Däckkorv eller kralligare däck?

bokaj

Aktiv medlem
Hej forumet.

Jag har nyligen flyttat till nordligare breddgrader med högre fallhöjd och många steniga stigar. Idag har jag 29" fälgar som är 25 mm breda med 2,4" Rekon/Forekaster. Jag upplever egentligen inte mönstren som begränsande men däremot burpar jag särskilt bakdäcket i doserade kurvor och annan hårdare körning. Det blir bättre med högt tryck, typ 2 bar, men det påverkar såklart hur däcken beter sig i övrigt.

Blir livet genast roligare med samma däck men 30 mm fälgar?

Måste jag gå på kralligare däck som påverkar vanlig rådjurs-stigcykling negativt? HTFU?

Eller löser däckkorvar alla mina problem?

Hälsningar från Funäs!

Jag har aldrig kört med korv, men jag tror inte att korv hjälper mot burpning. Jag får burpning fram när jag sätter tryck i skra med gel lutning, men det händer bara när jag kör för lågt tryck, typ 0,8 bar. Jag tycker att två bar är mycket för högt.
Bredare fälgar hjälper mycket, däck med styvare sidovägg också. Man kommer inte att märka nånting av styvare däck om man kör med 2 bar. Lite tjockare Maxxis Exo stomme är riktigt trevligt och bra dämpad, framförallt vid låg tryck, trycker inte att det har någon nackdel alls, förutom högre vikten. Ger också bättre skydd mot punka och genomslag.

Korvar kommer stötta upp din däck helt klart, men livet blir ändå roligare med 30mm fälgar. Jag kör Newmen både 25mm ID och 30mm ID och får likt förbannat rikta hjul ett par ggr per säsong. Kör alltid korv bak, men oftast inte fram.

Att kränga på en korv kommer dock göra ditt liv till ett tillfälligt helvete..

Tack för svaren :D

Alla alternativ är alltså gångbara beroende på vad man har för erfarenheter, precis som det ska vara på ett forum!

Vissa korvar, men inte alla, hjälper mot burpning. Mest (ö)känd är väl CushCore, men även Pepi's Tire Noodle utlovar burpskydd. Rimligtvis hjälper alla korvar som sitter tajt mot fälgen och håller fast däckskanten inifrån. Det var ett rent helvete första gången jag försökte montera en, men nu när jag fått in snitsen går det riktigt smidigt:
  • Montera däcket torrt och poppa det, ingen gucka eller korv — eventuellt såpvatten om det inte poppar
  • Kolla att logga är på rätt plats, det går inte att justera sedan
  • Ta av ena sidan av däcket och låt andra sitta kvar
  • Putta in korven och se till att den sitter ordentligt nere i fälgens inbuktning
  • Börja kränga på däckssidan, starta på sidan motsatt ventilen, få på drygt halva
  • Använd däckverktyg i plast för att mata in däckskanten hela vägen ner under korven och ner i mitten på fälgen
  • Kräng på lite mer däck, och ta ett varv till med att mata ner däckskanten. Set till att däcket hela tiden är nedmatat långt ner i fälgen under korven
  • Innan den sista biten krängs på, häll i gucka i det öppna däcket och vänd på det så att det rinner ner i andra sidan av däcket
  • Kräng på den sista biten av däcket. Har man väl fått ner kanten ordentligt på resten av däcket så går det med lite handkraft
  • Poppa, klart

Vissa korvar, men inte alla, hjälper mot burpning. Mest (ö)känd är väl CushCore, men även Pepi's Tire Noodle utlovar burpskydd. Rimligtvis hjälper alla korvar som sitter tajt mot fälgen och håller fast däckskanten inifrån. Det var ett rent helvete första gången jag försökte montera en, men nu när jag fått in snitsen går det riktigt smidigt:
  • Montera däcket torrt och poppa det, ingen gucka eller korv — eventuellt såpvatten om det inte poppar
  • Kolla att logga är på rätt plats, det går inte att justera sedan
  • Ta av ena sidan av däcket och låt andra sitta kvar
  • Putta in korven och se till att den sitter ordentligt nere i fälgens inbuktning
  • Börja kränga på däckssidan, starta på sidan motsatt ventilen, få på drygt halva
  • Använd däckverktyg i plast för att mata in däckskanten hela vägen ner under korven och ner i mitten på fälgen
  • Kräng på lite mer däck, och ta ett varv till med att mata ner däckskanten. Set till att däcket hela tiden är nedmatat långt ner i fälgen under korven
  • Innan den sista biten krängs på, häll i gucka i det öppna däcket och vänd på det så att det rinner ner i andra sidan av däcket
  • Kräng på den sista biten av däcket. Har man väl fått ner kanten ordentligt på resten av däcket så går det med lite handkraft
  • Poppa, klart

Det finns ju definitivt grader i helvetet i detta ämne, vekare däck och mindre korvar gör ju processen enkel. Kralligare däck och grövre korv så löser då inte jag det med plastverktyg, dom går av som glasspinnar.

Jag köpte en sådan här fast av annat märke som underlättade väldigt mycket.

Kralligare däck och grövre korv så löser då inte jag det med plastverktyg, dom går av som glasspinnar.
Vi pratar om olika moment. Illustrerat här med ett pendlarhjul av lathetsskäl, men innan jag försöker kränga på däcket så puttar jag in kanten på resten av däcket in under korven:
1655465214294.png

Sista momentet sedan gör jag med ren handkraft genom att ta i och kränga från andra sidan. Så här, fast med två händer när jag inte håller i en kamera:
1655465334358.png

Det är nog lättare att visa i verkligheten än att försöka förklara i ett forum, men jag gick från att knäcka verktyg till att få på däcken med ren handkraft.

Sedan finns det kombinationer av däck och fälg där det tydligen är helt hopplöst — hög fälgkant och grund fälg lirar ju inte.

Och just det, om man har en asymmetrisk fälg så är ena sidan lättare än andra.

Vi pratar om olika moment. Illustrerat här med ett pendlarhjul av lathetsskäl, men innan jag försöker kränga på däcket så puttar jag in kanten på resten av däcket in under korven:
Visa bilaga 561832

Sista momentet sedan gör jag med ren handkraft genom att ta i och kränga från andra sidan. Så här, fast med två händer när jag inte håller i en kamera:
Visa bilaga 561833

Det är nog lättare att visa i verkligheten än att försöka förklara i ett forum, men jag gick från att knäcka verktyg till att få på däcken med ren handkraft.

Sedan finns det kombinationer av däck och fälg där det tydligen är helt hopplöst — hög fälgkant och grund fälg lirar ju inte.

Och just det, om man har en asymmetrisk fälg så är ena sidan lättare än andra.
Jag förstår vad du menar, men jag är helt övertygad om att om du inte har Magnus Samuelssons nypor inte kränger på mina däck med händerna.

Rätt däck och korv löser jag som ett vanligt däckbyte typ barberi anaconda + Onza porcupine 2,4". Behövs inte ens verktyg. Ett nytt dhf och pepis rockline är däremot tuffare, har däcket varit av och på några ggr så är det ju betydligt enklare. Köper man en grov korv blir det ju än jävligare..

Nej jag tror dig, vissa kombos kräver vilja, rätt och mannamod. Sabbade ett XR4 när jag försökte montera, däcket blev helt skevt av våldet jag fick använda, men det var innan jag fick in knixen.

Ett par DHF däremot slank på min MB31 med en rosa Pepi utan större bekymmer.

Nej jag tror dig, vissa kombos kräver vilja, rätt och mannamod. Sabbade ett XR4 när jag försökte montera, däcket blev helt skevt av våldet jag fick använda, men det var innan jag fick in knixen.

Ett par DHF däremot slank på min MB31 med en rosa Pepi utan större bekymmer.
Ja det är ju som natt och dag ibland, jag pajade ett däck för några år sedan med en röd pepis. Hade 27,5+ då och korven var så sjukt stor för däcket.

