Däckval - asfaltsmtb

Mange CBBU

Ny medlem
Däckval - asfaltsmtb
Hej,

Blev påkörd av en taxi för ett år sen när jag körde motorcykel och fick efter det problem med axel, knä, korsrygg och dessutom balansproblem. Jag har förutom rehab haft träningsförbud ett bra tag nu men äntligen får jag börja prova mig fram och se vad jag klarar och inte klarar och mtb:n är det första som jag vill ta upp igen. Det värsta börjar ge med sig nu efter massor av tråkig rehabträning och längtar verkligen upp på cykeln för att se om det fungerar.

Nu till problemet. Jag vågar inte riktigt med skogsturer än ifall jag skulle vurpa. Vill ge kroppen mer tid att bli starkare och läka. Men konditionen och känslan att cykla igen vill jag verkligen åt.
Nu sitter det Racing Ralph på mina Bontrager Race Light USB-hjul och med tanke på att jag bara kommer att cykla asfalt gick jag till Cyklig på Råsundavägen för att köpa slicks eller vad än dom skulle rekommendera. Blev lite förvånad över ett suckande svar att det inte fanns något snabbare, bara att det var skillnad på ljudet med mindre mönster och marginella skillnader i toppfart endast beroende på det högre vindmotståndet med ett bredare däck. Detta dessutom levererat i en sågot sarkastisk ton och utlåtanden som, "tänk att alla tror att det är snabbare bara för att det ser snabbt ut", vilket gjorde att jag kände mig som en trendnervös färsking när jag lämnade butiken.

Det kan ju inte rimligtvis stämma??? Snälla, kom med tips på vilket hjul som är det ultimata om det endast ska användas till asfaltssmiskning. Har bra erfarenheter av Ralph tidigare och gillar Schwalbe.

Tack på förhand / Magnus

Däckval - asfaltsmtb
Cykelbuden svär vid sina Continental. Jag har kört både SportContact 1.3 och 1.6 samt Top Touring 2000 eller vad de heter i 1.75". Alla mycket bra däck med hög resistans mot punktering om inte den lägsta vikten. Utsvävningar till bl a Nokian och Ritchey har givit ett sämre resultat.

Mvh,
Kent.

Däckval - asfaltsmtb
Är det bara bra asfalt som gäller så håller jag med om Sport Contact däcken, punkasäkra och håller länge.
Vill du ha lite större luftkammare så kolla Schwalbes Big Apple. Rullar grymt bra men det blir lite mer luftmotstånd såklart.

//j

Däckval - asfaltsmtb
Mange CBBU skrev:
-------------------------------------------------------

> Nu sitter det Racing Ralph på mina Bontrager Race
> Light USB-hjul och med tanke på att jag bara
> kommer att cykla asfalt gick jag till Cyklig på
> Råsundavägen för att köpa slicks eller vad än
> dom skulle rekommendera. Blev lite förvånad
> över ett suckande svar att det inte fanns något
> snabbare, bara att det var skillnad på ljudet med
> mindre mönster och marginella skillnader i
> toppfart endast beroende på det högre
> vindmotståndet med ett bredare däck. Detta
> dessutom levererat i en sågot sarkastisk ton och
> utlåtanden som, "tänk att alla tror att det är
> snabbare bara för att det ser snabbt ut", vilket
> gjorde att jag kände mig som en trendnervös
> färsking när jag lämnade butiken.

Måste hålla med om att det var bland det dummaste svar jag hört. Visserligen är RR inte särskilt grovmönstrade, men de är ju ändå gjorda för terräng. Men hur f-n kan någon påstå att det är "samma" rullmotstånd i RR som ett par slicks??? Köper du ett par bra slicks så kommer du dessutom kunna köra mycket hårdare tryck, och bara där märks rullmotståndet direkt.

Byt butik är mitt förslag...

Däckval - asfaltsmtb
Jag håller med de andra och säger Continental Sport Contact 1,3". Finns Grand Prix i 1" också om man vill vara riktigt snabb. För tyvärr har Maxxis slutat med de 1" slicksen jag körde med på min Cannondale Bad Boy, var riktigt bra också med lite mer mönster än Sport Contact.

Däckval - asfaltsmtb
"bara att det var skillnad på ljudet med
> vindmotståndet med ett bredare däck."

det kan jag hålla med om, till viss del. det är absolut inte dumt. rullmotstånd är bara en av många faktorer som påverkar hastigheten, luftmotståndet står för en väldigt stor del av motståndet.

när jag kört asfalt hela vinternn har jag gjor det på ett par 2,1 larsen TT. snäppet bredare och med mer mönster än RR. de rullar klart bättre än mina 1,9 semislicks som satt på innan. däremot susar det en del i däcken när man kommer upp i fart, men rullet är det absolut inget fel på.

