Däck till 25mm fälg MTB

Redlund

Ny medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Hej,
Det är dags för mig att sätta på nya däck på mina hjul, finns ju en hel del att välja på där ute och jag har inte jätte bra koll. jag kör oftast stig och traktorvägar med en hel del rötter och sten. Vilka skulle ni rekommendera? Har fulldämpad 29" och 25mm fälg.

Primera

Medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Hej,

Är otroligt nöjd med mina Nobby Nic 29*2.35 Addix Speedgrip; bra grepp och samtidigt fint rull. Hyggligt smidiga att sätta upp slanglöst om det är aktuellt.

Lycka till!

ChrisChrist

Ny medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Med 25 mm-LANDSVÄGSfälg blir det nog till att köra GP4000 eller liknande LANDSVÄGSdäck.

Lägg ner det där med stig och traktorvägar. Det kommer aldrig fungera med de fälgarna.

Valhalla_

Aktiv medlem
Däck till 25mm fälg MTB
ChrisChrist sa:
Med 25 mm-LANDSVÄGSfälg blir det nog till att köra GP4000 eller liknande LANDSVÄGSdäck.

Lägg ner det där med stig och traktorvägar. Det kommer aldrig fungera med de fälgarna.
TS har fullsuss och du börjar svamla om landsvägsfälgar.

Kan tipsa om continental crossking i 2.3 bredd. Rullar lätt och har hyggligt grepp.

Redlund

Ny medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Tror att ChrisChrist tycker att jag har alldeles för smala fälgar för att hålla till i skogen men faktum är att det har funkat helt ok hittills och jag ville bara ha lite seriösa svar på vilka däck som ni föredrar.
Tack Valhalla och Primera för tipsen.
Kör du slanglöst på dina crossking Valhalla_?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Primera sa:
Är otroligt nöjd med mina Nobby Nic 29*2.35 Addix Speedgrip; bra grepp och samtidigt fint rull. Hyggligt smidiga att sätta upp slanglöst om det är aktuellt.
+1 på Nobby Nic 29x2,35" ADDIX SpeedGrip EVO SnakeSkin TL Easy, riktigt trevligt däck som funkar bra både fram och bak.
Styckepris https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Nobby-Nic-29-x-235-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TL-Easy eller tvåpack https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Bundle-29-x-235-Nobby-Nic-ADDIX

Vill du ha ännu mera grepp men fortfarande helt ok rull? Byt framdäcket till:
Magic Mary 29x2,35" ADDIX Soft EVO SnakeSkin TL Easy https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-Snakeskin-TL-Easy

Mera grepp även bak? Byt bakdäcket till:
Hans Dampf 29x2,35" ADDIX Soft EVO SnakeSkin TL Easy https://r2-bike.com/SCHWALBE-TireHans-Dampf-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-2019

Redlund

Ny medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Tack för seriöst svar och länkar..
Om vi pratar fälgbredd, skulle väg märka någon skillnad på att gå över till 30 eller 35 istället för mina befintliga 25?

Konsensus

Aktiv medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Det du säger med vägval duger 25mm mycket bra, både med däck 2,25 2,35. Jag har haft 2 8 på, men där gick gränsen ??
Bredare fälg som ska hantera lite vad som känns onödigt. Jag kör mycket i Rörbäcksnäs på sten och rötter, har 25 mm fälg, har istället olika typer av däck med varierad casing och grepp.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Däck till 25mm fälg MTB
Redlund sa:
Om vi pratar fälgbredd, skulle väg märka någon skillnad på att gå över till 30 eller 35 istället för mina befintliga 25?
Ja det märks. Större volym i däcken gör skillnad i terrängen: Ofta snabbare, mer grepp, mer komfort, mindre risk för genomslag. Större volym får man genom bredare fälg och/eller däck.

2.35" däcken ovan funkar utmärkt på 25 mm fälg. Nobby Nick blir ca 58,5 mm breda på 25 mm fälg, ca 61 mm på 30 mm fälg, ca 63,5 mm på 35 mm fälg.

Bredare fälg väger mer: en 25 mm alufälg ca 450 g, 30 mm ca 520 g, 35 mm ca 580 g.

Bredare däck (dimension) väger också mer, betydligt mer.

Givet samma faktiska bredd är ofta ett smalare däck på bred fälg lite lättare än ett bredare däck på smal fälg (2.25" däck på 30 mm fälg väger mindre än 2.35" däck på 25 mm fälg, båda alternativen ger ca 58 mm bredd).

Nästa fråga är hur breda däck som ryms i Din cykel? Mina cyklar rymmer inte mer än max 60-62 mm däck så för mig är det ingen idé att välja bredare än 30 mm fälg med 2.35" däck.

Redlund

Ny medlem
Däck till 25mm fälg MTB
En rak och kanske inte en helt enkel fråga då, är det värt besväret att byta mina fälgar till 30mm kör en spark med DT X1700 nu, tror att jag kan få in typ 60mm däck i den.

Valhalla_

Aktiv medlem
Däck till 25mm fälg MTB
De 5 mm är definitivt inte värt som uppgradering i sig. Nästa gång det är dags för nya hjul, då är det klart att du går på 30 mm. Men skillnaden är mycket subtil.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer