Dags att ekipera hemmaverkstad

God Afton!

Under dagens tur hörde jag ett "fågelkvitter" från veven och insåg att det börjar bli dags att ge min 5 år gamla MTB lite kärlek. Vad gäller verktyg har jag det mesta för att kunna lösa vardagsbehov i bil och husmek. Men när det kommer till cykeln är det massa specialverktyg som behövs vad det verkar.

Jag har 2 st cyklar, en racer (Bianchi Via Nirone 7 105 -11) och en MTB (Rockhopper Comp 29er -11). Shimano rätt igenom i dagsläget. Vad behövs för verktyg? Vad kan man snåla med? Vad bör man kosta på? Jag vill kunna göra "allt" med mina cyklar.

När jag har varit osäker över något med bilen har jag alltid köpt en haynes-manual, finns det något liknande för cyklar? Eller finns det någon bra kanal på tuben så man kan lära sig?

rockoholic8 När jag har varit osäker över något med bilen har jag alltid köpt en haynes-manual sa:
Tja, du kan ju köpa Haynes Cykelboken på BT för ett par hundralappar :)

Översättningen från engelskan har gjorts i Babelfish (något sämre än Google Översätt ::) ) men är begriplig. Skulle tro senaste versionen överensstämmer med åldern på dina cyklar.
Sen finns det gott om anvisningar på nätet.

Edit, polygraf? Kan förstås komma vä till pass på detta forum. :D

Senast ändrad:
Parktool.com har många bra guider. Är det nåt man inte hittar info om där brukar det nästan alltid lösa sig efter en snabb googling på det specifika problemet.

Vad gäller verktyg så tycker jag inte man ska köpa på sig en massa grejer direkt för att man kan komma att behöva det i framtiden, bättre att köpa på sig när man behöver nåt. Blir lätt massa onödiga grejer annars.

Om du ändå vill köpa lite grejer så har du några förslag på bra grejer att inhandla nedan, utöver vanliga handverktyg:
Kedjebrytare
Ekernyckel
Kassettavdragare och kedjepiska (Biltemas duger fint)
Vevarmsavdragare
Vevlagerverktyg av rätt sort för ditt vevlager

Här är min lista över mest använda delar i cykelverkstaden:

1. Mekställ
2. Mekställ
3. Mekställ
4. BRA insexnycklar (Kör också Wera)
5. Kompressor
6. Luftningskit för bromsar
7. Polygrip (Knipex Cobra is the shit)
8. Kedjepiska + kassettverktyg
9. Ekernyckel
10. Verktyg för ventilkäglor
11. Sa jag Mekställ?

Litet displayställ är mitt bästa mekställ. Har provat flera o fattar inte grejen med att ha hojen på exakt ont-ryggen-höjd. Men alla andra verkar tycka annat.

Med ett bra mekställ får du upp hojen i samma höjd som en arbetsbänk, mycket bättre än krypa-på-golvet-höjd tycker jag.

BRA ekernyckel är värt mycket och kostar lite. Vevlagerverktyg, kassettverktyg och kedjepiska klarar man sig med sämre som hobbymekare, de används inte så ofta. Vill du lyxa till det rekommenderar jag T-handtag för insex för att komplettera de vanliga L-nycklarna. Resten kan du nog köpa eftersom du behöver det.

ratatosk sa:
Litet displayställ är mitt bästa mekställ. Har provat flera o fattar inte grejen med att ha hojen på exakt ont-ryggen-höjd. Men alla andra verkar tycka annat.

Ett mekställ är ju ställbart, så du kan ha det i den höjd som passar dig och det arbete du ska göra, t.ex. går det ju att vinkla cykeln vilket ofta är bra när du ska blöda bromsarna. Sen hänger cykeln fritt, så du kan snurra hjul och vevarmar fritt, vilket nästan är ett måste när du justerar växlarna.

Måste bara fråga om det här med BRA kedjebrytare som alltid kommer upp som ett "måste-ha-verktyg". Jag har en på mitt multiverktyg som jag alltid har med mig i ryggsäcken då kedjan råkar gå av någon gång ibland och jag antar att de flesta har ett sånt? Hur mycket kedjor bryter ni hemma egentligen som måste ha ett specifikt super-verktyg för det? Jag har inget att anmärka på på kedjebrytaren på mitt Topeak multiverktyg.

Topeaks kedjebrytare av olika modell måste väl ändå anses som bra?
Värre är det med billiga noname-verktyg med mjuka stift som blir platta längst fram och fastnar i kedjan om man trots allt får kedjeniten att släppa innan pinnen man vrider på hunnit tvinna sig runt verktyget och hyllan man lägger kedjan på blivit alldeles nedåtböjd :)
Billigt skit är aldrig kul, men man behöver ju inte överdriva och köpa värsta sorten om man använder den ett par gånger per år.
En lättanvänd som inte går sönder kommer man långt med.

Den som sitter i Topeak Hexus (II) funkar förvånansvärt bra för hemmamek också, annars har jag en BBB Nautilus i verktygslådan eftersom multiverktygen oftast ligger i nån väska eller tröjficka

NLC sa:
Den som sitter i Topeak Hexus (II) funkar förvånansvärt bra för hemmamek också, annars har jag en BBB Nautilus i verktygslådan eftersom multiverktygen oftast ligger i nån väska eller tröjficka

Då är mysteriet med varför jag aldrig saknat en specifik kedjebrytare löst då för det är ju ett Hexus II jag har :-)

Tillbaka
Topp