Rocklinen funderade jag nästan på om det var något fel på eller om jag fått en 27,5". Var så sjukt tight att få på fälgen, fick verkligen ta i och jobba på den. Men isf är den felmärkt och när den väl gick på gick det ju bra. Har haft lite olika korvar och aldrig varit med om en så tight.

Pepi verkar ju svälla upp lite också efter att man kört den marinerad i gucka ett tag, iaf den rosa. Tajt som fan när jag monterade den nyköpt förra året, men när jag bytte hjul nu i våras så sitter den fortfarande på fälgen, men den ploppar dit enkelt.

inte tiil kränga av fälgen, men in mot mitten. följden bli snabbt utsläpp av luft, men i bästa fall hoppar däcket snabbt på plats igen.

men blir det för mycket luft som lämnar, kan däcket strax lossa runtom.

när det gäller frågan i tråden tycker jag 2,4-däck mår bäst kring eller under 1bar. 30i mm fälg skulle jag se som för smalt för att kunna uppnå den nirvana-känslan.

noodles uppges som nämnts i vissa fall kunna kompensera för smal fällg.

Eller så kör man med slang.
Och får en snake bite istället.....Har själv aldrig orkat hålla på med korvar. Kör jag trampstig vill jag begränsa vikten och väljer däck därefter. Kör jag mer utför / lift sitter det kralligare däck på som är stadiga i däcksidorna som det är.
Sen kör jag inte så hårt att jag burpar dh däck och den eventuellt förbättrade känslan i däcket med korv i kan jag leva utan:)

Hade jag tävlat och det hade varit av vikt att kunna fortsätta rulls ned med ett punkat däck hade jag säkert övervägt korv men för min cykling känns det overkill.

Det blir ju en annan typ av respons från däcket med korv i också, mindre luftvolym så skillnad vid kompression, lite på samma sätt som om man kör med volymrrducerare i gaffel osv, vilket vissa ogillar. Kan inte påstå att jag märkt nån skillnad direkt, men så är jag rätt okänslig för sånt där.

Det börjar bli dags att köpa nya korvar (efter sommarn typ), har just stoppat i ett cushcore xc i stigcykelns bakhjul men inte hunnit testa än, misstänker dock att det ger mer skydd mot snkaebite och burp, och kanske lite returdämpning i däcket än kompressionsdämpning.
Tidigare har jag haft Pepis raceline -för ömtåligt, Pepis rokkline - bäst hittills, och senast en blå formad korv, glömt bort märket, som hade bra dämpning men inte alls håller mot genomslag.

Vanlig cushcore är tyngre än jag vill ha.

@MagerValp verkar ha använt Pepis R-evolution? Hur är den jämfört med race- och rokk-line?

Är det nån idé att leta vidare efter det perfekta ljudet eller ska jag bara gå tillbaks till Rokkline? (Om inte cushcore xc är bättre än jag tror)

Det börjar bli dags att köpa nya korvar (efter sommarn typ), har just stoppat i ett cushcore xc i stigcykelns bakhjul men inte hunnit testa än, misstänker dock att det ger mer skydd mot snkaebite och burp, och kanske lite returdämpning i däcket än kompressionsdämpning.
Tidigare har jag haft Pepis raceline -för ömtåligt, Pepis rokkline - bäst hittills, och senast en blå formad korv, glömt bort märket, som hade bra dämpning men inte alls håller mot genomslag.

Vanlig cushcore är tyngre än jag vill ha.

@MagerValp verkar ha använt Pepis R-evolution? Hur är den jämfört med race- och rokk-line?

Är det nån idé att leta vidare efter det perfekta ljudet eller ska jag bara gå tillbaks till Rokkline? (Om inte cushcore xc är bättre än jag tror)
Jag har testat Pepis röd (vad den nu heter) men den var mjuk och skyddade väl inte mycket. Nube, den var ok men gick sönder på en säsong. Barberi Anaconda, billiga och skyddar väl lite sådär men håller iaf. Nu senast Rokkline som jag skulle säga är bäst av de jag testat.

