Däckdimension vinterpendling

Pyspunka82

Aktiv medlem
Är på snäppet att beställa ny cx. Valet står mellan en Cube eller Kaffenback.

Prisskillnaden är ju till stor fördel för kaffenback, som dessutom kör 10% idag så 600 euro billigare!

MEN, så var det däckdimensionen. Kaffenback verkar ta som mest 32mm. "mudguard mounts, plus 32c tyre clearance"

Jag ska ju ha cykeln för pendling året om så kommer nog vilja ha möjlighet till dubbdäck. Är det kört med kaffenback?

Vilken bredd ska man ha (92kg tung) för att ha hyfsad komfort? Blir ca 8km asfalt enkel väg. I Malmötrakten så sällan snö men oftare is/modd

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-pro-grey-n-flashred-559899/wg_id-40

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXKAFFAPEX1/planet-x-kaffenback-sram-apex-1-road-bikes

jag har precis gått från 32 till 40 och det är väldigt skönt, speciellt i modd, men rullar mjukare oxå. det ångrar jag inte. fast om du bryr dig om komfort är ju kaffenback ett konstigt val?

jag kör disc trucker med cykelväska på industripakethållare och det är ruskigt bekvämt, men så tråkigt att jag planerar en lätt 1x11 cx och ryggsäck...

Jag är väl annorlunda än alla andra, eller möjligen mycket lättare, men tycker det är skönt när vinterdäck skär igenom det slafsiga underlaget ner till det fasta : och därför gillar jag smalare däck.

[Men det kan hända att det finns någon fördel att flyta omkring ovanpå modden som jag inte riktigt förstått :-) ]

Johan T sa:
jag har precis gått från 32 till 40 och det är väldigt skönt, speciellt i modd, men rullar mjukare oxå. det ångrar jag inte.

+1 jag har gjort en liknande resa, fast från 42 till 50 mm och upplever bara fördelar, framförallt på spårig is och hård knölig snö. Kräver ju sin cykel förstås.

Det här kommer säkert bli en tråd där breddäcks-pendlarna (där kufar som jag ingår) kommer försöka övertyga smaldäcks-pendlarna om dess respektive förträffliga fördelar, och vice versa. Eller så blir det inte så, och man kan försöka trivas i samvaron av att alla gillar olika... ;o)

Senast ändrad:
Sen kan man ju idas läsa
I Malmötrakten så sällan snö men oftare is/modd 

och fundera på om det man är van vid är applicerbart.

Johan Falk sa:
Det här kommer säkert bli en tråd där breddäcks-pendlarna (där kufar som jag ingår) kommer försöka övertyga smaldäcks-pendlarna om dess respektive förträffliga fördelar, och vice versa. Eller så blir det inte så, och man kan försöka trivas i samvaron av att alla gillar olika... ;o)

Det är tyvärr olika på olika underlag. Har breda dubbisar på mtb och smala på pendlaren. De har sina olika för och nackdelar vid olika underlag. Men jag tror att breddäck har fler underlagstyper där de går bra än smala. Dock har jag inte plats för breda däck och bra skärmar så jag har inget val.

emmer sa:
Sen kan man ju idas läsa
I Malmötrakten så sällan snö men oftare is/modd 

och fundera på om det man är van vid är applicerbart.

Ja? Och? Det står is t.ex. Och modd/slask som återfryser (vilket ibland sker i södra och mellersta Sverige) kan bli just den typ av svårkörda is som jag menar. All is är inte slät som ett parkettgolv, om du kan idas förstå vad jag menar. Men du utläste väl enkelspårigt bara modd i den meningen.

Har du cyklat på spårig is med t.ex. 30 mm respektive 50 mm? Om inte, kan jag rekommendera att du testar, och inte bara lever på gamla "internetsanningar" och gammaldags idéer.

För övrigt emmer, DÖLJ gärna mina inlägg i fortsättningen. Jag tillför nog inte dig något av värde ändå. Du verkar ju bara vara ute efter att tjafsa med mig senaste tiden.

Bengt-re sa:
Det är tyvärr olika på olika underlag. Har breda dubbisar på mtb och smala på pendlaren. De har sina olika för och nackdelar vid olika underlag. Men jag tror att breddäck har fler underlagstyper där de går bra än smala.

