Däcktryck vid ökad höjd?

Herr Thomas

Aktiv medlem
Däcktryck vid ökad höjd?
En fundering kring höghöjdscykling.
Behöver man beakta det minskade lufttrycket när höjden ökar och när man pumpar sina cykeldäck?
Ponera att jag pumpar mina lvg-däck till 7 bar på havsytenivå. Hur mycket kommer då trycket att öka när jag cyklar på hög höjd, säg 2000 eller 3000 möh?

Däcktryck vid ökad höjd?
På 3km höjd har omgivande trycket minskat med 300hPa (än på havsnivån) , och alltså är det 300hPa högre övertryck i däcket.

Däcktryck vid ökad höjd?
Hur mycket kommer då trycket att öka när jag cyklar på hög höjd, säg 2000 eller 3000 möh?
I stort sett ingenting, eftersom däcken är mer eller mindre otöjbara. Samma volym = samma tryck (förutsatt att temperaturen är samma).

Edit: Och vore de töjbara så skulle (edit: absolut-)trycket i dem naturligtvis minska, eftersom trycket utanför gör det och däcken därmed sväller. Som en ballong.

Däcktryck vid ökad höjd?
Ja, typ. Så om du inte bryr dig om hur solen skiner på däcken, eller temperaturskillnaden mellan 0 och 3 km så behöver du nog inte bry dig om den här skillnaden heller.

Däcktryck vid ökad höjd?
Absolut tryck är ju i stort sett ointressant i sammanhanget. Och du har väl aldrig i ett enda inlägg diskuterat totaltryck, varken i dämpare eller däck tidigare?

Däcktryck vid ökad höjd?
Säg att det är 0,8 bar vid 2000m, då skulle du mäta 7,2 bar med samma mätare som mätte 7 bar vid havsnivån. Så inte så mycket att tänka på för lvg, men om man cyklar mtb och finlirar med väldigt låga tryck kan 0,2 bar nog märkas.

Däcktryck vid ökad höjd?
Det tar nog mer än en halvtimme att cykla 2000hm i terräng där 200hPa spelar roll. Tänker att mycket kan hända på den tiden.

Däcktryck vid ökad höjd?
Tror jag gjorde en tankevurpa här. Boyeles lag säger att P x V är konstant och V är mycket riktigt konstant för ett cykeldäck.
Alltså bara att pumpa som vanligt och cykla på uppför ?

Däcktryck vid ökad höjd?
Tror jag gjorde en tankevurpa här. Boyeles lag säger att P x V är konstant och V är mycket riktigt konstant för ett cykeldäck.
Alltså bara att pumpa som vanligt och cykla på uppför ?

Nej. I den lagen är P absoluta trycket. Men för cykling är det övertrycket som är intressant. Den kommer att går upp på höjden för att absoluta trycket av luften utanför däcken är lägre. Men, som har skrivits, är skillnaden är marginal på smala lvgdäck (men kanske inte på MTB däck).

Däcktryck vid ökad höjd?
Säg att det är 0,8 bar vid 2000m, då skulle du mäta 7,2 bar med samma mätare som mätte 7 bar vid havsnivån.
Nä, den kommer att visa samma sak om du inte kalibrerar om den för den nya höjden. Den mäter nämligen det absoluta trycket minus trycket vid havsytan, eftersom den rimligen är kalibrerad där.

Däcktryck vid ökad höjd?
Cykla fort, för då ökar värmen i däck/slang och trycket ökar. 'Kan vara bra att veta om man pumpar max en het dag och ger sig ut.

Tillbaka
Topp