Dags att börja harva omkring i terränglådan igen. Behöver cykel - vad köpa?!

Rudestroem

Ny medlem
Efter många år utan att ha satt min fot i skogen ska jag nu, i någon slags försenad 30-årskris, åter igen ge mig ut i skogen och trampa omkring. Har även lyckats med konststycket att anmäla mig till Bockstensturen (den på 50 km för att det ska vara hyfsat njutbart..) för att inte vika ner mig.

Men! Jag har i dagsläget ingen cykel. Sååå... Vad ska jag köpa? Har en budget på typ 15000 spänn att bränna. Jag är halvt vilse. Tittat lite på Cube å sådär, men jag tänkte att jag lämnar över bollen till er lite.

Så kom med förslag!

/R

Senast ändrad:
Du får nog vara lite mer specifik vad du ska använda den till, svårt att ge råd annars. Med den budgeten hade jag kollat på nån ht 29:a eller 27,5:a. Kolla under "butiker" så får du lite koll på vad som finns.

Skriv lite mer om dig
Din längd? (Jättelång = 29 , jättekort = 27,5)
Hur mycket har du kört i skogen förut?
Ambitioner, träningsmängd?
Vad gillar du att cykla tror du?
Skador, svagheter, övervikt...

5 mil i något av loppen i långloppscupen är inte jättekrävande om du bara vill ta dig runt.

15000 räcker väldigt långt på en HT och hyfsat på en FS men det är svårt att köpa "rätt" från början så förstacykeln brukar ersättas av något annat ganska snabbt.

Glöm inte heller budget för pedaler, cykelskor, hjälm, knäskydd(?), ändamålsenliga kläder, lite reservdelar och lite verktyg, däck, vätskerygga(?), mekställ och kanske en cykelhållare till bilen och möjligen lampor.

Jag har sen tidigare cyklat två Bockstensturer (50 km) och höll igång med cyklandet i ett par år men sen dalade intresset och till slut cyklade jag typ inte ens nånstans och det är väl kanske en 10 år sen som jag cyklade BST. Har väl framförallt cyklat på stigar och hyfsat enkel terräng med inte allt för många dödsföraktande branter.
Då hade jag en hardtail Scott-hoj som var lite åt budgethållet. Tanken är som sagt att träna upp kroppen och tekniken och sedan köra Bockstensturens 5 mil och sen förhoppningsvis fortsätta cykla och cykla och...

Jag är 184 cm lång, väger 83 pannor (som jag vill trimma ner till de 79-80 kg jag vägt tidigare) och är i övrigt skadefri just nu. Sedan tidigare haft problem med ett knä som inte riktigt vill vara med vid hård löpträning (har sprungit 3 Göteborgsvarv).

Senast ändrad:
Jag köpte precis en Boardman comp 650b (dvs 27.5" hjul) och den är långt över förväntan!
Reas på wiggle för 8000:- just nu och är helt klart en het kandidat som dessutom ger dig pengar över till resten (skor, kläder, hjälm osv)

Tillbaka
Topp