+ 42

Johan Falk sa:
Ja? Och? Det står is t.ex. Och modd/slask som återfryser (vilket ibland sker i södra och mellersta Sverige) kan bli just den typ av svårkörda is som jag menar. All is är inte slät som ett parkettgolv, om du kan idas förstå vad jag menar. Men du utläste väl enkelspårigt bara modd i den meningen.
Händer säkert åtminstone någon morgon varannat år i malmötrakten...
(Och nej, jag tänkte inte länka till wikipedia om vart malmö ligger :-) )

Så klart kan det bli snöigt i sydvästra Skåne men allt som oftast smälter det och blir slask som förvisso kan frysa på igen men jag tycker nog oftast att det mesta då är bortkört. Men isfläckar blir det ju kvar. Så här ser det väl rätt ofta ut. Plogat, saltat men säkert halt fläckvist
IMG_2612.JPG

Edit: min definition av isigt är väl rätt malmöitisk och motsvarar ev barmark i vissa andra delar av landet

Senast ändrad:
Johan T sa:
...fast om du bryr dig om komfort är ju kaffenback ett konstigt val?
...
Kaffenback är för mig rätt okänt, fick tips om den i en annan tråd här. Vill du utveckla varför du tycker den blir ett konstigt val? Har rätt snarlik spec som övriga pendlings cx jag kollat på

Jag hade valt en cykel med plats för däck större än 32, gärna 40. Lite luft runt däcken skadar inte.
Jobbigt att köpa hem däck som man aldrig vet kommer funka innan man provat själv, alternativt måste googla och hitta någon som har samma däck + skjutmått + kamera + internet + intresse.

Johan Falk sa:
emmer sa:
Händer säkert åtminstone någon morgon varannat år i malmötrakten...

"Vart"? *suck* Tillbaks till skolan i höst kanske?

Du behöver inte länka. Det ligger tydligen mellan Katrineholm och Nyköping enligt https://www.hitta.se/sök?vad=malmö+björkvik

Om man föredrar en mer specifik Malmö, så ligger Malmön ett stenkast eller två från Amerika i trakten av Köping:

IMG_0246.PNG

Miss Lycka sa:
Det är nog bättre att lokalbefolkningen uttalar sig.

Visst är det så, där trampade jag i klaveret (modden?) igen! :-)

Men underförstått menar jag att bredare dubbdäck har många fler fördelar än bara specifikt för spårig is. Finns även nackdelar, men inget som ger nackspärr direkt.

Johan Falk sa:
emmer sa:
Faan vad störig du är :-) Om jag ska peka ut vart malmö ligger för en som cyklar runt på skorvis hela året - då då rimligen bor i polartrakter a'la eskilstuna eller uppsala . så kan jag ju inte använda vad. Då om någon gång så borde man byta plats med sin mats...
Släpp det där nu.

emmer sa:
Johan Falk sa:
emmer sa:
Faan vad störig du är :-) Om jag ska peka ut vart malmö ligger för en som cyklar runt på skorvis hela året - då då rimligen bor i polartrakter a'la eskilstuna eller uppsala . så kan jag ju inte använda vad. Då om någon gång så borde man byta plats med sin mats...
Släpp det där nu.

Annars går det fint med "var".
:-)

Jag förstår inte hur tex schwalbe marathon winter i bredare bredder kan vara ett alternativ när ingen verkar tycka om att cykla på dom...?
32 eller 35 (eller vad nu "vanliga" är) verkar vara the shit.

emmer sa:
Johan Falk sa:
emmer sa:
Släpp det där nu.
Ett bra exempel på "Ibland är det bättre att hålla tyst och låta folk tro att man är dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel"

NickPick sa:
Jag förstår inte hur tex schwalbe marathon winter i bredare bredder kan vara ett alternativ när ingen verkar tycka om att cykla på dom...?
32 eller 35 (eller vad nu "vanliga" är) verkar vara the shit.

Fast det beror väl mest på på att "det vanliga" är en CX där runt 35 är det bredaste man får in?

Och anledningen till den kompromissen är alla de där dagarna när det inte är total dödsmoddsmisär utan kanske bara lite svartis här och där på sin höjd.

Jag bytte från Schwalbe 35mm till Conti Nordic Spike 42mm och har aldrig ångrat mig. Visst, de väger dubbelt så mycket men det är det värt när snömoset kommer och så småningom fryser på. Nordic Spike har grövre mönster också, så kör jag lågt tryck så greppar de otroligt bra på alla underlag.

Det gör ju inte saken sämre att det känns som att man cyklar dubbelt så snabbt när man byter till odubbat sen. En alldeles perfekt start på cykelsäsongen!

Sambon valde Schwalbe 35mm med färre dubbar och hon har klagat hela vintern på hur svårt det är att cykla när det blir spårigt. Har testat hennes cykel och kan hålla med men vissa kanske gillar när det är lite utmaning att cykla runt? :)

Äh. Det blir cube'n som har bättre plats. Men nu är det beställarångest deluxe! Jag behöver ett par stänkskärmar men tycker jag bara hottar för däck Max 33(?)

Pyspunka82 sa:
Äh. Det blir cube'n som har bättre plats. Men nu är det beställarångest deluxe! Jag behöver ett par stänkskärmar men tycker jag bara hottar för däck Max 33(?)

Om du hottar lite mer hittar du Biltemas plasstskärmar, 45 mm är dom väl, och kostar runt hundringen. Funkar kanin.

Jag kör bland annat en Kaffeback med 45NRTH Xerxes och det är för smala däck för att funka bra i Luleå men i Malmö hade det säkert varit rätt.

Jag har en Kaffenback som jag använder till Lvg träning vintertid. Jag körde nyss Vintervättern på den & älskar den, och inte bara för att jag har en dragning till stål. Den har fästen till typ allt & är därav mkt flexibel.

Jag kör 30mm Schwalbe Winter & SKS Bluemels 45mm skärmar & det är tajt bak. Jag fick modda skärmarna för att få plats. Utan skärmar har jag läst om andra som kör 38:or slicks & 35:or CX däck.

Bilagor

• IMG_2448.JPG
    IMG_2448.JPG
    215 KB · Besök: 47
Miss Lycka sa:
30 mm:s klarar isen.

+1 på den. Som boende i smutsiga södern kan jag glatt (!) meddela att tex Schwalbe Active Winter gör jobbet på de underlag som oftast råder. I Malmö är de dessutom rätt duktiga på att snöröja å salta samt att det är lite varmare i stan än på åkrarna utanför så halka spårig is och snömodd brukar sällan vara något problem mer än någon/några få dagar om året.

Men klart att om man vill vara förberedd på det värsta så är det väl en Niner med ISP som man ska ha även om det är totalt overkill. Lite som att köra SUV innanför stadsgränsen... ;-)

Jag kanske borde tillägga att jag cyklat med mina Nordic Spike i Stockholms utkanter samt i Örebro län. Det är väl generellt lite mera snö här uppe än söderut.

Pfaff sa:
Pyspunka82 sa:

Om du hottar lite mer hittar du Biltemas plasstskärmar, 45 mm är dom väl, och kostar runt hundringen. Funkar kanin.

+1
Eller bara ge tusan i att klicka i ngt filter för racer på wiggle

Steel is Real sa:
Jag har en Kaffenback som jag använder till Lvg träning vintertid. Jag körde nyss Vintervättern på den & älskar den, och inte bara för att jag har en dragning till stål. Den har fästen till typ allt & är därav mkt flexibel.

Jag kör 30mm Schwalbe Winter & SKS Bluemels 45mm skärmar & det är tajt bak. Jag fick modda skärmarna för att få plats. Utan skärmar har jag läst om andra som kör 38:or slicks & 35:or CX däck.

Sluta! Jag hade ju bestämt mig för att kaffenback inte var något att ha trots vrakpriset!

NLC sa:
Jag med. Men den lila från första (?) året den såldes.

Just det! Det är vintercykling med lite finess och en gnuttta bad ass.

Cross check i Tangerine är en sämre cykel på många sätt, men svårt cool - dock vett fn om jag vill ha fälgbromsar på en pendlare igen... snygg gammaldax är den iaf.

HåkanB sa:
Hur länge tänker du ha cykeln? Kommer du under den tiden bli sugen på att prova ett par fetare däck än 32?

Kommer köra med den som vardagscykel med barnsits vissa dagar. En del gånger också med cykelvagn så lite komfort önskas. Tycker mig själv nästan svara ja på din fråga. Känns som kanske 35

Tillbaka
Topp