Dagens miljöåtgärd!!!

Dagens miljöåtgärd!!!
PeaceDog skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt frågan på SVD.
>
> Hur letar du rätt på telefonnummer?
>
> Telefonkatalogen 6%
> Internet 92%
> Ringer nummerupplysningen 2%

Lägg av, du menar alltså att så många av de som läser SVD på nätet kollar i telefonkatalogen eller använder nummerupplysningen. Helt otroligt.
Urvalet till frågan gör ju att det hela blir lite snett i urvalet. Ungefär so matt fråga på happy vad genomsnittscyklisten har för cykel och tro att det gäller populationen i stort.

Jag avbeställde telefonkatalogen till hela bostadsrättsföreningen för några år sedan. 322 kataloger mindre att dela ut *fniss*. Det var några som frågade efter katalogen på ett årsmöte, men annars har det varit tyst.

Det enda jag saknar är kartorna i gula sidorna...

Senast redigerad av en moderator:
Dagens miljöåtgärd!!!
mytis: "Brist" på energi som krävs för att göra träd till papper, trycka kataloger och frakta ut dem till ingen nytta? Det här då:
"Vad spelar våra telefonkataloger för roll? Tänk på alla telefonkataloger i Kina och USA. De är ju fler. Vad spelar det för roll vad vi gör? Andra måste ju göra nåt för att det ska göra nån skillnad. Varför ska vi i Sverige alltid vara bättre?" Osv. Jag tror ni greppat poängen. :)

Dagens miljöåtgärd!!!
Som part i målet (jag jobbar på eniro):

Idag kan alla göra ett aktivt val om de vill ha katalogen eller inte. De i villor och radhus kan avbeställa katalogen och de i hyreshus kan aktivt välja att ta en katalog eller inte. De kataloger som är kvar i hyreshus hämtar vi tillbaka och vidaredistriburerar till andra områden.

Ett faktafel har förekommit i debatten. Telefonkatalogerna förbrukar 0,02% av Sveriges pappersförbrukning, och inte 0,7%, d v s 2/10 000-delar av pappret som förbrukas....

Gör gärna en jämförelse med gratistidningar, och direktreklam, som har relativt få annonsörer och som förbrukar mycket papper, med de >140 000 annonsörer som var med i Gula Sidorna 2006.

När det gäller transporter, jämför gärna med morgontidningen, som kommer varje morgon, och direktreklam, som kommer en gång i veckan. Gula Sidorna kommer en gång per år.

För Eniro är det inte miljövänligt eller ekonomiska hållbart att producera för många kataloger. Vi producerar och distribuerar rätt antal kataloger utifrån efterfrågan och användning. Eftersom vi har haft Posten som distributör i många år så justerar vi upplagan kontinuerligt.

Om du har frågor kring detta kan du kontakta Catharina Wallin på Eniro

Glöm inte att kolla in de nya utsiktbilderna på www.eniro.se

Ha en bra dag. :o)

Dagens miljöåtgärd!!!
Robban skrev:
> Kanon att ha en telefonkatalog så att man slipper
> starta datorn varje gång man behöver ett telenr
> (för man har väl inte datorn på hela tiden?).
> Prova gärna.

Dra ur fetvadden ur öronen så ska jag berätta vad som hänt efter finska vinterkriget?

Dagens miljöåtgärd!!!
Stormogulen skrev:

> När det gäller transporter, jämför gärna med
> morgontidningen, som kommer varje morgon

Brukar du börja dagen med att läsa gula sidorna i 30 minuter? Jag prenumererar för övrigt på The Economist som kommer en gång per vecka. The Economist ägnar jag uppskattningsvis 246 317 gånger mer tid åt än någon telefonkatalog vilket ju innebär att de förvisso omfattande resurserna som läggs på att distribuera tidningen till mig är väl använda resurser?

Dagens miljöåtgärd!!!
Reklamen kan man också slippa genom att sätta en 'ej reklam'-skylt på sin brevlåda. Skitbra, funkar även i hyresrätt och sparar sannolikt klart mera skog än telefonkatelogerna. Sen kan man anmäla sig på nix-registret mot direktreklam så slipper man lite till.

Dagens miljöåtgärd!!!
mytomspunnen skrev:
> Ni tycker att det råder brist på skog i sverige eller?

Ja med tanke på vad en julgran brukar kosta så....

Dagens miljöåtgärd!!!
Tänk att dt alltid kommer "jamen tänk på xxxx då". Ungefär som Hasse å Tages klassiska spik i foten...

