Däckavdragare, metall eller plast?

• Trådstartare Trådstartare Kasper
  • Start datum Start datum
K

Kasper

Guest
Hej,
Som rubriken lyder undrar jag vad som lämpar sig bäst. Däckavdragare i metall eller plast, har hört delade uppfattninga. Har hört att avdragare i metall kan repa samt förstöra hjulet. Har även hört att avdragare i plast kan gå av?

Någon upplyst som vill dela med sig?

Tack på förhand,

Bra plastdäckavdragare är det bästa. Lätta, snälla mot fälg och slang och billiga.

Kan i.o.f.s tänka mig en uppsättning i titan, om de är fint bearbetade :-)

Förr hade man däcksavtagare i metall, jag har många sådana, av någon anlledning med "tre kronor" på. Nu finns det i plast, jag har några olika, bla Park Tools. Jag vill hellre använda plast för jag tror de inte skadar alufälgarna, men, med tajta däck får jag ju inte in de biffiga plastavdragarna, så jag får ta till mina gamla tre kronor i alla fall. Några plast har aldrig gått av för mig.

Som kompromiss försöker jag klara mig utan och köra med tummarna istället och det går oftast bra, jag har spelat elbas.

För oss som aldrig spelat elbas är det dock värre. ;)

Jag kör med metall eftersom jag inte hittat några i plast som verkar vettiga.
Har iofs inte letat speciellt mycket så om någon har några i plast att rekommendera så namnge gärna inköpsställe och typ i denna tråd..

Plast is the shit. Har ett set från Clas O, tre stycken röda för 24 kronor eller nåt däråt. De har hållit bra i flera år, har använt dem med några ganska motspänstiga däckjävlar. Däremot höll de inte för en gubbe på Siljan Runt som råkade trampa på en av dem.

Tror jag har ett set från biltema också. De känns mjukare, jag litar inte på dem.

Senast redigerad av en moderator:
Biltema har tre olika, dom billiga "Däckavtagare" av Metall eller plast för 11,90 och dom dyra Däckjärn för 19,90.

Ni har ingen aning om vad ni missar:

stlcorelevers.JPG

http://somafab.com/tirelevers.html

Har haft av flera av plast, dom blå som säljs i 3-pack. Tror att det är någon som lurar oss att det blir skador av metallisarna, men jag vågar inte chansa ,så jag fortsätter att ha av dom av plast.

(drar av en och annan kedjeöppnare per år också, bristande handlag/tålamod??)

Jag har använt både och. Tacx funkade bäst tyckte jag. Metallavdragarna
lyckades jag repa mina fälgsidor med (fult som fan, jävla Conti Ultrasport
som inte ville in).

Titan är grymt men finns det ingen som gör i kolfiber med titankärna, det hade verkligen sparkat grus!

/Jerka

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Förr hade man däcksavtagare i metall, jag har
> många sådana, av någon anlledning med "tre
> kronor" på.

mina KOSTADE tre kronor;), men dom höll därefter oxå:/

På ett år har samtliga tre Park Tools gått av + 2st BT´s plast. De bästa jag har är av utstansad plåt, visst böjer de sig men är så pass smala att de går in lätt på tighta däck samt så mjuka att inte fälgen repas för mycket.

När jag är ute och hojar har jag ändå med mig två av plast i verktygspåsen samt en ev. tredje av plåt upptejpad på den reservslang som går till de extra jobbiga däcket. Jag har även rätt kjedjelås upptejpat på matchande slang.

Har gjort slut på hur många däckavdragare i plast som helst. Hade en osannolikt jobbig kombination av däck och fälg för något år sedan som höll på att ruinera mig. Införskaffade mig nyligen avdragare i metall som jag lyckligtvis inte behövt använda ännu. Börjar bli tveksam till om jag skall använda dem över huvud taget när jag hör om repor i fälgarna m.m.

Som Pata2 skriver är det nog bäst att ha båda i sin ägo. Annars står man där och byter däck på söndagen vid sjutiden med tre böjda avdragare och halva verkstan/köket nerpetat i fälgen.

Jag menar det när jag säger att de från Soma som jag visade tidigare är lika skonsamma mot fälgerna som vilken plastmodell som helst men samtidigt stark som metalmodeller.

Jag kan helt enkelt inte komma på någon annan cykelpryl som är lika överlägsen alla andra som jag har provat. Faktum att det är någonting billigt gör mig bara gladare.

http://www.cyclingnews.com/tech/?id=2005/reviews/soma_fab_tyre_levers

klydde: du har aldrig försökt kränga av/på ett par Nokian A10 i femton minusgrader hör jag.

Daner: finns dom nere hos Phil?

Har hittills fastnat för Tacx i plast. Hade Park tool som jag brytit av 2 av 3 och sen har jag ett gäng biltema också som förvisso har funkat fint, men de är lite tjocka vilket kan göra det svårt att lirka in de under däcket.

Metall blir det bara fula märken av i fälgen. Somas verkar dock ruskigt grymma.

Pata2 skrev:
--------------------------------------------
klydde: du har aldrig försökt kränga av/på ett par Nokian A10 i femton minusgrader hör jag.

femton minusgrader!! Finns det så kallt;)

Jag skrev som regel, inte alltid.

Kör bara mtb, behöver inga däckavdragare, men skulle jag behöva hade valet blivit metall, eller en vass skruvmejsel:)

klydde skrev:
-------------------------------------------------------
> femton minusgrader!! Finns det så kallt;)
>
> Jag skrev som regel, inte alltid.

Jag ska erkänna att det var ett dåligt exempel de däcken är så svåra att att få på/av att jag faktiskt brukar stoppa en liten bit tvål i verktygskitet. Vid den aktuella situationen gav jag upp och ringde på en taxi.

Drog på ett däck idag på LVG hoj, med PLAST avdragare. Tog ej i så mkt heller utan fick på skiten med händerna i stället. Ser sen efter att däckavdragaren i plast har gjort en buckla i fälgen vilket jag anser är helt sjukt. Något ni vart med om?

Drog på ett däck idag på LVG hoj, med PLAST avdragare. Tog ej i så mkt heller utan fick på skiten med händerna i stället. Ser sen efter att däckavdragaren i plast har gjort en buckla i fälgen vilket jag anser är helt sjukt. Något ni vart med om?
Jag förstår inte. Du använde avdragare, tog inte i, men fick däcket på plats med handkraft istället?

Jag förstår inte. Du använde avdragare, tog inte i, men fick däcket på plats med handkraft istället?
Däcket var monterat men jag skulle byta slang bara, testa avdragare tyckte det var skit använde tummarna i stället. Men märker sen det blivit en bula i fälgkanten där jag använt avdragaren i plast och ej tagit i.

Fälg Dt Swiss 470 Däck ett väl använt S works 700x28 däckavdragare vet ej märke men i plast och med handtag typ, från cykelverkstad.

Tillbaka
Topp