ska vara bredare än fälgen, för att undvika turbulens mellan däck och fälg. Att det ger mindre rullmotstånd med bredare däck, speciellt genom ett lägre lufttryck på grov asfalt, kan jag dock köpa rakt av. Hur det sen står sig i relation med TS kombo är ju jättesvårt att sia om.

andersks skrev:
> Undrar också hur mycket utrymme man bör ha
> uppåt för att vara säker på att inte
> grus/smuts som följer med hjulet runt inte ska
> fastna och bromsa.

Har du inte horisontella drop-outs? :/

Vilken är den verkliga, uppmätta, bredden på de däck som har använts i de testerna?
På breda fälgar, typ de som Zipp och Hed numer använder, mäter de flesta "23mm" däck c:a 25mm.
Dessutom kan det skilja en hel del i uppmätt aerodynamik mellan olika tillverkares däck.
Kolla mätningarna hos Flo
Screen+Shot+2013-04-05+at+5.17.54+PM.png

http://flocycling.blogspot.se/2013/04/flo-cycling-flo-30-wind-tunnel-results.html

/Håkan

Jo det har jag. hmm bör man inte alltid ha däcket längst upp i drop outen för att de ska sitta fast ordentligt. Jag kan onekligen ha fel i detta då jag är en glad rookie när det gäller cyklingfakta osv =)

Horisontella dropsout och "längst upp i drop outen" får jag inte att gå ihop.
"ha däcket längst upp": däck = hjul?

andersks skrev:
>
> Hade jag haft råd med ett modernare dischjul hade
> jag köpt det men med min budget så har jag inte
> det. Detta fick jag för 2000 kr och därför
> passar det mig perfekt.

Jo jag fattar det, och om jag hade varit du hade jag hållt mig till smalare däck än 25mm på det hjulet. Blir ju också en ekonomisk vinst eftersom det numera är omodernt med smala däck så de är riktigt billiga i jämförelse med de "senaste".

TS: Om du kommer fram till att du vill ha däck som är ≈ lika breda som fälgen, och befinner dig i Stockholmsområdet, då har jag ett par nya 19 mm:ers däck du kan få köpa billigt (de köptes för att ha på en tävling som inte blev av).

Igino Cazzola skrev:
> TS: Om du kommer fram till att du vill ha däck
> som är ≈ lika breda som fälgen, och befinner
> dig i Stockholmsområdet, då har jag ett par nya
> 19 mm:ers däck du kan få köpa billigt (de
> köptes för att ha på en tävling som inte blev
> av).

Dito. Har ett flertal 19-21mm-däck, nya och beg hängandes på nån krok

HåkanC skrev:
> Vilken är den verkliga, uppmätta, bredden på de
> däck som har använts i de testerna?
> På breda fälgar, typ de som Zipp och Hed numer
> använder, mäter de flesta "23mm" däck c:a
> 25mm.
> Dessutom kan det skilja en hel del i uppmätt
> aerodynamik mellan olika tillverkares däck.
> Kolla mätningarna hos Flo
> http://2.bp.blogspot.com/-b5sLwL6_In0/UV9pyZpv8AI/
> AAAAAAAAB_8/HE0qcgBocq4/s1600/Screen+Shot+2013-04-
> 05+at+5.17.54+PM.png
> http://flocycling.blogspot.se/2013/04/flo-cycling-
> flo-30-wind-tunnel-results.html
>
>
> /Håkan

Zipp 303 är 26.4 mm bred vid bromsytan. Hur mycket bredare är "något bredare"?

Hej

fälgens yttermått är 19-20 mm brett

har mätt nu med mitt conti gp4000 25mm och det är 25 mm brett precis som det ska vara.

Igino Cazzola ch Gurrag tack för era erbjudande men jag vill inte gå lägre än 23 mm då komfort är det viktigaste för mig och det är jag beredd att offra lite aerodynamik för. Tanken är som sagt att jag ska köra halv ironman och så småningom Ironman så då vill jag gärna ha mer komfort så löpningen efteråt inte blir allt för jävlig ;)

Bakhjulet är det mindre påverkat av luftmotstånd än framhjulet. Tror vi snackar om mindre än 10w skillnad i aerodynamik och då är rullmotståndet nog högre. HåkanC kan nog lösa lite tyska grafer.

HåkanC skrev:
> Inga tyska grafer, den här gången, men så här
> tycker Zipp
> (eller åtminstone en av deras ingenjörer)
> "there are many tire choices where the less aero
> tire with lower Crr is still the better choice"
>
>
> /Håkan

Tycker vaddå? Han håller med frågeställarens tes om att det är bättre med bredare däck bak än fram. Men det betyder inte att han påstår/tycker att det är mest optimalt med däck som är bredare än fälgen.

Tysk data (tour int. 4/2014) ger ca. 2 W skillnad mellan gp4000 23 mm och 25 mm, där det senare rullar lättare. 28 mm ger ytterligare ca. 2 W. De angivna felmarginalerna är dock rätt stora, +/- 1 W. För schwalbe one är trenden den motsatta, 23 mm rullar ca 1 W lättare än 25 mm, och 2 W lättare än 28 mm. De har testat vid 35 km/h, 85 kg och 7.5 bar.

Till TS: Du kanske bara ska köra på det du känner dig snabbast på/känner dig bekvämast med/får plats med?

bllx skrev:
> Tysk data (tour int. 4/2014) ger ca. 2 W skillnad
> mellan gp4000 23 mm och 25 mm, där det senare
> rullar lättare. 28 mm ger ytterligare ca. 2 W.

Det testet är tyvärr inte gjort på ett lika "skrovligt" underlag som åtminstone en vanlig (svensk) väg har.

> Till TS: Du kanske bara ska köra på det du
> känner dig snabbast på/känner dig bekvämast
> med/får plats med?

+1
Som jag skrev redan här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2586622/2586655#msg-2586655

/Håkan

bllx skrev:
> Tysk data...De har testat vid 35 km/h, 85 kg och 7.5 bar...

Varför har de använt samma lufttryck? Skall man inte ha lägre tryck i bredare däck?

andersks skrev:
>...komfort är det viktigaste för mig...

Då bör du inte tävla.

Igino Cazzola hmm, jag borde alltså inte tävla eftersom jag prioriterar komfort. tack då vet jag. Nästa gång du tycker att jag borde ha reda på hur jag borde och inte borde göra kan du gärna hålla det för dig själv. Jag frågade om däck till mitt diskhjul. Har du inget vettigt att tillföra så säg det inte då jag inte är intresserad. Jag frågade inte om huruvida jag borde tävla eller ej.

Jag tävlar mot mig själv och gör detta för att jag älskar att cykla och älskar triathlon. Jag råkar anse att efter 9/18 mils cykling ska jag kunna springa 21/42 km och då är jag villig att strunta i några watt för att göra cyklingen mer bekväm för då kommer jag kunna springa snabbare.

Men jag är visserligen bara en enkel novis när det gäller triathlon och har inte elitambitioner utan har personliga mål och jag tävlar mot mig själv.

Tillbaka
Topp