Däckval - asfaltsmtb
Kör du med skivor kan du ju skaffa landsvägshjul med discnav så du får större diameter på hjulen. Skaffar du slicks till dina mtb-hjul kommer det bli mindre diameter och du får tekniskt sett lägre utväxling på cykeln, dvs du komemr lite kortare på varje tramptag givet samma växel.

Däckval - asfaltsmtb
Jag har kört med Continental Sport Contact i flera år. Är nu inne på mitt andra par. De förra paret har gått ungefär 400 mil, i alla fall enligt en grov uppskattning. Och även om det har börjat släppa en del trådar här och var så tror jag nog att de kan rulla en bra bit till innan de ger upp. Under den tid jag kört med de här däcken har jag haft totalt en punktering, och det var en genomslagspunka pga en extremt vass (nysågad) trottoarkant. Gick nyligen upp en storlek, från 1,3" till 1,6", och det har bara blivit bättre, IMHO. Cykeln går nästan lika lätt som tidigare, är nästan lika snabb, men har nu bra mycket kortare stoppsträcka och bättre väggrepp än tidigare. Och den är inte på långa vägar lika stötig som den var tidigare. Så jag kan varmt rekommendera 26x1,6"-varianten.

Ang. mönstrade däck vs slicks så är slicks bättre på asfalt. Rullmotståndet beror ju på flera saker, vikt, friktion, luftmotstånd, osv. I övrigt så gör mönstret inte mycket nytta på asfalt, eftersom det inte kan greppa på samma sätt som på mjukare underlag. Dessutom nöter man ner mönstret om man kör mycket på asfalt, ett problem man slipper om man kör med slicks.

Däckval - asfaltsmtb
Mönstrade däck har man nytta av på underlag där mönstret lämnar spår,
annars skall mängden gummi mot marken maximeras...

Jag har kört 800 km med Schwalbe Marathon Supreme på min pendlare och är
mycket nöjd. De är breda (50 mm) slicks med lite mönster mest för utseendets skull.

Gummiblandningen är det bästa Schwalbe har, samma som i Ultremo, greppar mycket bra.
Likaså punkaskyddet (Vectran) imponerar eftersom jag har fått skärmärken till corden
utan att det gått igenom.

Jag har testat smalare slicks och det är lika snabbt men obekvämare och mindre
gummi i asfalten.

9213405.jpg

Däckval - asfaltsmtb
Mange CBBU skrev:
> Nu sitter det Racing Ralph på mina Bontrager Race
> Light USB-hjul och med tanke på att jag bara
> kommer att cykla asfalt gick jag till Cyklig
> Råsundavägen för att köpa slicks eller vad än
> dom skulle rekommendera. Blev lite förvånad
> över ett suckande svar att det inte fanns något
> snabbare, bara att det var skillnad på ljudet med
> vindmotståndet med ett bredare däck. Detta
> dessutom levererat i en sågot sarkastisk ton och
> utlåtanden som, "tänk att alla tror att det är
> snabbare bara för att det ser snabbt ut", vilket
> gjorde att jag kände mig som en trendnervös
> färsking när jag lämnade butiken.

Cyklig är utan tvekan den konstigaste butik jag varit inne i alla kategorier. De är inte på något sätt passivt slöa och ointresserade av den presumtive kunden, utan verkar tvärtom aktivt göra allt de kan för att kunden skall känna sig förlöjligad, trakasserad och illa bemött. Jag kan trösta dig med att du och jag inte är ensamma om våra obehagliga upplevelser; läs mer om Cyklig här: http://happymtb.org/forum/butiker/reviews.php?s=89&cat=0&hide=0

Däckval - asfaltsmtb
Är inte helt med på hur luftmotståndet skulle vara av betydelse för hur lätt ett par däck rullar. Om man menar att man lägger mer kraft på att övervinna luftmotstånd än rullmutståndet så är jag med. Men varför skulle det vara fel att ha så lätt rullande däck som möjligt bara för att det är luftmotståndet som är den stora kraftslukaren?

Oskar

Däckval - asfaltsmtb
För att ett större däck som rullar lättare blir mindre aero eftersom det har större frontarea.

Det finns en gammal lång lång tråd om slicks som urartade på slutet men som staplar en rad hemmasnickrade teorier på varandra.

Däckval - asfaltsmtb
luftmotstånd och rullmotstånd är två skilda saker.

vill vi ha lägsta möjliga rullmotstånd måste vi ge avkall på: punkteringsskydd, slitstyrka, grepp osv.

ett däck är alltid en kompromiss. det vi i slutändan vill ha är ju en cykel som går lätt och snabbt utan att det blir punkteringar och utan att vi känner osäkerhet pga dåligt grepp.

med ett smalt däck kommer man offra saker som komfort och grepp, om man väljer ett smalt däck på premissen att rullmotståndet ska vara så lågt som möjligt tycker jag man är lite för enkelspårig. vill man ha en cykel som har smala däck eller en som går snabbt? det behöver inte vara en omöjlighet, inte alls, men långt ifrån en självklarhet att dessa egenskaper är kombinerade.

att välja ett smalt däck pga lägre luftmotstånd, lägre accelerationströghet osv låter vettigt, men just rullmotståndet är ett i sammanhanget mindre argument tycker jag. vilket säljaren på cyclig verkar argumentera för.

tyvärr mange, rimligtvis ligger det en hel del i saken. men vill du ha smala slicks så förstår jag inte varför de inte var glada att sälja de till dig (om de hade i butiken). smala slicks är snabba, på snabbt underlag. köp ett par hyfsat smala och testa.

Däckval - asfaltsmtb
Jag gjorde rulltest i nedförsbacke med mina Mythos semisliks mot Biltema sliks. Mythosen är bredare än 2 tum och sliksen är smalare. Samma tryck användes. Mythosen var överlägsna. Nu handlade det bara om rull från 0 km/h till ca 20 km/h så luftmotståndsdelen faller bort. Min teori är att det var för tjockt gummi i biltemadäcken så det är mycket gummi som deformeras. Sedan är det fräckt att jaga racer med med sin mtb sjungandes som en terrängbil. Att man tappar i utväxling på att byta till sliks kan nog vara sunt att tänka på. Jag satte sport contact på min mtb som jag skjutsar min 15 kg klon på och tycker att de verkar rulla trögt. Här är dessutom ett inbyggt punkaskydd som jag tycker gör däcket "dött". Kollan man vikten på ett sport comtact så ligger den på 450 gr vilket tyder på att det är en massa gummi som ska komprimeras och ge rullmotstånd. Jämför med Hutchinson Top Slick Air Light Kevlar 26x1.0 på 205 gr. En bra stomme samt gummist mängd och hårdhet är nog viktigt för rullmotståndet.

Däckval - asfaltsmtb
Jag har kört med 26" triaton däck. Det blir mycket racer och lite motstånd...

Det optimala är annars lätta racerfälgar på disc-nav. Bättre komfort och snabbare, men dyrare

Däckval - asfaltsmtb
Satte på Conti Sportcontact på min gamla mountainbike. Komforten är nog ganska kass i mitt tycke och - om man vill vara snygg - så ser det lite fånigt ut med så små hjul som det blir :-) Mina gamla däck var några klart bredare Nokia-slicks som jag inte upplevde som lika stötiga. Men då hade jag ingen racer att jämföra med heller. Den rullar så äckligt mjukt i jämförelse att det är enbart fånigt.

Däckval - asfaltsmtb
Robban skrev:
> Jag gjorde rulltest i nedförsbacke med mina
> Mythos semisliks mot Biltema sliks. Mythosen är
> bredare än 2 tum och sliksen är smalare. Samma
> tryck användes. Mythosen var överlägsna. Nu
> handlade det bara om rull från 0 km/h till ca 20
> km/h så luftmotståndsdelen faller bort. Min
> teori är att det var för tjockt gummi i
> biltemadäcken så det är mycket gummi som
> deformeras. Sedan är det fräckt att jaga racer
> med med sin mtb sjungandes som en terrängbil. Att
> man tappar i utväxling på att byta till sliks
> kan nog vara sunt att tänka på. Jag satte sport
> contact på min mtb som jag skjutsar min 15 kg
> klon på och tycker att de verkar rulla trögt.
> Här är dessutom ett inbyggt punkaskydd som jag
> tycker gör däcket "dött". Kollan man vikten på
> ett sport comtact så ligger den på 450 gr vilket
> tyder på att det är en massa gummi som ska
> komprimeras och ge rullmotstånd. Jämför med
> Hutchinson Top Slick Air Light Kevlar 26x1.0 på
> 205 gr. En bra stomme samt gummist mängd och
> hårdhet är nog viktigt för rullmotståndet.

Sport Contact 1,3" väger 370 gram, inte 450.

Naturlitvis är ändå Hutchinsons 1" lättare, men man kanske skall jämföra däcken utifrån samma förutsättningar. Ett 1"-däck bör ju vara lättare än ett 1,3"-däck.

Jag bör kanske tillägga att jag själv kör på Sport Contact, 1,3" fram och 1,6" bak, men det är mest för att jag tycker att den större volymen är bättre ur komfortsynpunkt. Att Hutchinson, som jag har provat, rullar lättare håller jag med om.

Däckval - asfaltsmtb
Har ett par Specialized Armadillo som är helt släta, har ett kanonfint punkaskydd och om man bara pumpar hårt rullar de väldigt lätt. Rekommenderas för asfaltsnötande

Tillbaka
Topp