Däckad!

Frycke

Aktiv medlem
Däckad!
Hej!

Skulle vilja ha lite input främst av folk som har erfarenhet av dessa däckkombos:

Continental Kryptotal FR/RE, Super Soft, DH

Schwalbe Magic Mary ADDIX Ultra Soft, Super Gravity // Big Betty ADDIX Soft, Super Gravity

Vittoria Mazza Enduro F/B

Och sedan finns ju Maxxis också, men eftersom jag i princip endast kört Maxxis tidigare vill jag testa nått annat. Blir en del transporter på platten och en del klättringar. Och eftersom man är lite halvfet är kondisen inte på top (ännu). Med det sagt så önskar jag däck som inte är rena blysänken och som man bör åka lift upp med.

All input uppskattas!
Daniel

Däckad!
Min input som fet och otränad är att för plattcykling så pallar jag inte köra gravity däck. Det finns väl lättare magic mary? BB har jag inte testat men eftersom Hans Dampf får så dålig kritik så körde jag DHRII bak och MM fram. Det var gamla MM i trail versionen.

Däckad!
Jag har ingen stora erfarenheter av DH-däck, men jag tycker om Specialized Butcher/Eliminator kombo. Finns med Grid Gravity casing med otroligt bra dämpade T9 gummi fram och T7/T9 gummi bak. Tycker att det är en intressant kombo.

Däckad!
Jag kör Kryptotal Fr/Re soft i Endurocasing. Inte det du efterfrågar men soft fram är typ mindre mjukt än Maxxis MaxxTerra, fungerar ok nu på sommaren men kan inte rekommendera i blött. Bak tycker jag det funkar och håller förmodligen längre än MaxxTerra.

Mönstermässigt är det väldigt bra mekaniskt grepp och hyffsat rull ändå.

Supersoft hoppas jag innerligt är mycket mjukare än soft annars ligger de långt efter t.ex. Maxxis MaxxGrip eller Schwalbe Ultrasoft.

Däckad!
Min input som fet och otränad är att för plattcykling så pallar jag inte köra gravity däck. Det finns väl lättare magic mary? BB har jag inte testat men eftersom Hans Dampf får så dålig kritik så körde jag DHRII bak och MM fram. Det var gamla MM i trail versionen.
Ja det är väl så, att man får ta en lättare casing/gummiblandning hör jag. Problemet jag har nu med nuvarande däck, Bontrager SE5/SE6 är framför allt greppet. Bakdäcket har en tendens att tappa grepp på stenar rötter och vill fara sådär läskigt okontrollerat i sidled.

Däckad!
Hej!

Skulle vilja ha lite input främst av folk som har erfarenhet av dessa däckkombos:

Continental Kryptotal FR/RE, Super Soft, DH

Schwalbe Magic Mary ADDIX Ultra Soft, Super Gravity // Big Betty ADDIX Soft, Super Gravity

Vittoria Mazza Enduro F/B

Och sedan finns ju Maxxis också, men eftersom jag i princip endast kört Maxxis tidigare vill jag testa nått annat. Blir en del transporter på platten och en del klättringar. Och eftersom man är lite halvfet är kondisen inte på top (ännu). Med det sagt så önskar jag däck som inte är rena blysänken och som man bör åka lift upp med.

All input uppskattas!
Daniel
Jag har kört med Continental Kryptotal FR/RE fast med DH(Super soft) fram och Enduro(soft) bak. Körde dock insert(Rimpact) bak för kompensera en aning för tunnare casing. Väldigt trevlig kombo nedför och helt ok att klättra med. Dock inget jag baxar runt på för vanlig stigcykling. Överjävliga att få på första gången på fälg(Mavic Crossmax XL) men detta är nog rätt beroende på vilka hjul du har. Håller väldigt bra också. Känslan är att Michelins gummi(Magi-X-DH för DH22/DH34, Wild Enduro etc) slits snabbare. Kör du mycket utför finns det inget som slår ett mjuk/dämpat/tungt DH-däck. Men ska du trampa själv mycket är det värt att få på nåt lite snabbare bak iaf.

Däckad!
ja, större kompremiss bak än fram skriver jag under på. Just nu kör jag papperstunna däck och det är mest fram jag känner av det (trots ännu lättare bak). Bak är det mest bromsgrepp jag behöver om det är väldigt brant.

Kommer troligen att testa riktiga gravity som kontrast om jag kommer tillbaka i någon parkform

Däckad!
Har kört Conitinental Kryptotal FR + Xynotal Enduro fram/bak ett tag nu, trampar väldigt bra och tillräckligt stabila/greppiga för en vecka i Finale plus några turer till mindre bikeparks, enda gången de kändes otillräckliga var på blöt polerade stenhäll men tveksamt om något annat däck hade kunnat prestera så mycket bättre. Ser nästan nya ut två månader senare, ett maxxis maxxgrip hade varit slut för länge sedan. Kommer köra vidare på den här kombon på hemmaplan, möjligtvis att jag byter ut Xynotal mot Kryptotal RE till höst/vinter när det blir lite lerigare.

La på Kyptotal FR/RE DH nu inför alpresan, får återkomma med hur de känns men de rullade iaf betydligt trögare! Hade inte velat trampa med dem annat än i untantagsfall.