Jämför med NY Times klassiska söndagsbilaga. Eller Herald Tribune på helgerna. Eller alla dessa metro som skapas varje daga runt om i världen. Det _måste_ ju vara mycket värre?

Eller är det så att varje människa har ansvar för att påverka miljön så lite som möjligt? Oavsett om någon annan har en spik i foten?

Dagens miljöåtgärd!!!
Mårten skrev:
> Öh, inte datorn på hela tiden? Whaaaat, har den
> en av-knapp?

Vadå "datorn"?? I mitt hem har jag minst sex datorer, orkar inte räkna. Köpte två billiga begagnade bärbara igår kväll, den dator jag skriver på är placerad ovanpå två andra bärbara:-)

edit: Vilket får mig att börja fundera på en annan miljöfråga.. hälften av datorerna är så gamla att de bör återvinnas. Förmodligen kommer de "återvinnas" genom att de transporteras runt halva jordklotet och hamnar på en skrot i den fattiga delen av världen, där barn står och demonterar datorerna med sina bara händer.

Dagens miljöåtgärd!!!
Man kan behöver ju inte ta emot en onödig telefonkatalog bara för att Metro finns, eller? För det finns alltid nåt som är värre.

Johan S: det finns återvinningsanläggningar i Sverige också. Vet iofs inte om tankesättet "kravmärkt" finns inom återvinningsindustrin.

Dagens miljöåtgärd!!!
Mårten skrev:
> Ju mer papper vi använder desto större blir
> efterfrågan på trä som råvara. Ju större
> efterfrågan på trä ju mer skog behövs. Ju mer
> skog som behövs ju mer skog odlas. Ju mer skog
> som odlas ju fler träd.

Odlade träd borgar ju sannerligen för biologisk mångfald...

Dagens miljöåtgärd!!!
Johan A skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni tycker att det råder brist på skog i
> sverige eller?
>
> Ja med tanke på vad en julgran brukar kosta
> så....

Julgranarna kommer inte från skogen. De huggs på nedlagda åkrar och att de har blivit så dyra beror på att efterfrågan har ökat i Östeuropa och speciellt i Moskva. De granar som skulle ha gått till den Svenska marknaden hamnar idag i Ryssland och därför högre bud. Att man inte odlar mer julgranar idag beror på att priserna var väldigt låga för 2000-02 och många bönder slutade plantera granar. En annan orsak är att vintrarna i har blivit varmare och mer svampangrepp på granarna så sämre avkastning än vad man räknade med vid plantering. Även årets sommar med mycket regn gör inte granarna bättre. Blev väldigt gula i barren och vem vill ha en gul gran? Något mer du vill veta om granar?

För övrigt så är den biologiska mångfalden ungefär lika stor på en julgransåker som på en åker där man odlar potatis...

Angående skog så råder det en brist på den. Hade vi haft mer skulle vi ha sluppit importera från öst. Ska bli kul att se hur priset på pappersmassa och timmer ökar nästa år när Ryssland ska öka exportskatt...

/Stellan

Dagens miljöåtgärd!!!
Skogsstyrelsen säger på sin hemsida, http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=15390 :

"Sveriges totala landareal är 41,3 milj. ha. Av detta är 23 milj. ha skogsmark,"

"Sedan 1920-talet har virkesförrådet i Sveriges skogar ökat med mer än 60 %. I Götaland har virkesförrådet mer än fördubblats sedan början av 1900-talet."

Känns det som att Sverige avskogas?

Har inga siffror på hur mycket papper vi förbrukar men jag har en känsla av att det inte minskat sedan 20-talet.

Edit: Om vi slutar använda skog som en råvara kommer den ändå huggas ner och ersättas med åkermark om det är mer lönsamt. Är det bättre?

Dagens miljöåtgärd!!!
Vi lider inte brist på träd i Sverige som helhet, men stora delar av det som kallas skog är ganska artfattig trädåker. Vad som är bra och dåligt med det får ekonomer och ekologer diskutera.

Helt onödigt är dock att slösa energi och mankraft på att hugga ner, transportera, omforma till papper, transportera, trycka, transportera, distribuera (transportera), hämta upp (transportera) och dela ut igen (transportera) några kilo skog och lite kemikalier för att göra något för de flesta helt onödigt. Det är inte världens största problem, men ett av de mer onödiga.

Tillbaka
Topp