Däckval Långa Billingeracet?

tomp

Medlem
Är det nån som har koll på förhållandena i Skövdeskogarna och som har nån idé om vad för sorts däck som gäller på söndag?

Senast redigerad av en moderator:
Hej.

Hutchinson Bulldog är mina favoriter som fungerar bra, på "alla" underlag för mig. Men då jag varken är däcksexpert eller "snabb-cyklist" hoppas jag Du får bättre hjälp av nån annan.

Däremot vet vi en del om underlaget på Långa Billingeracet´s bana, Öglunda-delen, då vi är engagerade i underhåll och förbättringar av densamma. Underlaget är vad vi kallar perfekt. Det är torrt, men inte väldigt "damm-torrt".
Om inte SMHI lurar oss fullständigt skall det inte vara nå´t som helst behov av däck som "gräver sig fram" i leran utan snarare nå´t åt helt motsatt håll.

Bifogar några bilder tagna under de senaste dagarna

Roland Abelsson

Bilagor

• Efter-hagen.gif
    Efter-hagen.gif
    386 KB · Besök: 56
  • Mot-dedforskicken.gif
    Mot-dedforskicken.gif
    396 KB · Besök: 74
  • Mot-Friluftsframjandet.gif
    Mot-Friluftsframjandet.gif
    270.3 KB · Besök: 71
  • Mot-hagen.gif
    Mot-hagen.gif
    406.2 KB · Besök: 35
  • Mot-hagenovergang.gif
    Mot-hagenovergang.gif
    357.1 KB · Besök: 29
  • Mot-nedforsbackenbacken.gif
    Mot-nedforsbackenbacken.gif
    350.4 KB · Besök: 57
Jag kommer att köra på mina pirelli 205*45*16 ... de tror jag kommer fungera utmärkt! men jag ska ju bara åka bil o langa...

Hej.
Pingu som kör slanglösa Pirelli kanske behöver denna:

http://www.billingeracet.se/Abels/utskriftsformatdepatekniskzon.pdf

med sig för att underlätta sin egen uppgift. Dessa är heller inte så dumt att ha med sig:

http://www.billingeracet.se/kartor/81km2007.JPG
http://www.billingeracet.se/kartor/40km2007.JPG

OBS: 40 km´s banan är samma som sista slingan på 81 km´s banan.

Över västra Billingen (Öglunda-delen) föll det c:a 10 mm regn i går (torsdag). Enligt min uppfattning har underlaget där skiftat från torrt till fuktigt. Enligt SMHI blir det fint väder (ej regn) på söndag. Om det skulle komma nå´n mer skur innan tävlingsdagen är min uppfattning att underlaget tål det.
Har för avsikt att lämna en "rapport" lite senare efter att vi varit ute på banan.

Hälsningar:
Roland Abelsson
som försöker skicka med en länk till väderleken i Skövde.

http://www.smhi.se/weather/natvader/ntv_landvader.html?placeId=10010116083

Cyklade Rydslingan ikväll och förberedde pilningen. Det var perfekta förhållande, har torkat upp bra.
Finns lite vattenpölar men dom går att undvika om man har fin-skorna på sig.
Jag kom i alla fall hem med helt ren cykel.

Hälsningar Anders

crescent: Kartan är redan hårt inpluggad! langade faktiskt förra året oxo så jag börjar bli veteran... svåraste uppgiften i år blir att tigga till sig lite ahlgens bilar utav de vänliga människorna i depåerna... men jag tror inte det ska vara jättesvårt då jag faktiskt langar åt en hemmaåkare...

Hej.
Också Öglunda-slingan provtrampad i eftermiddag. Dammfritt och bra underlag. Kvällens utlovade regn ser ut som att det "kommer av sig", åtminnstone fram till nu.
Enligt SMHI är det möjligt med ett litet regn i morgon bitti och efter det kommer vädret att bjuda oss funktionärer och Er cyklister på 15-16 grader varmt och lagom molnighet(?)

Vår förhoppning är att alla deltagare skall vara lika glada som dessa Hjo-cyklister efter att Ni passerat målportalen.
2006HjoVelocipedklubbeftermlgng.jpg ht=450

Hälsningar:
Roland Abelsson
som hoppas kunna locka några av Er till begivenheterna på de 4 depåerna. Om krafterna tryter så är jag övertygad om att Kaffe och chokladbit gör susen på depå 3 & 4. Att låta energin ur en Ryfors-kola skjuta på uppför sista backen mot Målet är troligen inte heller fel.
banner3.jpg ht=570

Blir grymmt pigg på att åka imorgon när jag ser bilderna... Billingeracet har en fantastiskt rolig bana :-)

Hoppas det går bra för alla i morgon och att nån snäll person med kamera lägger upp bilder på nätet för oss som inte är i Sverige :P

Kristjon

Hej Kristjon. Vad glad jag blir att du har koll på oss här i Skövde hemifrån Island. Visst vore det kul att vara med i år igen? Jag hoppas du kan cykla lite MTB hemmavid och håller formen så att du något år kommer tillbaka till vår tävling. Just nu är jag hemma för en snabb lunch och sedan åter till berget för att dela ut de första nummerlapparna. Över 630 anmälda och bara solsken och alla backar går neråt och är belagda med asfalt. Kanske till och med årets tävlingsledare skall pumpa däcken. Håll utsikt här och på våra hemsidor så hoppas jag att du och jag kan få ta del av många bilder från morgondagens solskenstävling.

Dag Bränfeldt
tävlingsledare

Tja!
Jag kommer köra med maxxis TT larsen ust men är lite osäker på vilket tryck jag ska ha i däcken. Vad tror ni??

Hej !!

Klart jag har koll på er. Tyvärr har det blivit lite mindre cykling här på Island... Men det skyller jag vädret på ;) Det har inte varit så många dagar med mer än 12° än. Men det blir förhoppningsvis bättre i sommar, om inte får jag åka till Sverige för cykling ;) Förhoppningsvis strax nästa år..

Jag är säker på att ni fixar en kanon tävling i morgon och jag kommer att ha tankarna på er när de första åker Öglunda spåren och igen när de pumpar upp till målet..

*längtar*

Ha en bra dag i morgon!

Kristjon

Är deppig efter 10 dagars förkylning så jag avstår i år :(
Det känns lite bättre nu ikväll så en liten träningsrunda som tröst kan det nog bli imorgon :)
Lycka till alla ni som skall åka, vädret ser riktigt bra ut!!!

Örten

Blir Nobbu nic för min del. Kunde säkert slänga på mina Michelin XCR Dry men jag hatar dem på rötter och stök, dessutom släpper de utan förvarning. Räknar kanppast med att göra någon fantomtid så de sekunderna jag förlorar kan jag leva med...

Tillbaka
Topp