Däckad!
Jag har kört med Continental Kryptotal FR/RE fast med DH(Super soft) fram och Enduro(soft) bak. Körde dock insert(Rimpact) bak för kompensera en aning för tunnare casing. Väldigt trevlig kombo nedför och helt ok att klättra med. Dock inget jag baxar runt på för vanlig stigcykling. Överjävliga att få på första gången på fälg(Mavic Crossmax XL) men detta är nog rätt beroende på vilka hjul du har. Håller väldigt bra också. Känslan är att Michelins gummi(Magi-X-DH för DH22/DH34, Wild Enduro etc) slits snabbare. Kör du mycket utför finns det inget som slår ett mjuk/dämpat/tungt DH-däck. Men ska du trampa själv mycket är det värt att få på nåt lite snabbare bak iaf.
Tyvärr blir det ju mest lika mycket uppför som utför för mig, och oftast stig. Däremot så förekommer det hälla och vassa stenar, så en lite starkare casing är ju att föredra.

Däckad!
Min erfarenhet av däck i typ samma klass på en Propain Tyee (som redan väger bly, typ 19 kg med conti-hjulsetet):
  • Ett rejält hjulset med DT541 med Argotal DH Soft 29x2.4 fram och bak och Vittoria Air Liner L fram och bak (egentligen en storlek för stort), och tyckte det gick bra att trampa runt på stigar. Har aldrig känt att Soft har för lite grepp och att jag behövt Super Soft, brukar dock köra väääldigt lågt tryck iom inserten. Var ett helvete att få på fälgen (även utan insert, 100x värre med insert).
  • Ett lättare hjulset med Newmen SL A30 och Schwalbe Nobby Nic Super Ground Soft, och de går ju så klart ännu bättre att trampa runt på. Kommer inte riktigt ihåg hur de var att få på fälgen, i alla fall inte lika traumatiskt som conti-däcken.
Tycker egentligen NN räcker till allt så länge det inte är djup lera som man ändå inte vill trampa runt i, hade kanske varit trevligt med insert bak så det gick att köra lägre lufttryck utan genomslag. Min erfarenhet är att fälgen ryker om man kör lågt lufttryck utan insert, oavsett fälg och casing.

Däckad!
Min erfarenhet av däck i typ samma klass på en Propain Tyee (som redan väger bly, typ 19 kg med conti-hjulsetet):
  • Ett rejält hjulset med DT541 med Argotal DH Soft 29x2.4 fram och bak och Vittoria Air Liner L fram och bak (egentligen en storlek för stort), och tyckte det gick bra att trampa runt på stigar. Har aldrig känt att Soft har för lite grepp och att jag behövt Super Soft, brukar dock köra väääldigt lågt tryck iom inserten. Var ett helvete att få på fälgen (även utan insert, 100x värre med insert).
  • Ett lättare hjulset med Newmen SL A30 och Schwalbe Nobby Nic Super Ground Soft, och de går ju så klart ännu bättre att trampa runt på. Kommer inte riktigt ihåg hur de var att få på fälgen, i alla fall inte lika traumatiskt som conti-däcken.
Tycker egentligen NN räcker till allt så länge det inte är djup lera som man ändå inte vill trampa runt i, hade kanske varit trevligt med insert bak så det gick att köra lägre lufttryck utan genomslag. Min erfarenhet är att fälgen ryker om man kör lågt lufttryck utan insert, oavsett fälg och casing.
Är det märkbar skillnad mellan DH och Enduro casingen gällande rullet? Vad tror du om att köra Kryptotal Fr Super Soft, DH och Kryptotal Re Soft, DH? Orkar man trampa runt på stigarna med den kombon?

Eller ska man gå ner till Enduro casingen och köra soft både fram och bak?

Däckad!
Är det märkbar skillnad mellan DH och Enduro casingen gällande rullet? Vad tror du om att köra Kryptotal Fr Super Soft, DH och Kryptotal Re Soft, DH? Orkar man trampa runt på stigarna med den kombon?

Eller ska man gå ner till Enduro casingen och köra soft både fram och bak?
Jag har inte testat enduro casing eller super soft, men vad jag har läst så beror rull mest på gummiblandningen. Dock skvallrar väl vikten på hela min hoj om att jag inte precis är någon finsmakare av snärtighet ute på stigarna ?.

Om man inte behöver extremt tåliga sidoväggar hade jag hållit mig borta från DH-casing och kört insert bak istället. (Jag har DH-casing för jag tänkte det skulle räcka för att inte buckla fälgen vid låga tryck, men DT 541:an blev ändå bucklig.)

Kan tillägga att viktskillnaden på hjulseten i mitt tidigare inlägg är 2,5 kg, enbart roterande massa.

Däckad!
Tyvärr blir det ju mest lika mycket uppför som utför för mig, och oftast stig. Däremot så förekommer det hälla och vassa stenar, så en lite starkare casing är ju att föredra
Skulle jag köra Conti som rena stigdäck blir det nog endurocasing fram och bak. DH-däcken är väldigt bra nedför men du betalar priset uppför och på plattare stig där du inte får nåt gratis. Bakdäcket i Endurocasingen har rullat i olika bikeparks utan att havererat, märk väl dock med insert i mitt fall.

Däckad!
Skulle jag köra Conti som rena stigdäck blir det nog endurocasing fram och bak. DH-däcken är väldigt bra nedför men du betalar priset uppför och på plattare stig där du inte får nåt gratis. Bakdäcket i Endurocasingen har rullat i olika bikeparks utan att havererat, märk väl dock med insert i mitt fall.
Skulle du kört Kryptotal Fr bak?

Tillbaka
Topp