Det är ju ett sånt jag haft i fs'en sista året! Sidorna är helt sönderskurna av genomslagen, med de dämpar bra.
Ja, mitt ser också rejält misshandlat ut men jag upplever fortfarande att det funkar som det ska och det har gått bra att flytta över till nya däck osv.

Men ska nog beställa ett att ha i reserv, om inte den här tråden får mig att välja nåt alternativ som verkar bättre.

Ok, så en grov sammanfattning är att korvar skyddar mot punkor och påverkar däckets dämpning men långt ifrån alltid däckets stabilitet i sidled. Så min slutsats är att jag bör prova däck med grövre sidoväggar för att komma till rätta med mina bekymmer.

Bockar och bugar!

Här har vi en till gubbe med keps som varit borta från den här cirkusen ett tag så jag hänger inte med i lingot. Korv? Är det slang eller något annat?

Ok, så en grov sammanfattning är att korvar skyddar mot punkor och påverkar däckets dämpning men långt ifrån alltid däckets stabilitet i sidled. Så min slutsats är att jag bör prova däck med grövre sidoväggar för att komma till rätta med mina bekymmer.

Bockar och bugar!
Utan att ha hunnit testa mitt Cushcore xc men byggt på olika inlägg och att ha monterat det, så är jag övertygad om att ett sådant skulle hjälpa mot burpning, men det skulle nog vara en bitch att montera på en 25 i.b.-fälg. En 30 mm i.b.-fälg skulle vara bättre både utan korv och för att montera en.
Däck med kraftigare casing hjälper också mot burpning vid samma tryck, är ofta(ST) bättre dämpade och skyddar bättre mot både genomslagspunkor och sönderrivna däckssidor.
Priset är en högre vikt.
Det går ju att ta ut en korv om man inte gilla egenskaperna den ger, så jag rekommenderar korv i oavsett om TS inskaffade ett kraftigare däck eller inte. Pepis rokkline eller cushcore xc.

Har kört rosa korv tidigare men tyckte däcket kändes dött… bytte till coshcore pro och jäklar vilken skillnad. Känsla och grepp överlägset!

Ni som kör sub 1bar utan problem? Väger ni sub 60kg också eller kör ni bara väldigt försiktigt och undviker stök?
Jag kör med 1,9bar, korv bak på i30 fälgar..
Ändå smäller det fint i fälgen med jämna mellanrum..?

Ni som kör sub 1bar utan problem? Väger ni sub 60kg också eller kör ni bara väldigt försiktigt och undviker stök?
Jag kör med 1,9bar, korv bak på i30 fälgar..
Ändå smäller det fint i fälgen med jämna mellanrum..?

Är det någon som sagt sig köra så lågt tryck i tråden :unsure:

Jag klarar mig på 20-23 psi om jag inte är i Järvsö och bökar, 90kg + med utrustning. Riktar fälg ett par ggr per säsong.

Sist jag vägde mig visade vågen 95 kg och jag kör 1,0/1,2 på hardtailen med 2.6:or. Men ja, då kör jag rätt försiktigt och väljer linje med omsorg. Det är framför allt under halk- och mögsäsongen när maximalt grepp är en förutsättning för att kunna hoja, och då går det inte speciellt fort ändå.

Är det någon som sagt sig köra så lågt tryck i tråden :unsure:

Jag klarar mig på 20-23 psi om jag inte är i Järvsö och bökar, 90kg + med utrustning. Riktar fälg ett par ggr per säsong.
Finns 2 inlägg i tråden som snackar om tryck runt och under 1bar.
Själv kör jag 26fram utan korv, 28bak med korv och nya exo+ på båda.
Väger runt 100+ med utrustning.

Däcktryck är ju helt individuellt beroende på hur mycket man bromsar. För vissa är 2 bar och DD casing minimum om det skall bombas i stenig terräng.

Klart man ska ha kralligare däck....och körv. Kör exo+ fram o bak med körv vittoria bak och pepi röd fram. 20psi fram o 23-24psi bak på stökht och väger 95kg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp