Däcken är för stora(eller?)

Mazett

Ny medlem
Hejsan allihopa!

Min gamla DBS racer ska få genomlida sin första höst, och med det så har jag tänkt slänga på nya hjul och däck. Har hittills kört med gamla tuber, men nu tänker jag att kanttråd är vad jag vill ha.

Har hjul i samma dimension som tidigare, dvs 28"... Men nu när jag slänger på allt så tar däcken i frambromsen, och bak har jag bara 1-2 mm i marginal. Däcken jag valde är 622-32, då jag mest tänkt pendla till universitetet med den.

Är okunnig vad gäller däck, men tänker att det ändå måste gå att få dit ett kanttrådsdäck som passar, om jag kan hitta ett par som är lite lägre. Min tankegång är då att om jag köper ett par som är smalare, så borde de rimligtvis bli lägre på samma hjul..? Eller tänker jag helt galet?

Uppskattar svar, och om det borde vara uppenbart så får ni gärna skratta lite åt min okunnighet! Det bjuder jag på!

Skönt att hjärnan tänkte rätt! Och tack för länken! Blir att spara 32 däcken till nått annat, och slänga på nått lite mindre!

Bromsarna ligger precis där de ska efter hjulbytet. Problemet uppstår först när gummit sitter på, och då tar toppen av däcket i under själva bromsarmarna (eller vad man ska kalla det) ?

Jag hade bromsar där däcket precis tog i i valvet så att säga. Vad jag upptäckte var att senare bromsar är designade så valvet går upp högre. Bytte från br-5700 till br-5800 för att få mer plats.

Men 1-2 mm bak blir för tight, så länge du inte kan köpa ny broms där också och få lite mer plats.

wressus sa:
Jag hade bromsar där däcket precis tog i i valvet så att säga. Vad jag upptäckte var att senare bromsar är designade så valvet går upp högre. Bytte från br-5700 till br-5800 för att få mer plats.

Men 1-2 mm bak blir för tight, så länge du inte kan köpa ny broms där också och få lite mer plats.

Har gamla fina dura ace bromsar från 80, så behåller dom gärna! Tror mindre däck löser problemet

ceel sa:
Mazett sa:
Sixten Fors sa:
gtbiexil sa:
Tittar du i denna tabell kan du se att det skiljer nästan 1 cm radiellt mellan 23x622 och 32x622
https://www.cateye.com/data/resources/Tire_size_chart_ENG_151106.pdf
32 - 23 = 9
Inte jättesvårt...

Det du precis räkna på är omkrets, inte diameter ?

Nej nu får du nog tänka en runda till...

Vem utav oss? Inser att jag borde skrivit radie, då det gör hela uträkningen lite lättare, men fel hade jag nog inte...? Eller? ?

Edit: nu insåg jag... Han räkna på bredd inte omkrets. .. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp